vrouwen en stemrecht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 05 mei 2005 04:27

Aragorn schreef:
joepie schreef:Ik vraag me trouwens helemaal af hoe ze aan deze manier van verkiezen zijn gekomen. Vroeger werd het lot geworpen.
Zou misschien goed zijn om weer te gaan doen.

Lijkt me niks.. dan krijg je incompetente mensen die het helemaal niet willen en kunnen, fijn is dat. :|

Die kregen ze vroeger toch ook niet? En wees het lot iemand aan.
Al werd er na Judas verraad wel een tweetal opgesteld door de apostelen.

Aragorn schreef:
joepie schreef:De invloed die je hebt als je namen opgeeft, is dat in ieder geval de kerkenraad verplicht is om na te denken over de opgegeven broeder.
Terwijl ze die anders misschien helemaal niet besproken zouden hebben.
Het wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze ook op tal zullen komen.

Dat stelt dus ook weinig voor..

Toch wel zoveel dat er daardoor ook weleens namen opgekomen zijn van mensen waar ze anders niet aan gedacht zouden hebben.

Aragorn schreef:
joepie schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik de manier waarop het bij ons gebeurd nu niet echt goed vind. Ik heb soms het idee dat als je maar goed gebekt bent, gestudeerd hebt, en het liefst ook nog les geeft, dan kom je wel op tal. Bij ons in de kerk dan. ;-)

Wat voor mensen zou jij dan preferen? Ik zie dat toch liever als mensen die verbaal zwak zijn, weinig kennis van zaken hebben en geen ervaring hebben met zaken die je als leraar kent en kunt gebruiken in het ambt.

Dat er gekeken zou worden of broeders geschikt zijn voor het ambt zonder te kijken naar wat ze doen of hoe knap ze zijn.
Want een leraar kan lesgeven aan kinderen maar kan hij ook luisteren?
Kan hij zich ook dienent opstellen? Of vindt hij dat wat hij zegt gewoon gedaan moet worden? Want hij weet het tenslotte.
Je moet inderdaad mensen hebben die in staat zijn om leiding te geven, maar daar hoef je niet geleerd voor te hebben.
Ze moeten inderdaad kennis hebben van de Bijbel, maar ook daar hoef je niet geleerd voor te hebben.

André schreef:
joepie schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik de manier waarop het bij ons gebeurd nu niet echt goed vind. Ik heb soms het idee dat als je maar goed gebekt bent, gestudeerd hebt, en het liefst ook nog les geeft, dan kom je wel op tal. Bij ons in de kerk dan. ;-)
Mmmm, en daar kun jij nu dus ook je stemrecht voor gebruiken door niet op die mensen te stemmen.

Ik stem helemaal niet, maar er is nog nooit iemand van een kerkenraad geweest die mij heeft gevraagd waarom niet.
Maar in ons gezin heeft van de laatste verkiezing iedereen blanko gestemd.

André

Berichtdoor André » 05 mei 2005 10:22

joepie schreef:Ik stem helemaal niet, maar er is nog nooit iemand van een kerkenraad geweest die mij heeft gevraagd waarom niet.
Als je dat belangrijk vind kun je daar een gesprek voor "aanvragen"
Ook dat is idd stemrecht.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 05 mei 2005 10:35

hamlap: Kan jij vanuit de bijbel argumenten geven voor vrouwen in het ambt? Ik ontmoette namelijk laatst iemand die vindt dat je alleen de bijbel zelf als bron mag gebruiken en niet andere bronnen over de cultuur van die tijd. Daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar ik ben benieuwd of jij er iets over kunt zeggen.

Een aantal opmerkingen:

De 3 ambten die we nu kennen zijn zo ingedeeld sinds de Reformatie. Pas dus op door a-historisch deze ambten terug te lezen in de Bijbel. De Bijbel is wat dat betreft geen kant en klaar handboek voor de leer betreffende ambten in de gemeente. Wel leert de Bijbel overduidelijk een bepaalde visie op de verhouding tussen man en vrouw.

Wil je echt argumenten voor vrouwen in het ambt hebben, dan moet je veel aandacht leggen op de cultuur waarin Paulus schreef en dat zijn visie op de positie van de vrouw een vooruitstrevende visie was. Je kan dan zeggen dat je niet zozeer de praktische regel die Paulus voorschrijft moet overnemen, maar wel de gedachte erachter: die laat zich wel doorvertalen naar een situatie 2000 jaar later.
In deze manier van redeneren zie ik wel een gevaar: je doet het uiteindelijk niet meer met de Schrift, maar met de gedachte die je als LEZER achter de Schrift meent te zien.

En over het gebruik van andere bronnen: ik denk zeker dat het goed is om buiten-Bijbelse bronnen te bestuderen. Dat vermeerdert de kennis van de Umwelt en dus ook van de wereld van het Oude/Nieuwe Testament. Maar tegelijk zeg ik: we hebben een canon. En we baseren onze theologie op de canon. Dat zijn de geschriften die we als gezaghebbend accepteren: niet meer en niet minder.

joepie

Berichtdoor joepie » 05 mei 2005 15:59

André schreef:
joepie schreef:Ik stem helemaal niet, maar er is nog nooit iemand van een kerkenraad geweest die mij heeft gevraagd waarom niet.
Als je dat belangrijk vind kun je daar een gesprek voor "aanvragen"
Ook dat is idd stemrecht.

Dat zou kunnen, maar het lijkt me meer de taak van de kerkenraad om te weten wat er bij hun leden leeft. En niet er maar vanuit gaan dat ze de reden van iets wel weten.
Ik zou als ik als kerkenraad een beslissing neem en er zijn leden die het niet willen navolgen willen weten waarom dat is.

André

Berichtdoor André » 05 mei 2005 16:14

In onze gemeente hebben we 750 leden, het schijnt voor een kerkraad dan niet makkelijk te zijn om alles van iedereen te weten, incl. de argumentaties.
Onze predikant heeft ook duidelijk vertelt in het kerkblad waarom hij GEEN anonieme brieven meer opent/leest. (hij vind namelijk dat hij antwoord moet kunnen geven omdat het zijn taak is.)
Dus ik denk dat als je het niet eens bent met de gang van zaken je dat niet van het reukvermogen van je ouderlingen moet laten afhangen.
Maar dit is slechts mijn mening.....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 mei 2005 16:54

Er bestaat ook zoiets als geestelijke gaven. Het is belangrijk dat gemeenteleden doen wat bij ze past.

joepie

Berichtdoor joepie » 05 mei 2005 17:21

André schreef:In onze gemeente hebben we 750 leden, het schijnt voor een kerkraad dan niet makkelijk te zijn om alles van iedereen te weten, incl. de argumentaties.
Onze predikant heeft ook duidelijk vertelt in het kerkblad waarom hij GEEN anonieme brieven meer opent/leest. (hij vind namelijk dat hij antwoord moet kunnen geven omdat het zijn taak is.)
Dus ik denk dat als je het niet eens bent met de gang van zaken je dat niet van het reukvermogen van je ouderlingen moet laten afhangen.
Maar dit is slechts mijn mening.....

Wij hebben een gemeente met minder dan 600 leden.
En de wijken zijn express klein zodat de ouderlingen ook een goed kontakt kunnen opbouwen met hun leden.
Daarbij krijg je elk jaar huisbezoek.
En zullen ze mij moeilijk over het hoofd kunnen zien aangezien ik voorin de kerk zit ;-)
Maar anonieme brieven sturen zou ik dus gewoon nooit doen.
Als ik de confrontatie aanga dan doe ik dat ook gewoon openlijk.
En de kwestie stemrecht van vrouwen is aan de orde geweest in onze vorige gemeente.

Maar ik ben dus erg voor het lot werpen.
Gewoon alle namen in een pot en gewoon na gebed trekken.
Lijkt me een goed plan ;-)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 mei 2005 19:33

joepie schreef:En zullen ze mij moeilijk over het hoofd kunnen zien aangezien ik voorin de kerk zit ;-)

Wat een onzin. En ik vind het altijd zo fout als mensen hun 'vaste plek' hebben, vooral als ze dan gaan lopen mekkeren als iemand anders op 'hun plekje' zit :-S

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 mei 2005 19:40

joepie schreef:
Aragorn schreef:
joepie schreef:Ik vraag me trouwens helemaal af hoe ze aan deze manier van verkiezen zijn gekomen. Vroeger werd het lot geworpen.
Zou misschien goed zijn om weer te gaan doen.

Lijkt me niks.. dan krijg je incompetente mensen die het helemaal niet willen en kunnen, fijn is dat. :|

Die kregen ze vroeger toch ook niet? En wees het lot iemand aan.
Al werd er na Judas verraad wel een tweetal opgesteld door de apostelen.

Ik weet niet of dat vroeger niet voorkwam, maar die kans is wel redelijk groot aanwezig. Ik zie het nut er niet van in.

Aragorn schreef:

Wat voor mensen zou jij dan preferen? Ik zie dat toch liever als mensen die verbaal zwak zijn, weinig kennis van zaken hebben en geen ervaring hebben met zaken die je als leraar kent en kunt gebruiken in het ambt.

Dat er gekeken zou worden of broeders geschikt zijn voor het ambt zonder te kijken naar wat ze doen of hoe knap ze zijn.
Want een leraar kan lesgeven aan kinderen maar kan hij ook luisteren?
Kan hij zich ook dienent opstellen? Of vindt hij dat wat hij zegt gewoon gedaan moet worden? Want hij weet het tenslotte.
Je moet inderdaad mensen hebben die in staat zijn om leiding te geven, maar daar hoef je niet geleerd voor te hebben.
Ze moeten inderdaad kennis hebben van de Bijbel, maar ook daar hoef je niet geleerd voor te hebben.

Tuurlijk, dat ze aan bepaalde positieve eigenschappen voldoen wil nog niet zeggen dat ze voor de rest ook geschikt zijn, daar moet ook naar gekeken worden. Maar over het algemeen heb ik liever iemand die in dat soort dingen beter is dan niet, maar dat geldt natuurlijk voor alles.

Terug naar “Archief”