Wat leert jouW kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 apr 2005 10:46

Raido schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Wezensverandering het geloven dat het brood en de wijn echt veranderd in het lichaam en bloed van Jezus.

Kletskoek. De Lutherse Kerk zou hoogstens de consubstantiatie leren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 apr 2005 10:48

Optimatus schreef:
Raido schreef:http://nl.wikipedia.org/wiki/Wezensverandering het geloven dat het brood en de wijn echt veranderd in het lichaam en bloed van Jezus.

Kletskoek. De Lutherse Kerk zou hoogstens de consubstantiatie leren.

ok, ik dacht al dat er iets niet klopte.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 apr 2005 15:45

brammetje schreef:Mijn kerk ?

Waar praten we over ? Mijn kerk jouw kerk .

Dit is op zichzelf al een grote dwaling .
Ja je weet wel, zo'n gebouw waar christelijke mensen samen komen. Met het woord 'Mijn kerk' wordt de kerk aangeduid waar de poster naar toe gaat.

[quote="Henrik']welke kerk is zwaarder? Ger.gem,oud ger gem of de ger gem in NL?[/quote]Ligt aan de grote van de kerk en het materiaal waarvan de kerk gemaakt is. Ik vermoed eigenlijk dat je wat anders bedoeld, maar open een topic over zware en lichte kerken, maar daar hebben we het niet over.

En wat betreft de transsubstanstiatie enzo, daar had ik het inderdaad verkeerd, dat moet de consubstantiatie zijn :)

Maar daar gaat het in dit topic niet over. Elke kerk heeft een kerkleer met bepaalde afwijkingen van een andere kerk, zo weet ik dat de CGK afwijkt van de GerGem opbijvoorbeeld het verbonden. Waar het overgaat, is 'weet jij wat jou kerk leert?' ik namelijk niet zo goed.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johnny99 » 28 apr 2005 20:52

Gezien het veroordelende en extreme karakter van deze post leek het me verstandiger de tekst te verwijderen.
Laatst gewijzigd door Johnny99 op 28 apr 2005 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- "I have a dream" -
dr. Martin Luther King jr.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 apr 2005 20:57

Johnny99,

Ik hoop dat ik je niet beledig, maar ik ben zeer dankbaar dat ik niet in jouw kerk kom. Ik zou op staande voet onkerkelijk worden...
Is er dan geen enkel uitzicht? Geen enkele troost???

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 apr 2005 20:59

Johnny99 schreef:Ik weet ongeveer wel wat mijn kerk leert.

Dat het Evangelie niet verkondigd wordt aan ons (hoorders) maar aan de uitverkorenen. Het juichendchristendom en de algemeenaanboddrijvers bedriegen zich voor de eeuwigheid. Want zo makkelijk zal het niet gaan hoor. Maar een troost: het heil wordt ons wel toegewenst in de laatste 10 minuten van de preek. En dat toewensen gebeurt in ieder geval door de dominee, en dat is een kind van God, dus er is nog wel hoop.
De uitverkorenen zijn eigenlijk van eeuwigheid al vrijgesproken van hun zonden. Want God ziet de uitverkorenen aan in Christus, dus ook al zijn ze nog zondaar, in Gods ogen zijn ze al vrijgesproken van de schuld en de straf. Daarom kun je al wel het wezen van het geloof bezitten, maar nog niet het welwezen. Dus je bent al wel wederomgeboren, maar nog niet in de tijd gerechtvaardigd, want dat moet ook gebeuren. En als dat gebeurt dan denk je dat je niet meer bekeerd kunt worden en dat je de grootste zondaar van de wereld bent. Tussen de levendmaking en de rechtvaardigmaking ligt dus vaak een fors aantal jaren, en dat zijn duistere jaren hoor. Dan is het kommer en kwel. En ook na de rechtvaardigmaking in de tijd. Maar dan mag er af en toe een sprankje licht zijn hoor, dan mogen ze het aanschouwen, voor een korte spanne tijds. Zo genoten, en zo weer toegesloten.
Dus lieve hoorders. Bid er maar veel om dat het u nog eens te beurt zou mogen vallen. Dat het nog komt staan te gebeuren dat u voor God in de schuld zou mogen komen. Maar reken er maar niet op. God werkt niet meer in Nederland. En als de Heere 2 geslachten overslaat zitten we midden in het heidendom. Soms moeten er 100.000 mensen sterven om er 1 bekeerd te laten worden.

Ik realiseer me dat ik wat in extremiteiten verval, maar dit leert mijn kerk.

Het is een trieste opsomming van feiten, maar helaas wel waar. Je ziet zo wel welke kerk dat is. Wat ik jammer vind is dat sommige dingen die op zich wel waar zijn zo in het extreme getrokken worden. En Christus wordt gemist.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 apr 2005 21:02

Johnny99 schreef:Maar dan mag er af en toe een sprankje licht zijn hoor, dan mogen ze het aanschouwen, voor een korte spanne tijds. Zo genoten, en zo weer toegesloten.

Ja, in de hebbelijkheid mogen ze dat inderdaad nog weleens een weinigje zo zien.. maar dat geven ze daarna graag weer terug hoor! 8)

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johnny99 » 28 apr 2005 21:03

jas schreef:
Johnny99 schreef:'verwijderde post'

Het is een trieste opsomming van feiten, maar helaas wel waar. Je ziet zo wel welke kerk dat is. Wat ik jammer vind is dat sommige dingen die op zich wel waar zijn zo in het extreme getrokken worden. En Christus wordt gemist.

Ik geef het toe, het is niet netjes om zo te praten. Maar de grove lijn is dit wel.

Is er dan geen enkel uitzicht? Geen enkele troost???

Ach jawel. Af en toe. Pas werd er nog een preek gelezen van Philpot, en ook van Kohlbrugge. En dan valt het wel mee hoor.
Laatst gewijzigd door Johnny99 op 29 apr 2005 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- "I have a dream" -

Collateral

Berichtdoor Collateral » 28 apr 2005 21:20

Aragorn schreef:
Johnny99 schreef:Maar dan mag er af en toe een sprankje licht zijn hoor, dan mogen ze het aanschouwen, voor een korte spanne tijds. Zo genoten, en zo weer toegesloten.

Ja, in de hebbelijkheid mogen ze dat inderdaad nog weleens een weinigje zo zien.. maar dat geven ze daarna graag weer terug hoor! 8)

Inderdaad... gouden uurtjes van korte duurtjes. Dat zijn het.

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 29 apr 2005 20:27

Het is interresant ook eens te lezen hoe men er in johny99 ''s kerk tegenaan kijkt. Ik vermoed dat je ger.gem.in ned bent. Zelf snap ik niet waarom je alleen aan uitverkorenen kunt prediken.
1: Hoe weet je nu wie dat zijn,dat weet alleen God.
2: Heeft Jezus ons zelf niet opgedragen een lichternd licht en een zoutend zout te zijn?

Kortom ik begrijp niet hoe mensen zo n leer kunnen bedenken.
leg me dat eens uit beste Johny
Ik weet wel dat we bij ons in een dagelijkse bekering van onze zonden.
Klopt het ook dat jullie kinderen dopen omdat ze mischien wel uitverkoren zijn?

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 29 apr 2005 20:35

Stel een niet-christen wil zich aansluiten bij de kerk van Johny.
Zegt de dominee; Ha u hebt zeker van Jezus gehoord en wil bekeerd worden,dat zal niet gaan want u bent niet uitverkoren!
Bedroefde christen: Laat dan maar.

en de duivel lacht in zn vuistje....... maar gelukkig zal m dat lachen wel vergaan!

God werkt niet meer in Nederland.
Vriend hoe kun je dan weten dat er een God is. Hoe kom je erbij???

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 apr 2005 20:43

Hendrik schreef:Het is interresant ook eens te lezen hoe men er in johny99 ''s kerk tegenaan kijkt. Ik vermoed dat je ger.gem.in ned bent. Zelf snap ik niet waarom je alleen aan uitverkorenen kunt prediken.
1: Hoe weet je nu wie dat zijn,dat weet alleen God.
2: Heeft Jezus ons zelf niet opgedragen een lichternd licht en een zoutend zout te zijn?

leg me dat eens uit beste Johny
Ik weet wel dat we bij ons in een dagelijkse bekering van onze zonden.

Het is overigens niet zo dat in de ggin alleen voor uitverkorenen gepreekt wordt. Wel gaat men ervan uit dat er weinig uitverkorenen zijn. Het accent in de preken ligt dan ook op de noodzakelijkheid der bekering van Godswege endat die uitsluitend de uitverkorenen ten deel valt. Daar is op zich ook nog niets mis mee, ware het niet, dat de noodzakelijkheid van de inlijving in Christus haast niet aan de orde komt. Men blijft steken in de uitverkiezing alsof het een opdracht aan de mens is uitverkoren te zijn. De opdracht is echter om Christus in een waarachtig geloof aan te nemen tot een volkomen Zaligmaker. Dat laatste wordt geminimaliseerd en als dat heilsfeit zich aan iemand onttrekt, wordt er vaak zeer geringschattend over gedaan of men gelooft die persoon gewoon niet.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Johnny99
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johnny99 » 29 apr 2005 22:17

Leg me dat eens uit beste Johny

Eigenlijk is het best simpel. God wil niet dat iedereen zalig wordt, maar Hij wil dat de uitverkorenen zalig worden. Dat komt, omdat wat God wil, dat gebeurt ook. Anders zou God een onmachtig God zijn. En niet iedereen wordt zalig, dus kwam Jezus niet voor de wereld. In 1 Johannes 3:16 wordt de wereld der uitverkorenen bedoeld.
Hoe je zo'n leer kunt bedenken? De bedenker is reeds uit de tijd.
Het is puur de logica boven het Woord van God stellen.

Jazekers. Steenblok heeft ooit tijdens een doopdienst gezegd: als ik wist wie er van deze kinderen uitverkoren was, dan zou ik alleen die dopen.

Voor de duidelijkheid: Ik ben het hier niet mee eens. Desondanks was mijn reactie van gisteren veel te sarcastisch en zelfs gemeen. Daarom heb ik mijn post verwijderd en bij deze de vraag aan iedereen die deze post gequote heeft dit ook te doen. Dwalingen moeten met liefde bestreden worden.

"Laten wij altijd bedenken, dat een zoodanige strijd velen beter is, die ons met God vereenigt, dan die vrede, die ons van God scheidt; en dat het twee vriendinnen en tweelingzusters zijn, de waarheid en de vrede; dat de vrede tot ons niet zal komen, indien wij de waarheid, hare zuster, niet liefhebben."
- "I have a dream" -

Bruinder

Berichtdoor Bruinder » 02 mei 2005 20:42

jas schreef:
Johnny99 schreef:Ik weet ongeveer wel wat mijn kerk leert.

Dat het Evangelie niet verkondigd wordt aan ons (hoorders) maar aan de uitverkorenen. Het juichendchristendom en de algemeenaanboddrijvers bedriegen zich voor de eeuwigheid. Want zo makkelijk zal het niet gaan hoor. Maar een troost: het heil wordt ons wel toegewenst in de laatste 10 minuten van de preek. En dat toewensen gebeurt in ieder geval door de dominee, en dat is een kind van God, dus er is nog wel hoop.
De uitverkorenen zijn eigenlijk van eeuwigheid al vrijgesproken van hun zonden. Want God ziet de uitverkorenen aan in Christus, dus ook al zijn ze nog zondaar, in Gods ogen zijn ze al vrijgesproken van de schuld en de straf. Daarom kun je al wel het wezen van het geloof bezitten, maar nog niet het welwezen. Dus je bent al wel wederomgeboren, maar nog niet in de tijd gerechtvaardigd, want dat moet ook gebeuren. En als dat gebeurt dan denk je dat je niet meer bekeerd kunt worden en dat je de grootste zondaar van de wereld bent. Tussen de levendmaking en de rechtvaardigmaking ligt dus vaak een fors aantal jaren, en dat zijn duistere jaren hoor. Dan is het kommer en kwel. En ook na de rechtvaardigmaking in de tijd. Maar dan mag er af en toe een sprankje licht zijn hoor, dan mogen ze het aanschouwen, voor een korte spanne tijds. Zo genoten, en zo weer toegesloten.
Dus lieve hoorders. Bid er maar veel om dat het u nog eens te beurt zou mogen vallen. Dat het nog komt staan te gebeuren dat u voor God in de schuld zou mogen komen. Maar reken er maar niet op. God werkt niet meer in Nederland. En als de Heere 2 geslachten overslaat zitten we midden in het heidendom. Soms moeten er 100.000 mensen sterven om er 1 bekeerd te laten worden.

Ja, daar kom dus het aanbod van genade om de hoel kijken....
Ik heb het eens horen uitleggen op de volgende manier:
De juf voor de klas zegt: Wie heel mooi schrijft krijgt van mij een snoepje. Het aanbod van genade zegt dan: De juf zegt dit alleen tegen degene die straks het snoepje krijgt, maar ze zegt het tegen allemaal.

Op zich kan ik mij daar wel in vinden... :oops:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 mei 2005 09:10

Wat leert jouw kerk?

Misschien ben ik wat negatief en generaliserend. Maar ik denk dan vooral aan:
- ze leren je een bepaalde manier van denken aan,
- ze leren je een bepaald (selectief) bijbel(teksten)gebruik aan.
Dit alles gebeurt vóór het lezen van de Bijbel zelf.

Als zelfstandig denkend mens heb ik daartegen altijd een bepaald verzet gevoeld. Ik had zoiets van: 'Het gaat om de waarheid, en om wat de Bijbel zegt. Als ik in de eerste plaats moet leren wat een bepaalde groep (mijn kerk) denkt, dan is er wat mis! De volgorde moet precies andersom zijn: éérst de Bijbel!'

Ik wil niet veroordelend zijn naar alle kerken toe. Ik denk dat dit voor sommige kerkverbanden sterker opgaat dan voor andere.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”