Ondergewicht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 27 apr 2005 18:15

Sybora schreef:
lammetje schreef:Hier een link met tips voor aankomen:

http://www.slank-en-sterk.nl/aankomen.html

Ik vraag me wel af of het ook echt helpt, heb het nog niet geprobeerd :P

Wie weet gaat het helpen. Richten we hierbij een team proefkonijnen op of zo :D . Vrijwilligers voor!

Het lijkt mij wel iets om te proberen eigenlijk...

Om eerlijk te zijn ben ik liever lui dan moe :oops: Dus geen krachttrainingen voor mij :wink: Maar volgens mij helpt het wel, het klinkt tenminste wel geloofwaardig.

cwvegmond
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor cwvegmond » 21 jul 2005 09:50

tanteoranje schreef:... ik heb ook wel es laten onderzoeken of m'n schildklier goed werkt. Niet dat ik extreem mager ben maar voor m'n leeftijd en lengte beetje aan de iele kant . Mijn probleem is dat ik een heel snelle verbranding heb, en ik vraag me af hoe het komt dat dat per persoon zo verschillend is.

helaas heb je het niet overgebracht op je dochter :lol:
Trotse moeder van 2 kids!

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 21 jul 2005 10:35

cwvegmond schreef:

... misschien slaat et een geslacht over :roll:
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

cwvegmond
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor cwvegmond » 21 jul 2005 11:05

tanteoranje schreef:
cwvegmond schreef:

... misschien slaat et een geslacht over :roll:

Nou,......gezien het huidige gewicht van je kleinzoon.... :lol:
Trotse moeder van 2 kids!

Motrax
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Motrax » 21 jul 2005 11:45

lammetje schreef:Hier een link met tips voor aankomen:

http://www.slank-en-sterk.nl/aankomen.html

Ik vraag me wel af of het ook echt helpt, heb het nog niet geprobeerd :P
Wat daar beschreven staat klopt wel, sterker nog, alle tips kloppen.

De meeste magere mensen denken dat ze veel eten, maar het kan nog veel meer. Verder wegen spieren zwaarder dan vet, en wordt je niet vet van krachttraining.

En het is een kwestie van doorzettingsvermogen. Ik probeer al jaren aan te komen, omdat ik van hardlopen en wandelen hou, maar vanwege mijn gewicht kan ik niet doen wat ik wil. Dus zijn er periodes dat ik probeer aante komen en zijn er periodes dat ik hard sport en niet probeer af te vallen. Tegenwoordig gaat het beter, zelfs bijna de 60 kilo gehaald...

Overigens lees ik van één reactie van iemand die echt te licht is.

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 21 jul 2005 18:41

Ik ben dinsdag weer bij de dokter geweest, ik was sinds december wel wat aangekomen, al is het niet veel (2 kg)..
Maar goed.. nu ben ik deze maand niet ongesteld geworden (ik ben nu anderhalve week over tijd) en ben zeker weten niet zwanger, dus dat is niet echt een goed teken. Hopen dat het volgende maand wel weer komt, maar het is geen goed teken... Verder wordt er op dit moment onderzoek gedaan naar mijn schildklierwerking, maar de dokter dacht dat het daar niet aan lag omdat ik maar 1 van de kenmerken van een te snel werkende schildklier vertoonde naast het dun zijn: nl een wat hogere lichaamstemperatuur.. Ik tril niet, heb niet echt hartkloppingen voor zo ver ik weet... Dus ja, als uit dat onderzoek niets komt krijg ik advies van een dieetiste over wat ik moet gaan eten om toch aan te komen. Vooral het ontbijten echt goed volhouden gaat voor mij een punt worden.. ik heb zoals eerder gezegt 's ochtends eigenlijk praktisch nooit echt trek, dus dat is voor mij een beetje een punt.. Als ik nadat ik heb ontbeten iets moet doen zoals werken, merk ik dat de hele tijd in de zin dat ik dan een groot deel van de tijd misselijk ben, terwijl ik dat niet heb als ik pas tijdens de eerste koffiepauze (om half 10 of kwart voor 10) wat eet. Maar ja, dat is dan volgens de boekjes niet gezond omdat ik dan toch al bijna 3 uur aan het werk ben...plus dan nog de tijd die ik 's ochtends thuis gebruik. En om nou te zeggen dat ik stil zit op mijn werk :roll: ;)
Maar goed.. Dat is mijn stand van zaken op dit moment ;)
(53 kg met kleren nu dus ;) voor de mensen die het eerder niet gevolgd hadden)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 jul 2005 11:03

Niet dat ik ondergewicht heb hoor, maar ben dr de afgelopen wel achter gekomen hoe rot het is als je echt geen zin hebt in eten...
Ik eet sowieso al zelden fruit en amper groenten, maar de afgelopen weken zei een vriend op n avond tegen mij: Fem, ik heb bijgehouden wat jij vandaag hebt gegeten. Dat is welgeteld een halve cracker.'
En ik had echt niets gemerkt. Tja, als het dan zo gaat dan zul je idd snel afvallen, maar gezond is het echt niet!!!

Maar ik kan me nu wel een beetje indenken wat het is om gewoon geen zin in eten te hebben, en hoe rot het dan is om jezelf er toe te zetten, al zal het wel moeten...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 28 jul 2005 20:28

ik heb zelf ook een ondergewicht. ik ben 1,82 ongeveer en weeg nu 56kg. dus je kan dan wel zeggen dat ik een redelijk ondergewicht heb.. er kan volgens mij wel 30 kg bij voordat ik de grens haal van overgewicht. maar wat jullie tip betrefd van spieren trainen. tja dat helpt niet echt. ik heb altijd rond de 55 kg gewogen en sinds een half jaar werk ik als stratemaker en daar train je spieren elke dag vanzelf wel. Ik zie er nu zeker ook een stuk gespierder uit maar ik weeg nog steeds maar 1 kg zwaarder.. hoe gespierd moet ik dan wel zijn als ik 20 kg zwaarder wil zijn :|

groetjes Janneman
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

aurora
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aurora » 31 jul 2005 16:28

Ikzelf weeg nu 56 kilo bij 1.80. Mag dus ook wel wat aankomen. Heb een half jaar geleden nog 61 gewogen. Ik ben depressief geweest, en heb toen één week of zo nauwelijks wat gegeten, wat resulteerde in 3 kilo eraf. Toen een tijdje 58 gewogen. En na een weekje hevig verliefd zijn, weer twee kilo kwijtgeraakt. Dus ik zit nu op 56, en dat wil niet meer worden. Inmiddels leef ik weer wat regelmatiger en ontbijt ik in ieder geval weer, maar het wil nog niet zo erg helpen.

Volgens de BMI index (lenge in het kwardraat gedeelt door je gewicht) heb je een gezond gewicht als je tussen de 20 en 25 uitkomt. Daarboven heb je overgewicht. Ergens tussen 18.5 en 20 is al foute boel, maar als je onder de 18.5 zit, heb je blijkbaar pas echt (medisch gezien of zo) ondergewicht. Ik zit nu op 17.5 :S

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 01 aug 2005 02:06

Vooral in je jeugd kun je vaak je lichaamsgewicht niet sturen, hoe veel of weinig je ook eet, er verandert weinig aan.

Dat geldt lang niet voor iedereen overigens, laat dat duidelijk zijn.

Maar, laat je niet gek maken door statistiek. Ondergewicht is denk ik vooral een issue als je òf een ziekte/handicap hebt, òf bewust te weinig eet/eten weigert. Voor de rest geeft je lichaam het wel aan als je te weinig te eten binnen krijgt. Veel aandoeningen worden grotendeels je simpelweg aangepraat; die paar kilootjes meer of minder zijn normaal gesproken echt geen kwestie van leven of dood.

Afbeelding

Dàt is ondergewicht
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 01 aug 2005 22:05

Shito schreef:Veel aandoeningen worden grotendeels je simpelweg aangepraat; die paar kilootjes meer of minder zijn normaal gesproken echt geen kwestie van leven of dood.

Een kwestie van leven of dood is het niet direct (da's het wel op die foto ja), maar toch moet je niet ál te luchtig doen over ondergewicht. Zie bijv de site van het voedingscentrum:

Risico’s en diagnose

Een te laag gewicht kan risico’s voor de gezondheid met zich meebrengen. De conditie kan achteruit gaan en iemand kan zich sneller lusteloos en moe voelen. Ook neemt waarschijnlijk de kans op botbreuken toe. Een BMI van 18,5 of minder is een ernstige risicofactor voor osteoporose (botontkalking).

Of het gewicht al dan niet gezond is, is eenvoudig vast te stellen met de Body Mass Index. Bij een uitkomst onder 18,5 is sprake van ondergewicht. Het is dan verstandig te proberen aan te komen en zo nodig naar de huisarts te gaan. Deze kan desgewenst verwijzen naar de diëtist.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Motrax
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Motrax » 08 aug 2005 22:16

LeChat schreef:
Shito schreef:Veel aandoeningen worden grotendeels je simpelweg aangepraat; die paar kilootjes meer of minder zijn normaal gesproken echt geen kwestie van leven of dood.

Een kwestie van leven of dood is het niet direct (da's het wel op die foto ja), maar toch moet je niet ál te luchtig doen over ondergewicht. Zie bijv de site van het voedingscentrum:

Risico’s en diagnose

Een te laag gewicht kan risico’s voor de gezondheid met zich meebrengen. De conditie kan achteruit gaan en iemand kan zich sneller lusteloos en moe voelen. Ook neemt waarschijnlijk de kans op botbreuken toe. Een BMI van 18,5 of minder is een ernstige risicofactor voor osteoporose (botontkalking).

Of het gewicht al dan niet gezond is, is eenvoudig vast te stellen met de Body Mass Index. Bij een uitkomst onder 18,5 is sprake van ondergewicht. Het is dan verstandig te proberen aan te komen en zo nodig naar de huisarts te gaan. Deze kan desgewenst verwijzen naar de diëtist.
Zo las ik ook pas dat 25% van alle mensen die een polikliniek binnen kwamen aan een vorm van ondervoeding leden. Miniralen, vitaminen enz. En daarmee dus een verhoogde kans op ziektes...

Overigens heb ik een keer iemand meegemaakt die anorexia bolimia had en lichamelijk heel ver heen was. Een heel eng gezicht was dat. Dat plaatje hierboven is een goed beeld ervan.

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 09 aug 2005 19:49

Motrax schreef:Zo las ik ook pas dat 25% van alle mensen die een polikliniek binnen kwamen aan een vorm van ondervoeding leden. Miniralen, vitaminen enz. En daarmee dus een verhoogde kans op ziektes...

Overigens heb ik een keer iemand meegemaakt die anorexia bolimia had en lichamelijk heel ver heen was. Een heel eng gezicht was dat. Dat plaatje hierboven is een goed beeld ervan.

ik ben zelf ook op genomen geweest in een pschiatries ziekenhuis. daar heb ik ook iemand leren kennen die idd zoals idd ook aan anorexia leed. dat ziet er idd pas echt eng uit. dan zie je de botten niet alleen zitten maar steken ze zelfs uit. zoals op dat plaatje. Ik kan jullie gelukkig wel mededelen dat ze er nu wel een stuk beter er uit ziet. nog altijd wel dun net zoals ik maar lang niet meer zo erg als ze toen was (gelukkig)

zoals mijn gezegde: nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaad om te blijven.. bij dit soort dingen geeft dat wel moet en is het gelukkig ook iets wat echt zo is.

groetjes janneman83
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 16 aug 2005 02:17

zoals ik al eerder gepost had ben ik voor mijn vakantie naar de dokter geweest en bloed laten prikken om zeker te zijn dat het niet aan mijn schildklier ligt.. Morgen ga ik de dokter bellen voor de uitslag.. Als het dat niet is wordt ik idd verwezen naar een dieetist..
Wel opvallend is is dat een vriendin van me die met ons mee was op vakantie, waar we redelijk wat gesnoept hebben enzo ook kilo's is afgevallen en zelfs broeken af gingen zakken daar door die eerder heel netjes pasten of zelfs wat aan de krappe kant waren...
Volgens haar lag het aan de hoeveelheid vezels die we aten en mijn vriend had eerder die mening ook al.. Dan kan je je 10x in de rondte eten, maar wat je ook eet, je gebruikt er maar een heel klein deel van. Ja, vezels zijn wel goed voor je spijsvertering, maar overdaad schaadt nog steeds..... :roll:

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 16 aug 2005 11:10

Kan het niet zijn dat doordat je je zo´n zorgen maakt om dat ondergewicht, je door de stres om aan te komen, juist niet aankomt. :?:

Terug naar “Archief”