Stelling : Zelfmoord

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

annvisser
Sergeant
Sergeant

Re: Stelling : Zelfmoord

Berichtdoor annvisser » 21 apr 2005 20:28

Raido schreef:Zelfmoord is altijd een definitieve oplossing voor een tijdelijk probleem.

Zelfmoord is niet definitief een oplossing.. De mogelijkheid is er dat diegene die zelfmoord doet niet bekeerd is, dan is het dus geen oplossing, want iedereen weet waar je dan terecht komt! Een tijdelijk probleem is het wel.. aangezien alles tijdelijk is, maar ook al heeft iemand zelfmoord gepleegd, daarom kan het probleem nog wel voortblijven gaan in bijv. familie betrekkingen! Dus is het voor diegene wel een oplossing geweest, maar daarmee is nog niet dat probleem opgelost.. Er zijn dus verschillende mogelijkheden, waardoor je eigenlijk niet helemaal zwart op wit kunt zeggen of deze stelling juist of niet juist is..

MissF
Generaal
Generaal

Re: Stelling : Zelfmoord

Berichtdoor MissF » 21 apr 2005 20:49

Raido schreef:Zelfmoord is altijd een definitieve oplossing voor een tijdelijk probleem.

Ik vind dit een vreselijk moeilijk onderwerp. Ikzelf heb zelden tot nooit problemen, en zeker geen problemen die tot een zelfmoorpoging zouden leiden.
Maar ik heb wel eens iemand waar ik erg veel van hou, van het spoor getrokken zien worden (was letterlijk gebeurd, ik hoorde het achteraf).
En dan komt het erg dichtbij.
En dan kun je keihard zeggen: er is altijd een oplossing: NEE, die was er voor hem NIET. Hij had zeker een aantal mensen die van hem hielden, maar dat werd allemaal helemaal niets, doordat zijn ouders hem niet meer als zoon wilden.
Hij geloofde niet, had dus ook geen God die hem zei dat het beter was het niet te doen. Hij had echt het idee dat hij niks hier had.
En dan durf ik inderdaad te zeggen dat zijn tijdelijke probleem (want op een gegeven moment ga je wel weer inzien dat er wel iemand van je houdt) definitief opgelost zou zijn als hij er niet meer zou zijn...

Ik vind het altijd keihard als mensen meteen roepen: het is fout, het mag niet 'van mijn geloof'. Ik zeg dat absoluut niet. Ik weet niet welke weg God daar ook mee zal kunnen gaan...

Maargoed, niet iedereen heeft wel eens dichtbij zoiets gestaan, en dan is het heel lastig denk ik om je een mening te vormen die ook op je gevoel afgaat.
Ik weet ook, dat je je over dit soort dingen best een mening kunt vormen met de bijbel. Maar als je er zelf dichtbij staat, dan wordt het vaak ff wat lastiger...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Riska

Berichtdoor Riska » 21 apr 2005 21:33

Als het erop aankomt is dit een discussie die we al lang gehad hebben in een ander topic.
Of het nou wel of niet 'mag', of het nou wel of niet tot hemel of hel leidt - het is allemaal al een keer besproken...

De stelling was: zelfmoord is altijd een definitieve oplossing voor een tijdelijk probleem.
Dat wordt onmiddellijk in het godsdienstige getrokken.
Kijk je naar het verschijnsel zelfdoding, dan zit er veel meer aan vast, dan alleen of het nou wel of niet mag als je gelooft.
Het is, bij zelfdoding, pure wanhoop van degene die het doet/gedaan heeft en vaak heeft ook de omgeving het niet zien aankomen (ik spreek uit ervaring, een zoon van mijn zuster is er om die reden niet meer) en zo iemand ziet geen enkele oplossing. En zo iemand ziet dat ook niet als een tijdelijk probleem. En soms kan ik dat ontzettend goed begrijpen...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 apr 2005 07:07

HE GASTEN DIE DENKEN DAT ZELFMOORDENAARS NIET BEKEERD ZIJN/KUNNEN ZIJN EN DAN NAAR DE HEL GAAN, WILLEN JULLIE NIET OP GODS STOEL GAAN ZITTEN!!!!!!!!!!! Dit doet mij pijn. :cry: :cry: :cry:

:x :x :x :x :x :x :x

Riska

Berichtdoor Riska » 22 apr 2005 07:30

Evelien schreef:HE GASTEN DIE DENKEN DAT ZELFMOORDENAARS NIET BEKEERD ZIJN/KUNNEN ZIJN EN DAN NAAR DE HEL GAAN, WILLEN JULLIE NIET OP GODS STOEL GAAN ZITTEN!!!!!!!!!!! Dit doet mij pijn. :cry: :cry: :cry:

Je hebt groot gelijk Evelien, er is zoveel verdriet en pijn vóórdat het gebeurt bij de persoon zelf en daarna bij de nabestaanden. Daar moet iedereen met zijn/haar vingers afblijven.
God is een barmhartig God... groter dan ons hart...
En Hij heeft de wanhoop gezien, het eindeloze gevecht...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2005 09:26

Evelien schreef:HE GASTEN DIE DENKEN DAT ZELFMOORDENAARS NIET BEKEERD ZIJN/KUNNEN ZIJN EN DAN NAAR DE HEL GAAN, WILLEN JULLIE NIET OP GODS STOEL GAAN ZITTEN!!!!!!!!!!! Dit doet mij pijn. :cry: :cry: :cry:

Ontzettend mee eens.

Ik snap dat het pijn doet.

Maar mensen die denken op Gods rechterstoel te kunnen gaat zitten moet je ook niet serieus nemen als ze dergelijke uitspraken doen. Ze hebben daar namelijk helemaal niets over te zeggen. ;)

Jij weet toch wel beter dan wat zij zeggen?

Onze Vader zit nog steeds op de troon, dus stop maar met huilen ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 apr 2005 11:28

Marnix schreef:

Ontzettend mee eens.

Ik snap dat het pijn doet.

Maar mensen die denken op Gods rechterstoel te kunnen gaat zitten moet je ook niet serieus nemen als ze dergelijke uitspraken doen. Ze hebben daar namelijk helemaal niets over te zeggen. ;)

Jij weet toch wel beter dan wat zij zeggen?

Onze Vader zit nog steeds op de troon, dus stop maar met huilen ;)

dank je. :wink:

Gelukkig zijn er nog mensen die me begrijpen. :oops:

joepie

Berichtdoor joepie » 22 apr 2005 13:40

Al begrijp ik niet helemaal je reactie, want er is volgens mij nog niemand die gezegt heeft dat iemand die zelfmoord pleegt niet bekeerd zou kunnen zijn. Dus begrijp even niet waarom jij je aangesproken voelt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 apr 2005 13:49

joepie schreef:Al begrijp ik niet helemaal je reactie, want er is volgens mij nog niemand die gezegt heeft dat iemand die zelfmoord pleegt niet bekeerd zou kunnen zijn. Dus begrijp even niet waarom jij je aangesproken voelt.

lees dan EERST even alles na, en reageer dan pas!!!!

(het zijn maar 3 pagina's).

joepie

Berichtdoor joepie » 22 apr 2005 17:26

Evelien schreef:
joepie schreef:Al begrijp ik niet helemaal je reactie, want er is volgens mij nog niemand die gezegt heeft dat iemand die zelfmoord pleegt niet bekeerd zou kunnen zijn. Dus begrijp even niet waarom jij je aangesproken voelt.

Nu, ik heb het helemaal gevolgd. Dus begrijp het nog steeds niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 apr 2005 17:39

Wil je voortaan niet zo schreeuwen? :|

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 apr 2005 17:46

Aragorn schreef:

Wil je voortaan niet zo schreeuwen? :|

:oops: sorry

André

Berichtdoor André » 22 apr 2005 17:46

Evelien schreef:

annvisser schreef: De mogelijkheid is er dat diegene die zelfmoord doet niet bekeerd is, dan is het dus geen oplossing, want iedereen weet waar je dan terecht komt!
Bedoel je deze quote Evelien?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 apr 2005 18:01

nee dat niet maar ik bedoel eigenlijk van zou je als christen tot zulke dingen kunnen komen?
Nee deze... maar dat is geen veroordeling maar een vraag...

Ach ik heb ook wel eens gedacht, als de hemel toch zo mooi is, waarom plegen alle bekeerde mensen dan geen zelfmoord.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 22 apr 2005 18:58

Uhm.. ik wil op geen enkele manier iemand kwetsen ofzo hoor, maar ga je zelf niet op Gods stoel zitten als je zelfmoord pleegt?

Mocht iemand aanstoot nemen aan deze uitspraak dan bied ik bij voorbaat mijn verontschuldigingen aan. Dat was niet de bedoeling.

Terug naar “Archief”