Oudvaders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 13:00

Zareb schreef:
Zouden die oude schrijvers zich in de huidige Refohoek thuis voelen? Ik denk het niet.

Nee, zeker niet. Ze zouden ook niet begrijpen dat de refohoek zich op hen beriep om hun leer te bewijzen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 apr 2005 13:36

jas schreef:
hijwel schreef:geef mij maar een simpel boekje van corrie ter boom.. whopa direct de diepte in!

oudvaders heb ik niet zo veel mee... Ik hou van boeken van mensen met een levend geloof!

Wat een ontzettende k....z.kopmerking is dat.

k....z. opmerking?

sorry, het was niet mijn bedoeling om zo'n tegenstelling neer te zetten.. oudvaders kunnen ook mensen zijn geweest met een levend geloof.. Maar ja dat was voor mij tijd.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Green

Berichtdoor Green » 14 apr 2005 14:14

hijwel schreef:
jas schreef:
hijwel schreef:geef mij maar een simpel boekje van corrie ter boom.. whopa direct de diepte in!

oudvaders heb ik niet zo veel mee... Ik hou van boeken van mensen met een levend geloof!

Wat een ontzettende k....z.kopmerking is dat.

k....z. opmerking?

sorry, het was niet mijn bedoeling om zo'n tegenstelling neer te zetten.. oudvaders kunnen ook mensen zijn geweest met een levend geloof.. Maar ja dat was voor mij tijd.

Je kunt nog kennis met hen en met hun geloof maken dus.....
ik zou zeggen direkt beginnen. Daarna heb je recht van spreken.

Je zou jaloers op hen worden als je leest hoe eenvoudig, schriftuurlijk, helder en bewogen ze 'de zaken die het koninkrijk Gods aangaan' verwoord hebben. Hoe afhankelijk ze leefden met God.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 apr 2005 14:31

jas schreef:
Maja de Bij schreef:Waar koop ik eigenlijk oudvaders in de oude spelling en schrift? Bij De slegte?

Lindenberg, vrije handel o.a. marktplaats, gewoon bij particulieren.
Interesse?

Misschien wel, ik ken ze niet zo goed. Maar ik begin dan wel met een vertaling in hedendaags nederlands.
Wanneer is iemand eigenlijk een oudvader ?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 apr 2005 14:32

Maja de Bij schreef:
jas schreef:
Maja de Bij schreef:Waar koop ik eigenlijk oudvaders in de oude spelling en schrift? Bij De slegte?

Interesse?

Misschien wel, ik ken ze niet zo goed. Maar ik begin dan wel met een vertaling in hedendaags nederlands.

Als ze een hele tijd na hun overlijden (minstens 50 jaar na dato) nog gelezen worden in de gereformeerde gezindte (dat is mijn definitie 8) ).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 apr 2005 14:34

elbert schreef:
Maja de Bij schreef:
jas schreef:

Interesse?

Als ze een hele tijd na hun overlijden (minstens 50 jaar na dato) nog gelezen worden in de gereformeerde gezindte (dat is mijn definitie 8) ).

Je bedoelt : in de kast staan? :D ("veel geprezen, weinig gelezen")
En ze moeten uit Schotland komen, toch?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 apr 2005 14:35

Nee hoor, normaal gesproken wordt je alleen oudvader als je nooit een rok aan hebt gehad.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 14 apr 2005 15:00

jas schreef:
Mariekje88 schreef:
Green schreef:Het zijn juwelen die we niet genoeg kunnen bekijken. kheb er geen in oud nederlands maar ook van een hedendaagse vertaling krijg je het al warm.
Al moet ik zeggen dat ik hetzelfde gevoel heb bij mijn predikant. Die slaat op het zelfde aambeeld om het zo te zeggen.

ik krijg het ook warm van dat oud nederlands.. echt.. dat is niet te lezen voor mij.. :roll: geef mij maar een boek van spurgeon ofzo.. in hedendaags nederlands :D

Soms moet je even moeite doen. Dat had ik in het begin ook hoor. Maar nu zou ik het voor geen goud meer willen missen.
En Spurgeon, ja, best goed. Maar toch haalt ie het niet bij de ouden.

Je kan veel zeggen over Spurgeon of over je oudvaders.. maar feit blijft dat de meeste mensen Spurgeon's boeken wel begrijpen, en de oudvaders in het oude nederlands wat minder.. maar goed. Spurgeon spreekt de meeste jongeren die ik ken wat meer aan.. :)
Ik persoonlijk begrijp Spurgeon ook 'wat' beter.. maarr.. wat niet is kan ooit nog es komen ;) (maar niet in oud nederlands.. en mn pa heeft nog genoeg boeken van Spurgeon staan voorlopig :D)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 apr 2005 15:01

Green schreef:Je kunt nog kennis met hen en met hun geloof maken dus.....
ik zou zeggen direkt beginnen. Daarna heb je recht van spreken.

Je zou jaloers op hen worden als je leest hoe eenvoudig, schriftuurlijk, helder en bewogen ze 'de zaken die het koninkrijk Gods aangaan' verwoord hebben. Hoe afhankelijk ze leefden met God.

vindt het niet echt toegankelijk.. en dat stuk van brakel sprak mij niet echt aan.. (topic).. ik vindt het goed dat mensen het lezen hoor, maar ik voel me lekker bij litaratuur van deze tijd.

ik zeg niks over deze mensen, ik ken ze niet.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 14 apr 2005 16:20

Heb er zelf helemaal niks mee. Ik ben het ergens wel met Hijwel eens. Ik merk dat ze toch heel zakelijk zijn, en veel in de ellendekennis vroeten naar mijn idee. Hoewel ik dit een heel belangrijk onderdeel vindt, hou ik er geen goed gevoel aan over als ik dit heb gelezen. Hoewel ik me ook slecht moet voelen over mijn zonde, mag ik gelukkig ook de genade weer (onverdiend) ontvangen. Dat stukje mis ik daar toch vaak in.

Ik vind ook de teksten weinig toegankelijk. Voor ons geletterden :lol: is t misschien nog te doen, maar voor minder begaafde mensen zal ik maar zeggen, vind ik dit echt niet te doen.

Maar goed, mn schoonouders dringen die boekies nog steeds aan me op, dus wie weet lees ik er nog wel eens een die me wel boeit.

En ff p.s. :
Het lijkt wel alsof na de oudvaders geen mens meer een goed boek geschreven heeft ofzo :(
Engaged @ 07-01-2005

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 14 apr 2005 17:34

Ik mag graag de oudvaders lezen. Oude taal vind ik niet belangrijk, de inhoud wel. Dat kan mij niet vaak genoeg doorklinken in de hedendaagse preken.

Verder moeten we realiseren dat veel teksten juist overgebleven zijn door de tijd omdat ze mensen aanspraken en steeds opnieuw uitgegeven werden. Wat overblijft is dus 'het neusje van de zalm'. In de tijd van de oudvaders zullen er ook wel preken geweest zijn die niet zo zuiver of aansprekend waren. (de conflicten over leerstellingen ed moeten ook in de prediking en de boeken doorgeklonken hebben)

Ook vandaag worden er nog goede boeken geschreven.
The one thing you can give and still keep is your word.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 18:41

hijwel schreef:vindt het niet echt toegankelijk.. en dat stuk van brakel sprak mij niet echt aan.. (topic).. ik vindt het goed dat mensen het lezen hoor, maar ik voel me lekker bij litaratuur van deze tijd.

Omdat de godzaligheid die er in ligt blijkbaar aan je voorbij gaat. Ja, men heeft liever de vleespotten van Egypte dan het hemelse Manna.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2005 18:58

jas schreef:
hijwel schreef:vindt het niet echt toegankelijk.. en dat stuk van brakel sprak mij niet echt aan.. (topic).. ik vindt het goed dat mensen het lezen hoor, maar ik voel me lekker bij litaratuur van deze tijd.

Omdat de godzaligheid die er in ligt blijkbaar aan je voorbij gaat. Ja, men heeft liever de vleespotten van Egypte dan het hemelse Manna.

Dat is nu ook weer wat al te gechargeerd.. :)

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 14 apr 2005 19:02

Ik lees af en toe in Redelijke Godsdiens van A Brakel. Geweldig werk echt!
Ik heb een beetje moeite gehad met de kinderdoop bijv. De meeste boekjes van deze tijd komen dan met een belachelijk recht-praat-wat-krom-is-theorie, maar Brakel gaat er gewoon perfect op in.

En dat is ook met de vertolking van de geloofsleer. Er is over nagedacht. Het zijn geen werken van emotie bijvoorbeeld.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 19:05

Aragorn schreef:
jas schreef:

Dat is nu ook weer wat al te gechargeerd.. :)

Ja, zucht. :oops:
Men neemt niet eens de moeite tot enig onderzoek.

Terug naar “Archief”