De doodstraf in het nieuwe verbond.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 apr 2005 22:01

Marnix schreef:Ik heb nog geen antwoord op deze vraag gekregen, ik ben toch wel benieuwd naar het antwoord van de mensen hier die voor de doodstraf zijn

Maar om even op die straf in te gaan, wat is dan de meerwaarde van de doodstraf boven levenslange cel? Als je mensen dan toch wil straffen voor hun fouten (wat me heel terecht lijkt) kan je beter levenslang cel geven dan de doodstraf, het eerste is namelijk een veel grotere straf, en oko veel effectiever.

Ah, jij wilt wreed zijn. Maar het gaat er niet om of iets een grotere straf is, het gaat er om wat de Bijbel ervan zegt. En die zegt dat het ons niet toegestaan is iemands leven te nemen. Als we dat toch doen maken we ons schuldig aan moord en dient de overheid het door haar gegeven Goddelijk recht uit te oefenen door ook ons leven te nemen. Zo simpel is dat. Het doet er niet toe of iemand langer of wreder gestraft moet worden. En wat genadetijd betreft, wat iemand noemde, die is voor geen enkele uitverkorene te kort.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 apr 2005 12:07

Ik lees dat niet in de bijbel Jas.

Daarnaast hebben we geen theocratie meer en ook lees ik in het nieuwe testament niets over de doodstraf als opdracht.

Levenslang is inderdaad een zwaarde straf, maar ook meer liefdevol dan iemand die God niet kent het leven te benemen. Oog om oog, tand om tand, moord of moord? Volgens mij leert Jezus ons iets anders. Heb uw vijanden lief. Dat wil overigens niet zeggen dat je ze dus maar weer vrij moet laten....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 16 apr 2005 12:30

Dat jij het niet leest wil nog niet zeggen dat het er niet staat... De Bijbel is toch niet inconsequente? Waar staat dan dat de doodstraf is afgeschaft in het NT? dat moet er dan wel staat ergens lijkt me.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 apr 2005 12:45

Marnix schreef:Ik lees dat niet in de bijbel Jas.

Wat niet? Niet te snel zeggen dat iets niet de Bijbel staat hè, daar ben je al vaker de mist mee ingegaan.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 apr 2005 15:12

Jansen schreef:
pugna schreef:Ik lees in Genesis het volgende:

Gen 9:6 Wie des mensen bloed vergiet, diens bloed zal door de mens vergoten worden, want naar het beeld Gods heeft Hij de mens gemaakt.

Dit sprak God tot Noach, en die is de voorvader van ons allemaal.

Tja, dat is idd vrij duidelijk.
Daarom gebruiken we ook stroomstoelen en injecties, daar vergiet je geen bloed mee..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 apr 2005 17:41

jas schreef:En wat genadetijd betreft, wat iemand noemde, die is voor geen enkele uitverkorene te kort.

Ziedaar de pervertering van de uitverkiezingsleer.. :shock:

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 apr 2005 20:34

Aragorn schreef:
jas schreef:En wat genadetijd betreft, wat iemand noemde, die is voor geen enkele uitverkorene te kort.

Aan de andere kant vraag ik me af of "als we de doodstraf niet uitvoeren is er meer tijd dat ze tot Christus komen" wel een goed argument is. Zeker als dit tegenover het argument staat dat in de Bijbel de doodstraf wordt goedgekeurd en soms zelfs bevolen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 apr 2005 20:48

Neuh, dat lijkt me ook niet het sterkste argument tegen doodstraf nee.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 apr 2005 22:56

Aragorn schreef:

Nee Aragorn, dat is gewoon voluit Bijbels. Er zal er niet één gemist worden.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 apr 2005 23:16

Nee, dat is niet bijbels. Volgens de DL is het bijbels dat we ondanks dat we niet weten dat iedereen behouden zal worden, toch iedereen op te roepen tot geloof. Maw: we gaan niet uit van de uitverkiezing maar van de verkondiging. Als je ditzelfde principe doortrekt moet je er ook niet vanuit gaan dat ongeacht dat wat wij doen de uitverkorenen toch wel tot geloof komen en derhalve de vrijheid nemen anderen te doden. In dat geval zou je nl ook uitgaan van datgene wat voor ons verborgen is nl. de uitverkiezing.

Ik ben trouwens van mening dat je de doodstraf niet op bijbelse gronden kunt afkeuren. Toch ben ik geen voorstander.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 apr 2005 00:07

Klaas schreef:

Nee, dat is niet bijbels. Volgens de DL is het bijbels dat we ondanks dat we niet weten dat iedereen behouden zal worden, toch iedereen op te roepen tot geloof. Maw: we gaan niet uit van de uitverkiezing maar van de verkondiging. Als je ditzelfde principe doortrekt moet je er ook niet vanuit gaan dat ongeacht dat wat wij doen de uitverkorenen toch wel tot geloof komen en derhalve de vrijheid nemen anderen te doden. In dat geval zou je nl ook uitgaan van datgene wat voor ons verborgen is nl. de uitverkiezing.

Wij hebben uit te gaan van de verkondiging. Maar dat doet niets af aan de verkiezing. God heeft Zich van eeuwigheid een volk ten eeuwige leven uitverkoren en die zullen hoofd voor hoofd toegebracht worden. Daarom zal de genadetijd voor niemand te kort zijn. Tenzij je ontkent dat God Heere is over leven en dood, hel en hemel.
Maar volgens mij zijn er over verkiezing al andere topics.
In elk geval is jouw standpunt volledig onbijbels als je stelt dat het mogelijk is dat iemand nog tot geloof had kunnen komen als hij langer geleefd had. Het is immers God die een eind maakt aan het leven en dus ook aan de genadetijd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 apr 2005 00:55

jas schreef:
Aragorn schreef:

Nu, ik wil hier niet gaan zeggen dat de uitverkiezingsleer voluit onbijbels is, maar de manier waarop jij hem hier toepast lijkt me in het geheel niet in lijn met de bedoeling ervan liggen.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 17 apr 2005 07:17

jas schreef:
Klaas schreef:

Wij hebben uit te gaan van de verkondiging. Maar dat doet niets af aan de verkiezing. God heeft Zich van eeuwigheid een volk ten eeuwige leven uitverkoren en die zullen hoofd voor hoofd toegebracht worden. Daarom zal de genadetijd voor niemand te kort zijn. Tenzij je ontkent dat God Heere is over leven en dood, hel en hemel.
Maar volgens mij zijn er over verkiezing al andere topics.
In elk geval is jouw standpunt volledig onbijbels als je stelt dat het mogelijk is dat iemand nog tot geloof had kunnen komen als hij langer geleefd had. Het is immers God die een eind maakt aan het leven en dus ook aan de genadetijd.

Volgens mij is het probleem juist dat bij de doodstraf God niet degene is die er een einde aan maakt maar wij...of de rechter dan iig.
stomp niet af, blijf slijpen

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 apr 2005 09:41

Tsja.,....indirect wel door God...(voorzienig heid), al vind ik dat een linke uitspraak...

Ik vind de doodstraf erg moelijk omdat je meestal niet 100% kunt garanderen dat hij/zij schuldig is, of hij echt de Doodstraf verdiend heeft.....
En stel dat iemand een ander vermoord en ik ben de beul...ik moet er niet aan denken om dan de doodstraf toe te passen, zou ik me echt zelf een moordenaar voelen.
Volgens mij is dit alleen voor een psychopaat lekker omm te doen..
En inderdaad, ik geloof in de uitverkiezing en dat God onze sterftijd al bepaald heeft, toch voel ik dan nog dat je zelf de ganadetijd verkort voor een moordenaar, mede omdat je het dan zelf voltrekt en bepaald. En naar mijn idee en overtuiging ligt die tijd in God's hand net zoals bij abortus en euthanasie....
(ja ik weet dat dat een hele kromme vergelijking is maar ik geef aan wat ik ervaar)

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 17 apr 2005 09:54

essieee schreef:Tsja.,....indirect wel door God...(voorzienig heid), al vind ik dat een linke uitspraak...

Dus je wilt zeggen dat God er voor zorgt dat diegene iemand vermoord zodat ie dan de doodstraf krijgt en dan dood gaat ofzo... ::((
Je zou zeggen dat er makkelijkere manier zijn om iemand dood te krijgen maar goed...
stomp niet af, blijf slijpen

Terug naar “Archief”