Klaas
Moderator: Moderafo's
Da's dan vast niet in een gemeente die we gewoonlijk als Refo bestempelen...
Joris schreef:Sorry ik snap de nieuwe behoefte niet. Er zijn toch mooie liederen? ieder jaar worden er minstens 9 nieuwe mooie liederen gemaakt !
Maar ik weet uit ervaring dat mensen al erg veel moeite hebben met de meest gestructureerde opwekkingsliederen om die in een grote massa te zingen. deze wijs van 147 lijkt mij dan helemaal ingeweikkeld.
Opwekkingliederen in een geref.vrijg kerk worden nog gezongen alsof het een psalm is.
Klaas schreef:Maar ongelooflijk niet bruikbaar in een kerkdienst volgens mij. Tenminste, voorlopig niet.
Waarom niet?of is da ook niet de bedoeling?
Volgens mij is dat zeker wel de bedoeling. Uiteraard begrijpen de personen achter het projekt dat invoering niet 1,2,3 zal gebeuren, maar het idee is wel dat de psalmen bedoeld zijn om gezongen te worden door een groep.
In CV-Koers wordt uitgebreid aandacht besteed aan het hele gebeuren.
Klaas
Klaas schreef:1) Volgens mij is deze nieuwe berijming niet bedoeld als middel tegen de kerkverlating.
2) Wat wordt er overhaast? Er wordt je toch niets opgedrongen? Het is er en als je wil gebruik je het.
3) Met die kerkverlating valt het in kerken waar wat 'lichtere' liederen gezongen worden trouwens best mee
Klaas
Nou dat is niet waar hoor. Het word je door je strot geperst. Althans als ik in mn eigen gemeente kijk wordt er flink gedramd om dit soort liederen in te voeren.
En ik verzeker je dat dat meevallen van kerkverlating in kerken waar lichtere liederen gezongen worden, een tijdelijk effect is. We hebben toch de geschiedenis achter ons? Kijk maar terug naar de invoering van de gezangen. Dat is dus gewoon een kwestie van tijd.
Mijn stelling is dat over 10 jaar er geen opwekking meer gezongen wordt omdat de mensen het spuugzat zijn.
Heb jij al iets op 10 april 2015?
Klaas schreef:1) Volgens mij is deze nieuwe berijming niet bedoeld als middel tegen de kerkverlating.
2) Wat wordt er overhaast? Er wordt je toch niets opgedrongen? Het is er en als je wil gebruik je het.
3) Met die kerkverlating valt het in kerken waar wat 'lichtere' liederen gezongen worden trouwens best mee
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten