Psalmen voor nu (cd is af, vrijdag in Tivoli - Utrecht!)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 apr 2005 15:18

Je moet met dit soort dingen altijd in het oog houden dat ze ontstaan vanuit een bepaalde behoefte. Bij bepaalde mensen / groepen / kerken leeft er een behoefte aan een nieuwe psalmberijming. Als jij die behoefte niet hebt dan is dit project niet voor jou. Gewoon niks van aantrekken dus. Simpel zat ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 13 apr 2005 15:21

Klaas schreef:Wekelijks.

Klaas

Da's dan vast niet in een gemeente die we gewoonlijk als Refo bestempelen...

[waarmee uiteraard niets ten nadele van de gemeente gezegd wil zijn!]

[misschien wel over het predikaat Refo...]
~~Soli Deo Gloria~~

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 apr 2005 15:39

Da's dan vast niet in een gemeente die we gewoonlijk als Refo bestempelen...

Dat klopt. Maar ik stelde oorspronkelijk dan ook dat het antwoord op de vraag of deze melodieën gezongen kunnen worden door een gemeente sterk afhankelijk is van wat zo’n gemeente gewend is. Je kunt niet per definitie zeggen dat deze melodieën niet door een gemeente gezongen kunnen worden.

Overigens heb ik wel het idee dat je met wat oefening en gewenning een heel eind komt. Ik bedoel, ook refo-jongeren hebben (technisch) geen enkele moeite met het zingen van Opwekkingsmelodiën. Kwestie van tijd? ;-)

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 13 apr 2005 15:58

sorry ik snap de nieuwe behoefte niet. Er zijn toch mooie liederen? ieder jaar worden er minstens 9 nieuwe mooie liederen gemaakt !

ach van mij mag het allemaal hoor. Maar ik weet uit ervaring dat mensen al erg veel moeite hebben met de meest gestructureerde opwekkingsliederen om die in een grote massa te zingen. deze wijs van 147 lijkt mij dan helemaal ingeweikkeld.
Gewoon zangles is dan al nodig. Opwekkingliederen in een geref.vrijg kerk worden nog gezongen alsof het een psalm is.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 apr 2005 16:04

Joris schreef:Sorry ik snap de nieuwe behoefte niet. Er zijn toch mooie liederen? ieder jaar worden er minstens 9 nieuwe mooie liederen gemaakt !

Ik snap de behoefte wel. Ik zou de psalmen wel graag op een meer eigentijdse manier willen zingen. Helaas blinken die nieuwe liederen niet echt uit in diepgang,

Maar ik weet uit ervaring dat mensen al erg veel moeite hebben met de meest gestructureerde opwekkingsliederen om die in een grote massa te zingen. deze wijs van 147 lijkt mij dan helemaal ingeweikkeld.

De praktijk zal het leren. In het verslag in CV-Koers werd trouwens gemeld dat het aanleren van de melodieën best meeviel (tijdens een workshop)
Opwekkingliederen in een geref.vrijg kerk worden nog gezongen alsof het een psalm is.

Ik was zondag in een Ned. Ger. Kerk en daar ging het best goed. Niet slechter dan de wijze waarop in sommige kerken de psalmen ‘gezongen’ worden, althans :mrgreen:

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 apr 2005 20:37

Klaas schreef:
Maar ongelooflijk niet bruikbaar in een kerkdienst volgens mij. Tenminste, voorlopig niet.

Waarom niet?

of is da ook niet de bedoeling?

Volgens mij is dat zeker wel de bedoeling. Uiteraard begrijpen de personen achter het projekt dat invoering niet 1,2,3 zal gebeuren, maar het idee is wel dat de psalmen bedoeld zijn om gezongen te worden door een groep.

In CV-Koers wordt uitgebreid aandacht besteed aan het hele gebeuren.

Klaas

Waarom zo overhaasten? De kerken lopen ook zonder invoering van die psalmen wel leeg. Daar hoef je echt niet een handje bij te helpen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 apr 2005 21:06

1) Volgens mij is deze nieuwe berijming niet bedoeld als middel tegen de kerkverlating.
2) Wat wordt er overhaast? Er wordt je toch niets opgedrongen? Het is er en als je wil gebruik je het.
3) Met die kerkverlating valt het in kerken waar wat 'lichtere' liederen gezongen worden trouwens best mee ;-)

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 apr 2005 21:50

Klaas schreef:1) Volgens mij is deze nieuwe berijming niet bedoeld als middel tegen de kerkverlating.
2) Wat wordt er overhaast? Er wordt je toch niets opgedrongen? Het is er en als je wil gebruik je het.
3) Met die kerkverlating valt het in kerken waar wat 'lichtere' liederen gezongen worden trouwens best mee ;-)

Klaas

Nou dat is niet waar hoor. Het word je door je strot geperst. Althans als ik in mn eigen gemeente kijk wordt er flink gedramd om dit soort liederen in te voeren.
En ik verzeker je dat dat meevallen van kerkverlating in kerken waar lichtere liederen gezongen worden, een tijdelijk effect is. We hebben toch de geschiedenis achter ons? Kijk maar terug naar de invoering van de gezangen. Dat is dus gewoon een kwestie van tijd. Opwekkingsliederen boeien sommige mensen ja, maar vaak voor een heel korte periode. Ik wil je graag over 10 jaar over dit onderwerp weer spreken. Noteer maar in je agende. Bij leven en welzijn uiteraard.
Mijn stelling is dat over 10 jaar er geen opwekking meer gezongen wordt omdat de mensen het spuugzat zijn.
En als het al gezongen wordt is het in de kerken die zich nu nog reformatorisch noemen. Want die huppelen gewoon 10 jaar achteraan.
Heb jij al iets op 10 april 2015?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 apr 2005 21:59

Nou dat is niet waar hoor. Het word je door je strot geperst. Althans als ik in mn eigen gemeente kijk wordt er flink gedramd om dit soort liederen in te voeren.

Dan is er blijkbaar binnen jouw gemeente behoefte aan. Daar kan ik dan ook weer weinig aan doen. Volgens mij is het echter niet zo dat de initiatiefnemers bezig zijn om hun berijming op te dringen.

En ik verzeker je dat dat meevallen van kerkverlating in kerken waar lichtere liederen gezongen worden, een tijdelijk effect is. We hebben toch de geschiedenis achter ons? Kijk maar terug naar de invoering van de gezangen. Dat is dus gewoon een kwestie van tijd.

Of dat zo is kun je net zo min met zekerheid stellen als ik het kan ontkennen. De parallel met de invoering van de gezangen gaat m.i. iig niet helemaal. De kerken die deze ingevoerd hebben hebben simpelweg de grootste klappen van de kerkverlating gekregen. De hele afkalving van volkskerk naar minderheidskerk is in deze kerken het hardst aangekomen. Je kunt daarvoor denk ik heel wat redenen geven maar niet dat deze kerken verlaten worden omdat men de gezangen nu alweer spuugzat is.

Mijn stelling is dat over 10 jaar er geen opwekking meer gezongen wordt omdat de mensen het spuugzat zijn.

Ik hoop van harte dat we over 10 jaar de Opwekkingsbundel niet meer gebruiken maar dat deze vervangen is door een veelzijdiger en diepgaander alternatief waarbij de hedendaagse muziek wel gehandhaaft blijft maar hopelijk een kwalitatieve verdieping heeft gekregen.

Heb jij al iets op 10 april 2015?

De 10e gaat wel lukken denk ik. De 11e iig niet.

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 13 apr 2005 22:02

De 10e gaat wel lukken denk ik. De 11e iig niet.

Klaas
je bent toch 11 september pas jarig?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 apr 2005 22:09

Ik ben zelf daar ergens tussenin jarig. Nee, op 11 april 2015 heb ik al een begrafenis staan.

Klaas

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 apr 2005 22:10

Hier even een ervaringsdeskundige wat het zingen betreft ;)
In september heb ik al een paar van deze psalmen live gehoord en er zijn ons ook een paar aangeleerd. Dat ging heel goed, na drie keer zingen galm je het al mee.
Verder is het idee dat mensen liedjes van de radio heel makkelijk meezingen. Deze melodieen liggen in dezelfde muzikale richting als popmuziek en zijn dus herkenbaar.

Als je dit trouwens helemaal nix vindt, zit je waarschijnlijk in een kerk waar ze over 100 jaar nog steeds oude berijming zingen -> heb je geen enkel probleem, maak je geen zorgen!
Maar denk aan al die evangelische kerken waar de psalmen nu heringevoerd kunnen worden! Dat is toch iets om dankbaar voor te zijn, alle 149/50 in plaats van die paar die ook in een Opwekkingslied verwerkt zijn :)

@Marnix: Het is Tivoli aan de Oudegracht. Kom je ook??

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 13 apr 2005 22:12

Klaas schreef:1) Volgens mij is deze nieuwe berijming niet bedoeld als middel tegen de kerkverlating.

1. Nee. Maar zaken die met de beste en meest integere bedoelingen worden geïntroduceerd, blijken soms precies het tegengestelde resultaat op te leveren van hetgeen men beoogde. Laagdrempeligheid in de kerk levert vaak meer afhakers dan binnenkomers op! Die lage drempel zet dus de deur open om de kerk te verlaten, méér dan om de kerk binnen te gaan.

2. Er wordt niets opgedrongen, nee. Maar er wordt wel iets ontwikkeld, met een zeker doel. Ik vraag me dan een paar dingen af.

"Wordt dezer wereld niet gelijkvormig", zegt de apostel. Moéten de psalmen zo nodig in een eigentijds jasje worden gegoten, zodat ze -als je niet al te secuur luistert naar de woorden- gewoon klinken als een willekeurig liedje van een popzender?

Beseffen we nog wel de waarde van de traditie? Wie nieuwe psalmen wil hebben, geeft daarmee aan dat-ie niet tevreden is met de oude (Geneefse) psalmen. Zo hoor je de laatste tijd ook weleens dat men niet zoveel meer moet hebben van de belijdenisgeschriften. Onder het motto van "sola scriptura" worden dan de Heidelberger Catechismus, de Nederlandse geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels maar naar het museum verwezen. Maar wie de HC kwijt wil, kan ook niets meer met die prachtige catechismusverklaringen die er door de eeuwen heen zijn geschreven. En wat moet je met het Schatboek van Ursinus als je de Heidelberger niet meer lust?
Zo gooi je ook een schat aan cultureel erfgoed weg wanneer je de Geneefse psalmmelodieën wilt vervangen. Al die prachtige koorzettingen van Sweelinck, de orgelbewerkingen van Van Noordt, maar ook die van Jan Zwart en Feike Asma, van Van der Horst en Schuurman, ze zijn allemaal ontsproten aan het Geneefse psalter. Dat wil je toch niet zomaar overboord gooien?

Ja, ik markeerde het woord vervangen zelf al - want dat zal door velen worden ontkend. "Nee, we willen die oude psalmen niet vervangen, we willen er alleen een eigentijdse variant naast zetten". Wat is dan de plaats van die nieuwe "ernaast"-versie? Is die uitsluitend voor de jeugddienst, de jeugdvereniging, het kampvuur en de camping? Nee, uit de reacties die onderstrepen dat het allemaal toch best wel zingbaar is blijkt overduidelijk dat men toch wel "de gemeente" op het oog heeft, en dan zijn die nieuwe psalmen dus een vervanging voor de oude. Dan wil men de oude psalmen, met alle culturele uitingen die daaromheen zijn ontstaan, opofferen aan de tijdgeest. En daar ben ik dus bepaald niet blij mee.

In "mijn" gemeente zong men tot voor kort de psalmen op hele noten. De stap naar ritmisch zingen is inmiddels gemaakt. Gezangen worden door de predikanten wel geciteerd en door de organisten wel gespeeld, maar we zingen ze nog niet - behalve dan op feestdagen vóór de dienst. Laatst met Pasen dus wél "Daar juicht een toon" en "De Heer is waarlijk opgestaan", maar afgelopen zondag waren het weer uitsluitend psalmen.
Van mij mocht daar best eens een gezang bij komen, maar aan een revisie van de psalmen ben ik nog làng niet toe.
Zeg Klaas, als nou zondag Psalm 89: 7 en 8 wordt opgegeven, kun jij dat dan nog uit je hoofd meezingen? Of heb je dan een psalmboekje nodig?

3. Dat is waar. De EO gaat zelfs een documentaire maken over de gemeente van ds. Bottenbley, de snelst groeiende gemeente van Nederland. En enerzijds vind ik het geweldig, die toenemende belangstelling voor het Evangelie! Maar tegelijkertijd heb ik toch wat zorg. Ik weet het wel: in de eeuwigheid zullen we niet bevraagd worden over onze opvattingen omtrent Sweelinck. Maar toch: zijn déze nieuwe psalmen in staat de Geneefse te vervangen? Nooit en te nimmer, daar ben ik heilig van overtuigd!
~~Soli Deo Gloria~~

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 apr 2005 22:16

SDG, jij hoeft je geen zorgen te maken, zoals ik al zei in mijn eerdere post. Bekijk het eens positief. Ik snap die oude psalmen amper, daarmee kan ik God niet goed eren. De nieuwe psalmen brengen me dichter bij God. En dat vind ik oneindig veel belangrijker dan de muziek van Sweelinck.

Een van de psalmen heeft trouwens een melodie die nog best wel lijkt op die van Geneve, dus niet alles wordt overboord gegooid ;)

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 13 apr 2005 22:18

Lalage schreef:Een van de psalmen heeft trouwens een melodie die nog best wel lijkt op die van Geneve, dus niet alles wordt overboord gegooid ;)

Vertel! Waar kan ik die downloaden?
~~Soli Deo Gloria~~

Terug naar “Archief”