Hmm, al eens Kohlbrugge gelezen over de psalmen? Volgens hem is het een en al Christus waar de psalmen over zingen.
Hij is zelf gepromoveerd tot doctor op een studie over psalm 45.
Moderator: Moderafo's
Raido schreef:Dat is dikke onzin, aangezien opwekking altijd opwekkend is en psalmen erg divers zijn!hijwel schreef:Looft de heere met psalmen,gezangen en geestelijke liederen
vooral de nieuwste opwekking is geweldig... maar ja een beetje eenzijdig is het wel.. net zoals alleen psalmen.
Hmm, al eens Kohlbrugge gelezen over de psalmen? Volgens hem is het een en al Christus waar de psalmen over zingen.
hijwel schreef:Halleluja! Zing de Heere een nieuw lied!
gebeurt dat bij jullie in de kerk wel eens, dat er zomaar een nieuw lied gezongen wordt die de geest ingeeft.
Klaas schreef:Hmm, al eens Kohlbrugge gelezen over de psalmen? Volgens hem is het een en al Christus waar de psalmen over zingen.
Ik gebruikte niet voor niets het woord 'expliciet'.
Klaas schreef:Het is idd waar dat de psalmen ontzettend rijk zijn en op veel manieren naar Jezus verwijzen. Echter, meer dan verwijzen is het niet! De naam Jezus komt er niet in voor. De enige naam die gegeven is tot behoud komt in de gezangen van veel gemeenten niet voor. Kruis en opstanding moet je echt zoeken. Daar komt bij dat de taal waarin de psalmen berijmd zijn de inhoud nou niet direct heel toegankelijk maakt. Ook het feit dat we slechts delen van een psalm zingen lijkt me twijfelachtig en niet bevorderlijk voor het verstaan van de Psalmen. Ik neem aan dat Kohlbrugge niet gepromoveerd is op Psalm 45 vers 3, 8 en 10?
Klaas schreef:Ik las onlangs een stelling van iemand die beweerde dat we meer gevormd worden door de liederen die we zingen dan door de preken die we horen. Of dat zo is laat ik in het midden maar ik denk dat we de invloed van onze liederen schromelijk onderschatten. Zou het toeval zijn dat juist in die gemeenten die enkel psalmen zingen het zicht op Jezus soms zo verduisterd is?
- Oei, wat zeg ik nu weer...-
klaas
Klaas schreef:Dus dan maar helemaal geen Geest?
Klaas
Boekenlezer schreef:hijwel schreef:Halleluja! Zing de Heere een nieuw lied!
gebeurt dat bij jullie in de kerk wel eens, dat er zomaar een nieuw lied gezongen wordt die de geest ingeeft.
Wat is dat? Een lied wat de Geest ingeeft? Ik vind dat zo vaag. Is dat een gevoel wat je krijgt, en wat je dan zelf heel onwillekeurig ff snel interpreteert als een gave van de Geest?
efeze5: Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen [19] en zing met elkaar psalmen, hymnen en liederen die de Geest u ingeeft. Zing en jubel met heel uw hart voor de Heer [20] en dank God, die uw Vader is, altijd voor alles in de naam van onze Heer Jezus Christus.
Klaas schreef:Ook het feit dat we slechts delen van een psalm zingen lijkt me twijfelachtig en niet bevorderlijk voor het verstaan van de Psalmen. Ik neem aan dat Kohlbrugge niet gepromoveerd is op Psalm 45 vers 3, 8 en 10?
Elbert schreef:Reken maar van yes, hij is gepromoveerd op de hele psalm, tegen de opvattingen van de toenmalige liberale theologie in.
Ik lees nu niet over het woordje "soms" heen , maar je geeft nu een signaal af dat het zicht op Jezus verduisterd zou worden in sommige gemeenten die alleen psalmen zingen. Daar geloof ik geen snars van eerlijk gezegd. Als het al zo is, dan komt dat door een verkeerde Bijbeluitleg in de preken.
Overigens, los hiervan, ben ik niet tegen het zingen van gezangen in de eredienst. Daar zijn genoeg aanwijzingen voor in de Bijbel die het juist stimuleren.
Marnix schreef:MissF schreef:Ik zing zelf heeel erg veel opwekkingsliederen en speel ze ook heel vaak...
Maar het is wel zo dat ze vaak muziekaal niet echt goed in elkaar steken, maar das niet het aspect waar we het nu over hebben
Tja dat vind jij. Ik vind ze muzikaal vaak goed genoeg. Ik ben dan ook geen muziekexpert en das misschien maar goed ook... en de psalmen... steken ook niet altijd muzikaal zo goed in elkaar... voor niet met die hele noten![]()
Maar inhoudelijk zijn ze wel tof. Opwekking vaak ook wel... daarom vind ik dat je ze beiden zou moeten zingen
hijwel schreef:Boekenlezer schreef:hijwel schreef:Halleluja! Zing de Heere een nieuw lied!
Wat is dat? Een lied wat de Geest ingeeft? Ik vind dat zo vaag. Is dat een gevoel wat je krijgt, en wat je dan zelf heel onwillekeurig ff snel interpreteert als een gave van de Geest?
In china gebeurt dit regelmatig dat er weer een nieuw lied komt wat de Heilige Geest heeft gegeven.. Iets wat je van de Heere heb geleerd en dat verwoord in een lied.
hijwel schreef:efeze5: Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen [19] en zing met elkaar psalmen, hymnen en liederen die de Geest u ingeeft. Zing en jubel met heel uw hart voor de Heer [20] en dank God, die uw Vader is, altijd voor alles in de naam van onze Heer Jezus Christus.
Klopt maar om nou als een hangde platenspeler te blijven hangen in de groef waar alleen Yeshuah wordt gezongen, dat is ook weer niet mijn stijl.Maja de Bij schreef:Raido schreef: en psalmen erg divers zijn!
Dat is zeker waar. Met psalmen alleen is niets mis. Maar toch blijft het jammer dat de christelijke gemeente in de lofzang de naam van haar Heiland niet noemt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten