Marnix schreef:Misschien zit het probleem in het feit dat wij sommige regels die voor de sabbath gelden gaan projecteren op onze zondag. Ik vraag me af of dat terecht is.
Hm dat is inderdaad een goede vraag... Hier verschillen de mening nogal sterk over, traditioneel kerkelijk nederland heeft weer een hele andere visie dan christenen op een heleboel andere plaatsen in de wereld hier over hebben.
Ik heb in ieder geval een hekel aan het: Die werkt op zondag dus het is geen goed christen-denkbeeld. Want God zegt ons dat we 1 dag in de week mogen uitrusten... maar is hier door de kerk niet de zondag van gemaakt?
Paulus is hierover heel duidelijk:
16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feestdags, of der nieuwe maan, of der sabbatten; 17 Welke zijn een
schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.
(Kol 2)
Ik merk zelf dat het heel lastig is als je echt voor iets wilt gaan. Een topsporter moet al veel opgeven voor de sport. Het vraagt veel discipline. Support is erg belangrijk hierin. Nou kan ik mij voorstellen dat een toppsorter kiest om bijvoorbeeld niet te vaak met vrienden uit te gaan vanwege trainingstijden. Maar ik kan mij niet voorstellen dat een topsporter direct zijn geloof opgeeft . . . Het dualistische van 'je kunt geen twee heren dienen, dus kies' lijkt mij geen constructieve reactie.
Ik zou zeggen: zoek andere topsporters op die met hetzelfde zitten, zoek gemeenteleden op die je onvoorwaardelijk supporten . . . en als het goed gaat met de sport kom je op allerlei plekken in het land of de wereld. Overal zijn weer andere gemeenten waar je contact kan zoeken.
zie je het als 'glad ijs' of heeft iemand genoeg support om dit om te buigen naar 'uitdaging' zien?
scape