Glad ijs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 07 apr 2005 08:30

Marnix schreef:
Misschien zit het probleem in het feit dat wij sommige regels die voor de sabbath gelden gaan projecteren op onze zondag. Ik vraag me af of dat terecht is.

Hm dat is inderdaad een goede vraag... Hier verschillen de mening nogal sterk over, traditioneel kerkelijk nederland heeft weer een hele andere visie dan christenen op een heleboel andere plaatsen in de wereld hier over hebben.

Ik heb in ieder geval een hekel aan het: Die werkt op zondag dus het is geen goed christen-denkbeeld. Want God zegt ons dat we 1 dag in de week mogen uitrusten... maar is hier door de kerk niet de zondag van gemaakt?

Paulus is hierover heel duidelijk:

16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feestdags, of der nieuwe maan, of der sabbatten; 17 Welke zijn een
schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.

(Kol 2)

Ik merk zelf dat het heel lastig is als je echt voor iets wilt gaan. Een topsporter moet al veel opgeven voor de sport. Het vraagt veel discipline. Support is erg belangrijk hierin. Nou kan ik mij voorstellen dat een toppsorter kiest om bijvoorbeeld niet te vaak met vrienden uit te gaan vanwege trainingstijden. Maar ik kan mij niet voorstellen dat een topsporter direct zijn geloof opgeeft . . . Het dualistische van 'je kunt geen twee heren dienen, dus kies' lijkt mij geen constructieve reactie.

Ik zou zeggen: zoek andere topsporters op die met hetzelfde zitten, zoek gemeenteleden op die je onvoorwaardelijk supporten . . . en als het goed gaat met de sport kom je op allerlei plekken in het land of de wereld. Overal zijn weer andere gemeenten waar je contact kan zoeken.

zie je het als 'glad ijs' of heeft iemand genoeg support om dit om te buigen naar 'uitdaging' zien?

scape

PeterD

Berichtdoor PeterD » 07 apr 2005 08:35

essieee schreef:Geen idee waarom refo's te weinig sporten.
Ik ben in vele ogen zo'n 'zware 'refo, gelukkig zie en ervaar ik het anders en geniet van het 3 keer per week sporten.
Ik doe het om af te vallen, conditieverbetering en geniet ervan. Zie dit ook gewoon als okay....

Het lijkt er soms op dat er helemaal niet gesport mag worden in de Refo cultuur. Wij wilden op onze JV (+12 waar ik leidinggevende ben) een keer een sporthal afhuren en er een avondje gaan sporten. Dat mocht dus niet van de broeders kerkenraad...
Ik ben van mening dat er niets op sport tegen is, als het maar niet bedoeld is om je eigen lichaam te verheerlijken.

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 07 apr 2005 12:21

PeterD schreef:Het lijkt er soms op dat er helemaal niet gesport mag worden in de Refo cultuur. Wij wilden op onze JV (+12 waar ik leidinggevende ben) een keer een sporthal afhuren en er een avondje gaan sporten. Dat mocht dus niet van de broeders kerkenraad...
Ik ben van mening dat er niets op sport tegen is, als het maar niet bedoeld is om je eigen lichaam te verheerlijken.

mee eens ;) zo denken ze helaas hier ook een beetje..

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 07 apr 2005 13:12

Topsporten zijn? Geen probleem.
Maar het is je werk, en andere mensen werken ook niet op zondag als zij de rustdag als God's dag beschouwen. Dus waarom als sporten dan opeens wel?
Engaged @ 07-01-2005

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 07 apr 2005 18:05

een tijdje geleden stond er in het erdee een stuk over Van Doorn uit Rhenen. hij heeft daar een sportschool en is ondertussen christen. ik geloof dat christen-zijn en sport heel goed samen kan gaan.. sporten is ook noodzakelijk voor een mens.. dat topsporters er hun baan van gemaakt hebben, prima! dat is hun streven om op dat gebied zoveel mogelijk te bereiken.. het zijn de niet-sporters die van topsporters afgoden maken, voorzover dat gebeurt. want ik geniet graag van topsport, maar dat doe ik dus niet omdat ik bijv. schumacher aanbid maar omdat ik racing gaaf vind.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 07 apr 2005 18:08

Whoops :oops: zit me net te bedenken dat ik daar dus ook naar kijk en dat is ook op zondag...das dan eigenlijk ook fout..... :o
Engaged @ 07-01-2005

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 07 apr 2005 18:13

M@rije schreef:Whoops :oops: zit me net te bedenken dat ik daar dus ook naar kijk en dat is ook op zondag...das dan eigenlijk ook fout..... :o

waarom is het fout? en waarom zou het juist op zondag fout zijn? ik weet dat de zondag éxtra bedoeld is om je tijd aan God te besteden, maar dat betekend niet dat je op zondag geen andere dingen mag doen.. maar daarmee wijken we denk ik van het topic af

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 07 apr 2005 18:15

Nee tv kijken op zich vind ik ook totaal geen probleem, maar je kijkt eigenlijk naar iets wat je dan afkeurt (want ik zeg net: sporten op zondag als professional vind ik niet kunnen ) dus ik ben nu inconsequent.
Engaged @ 07-01-2005

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 07 apr 2005 18:24

bijna alle sporten zijn op zondag op tv te zien.
vaak gaat telektekst toch even aan.....

vaak zijn hondenshows op zondag...

maar kerk op zich is meer dan zondag alleen. sterker: als je alleen op de zondag je uitleeft als christen en aanwezig bent in de kerk omdat het de dag des heren is leef je behoorlijk in armoede.

het liefst zou ik op zaterdag avond een dienst willen en op de zondag ook.
helaas kan dat niet in onze gemeente. wij huren een sportzaal af om de diensten te kunnen draaien. meestal word er op dat moment ook sportbeoefend in de andere zalen en dan hoop ik altijd dat ze eens bij ons naar binnen kijken...uit nieuwsgierigheid.. ;-)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 apr 2005 18:48

Toch vind ik het wel mooi als mensen als van Ruitenberg de zondag vrijhouden. Hetzelfde zie je trouwens bij dammen, ik ken mensen die een jeugdwk hebben laten schieten omdat ze niet op zondag spelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 apr 2005 19:14

Wieowie schreef:Nou heb ik nog een moeilijk dilemma. In de turngroep heb ik een meisje die echt super goed is. Van een andere trainster heb ik gehoord dat zei met gemak topsport zou kunnen doen. Moet ik dit aanmoedigen bij zo'n meisje (topsport in turnen moet op zondag, want alle wedstrijden zijn zondags)

Dat is niet zo'n moeilijk dilemma hoor, of liever gezegd, helemaal geen dilemma.
Je moet dat meisje niet aanmoedigen maar ontmoedigen om turnen als topsport te gaan beoefenen. In de eerste plaats om het door jou genoemde zondags beoefenen van die sport, maar in de tweede plaats ook om de oneerbaarheid van de kleding en de poses die aan het turnen verbonden zijn.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 apr 2005 19:18

Marnix schreef:Het komt vast aan op het punt "werken op zondag"

Ik denk dat God die mensen zeker kan gebruiken... en als je door je sport evangeliseert op zondag denk ik dat het geoorloofd is goed te doen op de rustdag, zelfs als je dat met werken combineert. En evangeliseerden de apostelen ook niet op de rustdag?

Ja, maar gingen ze ook sporten? Je argument deugt niet. Zo schep je ruimte voor elke vorm van arbeid op zondag, zolang het maar in combinatie is met evangelisatie. En dat wordt dan ook nog heel ruim genomen natuurlijk, want zo zijn we wel. Als je één keer het woord Jezus noemt, heb je je van je taak gekweten en kun je verder gewoon doorwerken.

The Intolerant Truth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Intolerant Truth » 07 apr 2005 19:23

M@rije schreef:Nee tv kijken op zich vind ik ook totaal geen probleem, maar je kijkt eigenlijk naar iets wat je dan afkeurt (want ik zeg net: sporten op zondag als professional vind ik niet kunnen ) dus ik ben nu inconsequent.

Dan ben je het dubbel ;)

Je hebt de tv aan. Dat kost stroom. Stroom word opgewekt in de energie centrale. Dus zijn er mensen in de centrale voor jou op zondag aan het werk.
Dat zelfde geld voor pc, lampen of andere dingen die je op zondag gebruikt.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 07 apr 2005 19:25

The Intolerant Truth schreef:
M@rije schreef:Nee tv kijken op zich vind ik ook totaal geen probleem, maar je kijkt eigenlijk naar iets wat je dan afkeurt (want ik zeg net: sporten op zondag als professional vind ik niet kunnen ) dus ik ben nu inconsequent.

Dan ben je het dubbel ;)

Je hebt de tv aan. Dat kost stroom. Stroom word opgewekt in de energie centrale. Dus zijn er mensen in de centrale voor jou op zondag aan het werk.
Dat zelfde geld voor pc, lampen of andere dingen die je op zondag gebruikt.

wat wil je hiermee zeggen? dat je moet leven als de amish?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 apr 2005 19:25

PeterD schreef:Afijn het blijkt dus dat de aangehaalde teksten niet echt relevant zijn voor deze discussie. De wet is er nog steeds, alleen de veroordelende macht van de wet is gedragen door Christus.
Daarnaast gaat het over Joodse feestdagen en niet over de zondag.
De veroordelende macht van de wet is gedragen door Christus voorzover het de uitverkorenen betreft.

Terug naar “Archief”