Trouwen in het wit

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 28 mar 2005 21:16

Gerdien B. schreef:eigenlijk is het het zelfde! Het komt uit dezelfde gedachte gang voort!
Ik ben het met beide niet eens!
Zodra wij zeker mogen weten dat Jezus voor ons gestorven is, dan geeft dat ook super veel vreugde! Daar kan ik geen zwart bij combineren.

Ik zal is proberen er achter te komen of mensen ook nog een verwijzing naar een bepaald Bijbeltekst hebben voor deze keuzes. Ik ben daar zelf ook wel erg benieuwd naar.

Wil ik ook wel weten.... :wink:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2005 23:56

Kan vast wel in dit topic, aangezien het over trouwen in het wit gaat en het tegenovergestelde daarvan is: Rondlopen (niet-trouwen :)) in het zwart...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 29 mar 2005 00:21

Er zijn anders best mooie zwarte jurken hoor. :P

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2005 00:27

Hm, de gedachte achter het in het wit trouwens is volgens mij idd een symbolisering van de reinheid maagdelijkheid van de bruid. En het niet in het wit trouwen komt dan weer van het idd dat mensen juist zo zondig en bevlekt enzo zijn, net als in het zwart lopen.

Er zijn dus wel religieuze redenen, maar eigenlijk strookt die laatste gedachte niet zo erg met de bijbel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 00:36

Volgens mij is dat allang niet meer de functie van het trouwen in het wit... tenminste, ik heb nog nooit gehoord dat iemand om die reden een witte jurk aan had.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2005 00:42

Klopt, nu doet iedereen het gewoon omdat men het mooi vindt en omdat het bij een trouwjurk 'hoort'. Maar dat schijnt wel de oorsprong te zijn.. :)

(Zoals bij zoveel tradities die we nog wel doen, maar waarvan we de eigenlijke reden allang vergeten zijn of niet meer onderschrijven.)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 07:26

1 Een psalm van David, om te doen gedenken.
2 O HEERE! straf mij niet in Uw groten toorn, en kastijd mij niet in Uw grimmigheid.
3 Want Uw pijlen zijn in mij gedaald, en Uw hand is op mij nedergedaald.
4 Er is niets geheels in mijn vlees, vanwege Uw gramschap; er is geen vrede in mijn beenderen, vanwege mijn zonde.
5 Want mijn ongerechtigheden gaan over mijn hoofd; als een zware last zijn zij mij te zwaar geworden.
6 Mijn etterbuilen stinken, zij zijn vervuild, vanwege mijn dwaasheid.
7 Ik ben krom geworden, ik ben uitermate zeer nedergebogen; ik ga den gansen dag in het zwart.
8 Want mijn darmen zijn vol van een verachtelijke plage, en er is niets geheels in mijn vlees.
9 Ik ben verzwakt, en uitermate zeer verbrijzeld; ik brul van het geruis mijns harten.
10 HEERE! voor U is al mijn begeerte; en mijn zuchten is voor U niet verborgen.
11 Mijn hart keert om en om, mijn kracht heeft mij verlaten; en het licht mijner ogen, ook zij zelven zijn niet bij mij.
12 Mijn liefhebbers en mijn vrienden staan van tegenover mijn plage, en mijn nabestaanden staan van verre.
13 En die mijn ziel zoeken, leggen mij strikken; en die mijn kwaad zoeken, spreken verdervingen, en zij overdenken den gansen dag listen.
14 Ik daarentegen ben als een dove, ik hoor niet, en als een stomme, die zijn mond niet opendoet.
15 Ja, ik ben als een man, die niet hoort, en in wiens mond geen tegenredenen zijn.
16 Want op U, HEERE! hoop ik; Gij zult verhoren, HEERE, mijn God!
17 Want ik zeide: Dat zij zich toch over mij niet verblijden! Wanneer mijn voet zou wankelen, zo zouden zij zich tegen mij groot maken.
18 Want ik ben tot hinken gereed, en mijn smart is steeds voor mij.
19 Want ik maak U mijn ongerechtigheid bekend, ik ben bekommerd vanwege mijn zonde.
20 Maar mijn vijanden zijn levende, worden machtig; en die mij om valse oorzaken haten, worden groot.
21 En die kwaad voor goed vergelden, staan mij tegen, omdat ik het goede najaag.
22 Verlaat mij niet, o HEERE, mijn God! wees niet verre van mij.
23 Haast U tot mijn hulp, HEERE, mijn Heil!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Berichtdoor joepie » 29 mar 2005 08:10

Zo een 27 jaar geleden was het in de vrijgemaakte kerk ook niet gebruikelijk om in het wit te trouwen als je zwanger was. Mijn zus(je) moets daarom een cremekleurige jurk aan.
Want ze was geen maagd meer ? Toen ik zei dat er waarschijnlijk wel meer bruiden zouden zijn die geen maagd meer zijn als ze gaan trouwen, werd mij duidelijk de mond gesnoerd. Zo was het nu eenmaal de gewoonte en zo deed je!

Maar goed, ik ben een jaar of drie geleden op een bruiloft geweest van een GG stel, en di mocht dus ook niet in het wit. Hij een zwart pak en zij een donker rode jurk.
Was een somber gedoe. Toen ik vroeg waarom dat was, had de bruidegom er eigenlijk hetzelfde antwoord op als mijn moeder 27 jaar terug: zo was het nu eenmaal de gewoonte en zo deed je!

Jammer.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mar 2005 08:16

:| slecht ... maar tradities zijn niet altijd fout, bij ons trouwen Gergemmers rustig in het wit...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 29 mar 2005 08:19

Raido schreef::| slecht ... maar tradities zijn niet altijd fout, bij ons trouwen Gergemmers rustig in het wit...

Bij ons ook....en so what?
Ik vind daar echt niets verkeerds aan....

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 mar 2005 09:52

sommige bij ons ook, maar de meeste in gebroken wit!

tradities zijn niet slecht! Als de mensen dan maar wel vrij worden gelaten om er in mee te gaan of niet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 29 mar 2005 09:57

Gerdien B. schreef:sommige bij ons ook, maar de meeste in gebroken wit!

tradities zijn niet slecht! Als de mensen dan maar wel vrij worden gelaten om er in mee te gaan of niet.

Bij ons ook gebroken wit, maar meer omdat wit wel heel erg wit is :wink:
En ik vind inderdaad dat je mensen daarin vrij moet laten, maar niet het verhaal dat het niet mag omdat je onrein bent...
Iedereen is onrein...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 11:19

En iedereen die oprecht gelooft is rein! :)

Tradtities zijn niet altijd slecht.... maar in hoeverre heb je nog vrije keuze bij tradities. Als iets een traditie is doe je het zelf meestal ook, omdat het nou eenmaal zo hoort, en/of omdat anderen er problemen me zouden hebben als jij niet doet zoals het nou eenmaal volgens de tradities hoort te zijn/gaan.

Het verhaal van Joepie maakt al wel duidelijk dat dit zo gaat. Als je alleen maar je aan een traditie houdt "omdat het zo hoort" kun je afvragen of die traditie nou echt zo goed is, je weet dan de functie er niet eens van :)

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 mar 2005 12:07

Als ambtsdragers verbieden in het wit te trouwen, moeten ze hun witte boorden ook maar afleggen...

Sybora
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sybora » 29 mar 2005 18:18

Pieter schreef:Als ambtsdragers verbieden in het wit te trouwen, moeten ze hun witte boorden ook maar afleggen...

Ja, ben ik met je eens. Iedereen is zondig, een ambtsdrager net zo goed. Zit het hem dan in de kleur, vraag ik me af.
In sommige kerken moet de a.s. bruid met een stukje stof van de jurk naar de vrouw van een ouderling die dan ter plekke bepaalt of de kleur te licht is of niet. Dit vind ik echt totale onzin... of zie ik het verkeerd? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en wat vinden zij ervan?
TODAY TOMORROW TOYOTA

Terug naar “Archief”