Angst voor kerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2005 14:56

Als dat kan, zou ik dat doen!

Je hoeft het ze niet kwalijk te nemen... er ligt een hindernis en ongeacht wie de schuld daarvan is (meestal komt het nooit helemaal van 1 kant) die hindernis meot worden opgeruimd dan. Dat moet het doel zijn dat je voor ogen hebt, niet het aanwijzing van een schuldige. Daarom zeg ik: Legt de situatie gewoon voor! Laat wie schuldig is maar even in het midden maar kijk hoe dat obstakel kan worden opgeruimd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 29 mar 2005 13:23

DeeKaa schreef:
mystery schreef:Eerlijk zeg! Het lijkt me echt verschrikkelijk moeilijk als je zo'n angst ervaart als je in een kerk zit. Je bent dan, lijkt mij, niet bang voor de kerk op zich, maar voor de mensen. Wat zij denken, hoe ze naar je kijken, etc. Ik herken het wel een beetje, voel mensen vaak ook zo 'oordelend staren' als ik in een kerk zit. Maar ik weet niet wat mensen denken over mij. Jij hebt echt ervaren dat mensen je niet opzochten of bemoedigden terwijl jij het moeilijk had. Sjonge.

Als ik je tweede reactie lees, dan lijkt mij optie 'andere kerk' niet handig. Wat Marnix zei over een brief in het kerkblad, dat lijkt mij wel een goed plan. Hoe zie jij dat, DK?

Sterkte ermee he!
Dat van het kerkblad zie ik absoluut niet zitten. Ik neem het hen niet kwalijk.. althans, hoe moet je dat uitleggen.. Tuurlijk vind ik het jammer dat het allemaal zo is gelopen maar ik kan er niet boos van worden of iets dergelijks... *zucht* Ik kan het niet goed uitleggen ;) Ik pak mensen niet graag op de "fouten" die ze hebben gemaakt etc.. En al helemaal niet door het in een kerkblaadje te zetten.. Dan zou ik nog veel eerder toch wel op ze af stappen omdat ik het kerkblaadje te "afstandelijk" vind..

Ik kan alle reacties niet meer bijhouden mensen :o Ik probeer alles bij te lezen...

Toch kan je die brief best doen (ik wil je niet dwingen hoor), want je zegt daarmee toch niet dat je die mensen iets kwalijk neemt?
Je vertelt alleen wat je hebt gemist. Het is de toon van de brief die de mensen het probleem vertelt.
Je moet het op je eigen manier doen als je de behoefte voelt om te vertellen wat je hebt gemist.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 15:27

Het mensen wat kwalijk nemen moet helemaal niet centraal staan in de brief... het opruimen van die obstakel tussen DeeKaa en de rest moet centraal staan en daarvoor hoef je elkaar echt geen verwijten te maken, maar gewoon eerlijk emt elkaar te zijn en je gevoelens uit te spreken, zoals in de kerk mogelijk zou moeten zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

joris

Berichtdoor joris » 29 mar 2005 16:22

Marnix schreef:Het mensen wat kwalijk nemen moet helemaal niet centraal staan in de brief... het opruimen van die obstakel tussen DeeKaa en de rest moet centraal staan en daarvoor hoef je elkaar echt geen verwijten te maken, maar gewoon eerlijk emt elkaar te zijn en je gevoelens uit te spreken, zoals in de kerk mogelijk zou moeten zijn.
en zo iets doe je dus onder vier ogen.

Eng hoor om uit elkaar te houden wat nu een gevoel van wraak is, en wat je nu gewoon moet lijden om Jezus wil. waarom zou je zo nodig willen vertellen wat je dwars zit? waarom zou men er naar luisteren willen als ze al nooit aandacht ana je geschonken hebben?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 19:01

Dat is jou uitleg. Misschien hebben die mensen niet door dat hij zich niet prettig voelt in de kerk, en dat de gemeente misschien ook wel fouten heeft gemaakt. Hoe je dat lijden uit elkaar houdt? Moet dat dan? Ik denk dat je altijd mag proberen problemen op te lossen en al helemaal als het in je eigen kerk is, met medebroeders en zusters. Lijden wordt het als ze daar ook niet naar willen luisteren. Volgens mij is het op die manier ook goed uit elkaar te houden.

Omdat het dus geen specifiek persoon betreft maar de gemeente als geheel waar hij zich niet prettig bij voelt wordt het lastig om het dus onder vier personen te doen, dan kan je een jaar lang ieder gemeentelid gaan bezoeken. Wek kan je beginnen bij een wijkoduerling of iemand anders in de kerk waar je het graag mee bespreekt beginnen, die kan allicht ook adviseren hoe daarmee om te gaan.

joris

Berichtdoor joris » 29 mar 2005 19:02

dan kan je dus beter gewoon vertrekken.Je kan toch niet een hele gemeente 'lastig' vallen met jouw gevoel? praat er over met mensen die er over gaan, die in naam van de gemeente kunne spreken> Mensen die ook eerlijk jou op je eigen functioneren kunnen wijzen. Hoor en wederhoor, zo doen we dat in nederland.

André

Berichtdoor André » 29 mar 2005 19:05

joris schreef:dan kan je dus beter gewoon vertrekken.Je kan toch niet een hele gemeente 'lastig' vallen met jouw gevoel? praat er over met mensen die er over gaan, die in naam van de gemeente kunne spreken> Mensen die ook eerlijk jou op je eigen functioneren kunnen wijzen. Hoor en wederhoor, zo doen we dat in nederland.
Ik wil eigenlijk geen spelbreker zijn maar in het woord gemeente zit het woord gemeenschap..........dus val je gemeenteleden "maar rustig lastig hoor"

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 19:35

joris schreef:dan kan je dus beter gewoon vertrekken.Je kan toch niet een hele gemeente 'lastig' vallen met jouw gevoel? praat er over met mensen die er over gaan, die in naam van de gemeente kunne spreken> Mensen die ook eerlijk jou op je eigen functioneren kunnen wijzen. Hoor en wederhoor, zo doen we dat in nederland.

Kan... en als je gewoon open en eerlijk bent, is dat dan lastig vallen? Of doe je het in het belang van jezelf en de hele gemeente? Zoiets moet gewoon bespreekbaar kunnen zijn lijkt me. Dus eerst dat doen.... En niet gelijk denken: Tja, ze luisteren vast niet naar me dus ik probeer het maar niet.

joris

Berichtdoor joris » 29 mar 2005 19:36

Marnix schreef:

Kan... en als je gewoon open en eerlijk bent, is dat dan lastig vallen? Of doe je het in het belang van jezelf en de hele gemeente? Zoiets moet gewoon bespreekbaar kunnen zijn lijkt me. Dus eerst dat doen.... En niet gelijk denken: Tja, ze luisteren vast niet naar me dus ik probeer het maar niet.
als he tbespreek baar was, dan was het allang besproken. Het vervelende is gewoon dat sommige dingen niet bespreek baar zijn. En dan zou je er mee moeten leren leven. Soms doet het leven au.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 19:42

hoezo? Als mensen niet weten dat jij je niet zo pretig voelt in de kerk, dat jij obstakels ziet..... is het toch niet zo raar dat het nog niet is besproken?

joris

Berichtdoor joris » 29 mar 2005 19:59

Marnix schreef:hoezo? Als mensen niet weten dat jij je niet zo pretig voelt in de kerk, dat jij obstakels ziet..... is het toch niet zo raar dat het nog niet is besproken?
ja maar dan ga je het toch neit geljk in he tkerkblad zetten!wat zet je er dan in?
ik neem het jullie flink kwalijk dat ik mij niet lekker voel in de kerk?

André

Berichtdoor André » 29 mar 2005 21:30

joris schreef:
Marnix schreef:hoezo? Als mensen niet weten dat jij je niet zo pretig voelt in de kerk, dat jij obstakels ziet..... is het toch niet zo raar dat het nog niet is besproken?
ja maar dan ga je het toch neit geljk in he tkerkblad zetten!wat zet je er dan in?
Jij bent of was volgens mijn geheugen toch spw'er of iets van die strekking?
Die mensen hebben toch altijd een gezond portie inlevingsvermogen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 21:51

joris schreef:

Je hebt mijn vorige reacties niet goed gelezen. Anders had je deze vraag niet gesteld.

joris

Berichtdoor joris » 29 mar 2005 21:55

André schreef:
joris schreef:
Jij bent of was volgens mijn geheugen toch spw'er of iets van die strekking?
Die mensen hebben toch altijd een gezond portie inlevingsvermogen?
ik wil best met de eerste vraagsteller verder in gesprek gaan hoor. dit gaat immers allang niet meer over zijn moeite? Ik ben inderdaad een hulpverlener, en juist daarom ben ik het er niet mee eens om het in de krant te zetten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 22:07

Hoe zou jij het dan aanpakken als dit probleem een groot deel van de gemeente betreft? Onder vier ogen spreken wordt dan lastig... en niets zeggen is de minst goede optie want daar los je problemen sowieso niet mee op.

Terug naar “Archief”