"Hoe gaat het ermee..?" "Goed hoor..."

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 25 mar 2005 13:56

Ik doe het vaak zo:

Hoe gaat het?
goed...
Waarom?

Geeft altijd leuke effecten... :)
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 25 mar 2005 14:28

Yael schreef:meestal antwoord ik dat het goed gaat, maar als ik iemand wat beter ken en het gaat niet goed zeg dat dan meestal ook wel ligt aan de situatie waarin het gevraagt word.
Ja doe ik ook! Niet iedereen hoeft alles te weten :P
Afbeelding

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 25 mar 2005 14:29

egbert schreef:Ik doe het vaak zo:

Hoe gaat het?
goed...
Waarom?

Geeft altijd leuke effecten... :)
Zeker zoiets als: "Ja, nou zie je die blije grijns niet op m'n gezcicht?" :lol: :lol:
Afbeelding

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mar 2005 14:41

Ik vind het lastiger als je eigen familie antwoorden geeft die niet echt zijn.
Ik hoorde van een schoonzusje dat er best wel vervelende dingen aan de hand waren via een ander schoonzusje. Terwijl wij haar regelmatig spraken. En dachten dat we toch wel een goed contact hadden.
Dan vind ik het weer erg vervelend dat er op je vraag gewoon :goed, gezegd wordt.

Maar als mensen aan me vragen hoe het gaat, zeg ik tegenwordig gewoon: wil je de korte of langere versie horen?

André

Berichtdoor André » 25 mar 2005 17:32

joepie schreef:Maar als mensen aan me vragen hoe het gaat, zeg ik tegenwordig gewoon: wil je de korte of langere versie horen?
Idd, of je nodigt ze uit bij je thuis voor een koffie o.i.d. of je vraagt: heb je even? LOL

Cisca

Berichtdoor Cisca » 25 mar 2005 20:05

Tja, goede vraag, ik wil graag de realiteit onder ogen blijven zien, en geen verstoppertje spelen.
Antwoord momenteel:

't Gaat niet goed. ('t komt ook niet meer goed, maar, ik handle het wel.)

Al naar gelang ik iemand beter ken, en men er echt belangstelling voor heeft, zal er dan wel of niet uitgebreider over gepraat worden.

Jm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jm » 23 apr 2005 14:15

Ik doe een heerlijk softe opleiding, dus heb echt geleerd om te praten over hoe het met me gaat. Daar ben ik nu echt blij mee.
Verder gaat het nu goed met me, ik moet alleen een heel aantal opdrachten afhebben en dat gaat niet zo. Maarja... tis lekker weer dus ga ik daar zo maar eens van genieten.
Verder vraag ik meestal wel door; als mensen zeggen goed en ik zie een of ander nep-lachje vraag ik wel: echt?
Maar bij sommige weet ik dat het dan zo is, anders zeggen ze het niet en dan zeg ik: 'tof om te horen'.

Riska

Berichtdoor Riska » 23 apr 2005 17:43

Het hangt natuurlijk ook van de manier waarop iets gevraagd wordt af.
Als je, al lopend vraagt hoe het gaat, kun je niet verwachten dat de ander er serieus op ingaat. Als je dat doet, al knikkend onder de koffie naar deze en gene, netzomin.
Maar het kan ook een vraag zijn, waarbij iemand verwacht, dat het antwoord wel "goed hoor" zal zijn.
Ik vraag me af, wie er dan verlegener is, degene die eerlijk antwoordt dat het niet (zo) goed gaat, of degene, die het gevraagd heeft.

Nee, ik laat ook niet altijd het achterste van mijn tong zien - hangt ervan in welke relatie ik sta tot de ander. Is er enig vertrouwen? Ligt die ander me? Of voel ik dat de vraag een formaliteit is?

Er zijn slechts heel weinig mensen die doorvragen. Omdat het "goed hoor" niet geaccpeteerd wordt. Dat zijn de mensen die mij door en door kennen en al aan de toon van het antwoord kunnen horen, soms door een kleine aarzeling, dat het niet echt zo is. Het is dan aan mij om te zeggen of ik wel dan niet een nader gesprek(je) daarover wil hebben.

En als jullie het vragen? Dan zeg ik nu: naast wat zorgen gaat het toch goed, want ik blijf ze de baas... en dat is op zich al goed! :wink:

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 23 apr 2005 18:29

Als jezelf met een ernstige ziekte geconfronteerd wordt valt het pas goed op hoe vaak aan je gevraagd wordt: Alles goed? en als je dan nee zegt, kijken ze heel verwonderd en zeggen wat dan, ben je ziek of zo. Dan zeg ik bijna nooit wat er aan de hand is, maar ik vraag of het met hem of haar alles goed is. Kijken ze nog even raar, dan maak ik meestal een geintje en zeg dat mijn banksaldo wat aan de lage kant is, of zoiets.
Nou ja, dan mankeert er bij hun ook wel wat aan natuurlijk. Het is zo standaard geworden om elkaar zo te begroeten, dat het niets meer zegt. Maar we hebben het snel in de gaten als iemand werkelijk belangstelling heeft zonder nieuwsgierig te zijn.

Anglia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anglia » 23 apr 2005 18:40

Als je iemand tegen komt krijg je vaak de vraag:"hoe gaat het ermee"
Ik vind dit eerlijk gezegd zo ontzettend nutteloos.. Bijna iedereen antwoord altijd standaard "Goed hoor.." Er wordt gewoon al vanuit gegaan dat je dat antwoord geeft. Meestal doe je dat ook maar gewoon (ik iig wel) om een heel gesprek wat je anders krijgt en je geen zin in hebt te omzeilen bijvoorbeeld....

Nee ik vind dit absoluut niet nutteloos. Zo'n vraag is doorgaans niet bedoeld om hele reacties uit te lokken. If so dan zal de vraagsteller heus wel doorvragen.

Hm, hier in Engeland is het nog 'erger'. "How're you?" is meer een groet dan een vraag en vaak verwacht men amper antwoord.

Wat geeft dat nou. Je moet toch niet altijd verwachten dat iedereen gelijk je problemen wil weten als je die hebt. Een beetje sociale conventies kan geen kwaad vind ik. Ik vind dat juist wel goed aan Engeland dat ze daar nog een beetje aan doen, hier in NL moet je alles maar kunnen zeggen (sorry daar ook, wat contents betreft...) maar ik vind het wel zo netjes, hoewel het veelvuldige 'please' je daar wel een beetje uit de keel gaat hangen soms...

Als mensen echt geinteresseerd in je zijn zullen ze heus wel doorvragen. Ik zeg niet dat het perse egoistisch is als je gelijk je verhaal kwijtwilt maar ik vind wel dat je er niet te moeilijk over moet doen als iemand niet verder vraagt dan dat. Ik zou ook gewoon 'goed' antwoorden, daar ga ik echt geen probleem van maken hoor. Tenzij het goede vrienden / familie betreft die het uit meelevendheid vragen, dan kan je opener zijn maar je hoeft er niet direct alles uit te gooien.

Joh Aragorn ik dacht altijd dat dat niet je echte woonplaats was, maar waar je graag wilde wonen of zo maar je woont dus echt in de UK? Wat leuk! Studeer je soms (ook) Engels?
Flowers will not grow but die if they don't get rained on every once in a while.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: "Hoe gaat het ermee..?" "Goed hoor...&quo

Berichtdoor Kate Spade » 25 apr 2005 09:23

Johanne schreef:Als je iemand tegen komt krijg je vaak de vraag:"hoe gaat het ermee"
Ik vind dit eerlijk gezegd zo ontzettend nutteloos.. Bijna iedereen antwoord altijd standaard "Goed hoor.." Er wordt gewoon al vanuit gegaan dat je dat antwoord geeft. Meestal doe je dat ook maar gewoon (ik iig wel) om een heel gesprek wat je anders krijgt en je geen zin in hebt te omzeilen bijvoorbeeld....

Goed, nu moet ik ook nog iets zinnigs zeggen anders hebben we niets aan dit hele topic...
Wat vinden julllie van die standaard zin, zeggen jullie ook altijd "Goed hoor" ook al gaat het slecht, of durf je je masker dan ook af te zetten...?

Enne... hoe gaat het eigenlijk met jullie..?;)

Om even op het eerste bericht te reageren; ik geef altijd een eerlijk antwoord. Dus als het niet goed gaat dan zeg ik dat ook, en meteen ook waarom dat zo is. Soms zeg ik ook wel eens; "goed"maar dat betekent dan dat er niets bijzonders aan de hand is! En als het echt heel goed gaat zeg ik; super! :D
Dus, dat.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 25 apr 2005 15:43

Tja, als iemand aan mij vraagt: hoe gaat het? Zeg ik ook altijd 'goed'. Dat gaat het in mijn idee ook altijd. Ik denk dat het IN SOMMIGE GEVALLEn net zo goed met je gaat als je wilt. Als jij bij iedereen die je vraagt hoe ht gaat je ellende gaat vertellen, voel je je alleen maar slechter enzo. En als je dan zegt 'o best', dan denk ik vaak: he ja, wat zit ik te kniezen? Er zijn nog superveel dingen die wel best en prima en goed gaan!

Ik vind dat nummer van Guus Meeuwis ook nog steeds gaaf:

Verse
Zie je daar dat meisje
ze is net zeventien
heeft nu al zo'n tien jaar
haar ouders niet gezien
muurtje om zich heen gebouwd
omdat ze niemand meer vertrouwt
vraag je haar wat liefde is
dan noemt ze jou de prijs

Refrein
En dan zeg jij
dat je eenzaam bent
omdat het even tegen zit
loop even met me door de stad
en kijk wat er gebeurt op straat
dan zal je zien
dat het met jou zo slecht niet gaat

Ik zeg dat natuurlijk niet voor iedereen, en ik heb makkelijk praten idd, maar sommige mensen zouden eens meer bij dit lied stil moeten staan :D

Hoe het met mij gaat?
Ja, serieus, goed! :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 25 apr 2005 15:49

Sorry hoor, maar dat vind ik tamelijk onzinnig. Ieders zorgen staan in die zin op zich, en de mate waarin je eraan 'lijdt' hangt sterk samen met je karakter. Ik vind het een erg slechte zaak om je eigen of andermans problemen te bagatelliseren door te wijzen naar de schijnbaar grotere problemen van anderen.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Hannes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannes » 25 apr 2005 15:53

Als ik geen zin heb in elle(n?)lange verhalen, maar wel in een lolletje, antwoord ik vaak: "normaal". Moet je dan iedereen zien kijken! En de vrager merkt gelijk dat het een onzinvraag is. Sowieso heb ik als het eens wat minder gaat nooit zin om die ellende nog eens te verergeren door het op een ellendige manier te vertellen. Als ik toevallig iets positiefs heb meegemaakt, vertel ik dat vaak wel.
Kijk mee met de verbouwing van mijn huis: www.huisharry.mijnalbum.nl (wachtwoord: huisharry)

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 25 apr 2005 15:56

Als het jou zelf helpt om je beter te voelen, waarom niet? Maar je moet zoiets niet doen richting anderen; tenzij je zeker weet dat het kan en die ander het nodig heeft.

Terug naar “Archief”