negatief zelfbeeld --> hoe en wat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 25 mar 2005 13:55

Ja, die worden in bussen aangevoerd :wink:

André

Berichtdoor André » 25 mar 2005 17:28

frekje schreef:Wat ik hier op refoweb merk is dat er vele mensen rondgaan hier die met een negatief zelfbeeld lopen. Echt heel veel.

Hoe komt dat? Komen al die mensen dan hier naar toe ofzo?
Die mensen zijn in alle lagen van de bevolking aanwezig.
Het valt jou wsl op omdat het hier een topic is geworden?

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 25 mar 2005 22:14

Ik denk dat het ook komt omdat er heeeel veel mensen zijn die een negatief zelfbeeld hebben. Ook al zou je dat in eerste instantie niet verwachten. Het is echt niet erger op refoweb ofzo. Kijk maar gewoon om je heen. En ieder mens is weleens onzeker, trekt zich soms veel van wat andere mensen over hun zeggen of kunnen denken aan.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 25 mar 2005 23:25

wat ik zelf denk, is dat mensen, wanneer ze een negatief zelfbeeld hebben, hun mening enzo ook vaak waardeloos vinden. Hier kennen mensen je vaak niet, ben je anoniem en durf je denk ik eerder iets te zeggen.

denk ik allemaal hoor!!! k beng een wetenschapper op dit gebied...

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 26 mar 2005 00:38

Veel mensen zou je t helemaal niet van verwachten enzo omdat ze altijd zo zeker overkomen etc en dan blijken ze toch best een negatief zelfbeeld te hebben zie je ook vaak...

Bestaat er btw ook nog verschil tussen een reeel en een irreeel negatief zelfbeeld vraag ik me dan af..? Ik bedoel sommige mensen hebben 'gelijk' met wat ze denken en andere totaal niet; of is dit dan weer een vaag hersenspinsel waar niemand iets mee kan..?;)

*verzint voorbeeld...*
Hmm eigenlijk wilde ik mezelf hier buiten beschouwing laten, maar dat gaat toch niet lukken, anders weet k niks ;)

Kijk ik vind mezelf veel te dik en ben o.a. daardoor negatief over mezelf... stel er is iemand anders die maatje 36 heeft, maar die ook supernegatief over zichzelf is omdat ze zichzelf te dik vindt... dan zou je toch kunnen zeggen dat diegene last heeft van een irreeel negatief zelfbeeld; dwz wel negatief over zichzelf is, maar het in wezen niet zou hoeven te zijn... Hmm hierbij lijkt het net alsof dat dan minder erg is ofzo, maar dat bedoel ik niet, voor die persoon zelf is het namelijk even erg...

Najaaaa laat ook maar, ik geloof dat ik zelf niet over kan brengen wat ik precies bedoel...;)
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2005 00:45

Hm, ik geloof niet dat ik echt een negatief zelfbeeld heb. Dat betekent natuuriljk niet dat ik nooit onzeker ergens over ben, maar echt negatief niet geloof ik.

Het lijkt me wel moeilijk om ervanaf te komen. Mensen van buitenaf hebben dan makkelijk praten dat je wel oke bent enzo, maar ik denk dat het enige dat uiteindelijk helpt is het opdoen van positieve ervaringen met vrienden enzo. Dat je daardoor steeds meer voelt dat je omgeving je ook accepteert en waardeert zoals je bent.

purple wilma
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor purple wilma » 26 mar 2005 01:08

WAt mij erg helpt is hardop te zeggen wat God van mij vind en dat niet 1 keer per week, maar zo vaak mogelijk per dag. Alles wat je hardop zegt, heeft op de 1 of andere manier meer uitwerking. En voor de spiegel staan wil ook nog wel eens werken.

Als je negatief zelfbeeld voortkomt uit angst voor mensen, dan is Romeinen 8:15 en Jesaja 51 misschien wel iets voor je om te lezen. Dit geldt ook voor jou!!

Ik heb hiervoor nog 2 boekentips:
Overwinning van de duisternis, Neil t. anderson
Strijd in je denken, Joyce Meyer

En hoe bepaalt onze cultuur ons? Uiterlijk is ontzettend belangrijk, ben ik ff blij dat God naar mijn innerlijk kijkt :!: :!: :!:

André

Berichtdoor André » 26 mar 2005 01:36

Johanne schreef:*verzint voorbeeld...*
Hmm eigenlijk wilde ik mezelf hier buiten beschouwing laten, maar dat gaat toch niet lukken, anders weet k niks ;)

Kijk ik vind mezelf veel te dik en ben o.a. daardoor negatief over mezelf... stel er is iemand anders die maatje 36 heeft, maar die ook supernegatief over zichzelf is omdat ze zichzelf te dik vindt... dan zou je toch kunnen zeggen dat diegene last heeft van een irreeel negatief zelfbeeld; dwz wel negatief over zichzelf is, maar het in wezen niet zou hoeven te zijn... Hmm hierbij lijkt het net alsof dat dan minder erg is ofzo, maar dat bedoel ik niet, voor die persoon zelf is het namelijk even erg...

Idd, het heeft niet te maken met "dik"of "dun" maar gewoon dat je je zelf accepteert zoals je bent, als je dat kunt dan "ben" je er.(denk ik)
Ehmm, tis uiteraard niet mijn bedoeling om over je gevoelens heen te walsen Johanne, ik hoop dat je dit begrijpt?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2005 02:41

André schreef:Idd, het heeft niet te maken met "dik"of "dun" maar gewoon dat je je zelf accepteert zoals je bent, als je dat kunt dan "ben" je er.(denk ik)

Jaja, maar hoe kun je dat doen? Je zegt niet zomaar op een dag tegen jezelf: ik accepteer je vanaf nu zoals je bent. :)

André

Berichtdoor André » 26 mar 2005 03:10

Aragorn schreef:
André schreef:Idd, het heeft niet te maken met "dik"of "dun" maar gewoon dat je je zelf accepteert zoals je bent, als je dat kunt dan "ben" je er.(denk ik)

Jaja, maar hoe kun je dat doen? Je zegt niet zomaar op een dag tegen jezelf: ik accepteer je vanaf nu zoals je bent. :)
Nuh, dat zei ik geloof ik ook niet, maar daar heb je wsl veel tijd en energie voor nodig en niet zelden ook proffesionele hulp.
offtopic: wat jij bedoelt is: op een dag drink je geen bier meer, maar drink je Groslch ( das nie zo moeilijk) 8)

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 26 mar 2005 17:30

Johanne schreef:Veel mensen zou je t helemaal niet van verwachten enzo omdat ze altijd zo zeker overkomen etc en dan blijken ze toch best een negatief zelfbeeld te hebben zie je ook vaak...

Bestaat er btw ook nog verschil tussen een reeel en een irreeel negatief zelfbeeld vraag ik me dan af..? Ik bedoel sommige mensen hebben 'gelijk' met wat ze denken en andere totaal niet; of is dit dan weer een vaag hersenspinsel waar niemand iets mee kan..?;)

*verzint voorbeeld...*

Najaaaa laat ook maar, ik geloof dat ik zelf niet over kan brengen wat ik precies bedoel...;)

Ik denk dat ik je wel kan volgen met je irreeel en reeel negatief zelfbeeld. Ik denk ook wel dat dit bestaat. Het voorbeeld dat je noemt is duidelijk.
En toch denk ik dat een reeel negatief zelfbeeld niet bestaat. Het kan mijn inziens niet bestaan dat je totaal geen goede, positieve eigenschappen hebt. Ook in uiterlijke zaken ben je mooi als mens. Ken jij een lelijk mens?
Jezelf aanvaarden is noodzakelijk. Ik denk dat als je ziet dat je niet totaal mislukt bent, je al op de goede weg zit. Als je echt nergens een lichtpuntje of iets positiefs kunt bedenken (niet alleen in een bui met depressieve gevoelens), dan lijkt mij professionele hulp heel handig.
Anders kun je jezelf ook trainen. Elke dag weer aan jezelf vertellen dat je het waard bent om te leven, dat je goed bent zoals je bent, vertel jezelf je goede eigenschappen enz.
Nou ja, je kan er zoveel over zeggen... maar dóén is de juiste stap.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 26 mar 2005 17:32

mmm, ik zie dat ik hierboven mezelf een beetje tegenspreek :wink:

Je kunt geen reeel negatief zelfbeeld hebben, maar het wel zo ervaren. Dat is meestal ook het probleem, dat je denkt dat je reeel bezig bent.

Misschien is dit iets duidelijker :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2005 17:36

Nee, je bedoelt: je kunt wel een negatief zelfbeeld hebben, maar je bent niet reeel negatief. :) Toch? :P

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 26 mar 2005 17:38

Aragorn schreef:Nee, je bedoelt: je kunt wel een negatief zelfbeeld hebben, maar je bent niet reeel negatief. :) Toch? :P

Ja dat bedoel ik :D Was het zoooo vaag? :mrgreen:

André

Berichtdoor André » 26 mar 2005 21:16

mystery schreef:
Aragorn schreef:Nee, je bedoelt: je kunt wel een negatief zelfbeeld hebben, maar je bent niet reeel negatief. :) Toch? :P

Ja dat bedoel ik :D Was het zoooo vaag? :mrgreen:
LOL, misschien ken je de R.E.T. wel, daar word je geleerd hoe je "hoort" te denken over reëel en irreëel/rationeel en irrationeel.
Leuke theorie opzich 8)

Terug naar “Archief”