Berichtdoor Riska » 06 apr 2005 13:48
Heel het topic eens rustig doorgelezen en toch mis ik wat.
Het is nl. een groot verschil of een depressie veroorzaakt wordt door een tekort aan dopamine of ander lichamelijke oorzaak (die soms erfelijk is, genetisch bepaald) of dat de depressie komt door dingen van buitenaf.
In gevallen van lichamelijke oorzaak is een anti-depressivum prima en ook voor een lichte ondersteuning bij oorzaken van buitenaf, kan het mogelijk zijn.
Soms denk je dat je in je emoties/gevoelens niet vervlakt, maar het blijkt dan achteraf toch zo te zijn.
Zo gebruikte mijn zuster prozac en in die tijd verloor ze een kind aan de dood. Pas toen de prozac volledig was afgebouwd, kwamen de emoties en gevoelens over die dood pas goed los en naar boven.
Zelf heb ik categorisch anti-depressiva geweigerd, al heeft mijn huisarts wel een aantal keren geprobeerd me zover te krijgen "ter ondersteuning iets te slikken". Maar ik wist voor mijzelf dat ik - in therapie zijnde - volledig door alle gevoelens van pijn, paniek en wanhoop heen moest, om te helen, weer heel te worden.
In mijn karakter zit iets van melancholie, versterkt door wat mij in het leven is aangedaan en overkomen. Maar echte depressie is er niet meer, nadat ik het proces van verwerken heb kunnen loslaten.