Is mijn vertrouwen in de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 23 mar 2005 18:28

Tja Naf, de inhoudelijke manier waarop jij reageerd verbaasd mij hoor. Is het jouw bedoeling een gesprek over het vertrouwen op je kerkgenoodschap versus het vertrouwen op God te beginnen of strooi je alleen maar met teksten. In het laatste geval kun je ook volstaan met eenvoudig Bijbelboek, hoofdstuk en de bedoelde verzen te noemen.

Of dit een zinvol gesprek opleverd waag ik enigszins te betwijfelen.

Naf

De Bijbel, Gods Wetboek

Berichtdoor Naf » 24 mar 2005 00:45

Marnix schreef:
Naf schreef:De vraag is mijn vertrouwen in de kerk die ik bezoek...
Ik heb het niet over een Katholiek of Protestantse kerk of een van die 160 scheuringen van die kerken maar:

Is mijn vertrouwen in de kerk die ik bezoek, of is mijn vertrouwen in de Bijbel, Gods Wetboek?

Of is mijn vertrouwen in God zelf? En daarom ook in de bijbel en in de kerk omdat Hij die wil zegenen? Ik zie niet direct een of/of situatie :)

Beste Marnix,

Het geestelijke leven van een kerk is hoofdzakelijk gebaseerd op de trouwheid aan de Bijbel, Gods Wetboek. God heeft de gemeente van het Nieuwe Testament gewaarschuwd dat het licht van de waarheid verwijderd zal worden indien zij Zijn geboden niet onderhouden:
… bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk bij komen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert. Openbaring 2:5
God heeft de ongehoorzaamheid van de algemene kerk voor een hele tijd getolereerd. Maar de tijd is gekomen dat het lankmoedige geduld van God met de kerk over is en Zijn oordeel op de kerken is begonnen:
En Ik heb haar tijd gegeven, opdat zij zich zou bekeren van haar hoererij, en zij heeft zich niet bekeerd. Zie, Ik werp haar te bed, en die met haar overspel bedrijven, in grote verdrukking*, zo zij zich niet bekeren van hun werken. Openbaring 2:21-22
Want het is de tijd, dat het oordeel beginne van het huis Gods… 1 Petrus 4:17

* Grote verdrukking:
Het teken van de grote verdrukking is niet een van lichamelijk geweld; maar het teken van de grote verdrukking is dat van geestelijke ontrouwheid aan het Woord van God, de Bijbel, in de gemeenten en kerken in de wereld. De kerken van onze dag (alle godsdienstige benamingen hetzij Katholiek of Protestant) zijn reusachtig weggevallen van de waarheden van de Bijbel:
Want alsdan zal grote verdrukking wezen, hoedanige niet is geweest van het begin der wereld tot nu toe, en ook niet zijn zal... Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden. Matthéüs 24:21, 24
Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs; 2 Thessalonicensen 2:3

Re: … en in de kerk omdat Hij die wil zegenen…

Het Woord van God de Bijbel zegt dat er geen enkele zegening van God is op de aanwezige in de kerken overal in de wereld. Wij moeten daarom begrijpen waarom de grote verdrukking zo vreselijk is. De Bijbel verkondigt dat Satan nu de gene is die verering ontvangt in de kerken:
Om dezer dingen wille ween ik; mijn oog, mijn oog vliet af van water, omdat de trooster, die mijn ziel zou verkwikken, verre van mij is; mijn kinderen zijn verwoest, omdat de vijand de overhand heeft. Klaagliederen 1:16

Riska

Berichtdoor Riska » 24 mar 2005 09:00

En ik blijf moeite hebben met dat woord "Wetboek" Naf. Doet mij denken aan het "Wetboek van Strafrecht".
De Bijbel is een richtsnoer voor het leven.
De mens die in God gelooft, in Jezus Christus en wil leven zoals God het bedoeld heeft, krijgt daarbij richtlijnen.
Het "gij zult"... uit de Tien Geboden is niet een: "je zúlt dat doen, want anders... (volgt er straf). Het "gij zult" heeft de betekenis van: "Als jij van Me houdt, zul je dat toch niet doen? Dan weet je toch dat het Mij groot verdriet doet?
Zo staan er in de Bijbel een serie van dingen die je wel en die je niet zou moeten doen... wil je Hem volgen.

Voor mij persoonlijk is de Bijbel een richtsnoer ten leven, een boek vol troost en vol blijken van hoe groot God is...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 mar 2005 09:42

Naf schreef:De Grote beslissing van levensverandering: “Zal ik mijn kerk(leer) gehoorzaam zijn of God gehoorzaam zijn, de Bijbel, Gods Wetboek.

En nu concreet graag?
Want dat we gehoorzaam moeten zijn aan God en de Bijbel geloven verreweg de meesten hier.
Dus waarnaartoe, welke organisatie, huisgemeente enz.?
Nog een vraagje: nooit van Jean de Labadie gehoord?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Re: De Bijbel, Gods Wetboek

Berichtdoor Maja de Bij » 24 mar 2005 09:51

Naf schreef:De kerken van onze dag (alle godsdienstige benamingen hetzij Katholiek of Protestant) zijn reusachtig weggevallen van de waarheden van de Bijbel:

Als je dan toch concreet wordt, neem dit dan ook even mee. Welke waarheden bedoel je? Er is toch maar een (1) waarheid?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: De Bijbel, Gods Wetboek

Berichtdoor jas » 24 mar 2005 10:14

Maja de Bij schreef:
Naf schreef:De kerken van onze dag (alle godsdienstige benamingen hetzij Katholiek of Protestant) zijn reusachtig weggevallen van de waarheden van de Bijbel:

Als je dan toch concreet wordt, neem dit dan ook even mee. Welke waarheden bedoel je? Er is toch maar een (1) waarheid?

Enigszins ben ik het wel met Naf eens, dat er meer waarheden in de Bijbel zijn. Zo is het waar dat Jezus God is, de Zoon van God is, de enige Weg is waardoor wij moeten zalig worden. En het is ook waar dat er een drieënig God is, dat de mens gevallen is in het paradijs, dat we van nature slaven van satan en ons eigen verdorven vlees zijn. Het is ook waar dat de rechtvaardigmaking alleen door het geloof is.
Allemaal waarheden. Je bent dus niet klaar met te zeggen dat de Bijbel slechts één waarheid leert.
In veel kerken wordt in meerdere of mindere mate op één of meer van deze zaken afgeweken van wat de Bijbel ons leert. Ik denk dat Naf dat bedoelt en dan heeft hij gelijk. Hoewel ik hem wel erg vaag vind.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 mar 2005 10:23

elbert schreef:
Naf schreef:De Grote beslissing van levensverandering: “Zal ik mijn kerk(leer) gehoorzaam zijn of God gehoorzaam zijn, de Bijbel, Gods Wetboek.

En nu concreet graag?
Want dat we gehoorzaam moeten zijn aan God en de Bijbel geloven verreweg de meesten hier.

Laat ik zelf het antwoord maar geven (na enig googelen vond ik deze link en was dit snel gevonden):

http://www.ebiblefellowship.com/

Voor de NL versie:

http://www.ebiblefellowship.com/isthechurchdead/index.nl.html

En dit zei me ook genoeg:

Voor meer informatie over het einde van de kerk tijd: www.familyradio.com
Laatst gewijzigd door elbert op 24 mar 2005 10:36, 3 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 mar 2005 10:24

Je zou het ook positief kunnen benaderen door te stellen dat alle kerken elk een stukje van het Christelijk geloof benadrukken. Immers, God is veel te groot voor één kerkgenootschap.

Ik snap al dat gehak op de kerk niet. Nou is het wel zo dat ik uitsluitend in kerkgenootschappen kom waar over het algemeen weing naars plaatsvindt. Afgaande op verhalen van anderen, kan ik helaas niet anders dan concluderen dat niet elke kerkelijke gemeente bruist van enthousiasme.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Naf

De Bijbel, Gods Wetboek.

Berichtdoor Naf » 24 mar 2005 10:45

elbert schreef:

En nu concreet graag?

De Bijbel onderwijst dat in deze dagen we zullen vluchten van de kerken. Gods oordeel is begonnen, en God start het in de uiterlijke kerk. We zullen, als mogelijk, bijeenkomen met andere gelovige (Hebreeën10:25); maar niet in een kerk.

Vreest God, en geeft Hem heerlijkheid, want de ure Zijns oordeels is gekomen; En aanbidt Hem, Die den hemel, en de aarde, en de zee, en fonteinen der wateren gemaakt heeft. Openbaring 14:7

Maar wanneer gij zien zult, dat Jeruzalem van heirlegers omsingeld wordt, zo weet alsdan, dat haar verwoesting nabij gekomen is.
Alsdan die in Judea zijn, dat zij vlieden naar de bergen; en die in het midden van dezelve zijn, dat zij daaruit trekken; en die op de velden zijn, dat zij in dezelve niet komen. Want deze zijn dagen der wraak, opdat alles vervuld worde, dat geschreven is. Lukas 21:20-22

In deze verzen, "Jeruzalem" en "Judea" verwijzen naar de uiterlijke kerken. De “bergen” naar Christus. De eeuwige Kerk bestaan uit al die God heeft gered en deze zullen leven met Hem eeuwig in de Hemel.
De "legers" zijn satan (de antichrist), als hij komt met zijn valse profeten met kracht, tekenen en wonderen der leugen. Dit is Gods oordeel in de kerk. Zie ook 2 Thessalonicensen 2:1+.

Want het is de tijd, dat het oordeel beginne van het huis Gods; en indien het eerst van ons begint, welk zal het einde zijn dergenen, die het Evangelie van God ongehoorzaam zijn? 1 Petrus 4:17

elbert
Moderator

Re: De Bijbel, Gods Wetboek.

Berichtdoor elbert » 24 mar 2005 11:02

Naf schreef:
elbert schreef:

En nu concreet graag?

De Bijbel onderwijst dat in deze dagen we zullen vluchten van de kerken. Gods oordeel is begonnen, en God start het in de uiterlijke kerk.

Het oordeel begint bij het huis Gods (1 Petr. 4:17). Daar staat woordelijk:

17 Want het is de tijd, dat het oordeel beginne van het huis Gods; en indien het eerst van ons begint, welk zal het einde zijn dergenen, die het Evangelie van God ongehoorzaam zijn?

Wil je zeggen dat Petrus geen lid was van het huis Gods?
Het huis Gods is volgens de kanttekeningen: "Dat is, van de huisgenoten Gods of van Zijne gemeente; Hebr. 3:1, enz."
Dus niks uiterlijke kerken, het oordeel begint bij de gelovigen.

Naf schreef:We zullen, als mogelijk, bijeenkomen met andere gelovige (Hebreeën10:25); maar niet in een kerk.

Zie bovenstaand, dit is gestoeld op een verkeerde exegese.
Moeten we samenkomen met de mensen van Family Radio of een aanverwante groepering? :?
En wat als ik niet in de wederkomst in 2011 geloof?

Naf schreef:Maar wanneer gij zien zult, dat Jeruzalem van heirlegers omsingeld wordt, zo weet alsdan, dat haar verwoesting nabij gekomen is.
Alsdan die in Judea zijn, dat zij vlieden naar de bergen; en die in het midden van dezelve zijn, dat zij daaruit trekken; en die op de velden zijn, dat zij in dezelve niet komen. Want deze zijn dagen der wraak, opdat alles vervuld worde, dat geschreven is. Lukas 21:20-22

In deze verzen, "Jeruzalem" en "Judea" verwijzen naar de uiterlijke kerken. De “bergen” naar Christus. De eeuwige Kerk bestaan uit al die God heeft gered en deze zullen leven met Hem eeuwig in de Hemel.
De "legers" zijn satan (de antichrist), als hij komt met zijn valse profeten met kracht, tekenen en wonderen der leugen. Dit is Gods oordeel in de kerk. Zie ook 2 Thessalonicensen 2:1+.

Ook hier een verkeerde exegese. Er staat nergens dat Jeruzalem en Judea verwijzen naar de uiterlijke kerken. Dat schrijf je omdat je wil dat mensen zich bij Family Radio of een aanverwante organisatie aansluiten. De tekst zelf geeft daar geen aanleiding toe.

Naf

De Bijbel, Gods Wetboek.

Berichtdoor Naf » 24 mar 2005 11:46

De Aposelen ondervonden toen God het OT kerk tijdperk eindigde, de zelfde vervolging als nu Zijn uitverkorenen. Zie Handelingen 5:25-29, 7:54-58 en 2 Korinthe 11:24-31.

En gij zult van allen gehaat worden om Mijn Naam; maar die volstandig zal blijven tot het einde, die zal zalig worden. Matthéüs 10:22

TIJD HEEFT ’N EIND!
En de engel, dien ik zag staan op de zee, en op de aarde, hief zijn hand op naar den hemel. En hij zwoer bij Dien, Die leeft in alle eeuwigheid, Die den hemel geschapen heeft en hetgeen daarin is, en de aarde en hetgeen daarin is, en de zee en hetgeen daarin is, dat er GEEN TIJD MEER zal zijn; Maar in de dagen der stem des zevenden engels, wanneer hij bazuinen zal, zo zal de verborgenheid Gods vervuld worden, gelijk Hij Zijn dienstknechten, den profeten, verkondigd heeft. Openbaring 10:5-7

elbert
Moderator

Re: De Bijbel, Gods Wetboek.

Berichtdoor elbert » 24 mar 2005 12:01

Naf schreef:De Aposelen ondervonden toen God het OT kerk tijdperk eindigde, de zelfde vervolging als nu Zijn uitverkorenen. Zie Handelingen 5:25-29, 7:54-58 en 2 Korinthe 11:24-31.

En gij zult van allen gehaat worden om Mijn Naam; maar die volstandig zal blijven tot het einde, die zal zalig worden. Matthéüs 10:22

TIJD HEEFT ’N EIND!
En de engel, dien ik zag staan op de zee, en op de aarde, hief zijn hand op naar den hemel. En hij zwoer bij Dien, Die leeft in alle eeuwigheid, Die den hemel geschapen heeft en hetgeen daarin is, en de aarde en hetgeen daarin is, en de zee en hetgeen daarin is, dat er GEEN TIJD MEER zal zijn; Maar in de dagen der stem des zevenden engels, wanneer hij bazuinen zal, zo zal de verborgenheid Gods vervuld worden, gelijk Hij Zijn dienstknechten, den profeten, verkondigd heeft. Openbaring 10:5-7

Nou, dat klopt tenminste.
Zou je in elk geval m'n vragen willen beantwoorden?
Dat is wel zo handig hier op een forum, anders zit ik met een grammofoonplaat te communiceren. :?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2005 13:49

Een antwoordapparaat. Maar ja, hij geeft aan dat de oprechte volgelingen van God gehaat zullen worden om Zijn naam en misschien ziet hij dit ook als zodanig. Naf, ik hoop niet dat je in deze manier van praten "volstandig zal blijven tot het einde" want dan wil ik je ook even wijzen op de apostelen die er toch een iets andere manier van communiceren op na hielden, en Calvijn etc. trouwens ook ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 mar 2005 17:42

NAF brengt een gevaarlijke leer onder de schijn van rechtzinnigheid. Zeer gevaarlijk. Hoewel ik het vaak met de kerken niet eens ben, distantieer ik me van deze leer. Het aanbod van genade wordt volledig ontkend, er is totaal geen interactie tussen God en de mens. Dit is zelfs geen hypercalvinisme te noemen.
In veel dingen hebben ze gelijk, maar dat is juist het misbruik wat ze maken van de Schrift. Het is puur doemdenken en het veronachtzamen van Gods grote Barmhartigheid en Genade in Jezus Christus.
Een dergelijke fatalistische leer leidt tot de grootste ellende en zelfmoorden, want het drijft de mens tot wanhoop.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Naf

De Bijbel, Gods Wetboek.

Berichtdoor Naf » 24 mar 2005 18:50

Elbert schreef: Moeten we samenkomen met de mensen van Family Radio of een aanverwante groepering? En wat als ik niet in de wederkomst in 2011 geloof?

Wij zijn gekomen aan het eind van het tijdperk kerk, De Heere God heeft 1900 jaar met Zijn Geest gewerkt door de kerken.

Samenkomen met ware gelovige in Christus, kan gewoon bij je thuis en op het Internet E-Bible Fellowship: installeren van “Pal Talk” software is gratis. Zodra het geïnstaleerd is bezoek het “Meet New Friends” plaats van “Pal Talk” en neem deel aan de EBibleFellowship kamer die 24 uur per dag open is en 7 dagen per week.

AD 2011 verwijs ik je naar Family Radio “Literature Online”:

“TIME HAS AN END”
A BIBLICAL HISTORY OF THE WORLD 11.013 BC – 2011 AD

"The Biblical Calendar of History"

http://www.familyradio.com/graphical/literature/frame/

Bible Ministries International:
Proclaiming the Gospel of "Sin, Righteousness and Judgment" to the World (John 16:8)

www.bibleministriesinternational.org

Terug naar “Archief”