lees de stelling en geef je mening

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mar 2005 09:43

André schreef:
gijsbertovereem schreef:
André schreef:Dan verschillen wij daar over van mening, wat is de omschrijving voor wedergeboorte dan volgens jou, als het geen proces is?

De wedergeboorte is geen proces, het gebeurt op een moment, dat hoef je op dat moment niet eens zo te ervaren, maar je merkt het later wel.
Ik ervaar dat ook zo, maar noem het wel een proces, omdat je in die periode dichter naar God toe groeit, en hem beter wilt leren kennen.
En daar aan vooraf bekeer je je tot God, je WILT Hem beter leren kennen.

Dit is mijn redenatie, maar laten we denk ik ontopic verder gaan.

Je wordt eerst wedergeboren en pas dan bekeer je je. De wedergeboorte gaat aan de bekering vooraf. Maar laten we ontopic verder gaan.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mar 2005 10:26

jas schreef:Dat argument is ook wel valide. Het blijft moeilijk Sommigen redeneren ook dat God Zijn kinderen aan een dergelijke daad niet overgeeft. Het is immers een wanhoopsdaad en zou God Zijn kinderen in wanhoop laten? Maar ik zou me er in elk geval nooit veroordelend over uitlaten.

Hetgeen ik zeer waardeer, Jas. Bedankt!

Het is voor de nabestaanden al rampzalig genoeg om iemand zo te verliezen (ervaring!) en als men zich er dan ook nog eens liefdeloos uitlaat, trekt men de wonden steeds weer open.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2005 10:45

Houd je er rekening mee dat Simson een richter was. Hij richte het volk en streed voor hen tegen de vijanden, de filistijnen. Hij gaf zijn leven voor zijn volk.
jaja, hij vermoorde 200 man om hun kleding, gaat naar de hoeren, jaja... tuuurlijk hou ik er rekening mee, Simson is gewoon een zelfmoordenaar en een ordinaire terrorist! Hij is helemaal niks meer dan een opblaaspalestijn..

Elke zonde kan een bekeerd iemand doen, maar zelfmoord niet.. nee joh, het zal. Wat zal het leeg zijn in de hemel, zelfmoordenaars komen er niet, rooms katholieken niet, ik denk dat je raar op kijkt.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mar 2005 10:47

Nou, ik zou best nog eens met paus Callixtus van gedachten willen wisselen over de catacomben in Rome.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mar 2005 12:03

Raido schreef:
Houd je er rekening mee dat Simson een richter was. Hij richte het volk en streed voor hen tegen de vijanden, de filistijnen. Hij gaf zijn leven voor zijn volk.
jaja, hij vermoorde 200 man om hun kleding, gaat naar de hoeren, jaja... tuuurlijk hou ik er rekening mee, Simson is gewoon een zelfmoordenaar en een ordinaire terrorist! Hij is helemaal niks meer dan een opblaaspalestijn..

Elke zonde kan een bekeerd iemand doen, maar zelfmoord niet.. nee joh, het zal. Wat zal het leeg zijn in de hemel, zelfmoordenaars komen er niet, rooms katholieken niet, ik denk dat je raar op kijkt.

Het is werkelijk heel onbijbels zoals je je over Simson uitlaat.
Ik wil je ongenuanceerde uitlatingen met geen andere argumenten bestrijden dan Gods Woord.
Ten eerste lezen we in Richt. 13:5; "want dat knechtje zal een Nazireër Gods zijn, van moeders buik af; en hij zal beginnen Israël te verlossen uit der Filistijnen hand". Het is God Zelf Die dit spreekt want in vers 18 antwoordt Hij als naar Zijn Naam gevraagd wordt: "Waarom vraagt gij dus naar Mijn Naam; Die is toch Wonderlijk".
Vervolgens wordt in vers 7 jouw sneer onderuitgehaald, wederom door God Zelf; "want dat knechtje zal een Nazireër Gods zijn, van moeders buik af tot op den dag zijns doods". Van de wieg tot het graf, ondanks zijn begane zonden, was Simson een knecht Gods, geroepen om Israël van de Filistijnen te verlossen.
Dan vers 25; "En de Geest des Heeren begon hem bij wijlen te drijven in het leger van Dan, tussen Zora en tussen Esthaol". De Geest des Heeren, Raido, en jij noemt Simson een terrorist?
En tot slot Richt. 16:28; "Toen riep Simson tot den Heere, en zeide: Heere, Heere! gedenk toch mijner, en sterk mij toch alleenlijk ditmaal, o God!". God verhoorde dat gebed, en gaf hem zijn kracht terug.
Als je nu stelt dat Simson een terrorist was, maak je God Zelf tot een terrorist.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 16 mar 2005 12:10

jas schreef:Het is werkelijk heel onbijbels zoals je je over Simson uitlaat.

En ook de Hebreenbrief:
En wat zal ik nog meer zeggen? Want de tijd zal mij ontbreken, zou ik verhalen van Gideon, en Barak, en Samson, en Jeftha, en David, en Samuel, en de profeten;
33 Welken door het geloof koninkrijken hebben overwonnen, gerechtigheid geoefend, de beloftenissen verkregen, de muilen der leeuwen toegestopt;

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2005 12:21

Als je nu stelt dat Simson een terrorist was, maak je God Zelf tot een terrorist.
Ik zie geen verschil tussen iemand die 2000 man in een tempel laat sterven (meeste onschuldige mensen), voor God of voor zijn geloof, of een Palestijn die zichzelf op blaast in een bus met 20 mensen die ook onschuldig zijn... ook voor zijn geloof, voor zijn God.

gijsbertovereem

Berichtdoor gijsbertovereem » 16 mar 2005 12:35

essieee schreef:
Klaas schreef:
Ik persoonlijk denk dat Gods Volk niet aan zelfmoord kan doen

Nee joh. Gods volk doet ook niet aan overspel.... duh...

Klaas

Fantastische reactie......

Dus mensen als jullie aan zelfmoord denken....Je bent inieder geval geen kind van God......sorry hoor, maar dit zulk gedachten kunnen er bij mij ff niet in.

Ik geloof wel dat God zoals Hij belooft, Bij het naderen van de dood volmen uitkomt kan geven, dus ja.....ik denk soms dat God den een suicide voorkomt.....( Ben er niet zeker van)
(

Lees in het vervolg ook de rest van de originele reactie

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mar 2005 12:35

Raido schreef:
Ik zie geen verschil tussen iemand die 2000 man in een tempel laat sterven (meeste onschuldige mensen), voor God of voor zijn geloof, of een Palestijn die zichzelf op blaast in een bus met 20 mensen die ook onschuldig zijn... ook voor zijn geloof, voor zijn God.

de Filistijnen waren geen onschuldige mensen. Het waren de aartsvijanden van Israël. Bovendien, aan de opdracht van Simson lag een Goddelijke legitimatie ten grondslag en is daarom per definitie rechtvaardig. Want alles wat God doet, is rechtvaardig, alleen al omdat Hij God is. En idd, wat Maja de Bij zegt, hij werd genoemd bij de geloofshelden.
Wat bezielt je eigenlijk om zo te reageren? Richt je persoonlijke gevoelens van wrok of onvrede over bepaalde zaken die je wellicht overkomen zijn niet tegen God. Dat loopt altijd fout af.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2005 13:23

Dus als God het wil maakt een terrorist of een daad anders, dat is iets wat niet helemaal klopt in mijn ogen.

Een moord is een moord of het gebeurd in de naam van God of in de naam van Allah, bijde mensen handelen uit het geloof. Het heeft niet met persoonlijke haat/wrok te maken die ik tegen God richt, ik heb hier met God over gehad, nah klinkt raar misschien maarja.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mar 2005 13:34

Raido schreef:Dus als God het wil maakt een terrorist of een daad anders, dat is iets wat niet helemaal klopt in mijn ogen.

Een moord is een moord of het gebeurd in de naam van God of in de naam van Allah, bijde mensen handelen uit het geloof. Het heeft niet met persoonlijke haat/wrok te maken die ik tegen God richt, ik heb hier met God over gehad, nah klinkt raar misschien maarja.

Als het in opdracht van God is, is het geen terroristische daad. Je verwart nu Allah met God, maar Allah is God niet. Het gaat er om dat God ons in Zijn Woord geopenbaard heeft dat Hij Simson die opdracht gegeven heeft. Daarnaast ga je volledig voorbij aan het feit dat de Filistijnen Israël voortduren binnenvielen.
Daar komt nog bij, iets belangrijks wat vermeld wordt in Rich. 3:1; "Dit nu zijn de heidenen, die de Heere liet blijven, om door hen Israël te verzoeken".
Die volken bestonden dus alleen om Israël telkens als ze van de Heere afweken (zie hfdst 2) te straffen en tot inkeer te brengen. En telkens als ze tot de Heere riepen, verwekte Hij weer richters om ze te verlossen.
(zie Richt. 3:9, 15, richt. 4:3, 6:7, 10:16)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2005 14:13

Ben het deels met je eens, maar dan ga je van je geloof uit, denk ik ook wel weer goed... maar zie het eens van de kant van een ongelovige dan is het een terroristische daad, ik vind het namelijk nogal dubieus dat er in de naam van god de gruwelijkste dingen gebeuren en mogen gebeuren.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mar 2005 14:24

Raido schreef:Ben het deels met je eens, maar dan ga je van je geloof uit, denk ik ook wel weer goed... maar zie het eens van de kant van een ongelovige dan is het een terroristische daad, ik vind het namelijk nogal dubieus dat er in de naam van god de gruwelijkste dingen gebeuren en mogen gebeuren.

Maar beste Raido, het staat toch zo in de Bijbel, wat hebben we dan met de redenatie van ongelovigen te maken? Moslims hebben die authorisatie niet op grond van hun koran, omdat dit niet het woord van God is.
Het is niet zo dat Simson dit op gevoel deed, maar omdat hij een opdracht had.

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 16 mar 2005 14:32

bah, wat kunnen hier dingen hard neergezet worden. niet bepaald leuk om te lezen.

om op de vraag terug te komen, ja, ik denk zeker dat iemand die aan zelfdoding doet (moord klinkt akelig) bekeerd kan zijn.
Ben het met essieee eens dat God het ook soms zal voorkomen, anders leefden er niet veel mensen meer waarschijnlijk.

de mensen die hard oordelen door te zeggen dat het niet kan, vraag me af hoeveel psychische problemen die zelf ooit gehad hebben.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2005 15:22

Zelfmoord, zelfdoding of suicide, ik denk dat we het woord niet moeten verzachten het is ook een erge daad. Ik kies voor zelfmoord, omdat het een moord blijft en het meestal wel doordacht is, of op een gruwelijke manier.

En ja, ik geloof zeker dat God ook die mensen tot zich kan nemen..

Terug naar “Archief”