Avondmaalcollecte ja of nee

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 15 mar 2005 10:29

Als ik het goed zeg, maar ik weet het niet zeker, is de collecte van de diaconie in die dienst ook voor hetzelfde doel. Blijft inderdaad de vraag waarom avondmaalgangers iets extra's geven.

André

Berichtdoor André » 15 mar 2005 12:39

TheKeimpe schreef:Als ik het goed zeg, maar ik weet het niet zeker, is de collecte van de diaconie in die dienst ook voor hetzelfde doel. Blijft inderdaad de vraag waarom avondmaalgangers iets extra's geven.
Traditie

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 15 mar 2005 13:16

TheKeimpe schreef:Als ik het goed zeg, maar ik weet het niet zeker, is de collecte van de diaconie in die dienst ook voor hetzelfde doel. Blijft inderdaad de vraag waarom avondmaalgangers iets extra's geven.
Nee, vraag is waarom er nog mensen zijn die niet aan het Avondmaal gaan.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 mar 2005 13:20

Zelfs al zou iedereen aangaan dan blijft het toch vreemd om daar een extra potje neer te zetten?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 15 mar 2005 13:35

Klaas schreef:Zelfs al zou iedereen aangaan dan blijft het toch vreemd om daar een extra potje neer te zetten?

Klaas
Nee, zie mijn eerste reactie in dit topic. Ik zal het nog een keer overnemen: Het Avondmaal is namelijk van oudsher (ik heb het over de Vroege Kerk) een collecte: diakenen gingen met lakens de gemeente door, daar werden de giften (etenswaren e.d.) van de gelovigen op naar voren gebracht. Daar werden de giften op tafels uiteengestald, er werd een zegen over gevraagd. Vervolgens werden de gaven gescheiden: brood en wijn voor een gezamenlijke maaltijd, en het overige wat werd weggegeven.
In onze huidige vorm van de viering van het Avondmaal is dan een collecte op de plaats van het verzamelen van de gaven gekomen.

André

Berichtdoor André » 15 mar 2005 13:35

hamlap schreef:
Nee, vraag is waarom er nog mensen zijn die niet aan het Avondmaal gaan.
Mmm, das een heel andere discussie.

André

Berichtdoor André » 15 mar 2005 13:37

Klaas schreef:Zelfs al zou iedereen aangaan dan blijft het toch vreemd om daar een extra potje neer te zetten?

Klaas

Ik denk dat er bij het laatste avondmaal dat Jezus vierde ook geen "potje" op tafel stond.
Wel zegt Hij doet dit tot Mijn na gedachtenis, totdat Ik terug kom.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 mar 2005 13:53

In onze huidige vorm van de viering van het Avondmaal is dan een collecte op de plaats van het verzamelen van de gaven gekomen.

Snap ik (al kun je daar nog heel wat op aan te merken hebben), maar waarom moet dat een aparte collecte zijn? En waarom moet er dan een potje op de avondmaalstafel staan?

Klaas

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 mar 2005 14:25

Marnix schreef:Vroeger hielden ze met z'n allen een maaltijd, waarbij iedereen dingen meenam :)

Dat doen we nu niet meer...

M'n vader had een tijdje geleden nog met iemand anders van de kerk bedacht dat het wel koel zou zijn om voortaan weer op die manier samen een maaltijd te houden als avondmaal :D

Met de vespers die elke maand worden gehouden in de kerk van m'n ouders gebeurt dat wel eens per jaar: na de laatste vesper is er een maaltijd, waarvoor iedereen wat meeneemt. Maar je mag natuurlijk ook mee-eten als je dat niet wist van tevoren of geen geld hebt en je hebt nix meegenomen. 't Is altijd erg gezellig :)
In Berlijn ging Borkdude en ik naar een gemeente, kwamen we bij een barbecue terecht! Dat was bedoeld om elkaar beter te leren kennen en zodat je makkelijk vrienden mee kunt nemen. Ze hebben daar eens per maand een maaltijd in plaats van kerkdienst. (Je zou het natuurlijk ook best allebei kunnen doen.)
Op die manier help je natuurlijk ook de mensen die erg weinig geld hebben om lekker eten te kopen, kunnen die ook eens lekker eten.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 19 mar 2005 13:54

Klaas schreef:

Snap ik (al kun je daar nog heel wat op aan te merken hebben), maar waarom moet dat een aparte collecte zijn? En waarom moet er dan een potje op de avondmaalstafel staan?
Jij draait het nu om...
juist de praktijk van de Vroege Kerk zou aan moeten geven hoe wij nu het Avondmaal zouden moeten vieren... en niet precies andersom.

Ik ga in ieder geval geen kritiek uitoefenen op de wijze waarop ze toen 2000 jaar het Avondmaal vierden, op grond van onze huidige wijze van Avondmaal-vieren. Tis trouwens ook nog beetje ahistorisch om dat te doen.

joepie

Berichtdoor joepie » 20 mar 2005 07:28

André schreef:

Klaas

Ik denk dat er bij het laatste avondmaal dat Jezus vierde ook geen "potje" op tafel stond.
Wel zegt Hij doet dit tot Mijn na gedachtenis, totdat Ik terug kom.

Dat weten we niet. Wel was er onderling dienstbetoon, denk maar aan het elkaar de voeten wassen.
En we kunnen moeilijk precies het avondmaal zo na doen zoals Jezus het toen deed. Dan zullen we ook weer met elkaar aan tafel moeten gaan liggen.
Ik lees trouwens wel dat er later iemand het geld niet goed beheerd had.
Dus dat ze ruzie krijgen waar het geld dus heen zou moeten.
Dus ik denk dat er toen ook gewoon geld ingezameld werd.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 20 mar 2005 10:01

Volgens mij hebben wij wel een avondmaalscollecte en ik vind het niet eens erg. Want wij doen het zo: "Normaal" zijn er 2 collecte's in een Avondmaalsdienst. Diegene die aan het Avondmaal gaan stoppen 1 van die 2 collectes in de zak van het Avondmaal. De andere gaat gewoon in de zak die normaal altijd rondgaat.
Afbeelding

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 20 mar 2005 17:09

Jij draait het nu om...
juist de praktijk van de Vroege Kerk zou aan moeten geven hoe wij nu het Avondmaal zouden moeten vieren... en niet precies andersom.

Ik ga in ieder geval geen kritiek uitoefenen op de wijze waarop ze toen 2000 jaar het Avondmaal vierden, op grond van onze huidige wijze van Avondmaal-vieren. Tis trouwens ook nog beetje ahistorisch om dat te doen.

Uh, waar uit ik kritiek op de bijbelse Avondmaalsviering? Ik heb kritiek op het potje / de collecte bij de huidige Avondmaalsviering.

Klaas

Terug naar “Archief”