Ziel...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 09 mar 2005 12:00

jas schreef:Een kloon zal een zielloos wezen zijn, aan de dieren gelijk.

Hoe weet je dan dat God bij een menselijke kloon geen ziel er in blaast?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 mar 2005 13:03

bloempie20 schreef:

Er is al een ander topic over dit onderwerp, daar kun je alle meningen lezen. Ik ga er dus hier niet verder op in omdat het offtopic is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mar 2005 14:55

jas schreef:
bloempie20 schreef:

Er is al een ander topic over dit onderwerp, daar kun je alle meningen lezen. Ik ga er dus hier niet verder op in omdat het offtopic is.
en onzin
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 mar 2005 17:12

Raido schreef:
jas schreef:
bloempie20 schreef:

en onzin

Als je iets tot onzin wilt bestempelen ben je niet klaar met alleen te zeggen dat het onzin is. Bewezen heb je het in elk geval niet.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 mar 2005 20:40

jas schreef:
Raido schreef:
jas schreef:
bloempie20 schreef:

en onzin

Als je iets tot onzin wilt bestempelen ben je niet klaar met alleen te zeggen dat het onzin is. Bewezen heb je het in elk geval niet.

En toch blijft het off-topic :mrgreen: :roll:

bloempie
Majoor
Majoor

Re: Ziel...

Berichtdoor bloempie » 09 mar 2005 21:00

DesertRose schreef:(...)ik vraag me af wat de ziel precies is, ook ivm klonen enzo.(...)

Volgens mij heeft DesertRose het hier ook over klonen, dus ik dacht dat het niet off-topic zou zijn, maar als jullie van mening zijn dat dat wel zo is, dan hou ik mijn vraag gewoon voor me en kunnen jullie verder gaan met de discussie.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 mar 2005 22:32

of de menselijke kloon ook een ziel heeft is al in een ander topic besproken. Ik geloof dat ze er daar ook niet echt uit kwamen. In ieder geval is er geen gezamelijke conclusie getrokken. 8)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Ziel...

Berichtdoor frekje » 10 mar 2005 19:14

DesertRose schreef:Wanneer ontstaat de ziel? bij de bevruchting?
en een 2-eiige tweeling dan?

ik vraag me af wat de ziel precies is, ook ivm klonen enzo.
dus heeft er iemand een waarde volle bijdrage aan deze discussie? tis al een aantal keer bij anderen vastgelopen, dus ik hoop datted lukt.

groeten DR

Volgens mij vroeg de topic-vraagsteller dit!
Dus echt off-topic is het niet, maar de hoofdvraag was wanneer de ziel ontstond!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 mar 2005 23:53

De ziel ontstaat meteen bij de bevruchting, vanaf het allereerste begin van een foetus.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 11 mar 2005 11:34

jas schreef:De ziel ontstaat meteen bij de bevruchting, vanaf het allereerste begin van een foetus.

Als je echter Genesis 2 leest, zie je dat eerst het lichaam werd geschapen en toen pas de ziel er in werd geblazen. Waarom zou dat bij een bevruchte eicel anders zijn?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 mar 2005 11:51

Maja de Bij schreef:
jas schreef:De ziel ontstaat meteen bij de bevruchting, vanaf het allereerste begin van een foetus.

Als je echter Genesis 2 leest, zie je dat eerst het lichaam werd geschapen en toen pas de ziel er in werd geblazen. Waarom zou dat bij een bevruchte eicel anders zijn?
Dan onstaat het lichaam toch ook?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 11 mar 2005 12:09

Ik zat nog als volgt te denken.

Ik haal iets voor de geest. Dus neem ik iets in gedachten. Geest en denken zijn dus verwant aan elkaar.
Als ik een ontzielt lichaam zie, heeft die persoon de geest gegeven.

Ziel zou dus gerelateerd zijn aan denken.

Dat zou inhouden dat een kind bij de geboorte een ziel krijgt. Alleen denk ik aan Johannes de Doper. De eerste ontmoeting met zijn Zaligmaker heeft hij in de buik van Elizabeth gehad. Dus daar is volgens mij ook al een ziel aanwezig.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 mar 2005 12:12

Zonder ziel kun je niet leven, een ongeboren kindje zou dan niet naar hemel of hel kunnen gaan.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 mar 2005 13:33

Maja de Bij schreef:

Dat is niet te vergelijken. Adam en Eva zijn niet op dergelijke manier geschapen als wij. Weet jij trouwens een reden waarom het niet zo zou zijn? Als het niet zo is, wat is er dan tegen abortus?

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 11 mar 2005 13:58

Ik heb eens met belangstelling zitten lezen over het onderwerp.

Bij mij kwam het volgende boven. De ziel.. Het is een vorm die gevangen kan zitten in het lichaam. Ik heb het idee dat de ziel vanuit het beginsel rein is. Maar door het leven heen op een bepaalde manier getekend wordt. Als ik naar een baby kijk dan zie ik daar nog geen moordenaar in( een wat raar voorbeeld misschien). Maar naar mate het ouder gaat worden kan dit weer veranderen. Het is immers de mens die een wilsbeschikking heeft. Hij/zij bepaald hoe het leven zal. Indirect is er een aanwijzing hoe het zou moeten leven, maar uit eindelijk bepaald de mens zelf hoe het ontwikkeld. Want als God het wilde dan had Hij wel bepaald hoe onze weg zou gaan. We lezen namelijk ook dat de mens kan vechten tegen God. Dus voor mij een aanwijzing dat de mens zelf mag/kan bepalen waar het heen wil. De ziel is een motor voor het lichaam. Als de ziel er uit is dan is het lichaam dood het kan niets meer. Maar zonder een lichaam kun je ook de ziel weer niet zien, vast pakken. Zonder de ziel is het lichaam niets. God heeft de besturing om de ziel in een lichaam te vangen of niet. Maar een ziel is er altijd. De ziel is een geest het kan overal doorheen. Men zegt ook wel eens dat de ziel verder leeft al is de persoon reeds jaren dood. Het geeft dus aan dat de ziel geen belemmering heeft. Als het lichaam dood is dan vergaat het. De ziel daar en tegen blijft voorleven. We zeggen ook wel eens.. We leven in zijn geest verder. Dus wat die ene persoon gedaan heeft, daarin gaan wij weer verder. In die geest. ook zo'n uitdrukking. Ik kom zelf dus tot de conclusie dat de ziel eeuwig is. Je ziet het alleen maar in een stoffelijke vorm door het lichaam. Alleen door op een geestelijke niveau te denken kun je praten met de ziel. In elke andere vorm van zichtbare moet je dus naar het lichaam kijken.

Groet en houdoe,

Fly29

Terug naar “Archief”