Zondagsbesteding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 mar 2005 22:55

mw schreef:
dat zeg ik niet, of altans zo bedoel ik het niet. Als ik hier in Nederland op zondag niet winkel omdat ik het tegen Gods geboden in vind gaan ( dus ik vind niet dat het tegen cultuurregels ingaat), dat zou ik het in Oekraine ook niet doen, omdat dezelfde God me daar ook ziet.
En als die mensen ervan overtuigd zijn dat het niet tegenGod geboden ingaat, dan wil dat nog niet zeggen dat ik wel met hem meegaa, omdat zij het goed keuren.

Ik zeg dus dat de interpratie van die zogenaamde regels cultuurgebonden is. Nergens in de bijbel staat namelijk: op zondag zult gij niet.........
Laatst gewijzigd door Sabra op 08 mar 2005 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2005 01:12

joepie schreef:
André schreef:Ik vind het belangrijker dat je door de week ook leeft als een christen, dan je af te vragen of je misschien beter gisteren had kunnen tanken.

Onze predikant zei het eens zo: het is beter om een pakje shag te kopen op Zondag dan de hele Zondag geïrriteerd te zijn omdat je vergeten hebt om gisteren shag te kopen.

Nou, ik zou tegen die dominee zeggen: het is beter om helemaal geen shag te kopen!
En zijn voorbeeld maar een slecht voorbeeld vinden.
Je kunt tenslotte beter leven zonder shag, en als je vergeten bent te tanken en je moet weg, dan heb je dus eigenlijk gewoon pech.
Moet je maar opletten.
Regeren is vooruit zien.

Tja... en als je nou moet tanken om naar de kerk te kunnen komen? Zeg je dan ook: Je bent vergeten te tanken dus je hebt pech? Moet je maar opletten? Regeren is vooruitzien?

En wat dei shag betreft... je hebt gelijk dat je beter niet kan roken... Maar als iemand wel rookt heeft die dominee wel gelijk op dit punt.

God verbiedt overigens op zondag te werken aan het volk Israel waar een theocratie is. Hier kunnen we mensen niet verbieden om te werken op zondag en valt dat ook niet binnen onze verantwoordelijkheid. Als iemand werkt op zondag is dat zijn/haar keuze. Door dat pakje shag te kopen of niet heb je daar echt geen invloed op. Dus om die reden wegblijven is volgens mij zinloos. Als iemand niet gelooft in God, waarom zou zo iemand dan op zondag niet gaan werken? Als jij niet zou geloven, waarom zou je dan op zondag thuis gaan zitten? Wil je ze van de rustdag laten genieten, ga ze dan eerst over God vertellen en van Jezus.

Hij vraagt van jou om niet te werken op zondag... niet om niets te kopen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 08 mar 2005 01:33

joepie schreef:Nou, ik zou tegen die dominee zeggen: het is beter om helemaal geen shag te kopen!
En zijn voorbeeld maar een slecht voorbeeld vinden.
Je kunt tenslotte beter leven zonder shag, en als je vergeten bent te tanken en je moet weg, dan heb je dus eigenlijk gewoon pech.
Moet je maar opletten.
Regeren is vooruit zien.
Iets in mij zegt, Joepie begrijpt het best wel wat ik duidelijk probeer te maken.

Btw, de GKv willen een richttlijn gaan opstellen, en die in een synode gaan bespreken (vast wel iets over gelezen) om tot een duidelijke Zondags besteding/invulling te komen, zegmaar een algemene GKv richtlijn.
Ik houdt m'n hart alvast vast want dat is natuurlijk niet te doen zoiets.
Denk jij wel?

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mar 2005 08:21

Nee, ik denk het ook niet.

En natuurlijk begrijp ik je echt wel.
Toch vind ik het voorbeeld voor een Christen verkeerd gekozen.
Omdat je best zonder shag kan. Ook al zou die persoon roken.

En als hij van mij vraagt om niet te werken dan wil hij ook dat ik niemand voor mij laat werken.

Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.

Dus jou laatste zin gaat niet op.
Daarbij vind ik inderdaad dat je maar moet opletten en nadenken bij wat je doet. ALs je geen benzine meer hebt op zondag en zou met de auto naar de kerk moeten dan zul je een andere oplossing moeten verzinnen.
Zou zeggen: Ga lopen, fietsen.
En ik denk dat als je echt met de auto moet je ook wel oplet of er benzine inzit.
Je zorgt tenslotte ook dat je voor de zondag eten en drinken in huis hebt.
Dus dan kun je daar ook voor zorgen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 mar 2005 10:12

Moet je horen wat jij zegt:

joepie schreef:
Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.

joepie schreef:ALs je geen benzine meer hebt op zondag en zou met de auto naar de kerk moeten dan zul je een andere oplossing moeten verzinnen

joepie schreef:Je zorgt tenslotte ook dat je voor de zondag eten en drinken in huis hebt.

Je leest eerst de Tien Woorden van God voor, en daarna beweer je dat de sabbath, de zevende dag, hetzelfde is als de zondag, de eerste dag.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mar 2005 10:41

Sabra schreef:Moet je horen wat jij zegt:

joepie schreef:

joepie schreef:ALs je geen benzine meer hebt op zondag en zou met de auto naar de kerk moeten dan zul je een andere oplossing moeten verzinnen

joepie schreef:Je zorgt tenslotte ook dat je voor de zondag eten en drinken in huis hebt.

Je leest eerst de Tien Woorden van God voor, en daarna beweer je dat de sabbath, de zevende dag, hetzelfde is als de zondag, de eerste dag.

Die discussie is al in een andere topic geweest. En daar ga ik gewoon niet meer op in. Voor mij is de zondag de rustdag en als dat voor jou anders is, is mij best.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 mar 2005 11:02

Dat het een rustdag is, daar zijn we het over eens. Maar jij kopieert wetten voor de sabbath, de door God ingestelde rustdag, naar de zondag, de door mensen ingestelde rustdag.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mar 2005 11:05

Sabra schreef:Dat het een rustdag is, daar zijn we het over eens. Maar jij kopieert wetten voor de sabbath, de door God ingestelde rustdag, naar de zondag, de door mensen ingestelde rustdag.

Sabra, je zeurt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 mar 2005 11:37

Ik zeur niet, ik snijd enkel een punt aan wat iedereen doet verstommen.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 08 mar 2005 11:44

Ach, mensen willen gewoon regeltjes hebben om zich aan te houden. Sabbat of zondag, het doet er niet toe, als er maar regeltjes aan verbonden zijn, en als men zelf maar niet hoeft na te denken. En de zondag is al honderden jaren ingesteld als rustdag, inclusief de van de sabbat gekopiëerde regeltjes, dus waarom zouden we daarover gaan zeuren? De oudjes deden het immers ook zo.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 mar 2005 11:48

Dus omdat de oudjes het deden is het goed?

Daarnaast beseft men niet dat Jezus ons vrij heeft gemaakt van de wet. Ik zou iedereen willen oproepen om Johannes 1 eens te lezen, en dan met name vers 17.

Maar in de reformatorische kringen houdt men nog steeds erg van de wet en kan men niet zonder, terwijl in de bijbel staat dat Mozes ons slechts de wet bracht, maar Jezus de genade en de waarheid.
Dergelijk wetticisme doet dus afbraak aan het werk van Jezus, omdat men denkt dat het houden van de wet belangrijker is dan het werk van Jezus.

Daarnaast is het nogal willekeurig om wel de wetten m.b.t de sabbath te houden, maar andere wetten te negeren.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 08 mar 2005 12:01

Sabra schreef:Dus omdat de oudjes het deden is het goed?

Als dat heerlijke volkje het niet goed deed, wie wel? :roll:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 mar 2005 12:03

Collateral schreef:Als dat heerlijke volkje het niet goed deed, wie wel?

Welk heerlijk volkje?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mar 2005 12:07

Sabra schreef:Ik zeur niet, ik snijd enkel een punt aan wat iedereen doet verstommen.

Ach joh, die discussie wordt al bijna 2000 jaar gevoerd. De voors en tegens zijn bekend. Overigens is het onzin wat je zegt, want ook in jouw visie, zou de wet niet ongeldig zijn omdat het sabbathsgebod verkeerd uitgelegd wordt. Die 'verkeerde' uitleg maakt niet ongeldig, maar stelt juist iedereen strafbaar. En de overige geboden blijven gewoon onverlet geldig.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 mar 2005 12:20

Ik heb het niet over ongeldigheid, ik heb het over de willekeur die men heeft m.b.t. het houden van wetten. Daarnaast zeg ik dat het houden van de wet(ten) niet langer nodig is, omdat Jezus ons vrijgemaakt heeft van de wet. Daarnaast is de wet aan de Joden gegeven en niet aan ons.

Maar mensen zien het niet bepaald dat er totale willekeur is m.b.t. het houden van wetten.

Terug naar “Archief”