waarom niet naar een disco

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mar 2005 00:24

Dit zegt Gods Woord over de rechtvaardige: "Maar zijn lust is in des Heeren wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht".

En dit over de goddeloze, die dus buiten Christus is, de discoganger bijvoorbeeld: "Alzo zijn de goddelozen niet, maar als het kaf, dat de wind henendrijft. Daarom zullen de goddelozen niet bestaan in het gericht, noch de zondaars in de vergadering der rechtvaardigen".

Duidelijk toch? Wat moet je nou nog discussiëren over als Christen naar de disco gaan? Is dan je lust in des Heeren wet? Overdenk je die dag en nacht? O, maar dan ga je niet naar de disco hoor.
Hoor je niet bij die groep, die een lust heeft in Gods wet, dan hoor je bij die andere groep. Ja, dan kun je gezellig naar de disco, waar de duivel je ogen verblindt met zijn lasershows, zijn felle flikkerende lampen, waar sommigen zelfs een epilepsieaanval van krijgen, wat pilletjes erbij om de geest nog wat weerlozer te maken, wat drank om wat vuriger van geest te worden om de duivel te dienen, dan nog wat keiharde muziek die je zo doof kan maken dat je het Woord Gods letterlijk en figuurlijk niet meer kunt horen. Kortom, je bevindt je in het voorportaal van de hel.
Wat wil een mens nog meer doen aan zijn ondergang?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mar 2005 00:38

Sabra schreef:Ik zou niet weten waarom jij gelijk zou hebben. Verder hecht ik weinig waarde aan jouw oordeel. Ik laat liever iemand anders oordelen.

Ik oordeel niet, Gods Woord oordeelt. Maar daar heb jij toch geen boodschap aan.

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mar 2005 08:45

Ik bedacht me altijd het volgende:
Als Jezus weer zou komen zou ik dan willen dat Hij mij op deze plaats zou komen halen? Stel Hij komt bij je op bezoek: Zou je met Hem naar de disco gaan? En dan naar die disco waar je heen wilt?

Ik zou er niet willen zijn.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 mar 2005 10:01

Ik weet het niet, ik zou ook niet met Hem naar de kerk willen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mar 2005 10:07

Ja, dat vind ik wel erg drastisch.
Er is wel een groot verschil met disco en de kerk.
Ook al zitten er mensen in de kerk die allemaal een eigen inbreng hebben en die misschien niet allemaal even goed God dienen.
Dat kan ik van een disco toch niet zeggen.
Als ik alleen al denk aan de teksten die ze daar gebezicht worden op zogenaamde muziek. Veel teksten kun je nog niet eens verstaan, maar ik denk dat er weinig tot niets tussen zit waarmee de artiest God zou willen dienen. Eerder de mensen van God afbrengen.
En dat kan ik van de kerk niet zeggen.
Dus waarom heb jij het dan bij de kerk?

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 08 mar 2005 10:53

Jammer dat dit soorrt discussies toch altijd weer een welles nietus spelletje wordt. Volgens mij is de vraag van Suus duidelijk: ze wil niet en vraagt zich af hoe ze dit communiceert naar klasgenoten.

Als ik jou was zou ik niet teveel een bijbelse uitleg geven. Daar kunnen niet-christenen niet zo veel mee. Mensen begrijpen heus wel (hoop ik tenminste) dat je vanuit je geloofsovertuiging liever niet gaat. Als je ook nog aangeeft dat je gewoon niet van muziek en dansen enzo houdt,dan lijkt het me toch duidelijk. Er zullen misschien meer mensen zijn die niet mee willen, omdat ze bijv. moe zijn, niet zo van disco's houden, etc.

Ik heb eigenlijk nooit zo veel problemen ondervonden met dit soort dingen, volgens mij omdat ik gewoon zelfverzekerd was op dit punt. Dan boiet het je ook niet wat anderen precies van je beslissing vinden. En dat weten anderen dan ook....

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 mar 2005 11:01

Als ik alleen al denk aan de teksten die ze daar gebezicht worden op zogenaamde muziek. Veel teksten kun je nog niet eens verstaan, maar ik denk dat er weinig tot niets tussen zit waarmee de artiest God zou willen dienen. Eerder de mensen van God afbrengen.
ja joh, als je die muziek niet mooi vind is het jou probleem, maar het is een groot en verderfelijk iets om te zeggen dat veel teksten niet te verstaan zijn (ok het is vaak engels) en er zijn bands die je misschien van God afbrengen... zucht ja...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mar 2005 11:04

marjo schreef:Jammer dat dit soorrt discussies toch altijd weer een welles nietus spelletje wordt. Volgens mij is de vraag van Suus duidelijk: ze wil niet en vraagt zich af hoe ze dit communiceert naar klasgenoten.

Gewoon door duidelijk te zijn. "Discobezoek past niet binnen mijn christelijke levensstijl. Dit soort vermaak is in strijd met wat God in de Bijbel van me verlangt. Ik kwets Hem ermee om het dan toch te doen, dus doe ik het niet". Klaar, en ik weet zeker dat je daarmee meer respect afdwingt dan met dat halfzachte gedoe. Ik merk steeds meer dat de jeugd van tegenwoordig behoefte heeft aan duidelijkheid. En terecht.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 08 mar 2005 11:10

jas schreef:
marjo schreef:Jammer dat dit soorrt discussies toch altijd weer een welles nietus spelletje wordt. Volgens mij is de vraag van Suus duidelijk: ze wil niet en vraagt zich af hoe ze dit communiceert naar klasgenoten.

Gewoon door duidelijk te zijn. "Discobezoek past niet binnen mijn christelijke levensstijl. Dit soort vermaak is in strijd met wat God in de Bijbel van me verlangt. Ik kwets Hem ermee om het dan toch te doen, dus doe ik het niet". Klaar, en ik weet zeker dat je daarmee meer respect afdwingt dan met dat halfzachte gedoe. Ik merk steeds meer dat de jeugd van tegenwoordig behoefte heeft aan duidelijkheid. En terecht.

Juist

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 mar 2005 11:23

Discobezoek past niet binnen mijn christelijke levensstijl. Dit soort vermaak is in strijd met wat God in de Bijbel van me verlangt
Je uitleven in een disco niet... maar de disco an sich niet.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mar 2005 12:02

Raido schreef:
Discobezoek past niet binnen mijn christelijke levensstijl. Dit soort vermaak is in strijd met wat God in de Bijbel van me verlangt

Je hoort er absoluut niet thuis als Christen. Beetje slappe redenering van je.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 mar 2005 12:12

jas schreef:
Raido schreef:

Ik heb toch een beetje het idee dat we hier in het extreme aan het belanden zijn. Ik zie er totaal geen kwaad bij om af en toe eens lekker los te gaan in een disco zonder meteen in allerhande anti-christelijke activiteiten te belanden. Immers, ook in het rustige hoekje in de disco (meestal de bar) kun je over van alles en nog wat praten.

Nou blijf ik erbij dat ik een après-skihütte veel gezelliger vindt hoor...Want ik vind het te stuitend voor woorden dat men het tegenwoordig nodig vindt om gewapend naar een disco te gaan. Dat is voor mij een reden om er niet meer naar toe te gaan (buiten een oud zwaard bezit ik immers geen wapen :mrgreen: )
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mar 2005 12:42

Optimatus schreef:
jas schreef:
Raido schreef:

Ik heb toch een beetje het idee dat we hier in het extreme aan het belanden zijn. Ik zie er totaal geen kwaad bij om af en toe eens lekker los te gaan in een disco zonder meteen in allerhande anti-christelijke activiteiten te belanden. Immers, ook in het rustige hoekje in de disco (meestal de bar) kun je over van alles en nog wat praten.

Nou blijf ik erbij dat ik een après-skihütte veel gezelliger vindt hoor...Want ik vind het te stuitend voor woorden dat men het tegenwoordig nodig vindt om gewapend naar een disco te gaan. Dat is voor mij een reden om er niet meer naar toe te gaan (buiten een oud zwaard bezit ik immers geen wapen :mrgreen: )

Toch kunnen we er niet omheen dat er nu eenmaal plaatsen zijn waar je als christen niet naar toe moet gaan, dat er nu eenmaal vertier is waar je als christen niet aan deel moet nemen.
Dat geldt overigens eveneens voor het après-ski gebeuren. Als we toch eens goed beseften wat Jezus voor ons ellendelingen heeft moeten lijden, zouden we wel wat soberder gaan leven dan we nu doen. Er is totaal geen zondebesef meer. Maar dat is makkelijk dan. Zonder zonde ook geen vergeving. Men heeft het hier altijd zo over de vrije wil. Wel, gebruik die dan maar eens om de keus te maken niet aan het werelds gewoel deel te nemen. Maar de ontkenning van de vrije wil wordt omfloerst en bedekt met de redenering: "we zien er geen kwaad in". Nee, dat is het niet hoor. Men kan en wil niet anders omdat de wil van de natuurlijke mens enkel geneigd is tot het kwaad. Ben ik extreem? Zal wel. De Bijbel is ook extreem. Er worden ons 2 extremen voorgesteld, hemel en hel. Daartussen zit niets.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mar 2005 12:49

jas schreef:Ik heb namelijk gelijk.

:mrgreen: |:)|

Raido schreef:Ik weet het niet, ik zou ook niet met Hem naar de kerk willen..

Nee, en ik zou ook niet op de wc willen zitten als Hij weer terug zou komen. Beetje zinloos punt..

Verder heeft marjo gewoon gelijk: het ging hier over de vraag van suus. En als je idd zelfverzekerd bent en goed weet waarom je niet wil is dat best uit te leggen. Maar dat moet je wel weten dan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 mar 2005 13:09

jas schreef:
Optimatus schreef:
jas schreef:
Raido schreef:

Toch kunnen we er niet omheen dat er nu eenmaal plaatsen zijn waar je als christen niet naar toe moet gaan, dat er nu eenmaal vertier is waar je als christen niet aan deel moet nemen.
Dat geldt overigens eveneens voor het après-ski gebeuren. Als we toch eens goed beseften wat Jezus voor ons ellendelingen heeft moeten lijden, zouden we wel wat soberder gaan leven dan we nu doen. Er is totaal geen zondebesef meer. Maar dat is makkelijk dan. Zonder zonde ook geen vergeving. Men heeft het hier altijd zo over de vrije wil. Wel, gebruik die dan maar eens om de keus te maken niet aan het werelds gewoel deel te nemen. Maar de ontkenning van de vrije wil wordt omfloerst en bedekt met de redenering: "we zien er geen kwaad in". Nee, dat is het niet hoor. Men kan en wil niet anders omdat de wil van de natuurlijke mens enkel geneigd is tot het kwaad. Ben ik extreem? Zal wel. De Bijbel is ook extreem. Er worden ons 2 extremen voorgesteld, hemel en hel. Daartussen zit niets.

Maar dan zou je volgens jouw redenering alle vormen van vertier meteen moeten afwijzen. Ik zie dat anders: het gaat er mijns inziens om HOE je met vertier omgaat. Een beetje volgens het adagium: "Geniet maar drink met mate"
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”