Barmhartig en begripvol????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 25 feb 2005 10:57

hijwel schreef:Riska, je hebt helemaal gelijk!

barmhartig, liefdevol, open, eerlijk, kwetsbaar en oprecht! (en mischien nog wel meer)

maar proberen omdat in mijn achterhoofd te houden op het moment dat ik reageer!

Dank je...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 feb 2005 11:01

Ja maar wat kan mij het schelen wat andere mensen voelen, of denken of wat dan ook! Kan mij het wat schelen dat niet alleen van nu is, maar dat het bijna altijd zo is geweest! God in de praktijk van het leven is niet altijd zoals dat in de Bijbel gebeurd, absoluut niet, maar het is wel dezelfde God, sorry maar ik kan me er gruwelijk over opwinden, als iemand zoiets zegt..

Stel je eens even voor, dat God en Satan een weddenschap sluiten om te kijken hoe sterk mijn geloof is, God zegt tegen Satan, je mag alles doen behalve hem doden, al mijn vrienden sterven, ik raak alles kwijt, en krijg een verschikkelijke vorm van kanker. En waarom? Alleen omdat God en Satan het nodig vonden om mijn geloof te beproeven, mag je dan niet 'boos' op God zijn? Jean... Als jij ooit nog eens in een jaar tijd, 6 vrienden kwijt raakt in de jeugd van hun leven, 3 in een klap en later nog eens 3, je beste vriendin zelfmoord pleegt, en God en die vriendin jou enige houvast in je toch al gammele leven waren... zou jij dan op God kunnen vertrouwen?

Als jou vader toelaat dat je lieveling konijntje wordt geslacht door je broer, ga je dan uithuilen bij die zelfde vader?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 feb 2005 11:08

Niemand zegt dat geloven altijd even gemakkelijk is. En ook de weg die God ons bereid is vast geen gemakkelijke weg. Voor de één ook moeilijker dan voor de ander trouwens. Waar het mij om gaat m.b.t. de quote van Riska, is dat zij anderen verwijt geen respect te hebben voor haar mening, maar dat ze die ruimte zelf aan anderen ook niet laat. Ik word een beetje moe van dat telkens uithalen naar de 'zwaren' . Ook de 'zwaren' zijn mensen die de Bijbel als richtsnoer hebben, ja vaak meer zelfs dan de 'lichten'. En dat God liefde is zal ook niemand ontkennen, maar als je zegt dat met die liefde de volledige God uitgedrukt wordt, ben je ook eenzijdig. Want God is niet enkel liefde, Hij is ook rechtvaardig. En naar Zijn rechtvaardigheid kan Hij met ons doen wat Hem goeddunkt. Of we dat nou leuk vinden of niet. Riska, je zult een rot leven hebben gehad, geloof ik zeker. Maar soms lijkt het er op dat je anderen in hun mening probeert te beknotten door wat jou overkomen is. Laat duidelijk zijn dat niemand ongeschonden dit leven doorkomt. Dat is blijkbaar inherent aan het menszijn, en dat, ja daar komt ie weer, is een rechtstreeks gevolg van de zondeval. Het moet toch maar elke keer weer gezegd worden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 feb 2005 11:11

Ach man, je moet kunnen onderscheiden, of je nou zwaar of licht bent.

Zachte lieve woordjes, doordrenkt van leugendrek, mensen op valse gronden zettend, naar de eeuwige verdoemenis laten gaan, is dat dan liefde?
Volgens mij zegt dat al genoeg over het onderscheid maken tussen dingen, je slaat of door naar het ene extreme of naar het andere extreme een tussenweg lijkt er niet te zijn...

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 25 feb 2005 11:17

Het kan misschien aan mij liggen, maar is het niet gewoon is een keer mogelijk om begrip te hebben voor de persoon achter een gebruikersnaam? Die zijn/haar ziel blootlegd, eerlijk verteld over zij/haar worstelingen? Die vragen heeft? Om dan in plaats van te komen met 'je bent onbijbels en godslasterlijk bezig' komen met 'ik begrijp je gevoelens, ik hoop dat alles goedkomt'?

Je kan met je hand op de bijbel nog zo'n goed punt hebben, wanneer je dat brengt zonder aanziens des persoons mis je je doel volledig.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 feb 2005 11:21

Floefloe schreef:Het kan misschien aan mij liggen, maar is het niet gewoon is een keer mogelijk om begrip te hebben voor de persoon achter een gebruikersnaam? Die zijn/haar ziel blootlegd, eerlijk verteld over zij/haar worstelingen? Die vragen heeft? Om dan in plaats van te komen met 'je bent onbijbels en godslasterlijk bezig' komen met 'ik begrijp je gevoelens, ik hoop dat alles goedkomt'?

Je kan met je hand op de bijbel nog zo'n goed punt hebben, wanneer je dat brengt zonder aanziens des persoons mis je je doel volledig.

Hier spreekt Floefloe vol waarachtigheid (om ook eens in de tale Kanaäns te spreken).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 feb 2005 12:17

Floefloe schreef:Het kan misschien aan mij liggen, maar is het niet gewoon is een keer mogelijk om begrip te hebben voor de persoon achter een gebruikersnaam? Die zijn/haar ziel blootlegd, eerlijk verteld over zij/haar worstelingen? Die vragen heeft? Om dan in plaats van te komen met 'je bent onbijbels en godslasterlijk bezig' komen met 'ik begrijp je gevoelens, ik hoop dat alles goedkomt'?

Nee, want wie mensen meer liefheeft dan Christus, of dan Gods Waarheid, (toevoeging van mij, want Christus is de Waarheid), is Hem niet waardig. Ik weiger dus Hem te verloochenen voor mensen. Consessies doen aan het geloof is tevens de doodsteek ervoor. Heel de wereld heeft wel te klagen en te morren op God. Ik incluis. Maar nochtans blijf ik erbij dat Hij Rechtvaardig is in al Zijn wegen. Ook als die mij niet goed uitkomen. Jullie proberen mensen die het moeilijk hebben te troosten buiten God om. Je toont a.h.w. begrip voor het feit dat God beledigt wordt. Ik weiger daar aan mee te doen, al schieten ze me (ooit nog eens) dood.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 feb 2005 12:33

jas schreef:

Nee, want wie mensen meer liefheeft dan Christus, of dan Gods Waarheid, (toevoeging van mij, want Christus is de Waarheid), is Hem niet waardig. Ik weiger dus Hem te verloochenen voor mensen. Consessies doen aan het geloof is tevens de doodsteek ervoor. Heel de wereld heeft wel te klagen en te morren op God. Ik incluis. Maar nochtans blijf ik erbij dat Hij Rechtvaardig is in al Zijn wegen. Ook als die mij niet goed uitkomen. Jullie proberen mensen die het moeilijk hebben te troosten buiten God om. Je toont a.h.w. begrip voor het feit dat God beledigt wordt. Ik weiger daar aan mee te doen, al schieten ze me (ooit nog eens) dood.

Hmm, zou Jezus dan in Joh. 4 niet meteen begonnen moeten zijn over het feit dat de Samaritaanse vrouw al vijf mannen versleten had i.p.v. het eerst te hebben over het water des Levens?
Dat ze vijf mannen versleten had kwam inderdaad aan de orde, maar het belangrijkste kwam toch eerst. En het werd haar bovendien in liefde verteld.

De vermeende tegenstelling tussen het liefhebben van Christus en het liefhebben van zondaren (je doelt in dit verband waarschijnlijk op Matth. 10:37) is een spanningsvolle: immers Christus Zelf hield ook van zondaren (niet van de zonde trouwens). In datzelfde spanningsveld hoort een christen ook te staan. Het niet af willen doen aan de Waarheid (overigens terecht dat je daar niets van af wil doen) is daarom nog geen vrijbrief om daarmee alles te kunnen doen.

Vandaar ook dat de apostel Paulus het volgende vermaan gaf aan Timotheus over hoe hij zich op te stellen had tegenover ongelovigen en dwalenden:

24 En een dienstknecht des Heeren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te leren, en die de kwaden kan verdragen;
25 Met zachtmoedigheid onderwijzende degenen, die tegenstaan; of hun God te eniger tijd bekering gave tot erkentenis der waarheid;
26 En zij wederom ontwaken mochten uit den strik des duivels, onder welken zij gevangen waren tot zijn wil.

Dit is op zich al iets waar iedere poster hier op refoweb (mezelf incluis) eens over na moet denken (1 Kor. 13:2).
Laatst gewijzigd door elbert op 25 feb 2005 13:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Berichtdoor Riska » 25 feb 2005 12:37

Jas schreef:Waar het mij om gaat m.b.t. de quote van Riska, is dat zij anderen verwijt geen respect te hebben voor haar mening, maar dat ze die ruimte zelf aan anderen ook niet laat. Ik word een beetje moe van dat telkens uithalen naar de 'zwaren' . Ook de 'zwaren' zijn mensen die de Bijbel als richtsnoer hebben, ja vaak meer zelfs dan de 'lichten'.

Ik ben mij geenszins bewust dat ik 'de zwaren' (jouw uitdrukking) aanval of niet respecteer. Ieder mag van mij geloven wat hij wil.
Alles wat ik gevraagd heb is dat mensen een beetje begrip hebben voor diegenen die door wat dan ook - in ieder geval door een zeer zwarte periode - het uitschreeuwen naar God.
En ja, daar zat, in mijn geval, ook woede bij.

Jas schreef:Je toont a.h.w. begrip voor het feit dat God beledigt wordt. Ik weiger daar aan mee te doen, al schieten ze me (ooit nog eens) dood.

Waar wordt God beledigd dan?

jean

Berichtdoor jean » 25 feb 2005 14:13

Riska:
Jas schreef:
Je toont a.h.w. begrip voor het feit dat God beledigt wordt. Ik weiger daar aan mee te doen, al schieten ze me (ooit nog eens) dood.

Je hebt het stuk van Job niet gelezen zeker? Hij heeft constant gezegd dat hij de dag van zijn geboorte vervloekt, en hij vraagt zich af waarom het hem moest gebeuren.

En dan zegt God: Wie denk je wel, dat je bent om tegen Mij op te staan. Ik ben Heere van alles hoor.
God is hier zeker wel beledigd. Je tornt aan Zijn Goddelijke wijsheid.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 feb 2005 14:42

jean schreef:
Riska:
Jas schreef:
Je toont a.h.w. begrip voor het feit dat God beledigt wordt. Ik weiger daar aan mee te doen, al schieten ze me (ooit nog eens) dood.

Je hebt het stuk van Job niet gelezen zeker? Hij heeft constant gezegd dat hij de dag van zijn geboorte vervloekt, en hij vraagt zich af waarom het hem moest gebeuren.

En dan zegt God: Wie denk je wel, dat je bent om tegen Mij op te staan. Ik ben Heere van alles hoor.
God is hier zeker wel beledigd. Je tornt aan Zijn Goddelijke wijsheid.

Ja zo zie ik dat ook en dat doet me zeer.

jean

Berichtdoor jean » 25 feb 2005 15:22

Raido:
Ja maar wat kan mij het schelen wat andere mensen voelen, of denken of wat dan ook! Kan mij het wat schelen dat niet alleen van nu is, maar dat het bijna altijd zo is geweest! God in de praktijk van het leven is niet altijd zoals dat in de Bijbel gebeurd, absoluut niet, maar het is wel dezelfde God, sorry maar ik kan me er gruwelijk over opwinden, als iemand zoiets zegt..

Stel je eens even voor, dat God en Satan een weddenschap sluiten om te kijken hoe sterk mijn geloof is, God zegt tegen Satan, je mag alles doen behalve hem doden, al mijn vrienden sterven, ik raak alles kwijt, en krijg een verschikkelijke vorm van kanker. En waarom? Alleen omdat God en Satan het nodig vonden om mijn geloof te beproeven, mag je dan niet 'boos' op God zijn? Jean... Als jij ooit nog eens in een jaar tijd, 6 vrienden kwijt raakt in de jeugd van hun leven, 3 in een klap en later nog eens 3, je beste vriendin zelfmoord pleegt, en God en die vriendin jou enige houvast in je toch al gammele leven waren... zou jij dan op God kunnen vertrouwen?

Raido, misschien verschillen wij van mening als het gaat om het doel van ons leven? Ik ben een mens, met veel te veel menselijke gedachten, waarmee ik spijkers sla in de voeten van Christus. Maar, ik leef niet voor het leven op aarde. Ik verwacht niet zo veel van het leven op aarde. Ja natuurlijk wil ik heel graag plezier hebben in mijn baan, en een gezin opbouwen. Maar toch is dat allemaal niet te vergelijken bij wat ik verwacht van het leven na de dood. Ik weet niet hoe ik zou reageren als mijn vriend zou overlijden, of als mijn vader me zou verkrachten. Hoe kan ik dat van tevoren zeggen? Maar wat ik wel weet, is dat altijd, en overal, God de enige is, die je voor 100% kunt vertrouwen, en dat Hij, hoe zwaar je ook beproefd wordt, je niet vergeet. Omdat Hij beloofd heeft dat Hij zal voleindigen, het werk waaraan Hij begonnen is. Dus, met alle moeilijke dingen, en de zware strijd van het geloof, is mijn hoop alleen op Hem. Juist omdat ik niet meer van mijzelf ben, maar ik ben gekocht, met het bloed van Christus. Daarom kom ik hier, na de moeilijke dingen die jullie meemaken niet met een: ik hoop dat alles goed komt. Natuurlijk hoop ik dat. Maar ik geloof dat de enige echte troost, alleen te vinden is in afhankelijkheid van Hem, aan Zijn voeten. En dan niet als iemand die wel het recht heeft, maar als iemand, die het niet waardig is dat God hem of haar nog als zoon of dochter zou willen houden.

Als jou vader toelaat dat je lieveling konijntje wordt geslacht door je broer, ga je dan uithuilen bij die zelfde vader?

Nee. Dat zou ik niet doen. Puur omdat ik geen volmaakte vader heb, die altijd de juiste beslissing maakt. Maar als ik niet op God kan vertrouwen, op wie dan? Is het achterhaald om onvoorwaardelijk op Hem te vertrouwen? En daarbij komt, dat als je mijn vader met God wilt vergelijken, je niet moet vergeten dat mijn vader tegen mijn broer gezegd zou hebben: Denk erom, het mag niet, als je het doet zul je zwaar gestraft worden. Toch, een mens is altijd maar in een heel schamel opzicht een beeld van God/Christus.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 feb 2005 15:42

jas schreef:Jullie proberen mensen die het moeilijk hebben te troosten buiten God om.

Er wordt hier toch niemand getroost?

En al was het zo, waar is jouw troost, binnen God om, dan?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 feb 2005 16:01

die je voor 100% kunt vertrouwen
In hoeverre kun je iemand vertrouwen die dingen toelaat waar jij zo extreem veel pijn van hebt, en nog een zeikerig iets, de spijkers waren nagels en die zaten ook nog eens niet in zijn voeten maar ijn zijn enkel gewrichten.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 feb 2005 16:23

Raido schreef:In hoeverre kun je iemand vertrouwen die dingen toelaat waar jij zo extreem veel pijn van hebt.

De Bijbel zegt dat God te vertrouwen is (ik neem aan dat je met ''iemand'' God bedoelt :wink: )
Zelf ben ik van mening dat je boos mag zijn op God en dit ook naar Hem mag uiten. Maar volgens mij is het niet goed als je boos en opstandig en wantrouwerig naar God toe blijft. Bij mezelf merk ik dat je dat alleen maar nog verder bij God vandaan ''slaat'' dan dat het je bij God brengt.
het is heel wat als je kunt zeggen: God is goed. 8) (Hij is ook goed, maar dat ervaar je niet altijd zo)

Terug naar “Archief”