Satan te veel macht in refocultuur?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 feb 2005 10:39

Maar binnen onze kringen wordt dan gezegt: dat doet Satan, terwijl Satan alleen verleid, en jij toch echt zelf die zonde doet..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 feb 2005 10:44

Raido schreef:Maar binnen onze kringen wordt dan gezegt: dat doet Satan, terwijl Satan alleen verleid, en jij toch echt zelf die zonde doet..

Ja dat klopt dan niet. Je doet het wel zelf.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Satan te veel macht in refocultuur?

Berichtdoor Boekenlezer » 23 feb 2005 18:28

Raido schreef:Wat mij hier op refoweb persoonlijk heel erg opvalt is het volgende, in een aantal topics komen mensen met dingen zoals "verlost uit de klouwen van de satan" etcetra, "de macht van satan is groot", "dat is een schepsel uit de hel/van satan". Maar dan wil ik jullie toch ergens op wijzen dat er een driekoppige vijand is, de Satan, onze eigen ik en de wereld.

Maar die laatste twee zie ik toch bar weinig terug, het is Satan boven en onder, neem de klonen bijvoorbeeld, dat zijn schepselen van Satan, nee dat zijn het niet, dat zijn schepselen van de wereld, of van onze eigen ik, en dat wordt niet ergens bestuurd door Satan die als de "Master of Puppets' aan de touwtjes van je leven trekt.

We schuiven geven Satan van veel te veel de schuld, Hij doet alles fout! Het spreekwoord 'iemand op zijn duvel geven' gaat dan wel heel erg op, ik denk dat dat een verkeerde instelling is, het is niet alleen de Satan die er voor zorgt dat het hier een grote baggerzooi is en dat wij verkeerde dingen doen en bewerkstelligen, als je een mooie vrouw ziet, dan zorgt de Satan niet dat jij daar opgewonden van raakt, dat doet jou IK, dat binnen in je..

Wat ons eigen ik betreft: ons eigen verstand is denk ik ook nogal eens een fikse sta-in-de-weg.
Bijvoorbeeld in het bijbelverstaan: je begrijpt bepaalde zaken niet, en dan kan de verleiding opkomen om voor schriftkritische te kiezen. Ongemerkt kun je dan in je onwetendheid voorbijgaan aan gegevens die de oplossing bieden, maar waar je geen weet van hebt.
Bijvoorbeeld als de schepping je te wonderlijk is, en je onder de indruk bent van de "wetenschappelijke" (ahum!) evolutietheorie. Een voorbeeld is te vinden op http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=9671&start=0 .
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 feb 2005 02:27

Satan gebruikt vooral zijn macht om mensen maar zoveel mogelijk van Christus af te leiden. Daar is het hem om te doen. Dat kan door zonde zijn, maar ook door godsdienst. Als er bijv. puur op ellendekennis gepreekt wordt en niet op Christus, dan kan dat ook van satan zijn.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 feb 2005 08:26

Boekenlezer, vind het nogal tricky om te zeggen dat de evolutiotheorie zo ahum is, het is in iedergeval meer wetenschappelijker dan de creatietheorie ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 feb 2005 09:35

Raido schreef:Boekenlezer, vind het nogal tricky om te zeggen dat de evolutiotheorie zo ahum is, het is in iedergeval meer wetenschappelijker dan de creatietheorie ;-)

De wereld wordt niet door wetenschap geregeerd en bepaald (al lijkt dat soms zo), maar door Gods eeuwig onveranderlijk raadsbesluit.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 feb 2005 10:06

Raido schreef:Boekenlezer, vind het nogal tricky om te zeggen dat de evolutiotheorie zo ahum is, het is in iedergeval meer wetenschappelijker dan de creatietheorie ;-)

Ik bedoelde te zeggen: die evolutietheorie heeft wel de naam wetenschappelijk, maar ik vind die helemaal niet zo wetenschappelijk.
Wetenschappelijk houdt in, naar ik vernomen heb: datgene wat bewezen is, wat onomstotelijk vast staat. En dat zou ik nou van de evolutietheorie niet willen zeggen.
Mijn scepsis aangaande de evolutietheorie wordt veroorzaakt door de volgende zaken:
- het gaat in tegen het gezonde verstand, nl. dat je normaal gesproken niet verwacht dat iets ingewikkelds op eigen kracht ontstaat,
- de evolutietheorie steunt op vele premissen, die nodig zijn om die theorie überhaupt overeind te laten.
Ik beschouw die theorie dan ook meer als een collectieve dwaasheid, waarin de meerderheid van vandaag gevangen zit, dan als een vorm van redelijk denken.

Creatietheorie, je bedoelt het scheppingsgeloof? Bestaat ook een wetenschappelijke versie van: het creationisme. Die onderzoekt evenals de evolutionisten de bodem op fossielen etc., maar hanteert een andere interpretatiemethode, en andere premissen nl. de schepping door God zoals de Bijbel die beschrijft.
Het creationisme is in ieder geval niks minder wetenschappelijk dan het evolutionisme.
(Achterop mijn boek Oorsprong van Ariël Roth staat een internetadres: http://www.creaton.nl )

Afbeelding

Als een predikant zich dan ook laat verleiden door die evolutietheorie, als hij in de illusie verkeert voor die theorie te moeten zwichten, zoals in de eerder genoemde link naar die refowebdiscussie, vind ik dat van nogal weinig zelfstandig denken getuigen.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 25 feb 2005 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 feb 2005 10:23

jas schreef:

De wereld wordt niet door wetenschap geregeerd en bepaald (al lijkt dat soms zo), maar door Gods eeuwig onveranderlijk raadsbesluit.

Inderdaad! Ik denk dat de hedendaagse mens veel te veel in de illusie verkeert dat hij alles wel kan uitvorsen en te weten komen. Laten we als mensen maar bescheiden blijven. We hebben veel mogelijkheden van God gekregen, maar dat zal ons alleen zonder ongelukken ten goede komen als we ons aan de goede God en zijn waarheid onderwerpen.
En dat is nou precies het punt waarin de oorzaak van de zondeval ligt: de mens was niet tevreden met de ruimte die hij van God gekregen had, en dacht wijzer te zijn dan God. Tja, dan krijg je de grootste ongelukken!

Melody

Berichtdoor Melody » 24 feb 2005 15:32

wetenschap en geloof hoeven niet altijd lijnrecht tegenover elkaar te staan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 feb 2005 15:42

Boekenlezer schreef:Wetenschappelijk houdt in, naar ik vernomen heb: datgene wat bewezen is, wat onomstotelijk vast staat. En dat zou ik nou van de evolutietheorie niet willen zeggen.

O? Ik dacht altijd dat wetenschap pas wetenschap werd als er verbanden tussen de verschillende observaties gelegd worden, als er overkoepelende theorieen geformuleerd worden, korom: als er betekenis aan 'datgene dat vernomen is' wordt gegeven.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 feb 2005 17:23

Aragorn schreef:
Boekenlezer schreef:Wetenschappelijk houdt in, naar ik vernomen heb: datgene wat bewezen is, wat onomstotelijk vast staat. En dat zou ik nou van de evolutietheorie niet willen zeggen.

O? Ik dacht altijd dat wetenschap pas wetenschap werd als er verbanden tussen de verschillende observaties gelegd worden, als er overkoepelende theorieen geformuleerd worden, korom: als er betekenis aan 'datgene dat vernomen is' wordt gegeven.

Aragorn, dat is nu even niet zo belangrijk. We hebben het hier over de satan.

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 24 feb 2005 17:41

jas schreef:Satan gebruikt vooral zijn macht om mensen maar zoveel mogelijk van Christus af te leiden. Daar is het hem om te doen. Dat kan door zonde zijn, maar ook door godsdienst. Als er bijv. puur op ellendekennis gepreekt wordt en niet op Christus, dan kan dat ook van satan zijn.

Ik denk zeker dat 'zware' of 'rechtse' predikanten die niet op Christus wijzen als Verlosser door de boze gebruikt kunnen worden, ik wil daar aan toevoegen dat ik van mening ben dat ook vrijzinnige predikanten die Gods genade veranderen in ontuchtigheid door satan gebruikt worden (Judas :4).
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 feb 2005 17:45

jas schreef:
Aragorn schreef:

Jas zou haast mod kunnen worden :), inderdaad on topic met z'n allen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 24 feb 2005 17:46

Jansen schreef: ik wil daar aan toevoegen dat ik van mening ben dat ook vrijzinnige predikanten die Gods genade veranderen in ontuchtigheid door satan gebruikt worden (Judas :4).

Predikanten die Godsgenade veranderen in ontuchtigheid?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 feb 2005 21:54

parsifal schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:

Jas zou haast mod kunnen worden :), inderdaad on topic met z'n allen.

Ja ik kijk gewoon af hoe jij het doet. :wink:

Terug naar “Archief”