Jongeren uit de kerkdienst houden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 15 feb 2005 12:02

Boekenlezer schreef:
gurl schreef:Als je bekeerd wilt worden moet je bidden tot God. Daar heb je de kerk echt niet voor nodig.

Klopt op zich wat je zegt.

Maar bekeren is ook iets wat je moet doen. Het is niet iets waarbij je in alle integriteit bidt, en vervolgens wacht tot er een signaal uit de hemel gaat komen. Je bent er met je eigen wil mee bezig. (Ja ja, geen vrije wil, dat weet ik. Maar als je die daad doet, is dat al een teken dat je wil is aangeraakt door God.) Bekeren zijn zowel in het Hebreeuws (sjuv) als het Grieks (metanoein) gewone actieve werkwoordsvormen. (In het Nederlands is het een reflexieve vorm: zich bekeren. 'Bekeerd worden' is de passieve vorm.)
Bekering is inderdaad een daad van God, maar tegelijkertijd ben je er zelf actief in door de daad van de bekering die je ook zelf doet. Het is inderdaad verstandig om het met gebed te doen!

Ja je hebt gelijk. Ik zei later ook nog dat je je moet afkeren van je zonden. Je moet wel actie ondernemen idd.

En God kan een mens bekeren, een mens kan zich bekeren, buiten de kerk. Inderdaad.
Maar de kerk is wel een gemeenschap die een heel belangrijke en kaderende plaats inneemt in het NT. De sfeer in het NT is erg collectief.
Wat dat betreft valt er op menige reformatorische preek wat af te dingen, aangezien daar juist het individuele element nogal eens op de voorgrond staat, en het gevaar bestaat dat de kerk als gemeenschap wat buiten beeld raakt.

IK zeg ook niet dat de kerk niet belangrijk is maar als God een van die jongens perse op die dag wil bereiken kan Hij dat ook wel doen als hij pleinwacht moet houden ofzo. God beperkt zich niet tot een kerk...gelukkig.
stomp niet af, blijf slijpen

Mikhaila
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mikhaila » 15 feb 2005 12:05

gurl schreef:Natuurlijk je bid toch niet tot iets waar je niet in gelooft. Je gelooft en dan bid je tot God of Hij in je leven wil komen je zonden wil vergeven enz. Je keert je af van je zonden. Dan ben je bekeerd. Kan prima zonder kerk dus.

Dat ben ik niet met je eens, maar dat zal wel te wijten zijn aan mijn orthodox-zijn.
In de kerk ontmoeten we God, in de kerk wordt de Bijbel geopenbaard. I.m.o. is naar de kerk gaan dus wel degelijk belangrijk voor je geloof, geloven kan je niet zonder kerk.

Agape,
Mikhaila
Wie is als de Heer, onze God? Hij troont in de hemel daar boven, Hij zorgt voor de aarde beneden. Wie is als Hij in hemel en op aarde? (Psalm 113:5,6)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 feb 2005 12:21

Mikhaila schreef:In de kerk ontmoeten we God, in de kerk wordt de Bijbel geopenbaard.

Openbaring van de Heilige Schrift is volgens mij al gebeurd en compleet. Je bedoelt waarschijnlijk iets wat een andere naam moet hebben?

Mikhaila schreef:...maar dat zal wel te wijten zijn aan mijn orthodox-zijn.

Oosters-orthodoxen hebben inderdaad een wat andere visie op de eredienst dan calvinisten e.d.

Dat kerkbesef is op zich denk ik wel een gezond element, wat in reformatorisch Nederland niet altijd sterk genoeg ontwikkeld is.
Ik denk echter, dat God wel via de kerk werkt, dat dat de normale weg is. Maar dat Hij niet afhankelijk is van de kerk. Hij kan er ook buitenom werken als Hij dat wil.
En met dat laatste leg ik denk ik een accent zoals oosters-orthodoxen dat niet leggen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 15 feb 2005 13:09

Mikhaila schreef:
gurl schreef:Natuurlijk je bid toch niet tot iets waar je niet in gelooft. Je gelooft en dan bid je tot God of Hij in je leven wil komen je zonden wil vergeven enz. Je keert je af van je zonden. Dan ben je bekeerd. Kan prima zonder kerk dus.

Dat ben ik niet met je eens, maar dat zal wel te wijten zijn aan mijn orthodox-zijn.
In de kerk ontmoeten we God, in de kerk wordt de Bijbel geopenbaard. I.m.o. is naar de kerk gaan dus wel degelijk belangrijk voor je geloof, geloven kan je niet zonder kerk.

Agape,
Mikhaila

Ik ben het levende bewijs dat het wel kan :mrgreen:
stomp niet af, blijf slijpen

Mikhaila
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mikhaila » 15 feb 2005 14:08

Boekenlezer schreef:
Mikhaila schreef:In de kerk ontmoeten we God, in de kerk wordt de Bijbel geopenbaard.

Openbaring van de Heilige Schrift is volgens mij al gebeurd en compleet. Je bedoelt waarschijnlijk iets wat een andere naam moet hebben?

Je hebt gelijk, ik druk me helemaal verkeerd uit. In de kerk is de Bijbel geopenbaard, en o.a. in de kerk wordt de Bijbel onderwezen.

Oosters-orthodoxen hebben inderdaad een wat andere visie op de eredienst dan calvinisten e.d.

Ik prefereer gewoon orthodox. Wil je toch dat onderscheid maken: de koptische kerk valt onder de orientaals-orthodoxe (niet-Chalcedoonse) kerk.

Dat kerkbesef is op zich denk ik wel een gezond element, wat in reformatorisch Nederland niet altijd sterk genoeg ontwikkeld is.
Ik denk echter, dat God wel via de kerk werkt, dat dat de normale weg is. Maar dat Hij niet afhankelijk is van de kerk. Hij kan er ook buitenom werken als Hij dat wil.
En met dat laatste leg ik denk ik een accent zoals oosters-orthodoxen dat niet leggen.

Een orthodox zal ook zeggen dat God ook buitenom de kerk kan werken, als Hij wil. Ik denk dat voor een orthodox vooral ook de wekelijkse Eucharistie-viering een beetje extra gewicht geeft aan de kerkdienst. Onze Eucharistie heeft voor ons toch een andere lading dan jullie Avondmaal voor jullie, denk ik.
Maareh... ik denk dat we het redelijk eens zijn, verder...

Agape,
Mikhaila
Wie is als de Heer, onze God? Hij troont in de hemel daar boven, Hij zorgt voor de aarde beneden. Wie is als Hij in hemel en op aarde? (Psalm 113:5,6)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 feb 2005 16:51

Het grappige is dat dit nieuwsbericht zelfs vanmiddag om 14.00 aan bod kwam in het nieuws op radio 538 :mrgreen:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 feb 2005 17:11

Grappig!
En wat zeiden ze erover? Vtel! :o
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 feb 2005 17:32

Boekenlezer schreef:Grappig!
En wat zeiden ze erover? Vtel! :o

ha ha ehm ff in mn geheugen graven :mrgreen:

ongeveer wat in het nieuwsbericht staat wat peterd plaatste.
het was een officieel nieuwsbericht :wink: misschien werd het wel op alle zenders rond die tijd gezegt. maar het ging iedergeval over de ''zwaar gereformeerden'' :mrgreen:

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 15 feb 2005 18:44

NEE! Dat mag niet, ik vind het echt absurd! Het is inderdaad zoals de professor zegt; waar uw schat is....
Vinden de Veluwse refo's (en dan richt ik mij enkel tegen de mensen die dit bedacht hebben of ondersteunen) hun audi's en BMW's belangrijker dan de locatie waar hun jongeren de eeuwigheid zullen doorbrengen?
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 feb 2005 18:48

blijkbaar 8) wij zijn zo gelukkig niet in de randstad :mrgreen: :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 feb 2005 19:10

Jansen schreef:NEE! Dat mag niet, ik vind het echt absurd! Het is inderdaad zoals de professor zegt; waar uw schat is....
Vinden de Veluwse refo's (en dan richt ik mij enkel tegen de mensen die dit bedacht hebben of ondersteunen) hun audi's en BMW's belangrijker dan de locatie waar hun jongeren de eeuwigheid zullen doorbrengen?

Dit is wat je noemt een valse tegenstelling. Ik vind al die ophef maar zwaar overdreven, altijd dat gejammer over auto's. Het gaat om het totaalbeeld, de een heeft een auto als hobby, de ander geeft enorm veel geld uit aan z'n muziekinstrument(en) en een volgende aan kleding. Het is wel een erg makkelijk stereotype, 'die schijnheilige refo's met hun dikke auto's'..

Een zo'n kerkdienst is (hopelijk) niet beslissend voor je eeuwige bestemming (anders vraag ik me af waarom men geen 5 diensten per week houdt, als het dan toch in de kwantiteit zit..) en Sabra trok terecht al de paralel met creche-oppassers.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2005 19:55

Inderdaad. Ik neem toch niet aan dat ze met de hele jeugd parade gaan lopen over de parkeerplaatsen? Tja, dan mis je maar eens een kerkdienst.... ik pas inderdaad ook wel eens op in de creche... moet ook gebeuren he :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 15 feb 2005 20:19

Aragorn schreef: Het is wel een erg makkelijk stereotype, 'die schijnheilige refo's met hun dikke auto's'..

Een zo'n kerkdienst is (hopelijk) niet beslissend voor je eeuwige bestemming (anders vraag ik me af waarom men geen 5 diensten per week houdt, als het dan toch in de kwantiteit zit..) en Sabra trok terecht al de paralel met creche-oppassers.

ik spreek niet in stereotypes, bovendien ben ik zelf ook een refo (hoewel zonder dikke auto) dus is het mij geoorloofd om mijn collega-refo's te benaderen met (opbouwende) kritiek.

Natuurlijk is het niet zo dat je zieleheil afhangt van het aantal kerkdiensten dat je bezoekt, maar het is wel zo dat je in een dienst onder het Woord komt en dat de Heere dat wil gebruiken tot stichting, bemoediging, vermaning enzovoort. Het is erg jammer en verkeerd dat de jongeren dit moeten missen omdat ze op auto's moeten passen.
Laat liever een lid van de kerkenraad surveilleren om met de autodieven een gesprek te houden over hun zieleheil... :mrgreen:
Gods verborgen omgang vinden

zielen, waar Zijn vrees in woont;

't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,

naar Zijn vreeverbond getoond.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 feb 2005 20:56

Jansen schreef:
Aragorn schreef: Het is wel een erg makkelijk stereotype, 'die schijnheilige refo's met hun dikke auto's'..

ik spreek niet in stereotypes, bovendien ben ik zelf ook een refo (hoewel zonder dikke auto) dus is het mij geoorloofd om mijn collega-refo's te benaderen met (opbouwende) kritiek.

Nuja, het zijn vooral mede-refo's zonder (dure) auto die dit doen, ik weet niet of refo-zijn dit legitimeert. En wanneer is kritiek opbouwend volgens jou?

Natuurlijk is het niet zo dat je zieleheil afhangt van het aantal kerkdiensten dat je bezoekt, maar het is wel zo dat je in een dienst onder het Woord komt en dat de Heere dat wil gebruiken tot stichting, bemoediging, vermaning enzovoort. Het is erg jammer en verkeerd dat de jongeren dit moeten missen omdat ze op auto's moeten passen.
Laat liever een lid van de kerkenraad surveilleren om met de autodieven een gesprek te houden over hun zieleheil... :mrgreen:

Die jongeren missen dit alles niet, ze zijn er alleen 1 keertje niet bij. Is dat nu echt zo'n ramp? En zo ja, waarom dan maar 2 diensten per week? En what about creche-oppassers? Dat zijn gewoon dingen die moeten gebeuren, ik zie er werkelijk de grove schande niet van in.

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Re: Jongeren uit de kerkdienst houden

Berichtdoor Perpetua » 15 feb 2005 22:22

RD 12-02-05 schreef:In verschillende kerkelijke gemeenten op de veluwe surveilleren jongeren zondags tijdens kerkdiensten om auto’s te
beschermen tegen inbraak. Tot deze maatregel is besloten nadat in een aantal voertuigen tijdens kerkdiensten is ingebroken.

Prof. dr. G. C. den Hertog, hoogleraar ethiek aan de Theologische Universiteit van de Christelijke Gereformeerde Kerken in Apeldoorn, zegt geschrokken te zijn van deze maatregelen. „We spreken hier over
kerken die belijden dat God op dát moment het Woord kan gebruiken om harten te raken. Zij houden heel bewust jongens uit de kerk om hun lieve geld te beschermen”, aldus prof. Den Hertog vrijdag in deze krant. De hoogleraar ethiek wil geen namen noemen. „Dat betekent dat die jongens niet onder het Woord komen. Terwijl op dat moment wordt gesproken over hun eeuwig heil. Denk hierbij eens aan het woord van de Heere Jezus: „Waar uw schat is…””, aldus prof. Den Hertog. Hij wijst erop dat er ook andere effectieve maatregelen mogelijk zijn.

Het gaat in dit artikel ook over onze gemeente. Bij ons zijn het vooral mannen die wachtlopen. Deze mannen/jongens, wordt aangeboden om het bandje van de dienst te lenen. Er is ook een voorstel om de wachtlopers via een zendertje mee te laten luisteren.
Positief toch?
Bij onze kerk is het niet mogelijk om een heel hekwerk erom heen te zetten. Staat ook een btje raar vind ik.
De wachtlopers kunnen inderdaad ook zo evangeliseren, als er mensen langs lopen. En ook kan zo'n wachtloop ook tot diepzinnige gesprekken leiden.

Wachtlopen, tzou niet mijn favoriete bezigheid zijn. Maar als het maar eens in 6 maanden voorkomt...

Terug naar “Archief”