Aragorn schreef:Kaw schreef:Ik zeg niet dat U2 satanisch is en ik geloof dat er om U2 grote vraagtekens te zetten zijn. Op het 1ne moment "eet hij de kruimels van de tafel" en op het andere moment citeerd hij met een op de kop hangend kruis een stuk uit sympathy for the devil.
Dat kruis was tijdens Helter Skelter, niet tijdens Bad. En je hebt me nog niet duidelijk kunnen maken wat er mis is met het sympathy-verhaal.. ikzelf vond het juist briljant toen ik het zag.
Laatste poging. Op het moment van Bad draagt hij ook een kruis op de kop. Het lukt me helaas niet om er screenshots van te maken. (Overlay in Windows)
Ik snap nog steeds niet wat zo briljant aan is. Met een kruis op de kop om je nek een stuk van SftD citeren noem ik toch op zijn minst iets waar je grote vraagtekens bij kunt zetten.
Aragorn schreef:Btw, ook Petrus verloochent op het ene moment Jezus en zegt op het andere moment dat hij Hem liefheeft. En dan heeft Bono Jezus nog niet eens verloochend, maar uiteraard zijn er verschillende stemmingen, ook op religieus gebied. Ik vind artiesten die alleen maar hallelujah zingen wat dat betreft verdachter.
Dat vind ik niet opgaan. Bono wil helemaal niet het label krijgen van gospelartiest, want hij wil niet dat zijn muziek gebruikt gaat worden voor evangelisatie. Ergens zei hij dat hij 20 jaar zijn best gedaan heeft om te zwijgen over zijn religeuze smaak. En in zijn muziek is hij even tegenstrijdig voor als tegen Christus.
Aragorn schreef:Schimmel beweerd dat U2 satanisch is. Ik wil zo ver niet gaan, maar vind U2 wel een stuk gevaarlijker dan Manson, omdat U2 schoon lijkt maar niet schoon is. Bij Manson is het tenminste duidelijk.
Wat is het 'gevaar' van U2 volgens jou?
Dat je zijn visie op Christus accepteerd boven de visie van de bijbel, want er zijn zeker verschillen.
Bono ziet Christus als een door God gezonden rebel en is niet bang om Christus met een gnostische visie te verenigen. Hij verwerpt het idee dat de kerk (als gemeente) het Lichaam van Christus zou zijn. Iets wat ook tegen de bijbel in gaat.
Daarnaast is het de vraag of hij met "Wake up dead man" wel geloofd of Christus nog leeft, oftewel of Hij opgestaan is.
Ook heeft Bono niet genoeg aan Christus. Hij accepteerd wel de verlossing van Christus, maar hij heeft daarmee nog niet gevonden wat hij zocht.
"You broke the bonds
And you loosed the chains
Carried the cross
Of my shame
Of my shame
You know I believed it
But I still haven't found what I'm looking for"
Ik zie bij Bono een slingerbeweging. Soms een Christen. Soms wil hij zo niet heten. Soms krijgt God een steek onder de gordel en draagt hij een kruis op de kop.
Natuurlijk is iedere Christen soms meer en soms minder Christen, maar bij Bono heb ik nog nergens kunnen lezen dat hij ergens spijt van getuigde of dat hij er onomwonden vooruit kwam dat Jezus zijn verlosser is. Iets wat Petrus dus wel heeft gedaan. Bono laat alles in het midden. Dan weer een slinger naar de 1ne kant en dan weer naar de andere kant.
Aragorn schreef:En nog een laatste veel genoemd punt: Verschillende mensen beweren dat David net zo prikkelde in zijn psalmen. Daar geloof ik dus echt niet in. Ja, hij stelde vragen. Ook Job vroeg zich af waar God mee bezig was, maar in dat alles zondigde Job niet. God vragen stellen kun je op veel verschillende manieren doen. U2 doet dat op zijn zachtst gezegt buitengewoon cynisch. David en Job deden dat niet.
Ik zie bij U2 vooral cynisme tegenover de consumptiemaatschappij en inhoudsloze religie. De vragen die aan God gesteld worden zijn meestal niet zo cynisch.
Maar soms wel enorm grof cynisch. Een normale Christen zou dat niet willen.