Het Curatorium van de gereformeerde gemeenten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 02 jun 2005 21:29

leclerc schreef:De Hervormde kerk (al dan niet hersteld) zit vol met dominees met een gegem achtergrond en die daar afgewezen zijn.

Dominees met een Gergem achtergrond binnen de niet herstelde Hervormde Kerk ken ik niet...

Het is idd wel waar dat er verschillende dominees uit de Gereformeerde Gemeenten, OGG of andere kerkverbanden die af zijn gewezen ooit naar de Hervormde Kerk zijn gegaan. Die zitten nu allemaal in de HHK.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 03 jun 2005 07:35

frekje schreef:
leclerc schreef:De Hervormde kerk (al dan niet hersteld) zit vol met dominees met een gegem achtergrond en die daar afgewezen zijn.

Dominees met een Gergem achtergrond binnen de niet herstelde Hervormde Kerk ken ik niet...

Het is idd wel waar dat er verschillende dominees uit de Gereformeerde Gemeenten, OGG of andere kerkverbanden die af zijn gewezen ooit naar de Hervormde Kerk zijn gegaan. Die zitten nu allemaal in de HHK.

Ze zijn er bij de vleet, beste jongen. Jij kent niet de roots van alle PKN-dominees. Ik ook niet, maar van een respectabel aantal weet ik wel dat het van huisuit GerGemmers zijn.
~~Soli Deo Gloria~~

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 jun 2005 07:36

ezri schreef:ong 3 jaar geleden heeft drs I. A. Kole een voorstel gedaan: neem alle mensen die zich aanmelden bij het curatorium aan en laat ze de studie doen. Bepaal tijdens het studietraject of mensen idd dominee kunnen worden. Als ik het goed begrepen heb dus een opleiding voor dominee die je goed moet afsluiten om daadwerkelijk dominee bij de GG te kunnen worden.

Zaten dus ook wat nadelen aan:
het zijn vaak mannen met een gezin, hoe moeten ze in die tijd hun gezin onderhouden, zeker als hun studie 'mislukt'?
welke criteria stel je om ze te beoordelen, stages etc?
enz.

Aan dit voorstel zitten meer mitsen en maren... Stel dat je nu iemand hebt die niet goed kan leren maar toch die roeping heeft, wordt die dan afgekeurd op basis van zijn mindere kwaliteiten?
Nu wordt er rekening gehouden in de lessen met de capaciteiten van iemand. Latijn leren is o.a. een vak dat afhankelijk van de capaciteiten al dan niet wordt gevolgd.
Hoe zou dat in het voorstel van Kole moeten?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 03 jun 2005 07:43

frekje schreef:...binnen de niet herstelde Hervormde Kerk ...

:roll:
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 03 jun 2005 07:59

TheKeimpe schreef:
leclerc schreef:@the keimpe

sorry dat ik je paus aanval.

heb mijn excuses al per pb aan peterD gedaan

OK,
en nu even serieus ingaan op mijn reactie.
Kun je niet hè?

En mijn vraag over de "afgewezenen" heb je ook niet beantwoord. Dus aan jou het woord zonder onderbuikgevoelens, maar de feiten.
Ik ben werkelijk benieuwd naar je link tussen curatorium en Moerkerken.

En een paus doet niets verkeerd, Moerkerken wel (maar dat gaat buiten dit topic om)

Ik geloof dat ik nu wel moet reageren (kan ik wel hoor)
De afgewezenen voelen hun roeping in twijfel getrokken. (Daarom worden ze alsnog predikant in een ander kerkverband)

Ben al 15 jaar geen GerGemmer meer dus ik ken neit alle in's en outs.
Wat ik altijd begreep was dat Moerkerken erg veel macht heeft (vandaar die paus opmerking)

Maar ik merk nu al dat ik er toch te veel buiten sta om er goed op te reageren.
Mijn gevoel is gewoon tegen een curatorium. Als iemand de roeping voelt om predikant te worden dan gaat hij maar studeren. Aan de kerkenraden is het dan om iemand te beroepen. Als het goed is gaat dat dus ook gepaard met gebed.
het curatorium speelt gewoon voor God, ook al zullen ze dat niet zo bedoelen.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 jun 2005 08:16

leclerc schreef:De afgewezenen voelen hun roeping in twijfel getrokken. (Daarom worden ze alsnog predikant in een ander kerkverband)

En nou een eerlijke vraag: als je twijfelt aan je roeping (zoals je schrijft) zou het dan goed zijn om alsnog predikant te worden in een ander kerkverband?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 jun 2005 08:30

Maja de Bij schreef:
frekje schreef:...binnen de niet herstelde Hervormde Kerk ...

:roll:

Ach, de GerGem is toch ook niet hersteld? :wink:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 03 jun 2005 08:35

PeterD schreef:
leclerc schreef:De afgewezenen voelen hun roeping in twijfel getrokken. (Daarom worden ze alsnog predikant in een ander kerkverband)

En nou een eerlijke vraag: als je twijfelt aan je roeping (zoals je schrijft) zou het dan goed zijn om alsnog predikant te worden in een ander kerkverband?

Dat zeg ik niet. Ik zeg dat zij zich door anderen in twijfel voelen getrokken.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2005 10:42

Precies. Je kan je geroepen voelen en vervolgens worden afgewezen door het curatorium.

De vraag is: Kan het curatorium beoordelen of iemand geschikt is als predikant en belangrijker, kan zij beoordelen of iemand geroepen is tot predikant. En welke maatstaven worden daarvoor gebruikt.

Ik ben wel benieuw om welke redenen zo'n predikant die daarna bij de HHK komt, wordt afgewezen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 jun 2005 10:58

Heren, ik vind het jammer dat jullie het zo verstandelijk benaderen. Het is in mijn ogen een geloofszaak tussen de curatoren en God. En dan dus per curator met God apart. Geen onderling overleg, geen achterkamertjes politiek, nee, ieder brengt ijn eigen stem uit nadat de kandidaat gehoord is.

Criteria? Ik denk dat er één is: of de betreffende curator vrijmoedigheid krijgt van Boven om ja of nee te stemmen.

Het curatorium beslist niet of iemand de capaciteiten heeft om predikant te zijn. Dat komt vanzelf goed als God die persoon roept tot het ambt. Het curatorium beslist slechts over het feit of die persoon de opleiding tot de theologische school mag gaan volgen.
Daarna worden er nog examens, tentames, etc afgelegd waaruit kan blijken dat iemand alsnog geen prdikant wordt...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2005 11:18

Tja... en dat er dan 3 van de 8, waarvan velen zich wel geroepen voelen om predikant te worden, dat niet worden toegelaten baart mij zorgen.

Ik vind het "de curator zoekt een antwoord bij God dus is het toch hoed zo" niet kloppen. Krijgen ze dan een briefje uit de hemel of zo iemand mag worden toegelaten of niet? Nee. Hoe maken ze die keuze dan? Op basis van gevoel? Op basis van de motivatie van de predikant?

Het zou wat vreemd zijn als God zoveel predikanten laat afwijzen om ze vervolgens in de HHK aan het werk te zetten. Of hebben ze daar een groter tekort aan predikanten?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 03 jun 2005 11:45

Niet alleen in de HHK.

ook in de cgk en de pkn

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 jun 2005 11:49

"Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?" Lukas 18:8b

Droevig dat het geloof in Gods nabijheid en Zijn sturing in beslissingen in twijfel getrokken wordt...

En dat die predikanten dan maar PKN predikant worden, is voor mij geen garantie dat het per definitie Gods wil is hoor!

Verder beste mensen, stop ik met deze zinloze discussie. Als je het er niet mee eens bent, ok. Jouw probleem, niet het mijne. Echter is het een zaak van de GG en als zodanig ingesteld, en vraag ik me af waarom niet GG-ers zich er zo druk om maken.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 03 jun 2005 11:55

Ben blij dat je er mee stopt want ik vind het toch een beetje aanmatigend wat je zegt over in twijfel trekken.

Hoewel ik geen gergemmer ben is die kerk mij ook lief en zie ik wel dat het barst van de politieke spelletjes.

try

Berichtdoor try » 03 jun 2005 13:27

Christa schreef:
Aragorn schreef:Hoeveel kandidaten waren er dan?

Dat kom je nooit te weten, maar ze vergaderen ongeveer 3 dagen. Op een middag doen ze er volgens mij 3 ofzo. Het is wel heel jammer dat er maar 1 is aangenomen. Ik hoorde dat hij van ouds uit de OGG komt. Laten we niet direct gaan oordelen, maar bidden voor de studenten!!! Er ligt weer een opdracht voor volgend jaar, dat we de Heere moeten smeken of er nog mensen toegelaten mogen worden op de Theologische School van de GG. Laten we bovendien God danken dat er nog 1 is aangenomen!

Ik vel wel een bikkelhard oordeel, maar toch denk ik, dat de werkelijkheid beter benaderd wordt, wanneer ik bovenstaande frase verander in ' ...dat we het curatorium moeten smeken of er nog mensen toegelaten mogen worden op de theologische school van de GG. laten we bovendien het curatorium danken, dat er nog 1 is aangenomen '.

Waarom? Omdat het curatorium als sleutel tot de verkondiging wordt gebruikt. De beslissing van een beperkt aantal mannen bepaalt de aard van de prediking, die zoals we weten, inhoudelijk nogal sterk verschilt van de andere christelijke kerken en een sterke eenzijdigheid vertoont, die o.a. tot uitdrukking komt in de grote (onderhuidse) spanningen in dit kerkverband.
De sleutel voor de identiteit van dit kerkverband (met een neiging tot een sterkere verrechtsing) wordt gesanctioneerd (van een heilige onaantastbaarheid voorzien) door de suggestie dat het helemaal geen menselijke beslissingen zijn, maar goddelijke ingrepen of ingevingen. Tevens bestaat er hoegenaamd geen twijfel aan de bekering van de selecte groep curatoren (een allesbepalend criterium voor geestelijk gezag in de GG). Dus: het curatorium mag en kan zijn eigen gang gaan in een schijn van onaantastbare heiligheid.

De feiten zijn natuurlijk gewoon: men gebruikt zijn invloed om de kandidaat van eigen voorkeur binnen te halen en om kandidaten af te wijzen, die een andere stroming in de GG vertegenwoordigen. Zo wordt een actieve kerkpolitiek gevolgd om een bepaalde vleugel, waar men in het verleden mee te kampen had, adequaat buiten werking te zetten.
Bekend zijn de verhalen van mensen, die al 8 of meer keer zijn 'opgegaan' en steeds (door goddelijk ingrijpen??) de deur werden gewezen. In alle gevallen zijn dat heel geschikte kandidaten, echter met een mildere visie op de strijdpunten dan de ultra-orthodoxen.

Kortom: men heeft de touwtjes in handen. En aan één van die touwtjes bungelt ook God nog. Aan dat touwtje wordt getrokken, wanneer er twijfel rijst en wanneer men een heilige sanctionering van het eigen gedrag nodig heeft. Alles onder controle. Naar het voorbeeld van elke andere wereldse machtsorganisatie. Maar het heeft niets meer te maken met de liefdevolle zorg voor elkaar of met de verkondiging van de blijde boodschap. D'r is niks blij's aan en die onvriendelijke koppen, vol achterdocht, bezwerende gebaartjes en vreemde krachteloze tale Kanaans-magie steken ook nogal schril af af tegen de broodnodige liefdevolle vaderfiguur, die men als geestelijk leider eigenlijk zou moeten representeren. Armoe is het, die sleetse zwarte-pakken-parade.

Het blijft gewoon doorgaan, wanneer men de verklaringen over het schamele aantal aannemingen voor zoete koek aanneemt, waarde hecht aan de traantjes, die geplengd worden en zich onverschillig betoont over de interne kritiek in dit kerkverband, de veranderende religieuze opvattingen onder de nieuwe generatie en de onmogelijk vol te houden verplichte levenstijl, die allerwegen massaal wordt overtreden.

Wie z'n ogen opendoet ziet gewoon een verstokte oude machtsgroep, die vanuit een schijngezag de veranderingen ontkent en een groot graf graaft voor de toekomst van dit kerkverband.

try

Terug naar “Archief”