Samenwonen, waarom niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 jun 2005 09:40

Aragorn schreef:
Pauline schreef:whaha
ik vind het wel droog :mrgreen:

ik weet t niet hoor.. ik ga wel trouwen maar om van te voren samen te wonen, heb ik persoonlijk geen probleem mee. zolang het niet te lang duurt, en ook niet omdat ik de verantwoordelijkheden van het huwelijk voor me uit wil schuiven, maar goed als het de beste oplossing is.
kan soms best..

Plien

Welke verantwoordelijkheden heb je bij een huwelijk wel en bij samenwonen niet dan?

Dat een huwelijk voor altijd is, omdat je dat hebt beloofd aan elkaar en aan God.

cornelis
Kapitein
Kapitein

SAmenwonen.

Berichtdoor cornelis » 11 aug 2005 20:45

Hallo alemaal.
Wie kan mij helpen?
Pas hoorde ik,dat een verloofd stel niet onder 1 dak mag slapen,ook al is het in verschillende slaapkamers,als de ouders afwezig is.
Waar kan ik dit vinden in de Bijbel?
Ik ben benieuwd.
Met vr gr Cornelis

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 aug 2005 22:21

Nooit van gehoord, waaar het om gaat is dat je (zie topic sex voor het huwelijk) wanneer je maagd het huwelijk in wilt gaan niet samen in een bed moet duiken, je kent de standaardzinnen; de kat niet op het spek binden, en jezelf het niet moeilijker maken dat het is!

Tsja en in een huis gaan slapen, samen, in verschillende bedden en geen 'toezicht'......niet slim, ik zou nl bij m'n verloofde in bed kruipen..en daar zijn de ouders bang voor hè!

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 31 aug 2005 10:08

Ik wilde ook even mijn mening kwijt over samenwonen :)

Ik heb weleens de mening van iemand gevraagd die van plan was om later samen te gaan wonen. Ze zei dat ze leiver niet gebonden was aan iemand door te trouwen. Als je gaat samenwonen kun je het eerst even "proberen" dan kan je later altijd nog trouwen. Eigenlijk is het samenwonen dan een soort van "test". Ik voel er vaak ook een stukje wantrouwen in. 'we gaan maar samenwonen want ik weet eigenlijk niet zeker of we bij elkaar passen'. Als het niet bevalt kun je veel makkelijker uit elkaar gaan. Aan de ene kant kan ik het wel begrijpen want het is opeens heel anders als je met elkaar woont. Maar toch vind ik het riskant. De stap is gewoon minder groot om uit elkaar te gaan.

Ik zeg niet dat ik er tegen ben, want in sommige situaties kan het niet anders of is het niet aan te bevelen om te trouwen. Ik heb soms wel mijn bedenkingen erbij. Voor mij is het belangrijk waarom je precies gaat samenwonen.
- Home is in my head -

Jansje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jansje » 13 okt 2005 22:43

lang niet alle dingen die niet mogen staan zo in de bijbel.(dan zou het een groot niet mogen boek zijn) Maar er staat wel dat je moet trouwen!
het mooiste cadeau dat je een kind kan geven is aandacht

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 okt 2005 00:02

Neehoor, Paulus raadt het zelfs af. :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 okt 2005 07:46

Jansje schreef:lang niet alle dingen die niet mogen staan zo in de bijbel.(dan zou het een groot niet mogen boek zijn) Maar er staat wel dat je moet trouwen!
Ja? volgens mij vind Paulus het veel beter om geen vrouw aan te kleven, maar goed anders zou hij ook erg hypocriet zijn, zelf niet trouwen en de gelovigen opdragen om wel te trouwen.

Daarbij; zie ik de link niet tussen samenwonen en trouwen. Alsof het totaal het zelfde is, misschien gaan mensen wat vaak uit van het verkeerd. Ik neem aan dat de studenten hier (ara; jij niet :P) niet met hun huisgenoten in bed duiken.. ook dat is een vorm van samenwonen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jansje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jansje » 14 okt 2005 15:15

paulus raadde het inderdaad af, maar God zelf heeft het ons zelfs geboden!!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 14 okt 2005 20:32

Jansje schreef:paulus raadde het inderdaad af, maar God zelf heeft het ons zelfs geboden!!

kun je me een tekst geven waar dat staat? het staat nergens letterlijk...

niet dat ik ga samenwonen hoor.... :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 okt 2005 21:26

Raido schreef:Daarbij; zie ik de link niet tussen samenwonen en trouwen. Alsof het totaal het zelfde is, misschien gaan mensen wat vaak uit van het verkeerd. Ik neem aan dat de studenten hier (ara; jij niet :P) niet met hun huisgenoten in bed duiken.. ook dat is een vorm van samenwonen.

Hehe, nee idd, alleen met huisgenoten van anderen. :P

Edit: oja, toch wel, natuurlijk met tegenwoordige huisgenoot Collateral. 8)
Laatst gewijzigd door Aragorn op 15 okt 2005 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Jansje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jansje » 14 okt 2005 22:36

Daphne schreef:
Jansje schreef:paulus raadde het inderdaad af, maar God zelf heeft het ons zelfs geboden!!

quote]kun je me een tekst geven waar dat staat? het staat nergens letterlijk...[

niet dat ik ga samenwonen hoor.... :wink: [/quote

Jansje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jansje » 14 okt 2005 22:40

ho foutje, ksap nog ni helemaal hoe at quote werkt :( , maar in ieder geval er staat in gen 3: 24 (letterlijk) daarom zal de man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aankleven en zij zullen tot een vlees zijn.
jij snapt ook wel dat hier geen samenwonen bedoeld wordt

André

Berichtdoor André » 15 okt 2005 01:52

Jansje schreef:ho foutje, ksap nog ni helemaal hoe at quote werkt :( , maar in ieder geval er staat in gen 3: 24 (letterlijk) daarom zal de man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aankleven en zij zullen tot een vlees zijn.
Hier kun je wel iets lezen hoe dat werkt dat quoten, enzo. 8)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 15 okt 2005 09:53

Volgens mij was je toch getrouwd als je een vlees was? Dus als je gaat samenwonen en een vlees bent, dan lijkt me dat je aan alle voorwaarden hebt voldaan.... :roll:
Samenwonen en niet willen trouwen...tja, daar zou ik niet zoveel zin in hebben. Als je een tijd samen kunt wonen en dat gaat prima allemaal, waarom zou je dan niet gaan trouwen, lijkt mij.
En persoonlijk, als je allebei wilt trouwen, maar het is handiger voor logistieke redenen, of wat dan ook, om al een paar maanden voor je trouwen bij elkaar te gaan wonen, nou, daar kan ik niet zoveel moeite mee hebben.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 15 okt 2005 12:33

Jansje schreef:ho foutje, ksap nog ni helemaal hoe at quote werkt :( , maar in ieder geval er staat in gen 3: 24 (letterlijk) daarom zal de man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aankleven en zij zullen tot een vlees zijn.

Dat haal jij er uit, maar er staat niet letterlijk, dat je moet TROUWEN.

Terug naar “Archief”