jas schreef:ik vind dat jij genoeg gewaarschuwd bent om met open ogen je verderf tegemoet te gaan. Nergens in de hele Bijbel staat dat God Zijn vijanden liefheeft en zegent die Hem vervolgen. Dat is een opdracht van mensen tot mensen, geen daad van God tot mensen.
Daar heb je gelijk in, maar ik geloof niet dat God van ons dingen vraagt (vijanden liefhebben, zegenen degenen die ons vervolgen, wel doen degenen die ons haten) die Hij Zelf niet kan. Ik kan bijvoorbeeld dingen vergeven van anderen, zonder genoegdoening van welke kant dan ook. Volgens Gods rechtvaardigheid, zoals de bijbel spreekt, kan God dat niet (voor iedereen moet geboet worden); ik zou dus lankmoediger zijn dan God, want ik kan dat wel. Dat vind ik ongeloofwaardig.
En Hij heeft jou geen zand in de ogen gestrooid, want je hebt net zoveel mogelijkheden om de waarheid te kennen als anderen.
Wat is waarheid? Moet ik de bijbel erkennen als waarheid, zonder mezelf af te vragen of de bijbel eigenlijk geen mensenwerk is? Dat lijkt me naïef; stel dat de bijbel nu eens niet waar is, maar de Koran? (Dat is niet echt een vreemde gedachte, gezien het aantal moslims dat er zo over denkt.) Dan zou ik misschien in al mijn goedgelovigheid Allah toornig maken en in de hel belanden. Nee, dat ik toevallig ben opgevoed met de bijbel wil nog niet zeggen dat de bijbel de waarheid is en dat ik dat niet hoef te onderzoeken.
Vroeger geloofde ik inderdaad dat de bijbel indirect door God geschreven is, maar nu niet meer, omdat ik mijn best doe om achter de waarheid te komen. Ik heb aardig wat in de bijbel gelezen, maar ook in andere boeken, en ik ben zodoende tot de overtuiging gekomen dat de bijbel hoogstwaarschijnlijk mensenwerk is geweest. Ik heb ontdekt hoe de bijbel is geëvolueerd tot het boek dat we nu kennen, en dat is beslist mensenwerk geweest.
Het is dus beslist niet zo dat ik stelling tegen het godsbeeld van de bijbel inneem om maar 'van de dreiging van het oordeel' af te zijn; dat zou wel heel naïef zijn. Ik ben ook niet van de ene op de andere dag tot de overtuiging gekomen die ik nu heb. Echter, iedere keer vallen stukjes op hun plaats, die me meer en meer overtuigen van het feit dat ik wat overtuiging betreft in de goede richting zit.
Nu kun je dit als 'misleiding van de duivel' zien, en dat begrijp ik ook, maar mijn godsbeeld is dus absoluut geen keuze tegen de waarheid. Ik heb dus het idee dat ik zand in de ogen gestrooid heb gekregen als de bijbel toch waar zou blijken te zijn. Mijn overtuiging is geen keuze.
Ik vind het erg jammer dat je zo vijandig bent tegen de Waarheid, dat je God een narcistische God vindt als Hij is, zoals Zijn Woord zegt dat Hij is. Want in Zijn Woord staat inderdaad dat Hij een jaloers God is Die Zijn eer aan geen ander zal geven.
Het godsbeeld van de bijbel (voornamelijk het O.T.) voldoet nu eenmaal aan de definitie van narcisme.
Verder vind ik God geen narcist; de God waar ik in geloof is een Andere dan die in de bijbel beschreven staat. De God waar ik in geloof is de overtreffende trap van liefde. Zonder haat en zonder toorn.
Beste man, als ik je kon bekeren had ik het al lang gedaan, want hoe minder slecht er over God gesproken wordt, hoe liever het me is. Maar ik kan dat niet. Alleen God Zelf kan dat. Weet je wat nou ook nog erg is? Als je bekeerd zou worden, dan ga je het zo vreselijk zwaar krijgen. Want de dingen die je allemaal al over God en Zijn Woord gezegd hebt, zullen dan steeds maar weer in je geheugen terugkomen. En al vergeeft God onze zonden, de zonde dragen we als berouw tot aan onze dood in ons mee. Daar is geen genade die dat uitwist. De zaligste bekeerden zijn die, die van de jeugd af aan al een godzalig leven geleid hebben. Ik mag me helaas daar ook niet bij voegen. Was het maar waar. Daarom weet ik zo goed waar ik het over heb.
Je kunt je in ieder geval alvast verheugen op de eeuwigheid. De tijd tot je dood is niets daarbij vergeleken.
Ik denk dat je als mens een heel sociaal iemand bent, dat merk ik. Maar je zegt zulke gruwelijke dingen over God, dat de koude rillingen af en toe over mn lijf lopen. Dat wou ik even kwijt.
Ik begrijp je 'koude rillingen'; echter, ik hoop dat je begrijpt dat ik deze dingen niet zeg uit haat jegens God. (Misschien zie jij het wel zo, maar wat heb ik eraan om tekeer te gaan tegen God?) Ik heb nu eenmaal een ander beeld van God, en ik heb op mijn manier God echt lief. Het spijt me dat je huivert van mijn manier van denken en/of spreken over God, maar ik spreek nu eenmaal vanuit mijn overtuiging. En nogmaals, een overtuiging kies je niet zelf. Een overtuiging heb je, en die verandert door dingen die je leest, ziet of op een andere manier waarneemt.