Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 24 mei 2004 17:15

Ooit hoorde ik eeen preek van Dr. C.A. Tukker. En die zei ( ironisch) : "Jaja wij zijn nog echt gereformeerd, want bij ons gaat tenminste niet iedereen aan het H.A. En trouwens er zijn bij ons gelukkig nog echt onbekeerde mensen". :wink:

Luister, nergens in de Schrift worden de onbekeerden zalig gesproken. Er wordt verdoemenis uitgesproken over de ongelovigen. Wat opvalt is dat in zwaardere kringen er altijd geboft wordt op het grote aantal onbekeerden. Of dat nog zo'n zegen is. Je kunt het niet draaien of keren maar onbekeerden gaan naar de hel. Waarom?
Hierom:"...het Woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen die het gehoord hebben, Hebreeën 4:2".
En Hebreeën 3:19: "En wij zien, dat zij niet hebben kunnen ingaan vanwege hun ongeloof". Da's duidelijk :!:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mei 2004 09:22

Ditbenik schreef:
Christa schreef:
Het Weermannetje schreef:Dat er zo weinig mensen bekeerd zijn is niet goed. Maar als iedereen in een kerk bekeerd is, vraag ik me af of dat wel goed is.

Ik hoorde eens iemand zeggen: als er een handjevol mensen in een kerk aan het HA gaan, moet men zich eens heel goed onderzoeken, maar als bijna de hele gemeente aan het HA gaat, moet men zich ook heel goed onderzoeken. Dit wil niet zeggen dat ik het niet goed vind dat een hele gemeente aan het HA deelneemt, want ik kan en mag dat niet beoordelen.

Dat was precies wat ik zeggen wilde Christa

Bedankt, ditbenik. En Aragorn, ik leg de Geest geen beperkingen op. De Geest werkt buiten mij om hoor.

Wat opvalt is dat in zwaardere kringen er altijd geboft wordt op het grote aantal onbekeerden.

Dat is jouw interpretatie. Er wordt nooit geboft bij de zwaardere kringen, alleen met argusogen naar de lichtere kringen gekeken.
Laatst gewijzigd door Het Weermannetje op 25 mei 2004 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 09:24

Het Weermannetje schreef:
Ditbenik schreef:
Christa schreef:
Het Weermannetje schreef:Dat er zo weinig mensen bekeerd zijn is niet goed. Maar als iedereen in een kerk bekeerd is, vraag ik me af of dat wel goed is.

Ik hoorde eens iemand zeggen: als er een handjevol mensen in een kerk aan het HA gaan, moet men zich eens heel goed onderzoeken, maar als bijna de hele gemeente aan het HA gaat, moet men zich ook heel goed onderzoeken. Dit wil niet zeggen dat ik het niet goed vind dat een hele gemeente aan het HA deelneemt, want ik kan en mag dat niet beoordelen.

Dat was precies wat ik zeggen wilde Christa

Bedankt, ditbenik. En Aragorn, ik leg de Geest geen beperkingen op. De Geest werkt buiten mij om hoor.

Gelukkig wel, anders hielden we niet veel over.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mei 2004 09:25

Hoezo?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 09:30

Het Weermannetje schreef:Hoezo?

Nou als de Geest door jou werkt. Jij ligt snachts wel te slapen denk ik? De Geest niet.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mei 2004 09:44

Ik denk dat er dan geen mens meer zou zalig worden. Maar goed, on-topic weer.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 10:22

Het Weermannetje schreef:En Aragorn, ik leg de Geest geen beperkingen op. De Geest werkt buiten mij om hoor.

Ik bedoelde ook niet dat je de Geest echt beperkingen op kunt leggen, maar je schrijft Hem wel beperkingen toe als je het verdacht gaat vinden als het grootste gedeelte van de gemeente bekeerd is. Dan zeg je eigenlijk: dit kan niet echt zijn, want de Geest houdt het normaal gesproken bij zo'n 10%.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mei 2004 10:30

Ik hou me bij de Bijbel waar gesproken wordt over een klein kuddeke.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 25 mei 2004 10:32

Het Weermannetje schreef:Ik hou me bij de Bijbel waar gesproken wordt over een klein kuddeke.

Maar waarom wordt er dan ook gesproken over een grote schare die niemand tellen kan?!!

Ook heb ik wel eens de uitdrukking gehoord dat Gods volk zo veel zal zijn als de sterren aan de hemel, die wij dus ook niet kunnen tellen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 10:33

Het Weermannetje schreef:Ik hou me bij de Bijbel waar gesproken wordt over een klein kuddeke.

...en waar ook wordt gesproken over een schare die niemand tellen kan.

En als alle leden van alle kerken ter wereld bekeerd waren was het nog steeds maar een klein kuddeke tov. de hele wereldbevolking, dus dat kleine kuddeke hoeft binnen de kerk niet klein te zijn. Nee, je kunt er zelfs vanuit gaan dat er iets grondig mis is als het wel zo is.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mei 2004 10:39

Maar, er zijn ook altijd nog mensen die niet het waar zaligmakend geloof bezitten. Zullen die dan nooit naar een kerk gaan?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 10:41

Aragorn schreef:

...en waar ook wordt gesproken over een schare die niemand tellen kan.

En als alle leden van alle kerken ter wereld bekeerd waren was het nog steeds maar een klein kuddeke tov. de hele wereldbevolking, dus dat kleine kuddeke hoeft binnen de kerk niet klein te zijn. Nee, je kunt er zelfs vanuit gaan dat er iets grondig mis is als het wel zo is.

Inderdaad, als je alle leden van alle "goede" kerken bij elkaar optelt heb je nog maar een heel klein kuddeke van enkele honderduizenden mensen. Ik hoorde enige tijd geleden van de hervormde bonds dominee Van de Berg die nu in China werkt dat er daar zo'n miljoen mensen per jaar bekeert werden. dat zijn grotere getalen als dat kleine kudetje wat net genoemd werd.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mei 2004 11:17

Dan is zowat ondertussen heel Afrika bekeert?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 11:33

Het Weermannetje schreef:Dan is zowat ondertussen heel Afrika bekeert?

China ligt niet in Afrika
China heeft enkele miljarden inwoners, dus wat dat betreft kan het nog wel even. Er is in China op dit moment een geestelijke opwekking.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mei 2004 11:37

Goed, zullen we terug gaan naar het echte verschil tussen de GG en de GGN? Het aanbod...

Terug naar “Archief”