jas schreef:Alweer een grove misvatting, je ziet niet het onderscheid tussen de verkiezing zelf en de vruchten van de verkiezing. De verkiezing voltrekt zich niet in de tijd, die is in de eeuwigheid al voltrokken. Dat was het eeuwig vrijmachtig welbehagen van de Vader. Maar om nu die verkiezing in de tijd in de mens te bestendigen, zal er een aantal zaken moeten plaatsvinden. God Zelf zal nl. in de mens aan de slag moeten gaan, daartoe is het noodzakelijk dat de mens totaal ontgrond wordt. Hij moet alle grond onder z'n voeten vandaan gehaald worden waardoor hij ook maar enigszins had kunnen denken dat iets in hemzelf de oorzaak is van zijn zaligheid. Dat is het ontdekkende werk van de Heilige Geest die de mens overtuigt van zonde, gerechtigheid en van oordeel. Die mens moet een droefheid naar God krijgen, en een hevig verlangen om door Christus met God verzoend te mogen worden. Dit is allemaal Gods werk Maja, daar mag niets van de mens bij zitten. Dus dat geloof, als vrucht (niet als oorzaak) van de verkiezing, kun je echt niet zomaar ergens vandaan plukken plukken.
Tsja, vrome kletspraat, dunkt me. Zo kun je lekker onbekeerd blijven.
Tis alles een eenzijdig Godswerk, maar onderussen moet ik wel van alles gaan ervaren en voelen.
Er moet iets plaatsvinden met een mens, zeg je? Ja, er heeft ook iets plaatsgevonden : Christus is 2000 jaar geleden uit de dood opgestaan. Kennelijk is dat nog niet genoeg voor je.
Tuurlijk, alles is het werk van God, alleen Hem de eer. Maar de Geest werkt in je hart en dan doe je zelf de deur van je hart open. Bekeert u, en gelooft het evangelie.
Het geloof voorop, de Heere werkt middelijk.
Even weer populair : de prins op het paard doet de prinses een huwelijksaanzoek. Zij komt dan vrijwillig naar buiten. Zij wordt niet verkracht!