Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor Jvslooten » 30 jun 2014 22:58

naamloos schreef:Door staat alleen in de NBV.
In de SV, NBG, Herziene, Naardense en de studiebijbel kom je het niet tegen: Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend ...
En deze zienswijze kom je verder in de bijbel ook niet tegen, wel iets anders: als u met heel uw hart gelooft is het geoorloofd.

In de HSV staat "Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen." In wezen komt dat echter op het zelfde neer. Het bevel is: "onderwijs alle volken". De uitwerking is: "Hen dopende en lerende wat Ik u geboden heb." Hoe wordt er dus geleerd? "Dopende". De doop is zichtbare Woordverkondiging.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 30 jun 2014 23:31

Anoniem_89 schreef:Wat heeft de doop voor nut dan als je gedoopt bent, maar niet zijn leerling wilt zijn?
Alles! De doop is een bewijs van Gods opzoekende liefde en trouw. Als je 'niet zijn leerling wil zijn' dan ligt dat echt helemaal aan jezelf.

Wat is een leeftijd waarop een kind gedoopt wordt dan?
Maand of twee hierzo. Maar het kan ook een maand eerder of later hoor.. wij hebben iedere maand wel een doopdienst, meestal met vijf tot zeven kindjes.

Psalm 22:11 gaat erover dat de Psalmist God heeft leren kennen, op een moment in zijn leven bewust 'ja' heeft gezegd tegenover God.
Dat hij inziet dat God hem al kende vanaf het begin.
En hem gemaakt heeft tot wie hij nu is.
Een niet gelovige zal dit ontkennen.
Sorry, maar dat haal ik er niet uit. David zegt juist: "U bent het (...) Die mij vertrouwen gaf toen ik aan mijns moeders borst lag." Hij belijd hier dat hij vanaf zijn jeugd af op de Heere vertrouwd heeft. En zo zijn er heel veel kinderen, die opgroeien in de vreze des Heeren. Daar zijn in de Bijbel meer dan genoeg voorbeelden van te vinden, en dat is nu nog steeds zo. Gelukkig.

Jazeker, heel goed zelfs. In het bijzonder op de wijze zoals de Heilige Petrus die in 1 Pet. 3:1-2 beschrijft.
Anoniem_89 schreef:Lijkt me sterk, ik weet niet goed wat je bedoelt met de tekst uit 1 Petrus.
In 1 Pet. 3:1-2 legt de Apostel uit hoe men gezinsleden die nog niet tot een persoonlijk geloof in de Heere Jezus zijn gekomen kan onderwijzen in de vreze des Heeren: door simpelweg voor te leven.

Dus in principe zou je de hele wereld kunnen dopen, je geeft ze bijbels onderwijs zover ze dat willen, maar als ze het niet aanvaarden was de doop ook nodig geweest?
Omdat ze nog niet alles begrepen hebben maar je ze wel met alles wat je weet de mensen vertelt.
Als ze Zijn Woord niet aanvaarden dan heb je in ieder geval je best gedaan om ze met de leer van Christus te onderwijzen.
Je best doen moet altijd, maar dat betekend niet dat je er maar lukraak op los moet dopen. Door de doop wordt men ingelijfd in de gemeente. Een gemeente die bestaat uit mannen, vrouwen en hun kinderen, en allen die de Heere er nog meer toe trekken wil.

Hoe rijm je dit:
De doop maak m.i. je met je eigen volle verstand waarbij je je leven aan God toe vertrouwd.
Met dit:
Een volwassene denkt het vaak allemaal wel te weten.
Wij hebben meer levenservaring en weten dus beter hoe het zit..
En meer van dat soort uitspraken.
?

'Worden als een kind'..
Een kind is makkelijk te vormen, ze zijn jong en 'kneedbaar'.
Kortom, de ideale leerling? Toch?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 jun 2014 23:48

Jvslooten schreef:Kortom, de ideale leerling? Toch?

Maar helaas leert een kind van 2 maanden nog helemaal niets.
En het neemt pas iets aan als een kind, wanneer het weet dat en wat het aanneemt , anders is het geen aannemen meer.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 jul 2014 00:28

Jvslooten schreef:Alles! De doop is een bewijs van Gods opzoekende liefde en trouw. Als je 'niet zijn leerling wil zijn' dan ligt dat echt helemaal aan jezelf.

Dat bewijs noemen ik en wat anderen hier het avondmaal.
Jezus bloed is voor ons vergoten tot vergeving van AL onze zonden.
Hij heeft doordat Hij zijn leven gaf ons het eerst opgezocht.
Als het ware zegt Hij, Ik hou zoveel van jullie dat ik mijn leven gegeven heb, je mag het aanvaarden.
Dit is mijn eindeloze liefde aan jou.

Als antwoord daarop geef je je leven aan Hem over en leg je je oude leven af en begin je een nieuw leven en vraag je om een zuiver geweten gesterkt door de kracht van de Heilige Geest.

Lucas 22:19-20
19 En Hij nam een brood, sprak de dankzegging uit, brak het en gaf het hun, zeggende: Dit is mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt*; doet dit tot mijn gedachtenis. 20 Evenzo de beker, na de maaltijd, zeggende: Deze beker is het nieuwe verbond** in mijn bloed, die voor u uitgegoten wordt.

*DIT is het bewijs van Gods opzoekende liefde en trouw..

** NIEUWE VERBOND
Jezus bloed reinigt ons van ALLE zonde.
Vroeger moesten dieren geofferd worden, nu hoeft dat dus niet meer omdat Jezus alle zonde voor ons gedragen heeft aan het kruis op Golgotha.

Wat is een leeftijd waarop een kind gedoopt wordt dan?
Maand of twee hierzo. Maar het kan ook een maand eerder of later hoor.. wij hebben iedere maand wel een doopdienst, meestal met vijf tot zeven kindjes.

Oké :)

Sorry, maar dat haal ik er niet uit. David zegt juist: "U bent het (...) Die mij vertrouwen gaf toen ik aan mijns moeders borst lag." Hij belijd hier dat hij vanaf zijn jeugd af op de Heere vertrouwd heeft. En zo zijn er heel veel kinderen, die opgroeien in de vreze des Heeren. Daar zijn in de Bijbel meer dan genoeg voorbeelden van te vinden, en dat is nu nog steeds zo. Gelukkig.

In vers 1 vraagt hij zelfs waarom God hem verlaten heeft.
Hij weet dat God hem gemaakt heeft, maar toch voelt hij zich verlaten.
Dat lijkt niet echt overeen te komen met dat jij zegt dat hij vol vertrouwen zijn ogen op God gericht houdt.
Vanaf vers 23 begint hij God alvast te danken.
Ik denk dat hij toen een stap in geloof gezet heeft dat God hem uiteindelijk toch zal redden.
Ps 22:23
23 Ik zal uw naam bekendmaken,
u loven in de kring van mijn volk.

In 1 Pet. 3:1-2 legt de Apostel uit hoe men gezinsleden die nog niet tot een persoonlijk geloof in de Heere Jezus zijn gekomen kan onderwijzen in de vreze des Heeren: door simpelweg voor te leven.

Dit gaat over volwassenen en niet kinderen of baby's.
Kinderen en baby's zijn geheiligd in hun ouders.

Je best doen moet altijd, maar dat betekend niet dat je er maar lukraak op los moet dopen. Door de doop wordt men ingelijfd in de gemeente. Een gemeente die bestaat uit mannen, vrouwen en hun kinderen, en allen die de Heere er nog meer toe trekken wil.

Ik zie geen bijbelse grond dat mensen in de gemeente ingelijfd worden d.m.v. de doop.
Je zou zoekende mensen en gelovigen op moeten nemen in de gemeente, kinderen ook, maar de doop is daar niet voor bedoeld.

'Worden als een kind'..
Een kind is makkelijk te vormen, ze zijn jong en 'kneedbaar'.

Kortom, de ideale leerling? Toch?

Ja tot op zekere hoogte dat ze zelf een keuze moeten maken.
Het is nog altijd de Heilige Geest die mensen hun harten moet aanraken.
Je kunt je kinderen tot op zekere hoogte 'voorbereiden' omdat ze geheiligd zijn in hun ouders, daarna is het aan hun de keuze of ze Jezus aanvaarden.

Dan sluit ik af met de laatste regel van Naamloos welke perfect hier past;
Handelingen 8:37
36 En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water, en de kamerling zeide: Zie, daar is water; wat is ertegen, dat ik gedoopt word?
37 [En hij zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.]

Met dat volwassenen alles denken te weten bedoelde ik meer mee dat kinderen makkelijker te vormen zijn.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 01 jul 2014 07:36

Jvslooten schreef:In de HSV staat "Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen." In wezen komt dat echter op het zelfde neer. Het bevel is: "onderwijs alle volken". De uitwerking is: "Hen dopende en lerende wat Ik u geboden heb." Hoe wordt er dus geleerd? "Dopende". De doop is zichtbare Woordverkondiging.
Je moet het wel héél erg graag willen om uit deze tekst de babydoop te halen.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die onbevooroordeeld dit gedeelte leest op dat idee zou komen.
En het komt helemaal niet op hetzelfde neer, Jezus heeft het over het gesproken onderwijs: alles wat ik u geboden heb.
Jvslooten schreef:Er staat "alle volken". Weet je wat een volk is? Waar een volk uit bestaat? Mannen? Vrouwen? Bejaarden? Kinderen? Zuigelingen? Jezus zegt: maak ze allemaal tot Mijn discipelen.
In Hand. 2 kun je lezen dat Petrus begon met het leren en onderwijzen, maar alleen degenen die het woord aannamen werden gedoopt. Een baby onderwijs je nog niet om redenen die voor zichzelf spreken.
De mannen, vrouwen, bejaarden, kinderen en zuigelingen die niet geloofden werden ook niet gedoopt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 jul 2014 08:39

Anoniem:
Ik zie geen bijbelse grond dat mensen in de gemeente ingelijfd worden d.m.v. de doop.
Ik wel, zo gaat het namelijk al vanaf het allereerste begin. Zie Handelingen 2 vers 41&47

Naamloos:
In Hand. 2 kun je lezen dat Petrus begon met het leren en onderwijzen, maar alleen degenen die het woord aannamen werden gedoopt. Een baby onderwijs je nog niet om redenen die voor zichzelf spreken.
De mannen, vrouwen, bejaarden, kinderen en zuigelingen die niet geloofden werden ook niet gedoopt.
Om te weten wat er op de Pinksterdag gebeurde zullen we goed moeten kijken naar wat de ooggetuigen daarvan zeggen. Een van de ooggetuigen, Petrus, verwoordt het als volgt: Maar dit is wat gesproken is door de profeet Joël. (link). Het is goed om de profetie van Joël er eens bij te pakken, en te zien hoe Joël profeteert van Pinksteren en van de verheerlijkte Christus (Joël 2:15-32). Joël zegt dan (v. 16):

Verzamel het volk,
heilig de gemeente,
breng de oudsten bijeen,
verzamel de kleine kinderen
en de zuigelingen.

Tegen hén zegt Joël ook, door Petrus met instemming geciteerd, ´´Daarna zal het geschieden dat Ik Mijn Geest zal uitstorten op alle vlees:´´. Dat betekend dat er niet één groep wordt uitgezonderd: zonen, dochters, ouderen, jongemannen, Ja, zelfs op de dienaren en op de dienaressen zal Ik in die dagen Mijn Geest uitstorten, zegt de Heere. Eigenlijk in de context van die tijd ´het hele huis´ dus. Niet alleen de kinderen, maar zélfs de dienaren en dienaressen. Precies zoals de Heere dat vele eeuwen eerder al bij Abraham, de vader aller gelovigen, verordineerd had (Gen. 17:10-13).

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 jul 2014 08:47

Jvslooten schreef:Ik wel, zo gaat het namelijk al vanaf het allereerste begin. Zie Handelingen 2 vers 41&47

37 En toen zij dit hoorden (nl. van Petrus' uitleg vanuit de Schriften, dat zij hun lang verwachtte messias hadden gekruisigd), werden zij diep in het hart geraakt en zeiden tegen Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannenbroeders ? (geen SGP-ers, maar joodse mannen)
38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.
39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal.(vergelijk de gelijkenis van de bruiloft en de vrienden die genodigd werden, maar niet wilden komen)
40 En met veel meer andere woorden legde hij getuigenis af en spoorde hij hen aan met de woorden: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht!(want Jeruzalem, de stad zou in brand gestoken worden)
41 Zij nu die zijn woord met vreugde aannamen, werden gedoopt; en ongeveer drieduizend zielen werden er op die dag aan hen toegevoegd.
42 En zij volhardden in de leer van de apostelen en in de gemeenschap, in het breken van het brood en in de gebeden.
43 En er kwam vrees over iedereen; en er werden veel wonderen en tekenen door de apostelen gedaan.(ja?, gaat het zo bij ons sinds het begin?)
44 En allen die geloofden, waren bijeen en hadden alle dingen gemeenschappelijk;
45 en zij verkochten hun bezittingen en eigendommen en verdeelden die onder allen, naar dat ieder nodig had.(Dat was nog eens een gemeente)
46 En zij bleven dagelijks eensgezind in de tempel bijeenkomen, en terwijl zij van huis tot huis brood braken, namen zij gezamenlijk voedsel tot zich, met vreugde en in eenvoud van hart;
47 en zij loofden God en vonden genade bij heel het volk. En de Heere voegde dagelijks mensen die zalig werden, aan de gemeente toe.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 jul 2014 11:37

Jvslooten schreef:Tegen hén zegt Joël ook, door Petrus met instemming geciteerd, ´´Daarna zal het geschieden dat Ik Mijn Geest zal uitstorten op alle vlees:´´. Dat betekend dat er niet één groep wordt uitgezonderd: zonen, dochters, ouderen, jongemannen, Ja, zelfs op de dienaren en op de dienaressen zal Ik in die dagen Mijn Geest uitstorten

Voor mij komt dit zo over dat het voor een ieder bestemd is.
Je ontvangt hem om niet.
Gratis, voor niks..

Hoe denk je over de rest van mijn post?
Ik vind het zelf dat de cirkel zoals verteld mooi rond is.

1. Je wordt geboren en je bent geheiligd in je ouders..
2. Je wordt volwassen en maakt je eigen keuze.
3. Als je voor Jezus kiest maak je die keuze voor Hem en wordt je zijn discipel.
4. Je vraagt om een zuiver geweten en begint met een 'nieuw' leven omdat je je oude 'ik' aflegt en in Zijn dienst wilt staan.
5. Daarna laat je je dopen want dat is een voorwaarde volgens bijbelteksten.
(Marcus 16:15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 jul 2014 13:40

mealybug schreef:37 En toen zij dit hoorden (nl. van Petrus' uitleg vanuit de Schriften, dat zij hun lang verwachtte messias hadden gekruisigd)(En niet alleen dat; ook van de belofte van de Heilige Geest), werden zij diep in het hart geraakt en zeiden tegen Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannenbroeders ? (geen SGP-ers, maar joodse mannen)(Wist je dat heel veel joodse mannen SGP stemmen? 8) PS: vergeet je niet die anderen uit Hand. 2:14? Denk allen maar aan die vijfduizend Romeinen die op dat moment al tientallen jaren permanent in Jeruzalem gestationeerd waren, en waarvan zelfs onder de bediening van Johannes al velen tot bekering en geloof kwamen - en werden gedoopt.)
38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.
39 Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal.(vergelijk de gelijkenis van de bruiloft en de vrienden die genodigd werden, maar niet wilden komen)(Duidelijk lijkt mij.)
40 En met veel meer andere woorden legde hij getuigenis af en spoorde hij hen aan met de woorden: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht!(want Jeruzalem, de stad zou in brand gestoken worden)(Met die uitleg doe je echt tekort aan de tekst, sorry. Jezus zei bij de uitzending van de twaalf: wees niet bevreesd voor hen die het lichaam doden en de ziel niet kunnen doden, maar wees veeleer bevreesd voor Hem Die zowel ziel als lichaam te gronde kan richten in de hel.)
41 Zij nu die zijn woord met vreugde aannamen, werden gedoopt; en ongeveer drieduizend zielen werden er op die dag aan hen toegevoegd.
42 En zij volhardden in de leer van de apostelen en in de gemeenschap, in het breken van het brood en in de gebeden.
43 En er kwam vrees over iedereen; en er werden veel wonderen en tekenen door de apostelen gedaan.(ja?, gaat het zo bij ons sinds het begin?)(Hoe bedoel je, ´bij ons´? De kerk van de reformatie?)
44 En allen die geloofden, waren bijeen en hadden alle dingen gemeenschappelijk;
45 en zij verkochten hun bezittingen en eigendommen en verdeelden die onder allen, naar dat ieder nodig had.(Dat was nog eens een gemeente)(Inderdaad, lijkt me heel fijn.)
46 En zij bleven dagelijks eensgezind in de tempel bijeenkomen, en terwijl zij van huis tot huis brood braken, namen zij gezamenlijk voedsel tot zich, met vreugde en in eenvoud van hart;
47 en zij loofden God en vonden genade bij heel het volk. En de Heere voegde dagelijks mensen die zalig werden, aan de gemeente toe.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 01 jul 2014 13:59

Jvslooten schreef:Om te weten wat er op de Pinksterdag gebeurde zullen we goed moeten kijken naar wat de ooggetuigen daarvan zeggen. Een van de ooggetuigen, Petrus, verwoordt het als volgt: Maar dit is wat gesproken is door de profeet Joël. (link). Het is goed om de profetie van Joël er eens bij te pakken, en te zien hoe Joël profeteert van Pinksteren en van de verheerlijkte Christus (Joël 2:15-32). Joël zegt dan (v. 16):

Verzamel het volk,
heilig de gemeente,
breng de oudsten bijeen,
verzamel de kleine kinderen
en de zuigelingen.

Tegen hén zegt Joël ook, door Petrus met instemming geciteerd, ´´Daarna zal het geschieden dat Ik Mijn Geest zal uitstorten op alle vlees:´´. Dat betekend dat er niet één groep wordt uitgezonderd: zonen, dochters, ouderen, jongemannen, Ja, zelfs op de dienaren en op de dienaressen zal Ik in die dagen Mijn Geest uitstorten, zegt de Heere. Eigenlijk in de context van die tijd ´het hele huis´ dus. Niet alleen de kinderen, maar zélfs de dienaren en dienaressen. Precies zoals de Heere dat vele eeuwen eerder al bij Abraham, de vader aller gelovigen, verordineerd had (Gen. 17:10-13).
Behalve dat het in Joël in tgeheel niet gaat over de doop, kent die profetie -tot nog toe- slechts een voorvervulling.
En het blijft staan dat slechts zij die het woord met vreugde aannamen gedoopt werden. Hand. 2:41.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 jul 2014 14:18

Jvslooten schreef:Tegen hén zegt Joël ook, door Petrus met instemming geciteerd, ´´Daarna zal het geschieden dat Ik Mijn Geest zal uitstorten op alle vlees:´´. Dat betekend dat er niet één groep wordt uitgezonderd: zonen, dochters, ouderen, jongemannen, Ja, zelfs op de dienaren en op de dienaressen zal Ik in die dagen Mijn Geest uitstorten
Anoniem_89 schreef:
Voor mij komt dit zo over dat het voor een ieder bestemd is.
Een ieder inderdaad; zonen, dochters, vaders, moeders en bejaarden. Niemand uitgezonderd. Dat laat de Bijbel ook zien trouwens: de Heilige Geest passeert geen baby´s of kinderen of gehandicapten of dienstknechten of wat voor groep dan ook.

Anoniem_89 schreef:1. Je wordt geboren en je bent geheiligd in je ouders.. Wat wordt er eigenlijk bedoeld met dat ´in´ (gr.: ἐν)? De SV, de HSV en de KJV kiezen ervoor om het te vertalen met door/by, ik denk dat dat duidelijker is. Immers, die gelovige ouders zijn niet in zichzelf heilig, maar worden geheiligd in Christus Jezus. (vlgns. Hebreeënbrief)De kinderen die geboren worden, hebben dus door hun ouders gemeenschap met Christus en met het offer van Christus. En omdat God ÉÉN is, hebben ze dus ook gemeenschap met God de Vader en God de Geest. Heiliging kan zelfs alleen maar door de Geest! (1 Korinthe 6:11)
2. Je wordt volwassen en maakt je eigen keuze.(En als je niet tot volwassenheid komt? Wat dan?)
3. Als je voor Jezus kiest maak je die keuze voor Hem en wordt je zijn discipel. (Ging dat in de evangeliën ook zo? Hoe kwam Jezus aan zijn discipels?)
4. Je vraagt om een zuiver geweten en begint met een 'nieuw' leven omdat je je oude 'ik' aflegt en in Zijn dienst wilt staan. (Waarom zou je oude ´ik´ zichzelf willen afleggen? Ik kan me voorstellen dat je oude ´ik´ daar helemaal geen zin in heeft, of wel?)
5. Daarna laat je je dopen want dat is een voorwaarde volgens Bijbelteksten.(Sorry, maar dat kan ik echt niet opmaken uit die teksten.)
(Marcus 16:15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 jul 2014 16:37

Anoniem_89 schreef:Voor mij komt dit zo over dat het voor een ieder bestemd is.

Jvslooten schreef:Een ieder inderdaad; zonen, dochters, vaders, moeders en bejaarden. Niemand uitgezonderd. Dat laat de Bijbel ook zien trouwens: de Heilige Geest passeert geen baby´s of kinderen of gehandicapten of dienstknechten of wat voor groep dan ook.

Ja maar dat zal ze toekomen als ze tot geloof gekomen zijn
Je gaat niet zeggen dat je een baby voorin de kerk gaat zetten omdat hij gezalfd is en profetieën voor de gemeente heeft of dat hij gezichten ziet.
Want hoe jij het suggereert komt het over alsof een baby al de Geest van God bezit zoals een gelovige.

Anoniem_89 schreef:1. Je wordt geboren en je bent geheiligd in je ouders..

Jvslooten schreef: Wat wordt er eigenlijk bedoeld met dat ´in´ (gr.: ἐν)? De SV, de HSV en de KJV kiezen ervoor om het te vertalen met door/by, ik denk dat dat duidelijker is. Immers, die gelovige ouders zijn niet in zichzelf heilig, maar worden geheiligd in Christus Jezus. (vlgns. Hebreeënbrief)De kinderen die geboren worden, hebben dus door hun ouders gemeenschap met Christus en met het offer van Christus. En omdat God ÉÉN is, hebben ze dus ook gemeenschap met God de Vader en God de Geest. Heiliging kan zelfs alleen maar door de Geest! (1 Korinthe 6:11)

Je maakt het jezelf nogal moeilijk.
Het leven als gelovige is niet ingewikkeld.
Sommige bijbelgedeeltes wel.
Maar kijk eens hoe Jezus zich verheugde nadat de 70 uitgezonden waren.
Hij zegt zelfs in Lucas 10:21 het volgende;
21 Op dat moment begon hij vervuld van de heilige Geest te juichen en zei: ‘Ik loof u, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat u deze dingen voor wijzen en verstandigen hebt verborgen, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld. Ja, Vader, zo hebt u het gewild.

2. Je wordt volwassen en maakt je eigen keuze.(En als je niet tot volwassenheid komt? Wat dan?)
Ja dan was je heilig in je ouders, dus kom je in de hemel.
3. Als je voor Jezus kiest maak je die keuze voor Hem en wordt je zijn discipel. (Ging dat in de evangeliën ook zo? Hoe kwam Jezus aan zijn discipels?)
Dus Jezus moet je echt vragen of jij Zijn discipel wilt worden?
Moet Hij dan ook zichtbaar voor je staan?

4. Je vraagt om een zuiver geweten en begint met een 'nieuw' leven omdat je je oude 'ik' aflegt en in Zijn dienst wilt staan. (Waarom zou je oude ´ik´ zichzelf willen afleggen? Ik kan me voorstellen dat je oude ´ik´ daar helemaal geen zin in heeft, of wel?)
Toen ik besloot om mijn leven aan God te geven wilde ik wel mijn oude 'ik' opgeven.
Waarom zou ik dan anders moeten geloven?
Om erbij te horen?
Elke keer mijn denken vernieuwen.
Toen ik me eens ver van God vandaan voelde en alles tegen leek te zitten dacht ik ook wel dat ik mijn plezier kon ontvangen in b.v. gamen.
Nu weet ik gewoon zeker dat er niets mooiers is dan Gods liefde in mijn hart te ervaren.
Is onbeschrijfelijk hoe ik dat ervaar.

5. Daarna laat je je dopen want dat is een voorwaarde volgens Bijbelteksten.(Sorry, maar dat kan ik echt niet opmaken uit die teksten.)

De bijbelteksten staan hieronder hoor;

Marcus 16:15
En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.)

Marcus 16,16
Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld.

Handelingen 2:38-41
“Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’ Ook op nog andere wijze legde hij getuigenis af, waarbij hij een dringend beroep op zijn toehoorders deed met de woorden: ‘Laat u redden uit dit verdorven mensengeslacht!’ Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend.”

Ja die belofte geldt ook voor kinderen, maar die keuze maken ze als ze volwassen zijn want in ieder geval baby's kunnen zich niet afkeren van hun zonde.
Anders moet je ook kinderen van 4 jaar belijdenis laten doen.
Ze geloven immers toch al.
Waarom dan nog wachten tot je 18e?
Staat heel duidelijk keer je af van je huidige leven ÉN laat je dopen.

Teksten die ook vaak aangehaald worden zoals de gevangenbewaarder van Paulus.
Ze zeiden tegen hem dat hij moest geloven om gered te worden.
Ze verkondigden het woord aan IEDEREEN die bij hem woonde.
Daarna werden ze gedoopt..
Iedereen ontving het evangelie.

Handelingen 16
31 Ze antwoordden: ‘Geloof in de Heer Jezus en u zult gered worden, u en uw huisgenoten.’ 32 En ze verkondigden het woord van de Heer aan hem en aan iedereen die bij hem woonde. 33 Hoewel het midden in de nacht was, nam hij hen mee en maakte hun wonden schoon. Meteen daarna werden hij en zijn huisgenoten gedoopt. 34 Hij bracht hen naar zijn woning boven de gevangenis en zette hun daar een maaltijd voor. Hij en al zijn huisgenoten waren buitengewoon verheugd dat hij nu in God geloofde.

Romeinen 6:3
Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen.

Jvslooten, hoe duidelijk wil je het hebben? :roll:
Overal staat dat mensen eerst het geloof hadden.
Nergens staat dat ze gedoopt werden en dat ze vervolgens het evangelie te horen kregen.
Misschien wel als onderwijs, maar niet als het evangelie (goede nieuws) op zich..

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 01 jul 2014 17:14

Anoniem_89 schreef:Matheus 28:18-20

18 Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde.19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingenStap 1 maak ze tot Zijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, Stap 2 doop ze DAARNA 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen hebStap 3 Onderwijs hen in het Woord. . En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’

Leuk :wink: eerst de doop, daarna onderwijs in het woord ! Dank deze volgorde was mij niet 123 opgevallen omdat wederdopers altijd de volgorde geloof en laat u dopen noemen maar deze volgorde past in onze traditie top!

Enne zijn jullie er al uit :mrgreen:

Gr. byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 01 jul 2014 17:21

Byte schreef:Leuk eerst de doop, daarna onderwijs in het woord ! Dank deze volgorde was mij niet 123 opgevallen omdat wederdopers altijd de volgorde geloof en laat u dopen noemen maar deze volgorde past in onze traditie top!

Enne zijn jullie er al uit
Ja, ik ben eruit:
1. Je moet eerst weten hoe je verlost kan worden nl. door het geloof in Jezus.
2. Dan dopen.
3. Daarna verder onderwijzen hoe Jezus te volgen.
Jvslooten schreef:Een ieder inderdaad; zonen, dochters, vaders, moeders en bejaarden. Niemand uitgezonderd. Dat laat de Bijbel ook zien trouwens: de Heilige Geest passeert geen baby´s of kinderen of gehandicapten of dienstknechten of wat voor groep dan ook.
Ef. 1: 13 In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte,

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 jul 2014 17:34

Zoals het doopformulier van de CGK begrijp ik niet waar ze bepaalde delen vandaan halen.

Ik wil de hele tekst er wel bij pakken, maar dat doe ik als ik wat meer tijd heb.
En überhaupt als iemand het wilt horen.

Ik citeer uit de tekst;
Ten tweede is de Doop een teken en zegel van de afwassing der zonden in Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in de Naam van
God, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Als wij gedoopt worden in de Naam van de Vader, betuigt en verzegelt God de Vader ons, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom met alle goed ons verzorgen en alle kwaad van ons weren of ons ten beste keren wil.

Waar staat in de bijbel dat de doop een zegel is van de afwassing der zonden.
(het is wel een teken).

Waar staat in de bijbel dat de doop een eeuwig verbond der genade is?
(Jezus toen hij het avondmaal instelde zei hij dat de beker het nieuwe verbond is, TER VERGEVING VAN AL ONZE ZONDEN).

Waar staat in de bijbel dat de doop ons garantie geeft dat wij Zijn erfgenamen zijn?
(wij kunnen geen erfgenaam zijn zonder doop)?

Als ik toch fout zit, mijn oprechte excuses.

Terug naar “Archief”