Beste alexander91,
Het misverstand is kennelijk begonnen nadat ik trachtte om antwoord te geven op jouw bericht van za jul 20, 2013 12:32 pm waarin je de uitdrukking "dat het mij een raadsel is" classificeert alsof dat ik het niet zou weten.
alexander91 schreef: @Janpep, waarom haalt de kerk dit dan aan? Dat het voor jou een raadsel is, daarmee geef je gewoon aan dat je het niet weet.
Terwijl wij in de berichten over de doop aan het spreken zijn....
De doop die in een eerder genoemde gedicht naar voren gebracht werd en waarin de link met het verbond met Abraham gelegd werd. De doop waarbij ook in de kerkleer naar het verbond met Abraham wordt verwezen. De doop waarvan IK beweer dat er géén link is met het verbond met Abraham.
... dan zeg jij dat het verbond met Abraham verbroken is. Zie maar:
alexander91 schreef: Als Gods verbond zou zijn geweest dat Abraham en zijn nageslacht het land Kanaan zou krijgen, waarom heeft God deze verbroken en het ze afgenomen of af laten nemen?
Dat roept natuurlijk helemaal de vraag op hoe (niet jij, maar de kerkleer) bij de doop kan verwijzen naar een verbond, dat (volgens jou?) ook nog eens verbroken zou zijn.
Dan zal je toch niet verbaasd zijn dat ik verbaasd ben. Mijn mening is ondertussen helder: A. het verbond is nooit verbroken. B. Dit verbond met Abraham heeft
helemaal niets met de doop van doen.
Het wordt wel extra ingewikkeld als je er later weer op terugkomt en zegt:
alexander91 schreef:Overigens (en nu zeg ik het al zeker voor een tweede keer) ben ik niet van mening dat het verbond met Abraham is verbroken. Maar op de een of andere manier blijft dat beeld rondhangen en dat maakt dat deze discussie helemaal afgeleid wordt van de eerste vraag...
Ik wil je nergens van beschuldigen en je geen vervangingsleer of verbondsbreuken of wat dan ook in je schoenen schuiven. Je wekte wel de indruk dat je op punten de kerkleer verdedigde, waarop ik getracht heb vanuit de Bijbel argumenten naar voren te brengen, die laten zien dat de link tussen doop een verbond met Abraham er NIET is.
Vanuit
die conclusie is het mij dus een raadsel hoe anderen beweren dat er WEL een verband is tussen de doop en het verbond met Abraham. Het is dus niet dat ik het niet WEET. Het is dat ik beargumenteer dat het NIET zo is.
Aan degene die beweert dat er wel een verband is tussen de doop en het verbond met Abraham, is de eer gegund om de argumenten daarvoor aan te dragen, want DIE heb ik hier naar mijn mening nog niet gehoord. Ik leg de bal bij deze aan zijn/haar voet.
T.a.v. de vervangingsleer heb ik niet per se willen beweren dat jij die aanhangt. Wel heb ik gezegd dat ik constateer dat velen zeggen afstand te nemen van de vervangingsleer, maar de gevolgen ervan in de uitleg van de Bijbel nog WEL overeind houden. (om een paar te noemen.... de doopleer, die naar Abraham en oude verbond verwijst. het lezen van de 10 geboden in de kerk, de uitverkiezing die in oude en nieuwe verbond dezelfde verkiezing zou zijn. Het door elkaar halen van elementen van het oude en het nieuwe verbond. En ga zo maar door.) Waar het de crux betreft had je dus gelijk. Ik denk dat het meeste van de leer geen stand kan houden, wanneer je erkent dat de vervangingsleer onjuist is.
Ik ben tot de overtuiging gekomen dat de standpunten ten aanzien van deze zaken zijn voortgekomen uit de gedachte dat de kerk het geestelijk Israël is dat in de plaats gekomen is van het natuurlijke Israël.
Ik hoop dan een misverstand uit de weg te hebben geruimd en volgens mij zijn we dan ook meteen weer helemaal on topic als we spreken over Kerkleer, Verbond, Uitverkiezing en Doop.
Ik heb daarbij een paar opmerkingen gemaakt die aangeven dat het mij lastig lijkt in het verbond te zijn zonder uitverkozen te zijn of uitverkozen te zijn zonder in het verbond te komen. Ook hierom komen doop, verbond en uitverkiezing dus weer enorm bij elkaar.
Bij de doop in de naam van de Vader ‘verklaart én verzegelt God… én neemt tot kinderen en erfgenamen aan’.
Het was immers: ‘de doop bevestigt en verzegelt ons de afwassing van onze zonden door Jezus Chrístus.’
Tot Kinderen aangenomen én bevestigt én verzegelt van de afwassing van zonden.
Als je dán nog niet uitverkoren bent, dan weet ik het niet meer! Toch heb ik nog nooit horen beweren dat de kinderdoop het bewijs van of de garantie tot verkiezing is. Ook komt niet ieder, die als kind gedoopt is, tot geloof.