boer schreef:beste Benefietdiner.
Ik kan een heel eind meekomen in de beschrijving van Learsi.
Wat ik echter mis, is de vermelding van de verschillende bedelingen.
De gedoopten in Johannes hadden zelfs niet eens gehoord dat er een Heilige Geest was!!!
Waarom is de kleinste in het Koninkrijk der Hemelen groter dan Johannes de Doper?
Zowel de doop van Johannes ter bekering, als de doop met de Heilige Geest geven een verandering aan.
Denk aan een stukje brood wat in de soep gedoopt wordt, dat stukje brood kan niet meer terug naar de oude samenstelling.
Zo geeft de doop van volwassenen in bepaalde kerken aan dat je nu hun leer onderschrijft en ben je dooplid, en in andere kerken, dat je de regie van je leven aan Hem overlaat.
Zo staat geloof ik in de belijdenis van de GG, dat je belooft daar altijd te blijven..
Een van de problemen is dat Johannes doopte, voordat Jezus gestorven en opgestaan was. Zelfs Jezus liet Zijn discipelen dopen, voordat Hij gestorven en opgestaan was.
Johannes de Doper had discipelen, leerlingen. Hij onderwees dus iets. Jezus zal ook onderwijs gegeven hebben op de plaats waar Zijn discipelen doopten. Joh.3:22-23 geeft aan, dat er op de discipelen van Johannes de Dooper, toch een probleem(althans vragen) hebben met het feit dat Jezus ook doopte. Was de doop van Johannes nu de reiniging of was het de doop van jezus? Wetend wat in de mens is(Joh.2:25), acht ik het niet onmogelijk dat er mensen waren die voor de doop van Johannes kozen en die doop dan ook als de enige echte zagen.
NB, dit komt voort uit het feit dat Johannes en Jezus zekere tijd tegelijk leefden, tegelijk optraden, tegelijk onderwezen en ook tegelijk doopten. Daarom zou het zelfs kunnen, dat er in die tijd mensen waren, die eerst door Johannes gedoopt werden en daarna zich ook nog door de discipelen van Jezus hebben laten dopen. Die hadden eerst onderwijs van Johannes gehad, waren door dit onderwijs naar Jezus "over" gelopen(en getuige de woorden van Johannes was dat zelfs de bedoeling) en werden dan bij Jezus "over" gedoopt. Eigenlijk is dat "bij" dopen, de doop van Johannes werd aangevuld met de doop van Jezus. Dit "over" of "bij" dopen kon alleen in die periode geschieden. Na Jezus opstanding is er nog maar een(1) doop.
De Efeziers uit Hand.19 waren dus enkel met de doop en de prediking van Johannes geconfronteerd. De toevoeging in vers 4 van Paulus laat het gebrek zien van wat er bij die doop GEZEGD(prediking bij de doop) had moeten worden, maar wat er NIET bij gezegd was!
Er was bij die doop geen verbinding gelegd, dat die gedoopten zouden geloven in Degene Die na hem kwam, dat is in Christus Jezus.(Johannes had dat bij zijn dopen WEL gezegd). Die Efeziers waren dus door mensen gedoopt, die eigenlijk(!) in de naam(!) van Johannes doopten en wel, OMDAT ze niets over geloven in Jezus GEZEGD hadden bij die doop. Dus waren die Efeziers NIET in de Naam van Jezus gedoopt.
Als we nu naar de letterlijke formulering van Jezus doop opdracht aan de discipelen kijken, dan valt ons op, dat daar o.a.(bij Lukas) staat dat er In Zijn Naam gepredikt worde:.......bekering en vergeving van zonden(onder alle volkeren)...... De gebruikte termen(bekering en vergeving van zonden) geven aan dat de doop van Johannes vanaf dat moment opgenomen(!) werd in de door Jezus aan Zijn discipelen opgedragen doop. Vanaf dat moment was dat de wijze van dopen(samen met een prediking die nooit los van de doop gemaakt kan worden).
Voor het sterven en opstaan van Jezus waren er dus twee dopen , die ook door sommigen apart gezien werden(het verband werd niet gezien) en daarna die ene......in de Naam van Jezus.
Deze hele gang van zaken moet ons leren ,dat het onderricht rondom de doop (dat wat er gezegd wordt over en bij de doop, de prediking die de doop hoort te begeleiden, zie Handelingen2) van fundamenteel belang is(wellicht belangrijker dan de doop zelf?).
h.g. Learsi