De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor 1a2b3c » 09 feb 2012 10:32

Optimatus schreef:Het is, denk ik, eens ieders eigen keuze deel te nemen aan het H. Avondmaal of niet.
Bij ons zijn kinderen overigens welkom om deel te nemen aan het H. Avondmaal, maar in de meer reformatorische kerken is dit niet het geval.

Een eigen keuze zou ik het niet willen noemen, Jezus zei: doe dit tot Mijn gedachtenis. Dat is een opdracht! Niet: kijk maar wat je doet.

Maar eigenlijk bedoel ik: waarom laten veel mensen wel hun kinderen dopen terwijl ze zelf zeggen dat ze het ware geloof missen? (ik bedoel niet jou persoonlijk)
Alleen gelovigen mogen naar hun eigen zeggen hun kinderen laten dopen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2012 10:38

Ik ben bang dat ik je het antwoord daarop schuldig moet blijven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 09 feb 2012 12:40

boer schreef:beste Benefietdiner.

Ik kan een heel eind meekomen in de beschrijving van Learsi.
Wat ik echter mis, is de vermelding van de verschillende bedelingen.
De gedoopten in Johannes hadden zelfs niet eens gehoord dat er een Heilige Geest was!!!
Waarom is de kleinste in het Koninkrijk der Hemelen groter dan Johannes de Doper?
Zowel de doop van Johannes ter bekering, als de doop met de Heilige Geest geven een verandering aan.
Denk aan een stukje brood wat in de soep gedoopt wordt, dat stukje brood kan niet meer terug naar de oude samenstelling.
Zo geeft de doop van volwassenen in bepaalde kerken aan dat je nu hun leer onderschrijft en ben je dooplid, en in andere kerken, dat je de regie van je leven aan Hem overlaat.
Zo staat geloof ik in de belijdenis van de GG, dat je belooft daar altijd te blijven..

Een van de problemen is dat Johannes doopte, voordat Jezus gestorven en opgestaan was. Zelfs Jezus liet Zijn discipelen dopen, voordat Hij gestorven en opgestaan was.
Johannes de Doper had discipelen, leerlingen. Hij onderwees dus iets. Jezus zal ook onderwijs gegeven hebben op de plaats waar Zijn discipelen doopten. Joh.3:22-23 geeft aan, dat er op de discipelen van Johannes de Dooper, toch een probleem(althans vragen) hebben met het feit dat Jezus ook doopte. Was de doop van Johannes nu de reiniging of was het de doop van jezus? Wetend wat in de mens is(Joh.2:25), acht ik het niet onmogelijk dat er mensen waren die voor de doop van Johannes kozen en die doop dan ook als de enige echte zagen.

NB, dit komt voort uit het feit dat Johannes en Jezus zekere tijd tegelijk leefden, tegelijk optraden, tegelijk onderwezen en ook tegelijk doopten. Daarom zou het zelfs kunnen, dat er in die tijd mensen waren, die eerst door Johannes gedoopt werden en daarna zich ook nog door de discipelen van Jezus hebben laten dopen. Die hadden eerst onderwijs van Johannes gehad, waren door dit onderwijs naar Jezus "over" gelopen(en getuige de woorden van Johannes was dat zelfs de bedoeling) en werden dan bij Jezus "over" gedoopt. Eigenlijk is dat "bij" dopen, de doop van Johannes werd aangevuld met de doop van Jezus. Dit "over" of "bij" dopen kon alleen in die periode geschieden. Na Jezus opstanding is er nog maar een(1) doop.

De Efeziers uit Hand.19 waren dus enkel met de doop en de prediking van Johannes geconfronteerd. De toevoeging in vers 4 van Paulus laat het gebrek zien van wat er bij die doop GEZEGD(prediking bij de doop) had moeten worden, maar wat er NIET bij gezegd was!
Er was bij die doop geen verbinding gelegd, dat die gedoopten zouden geloven in Degene Die na hem kwam, dat is in Christus Jezus.(Johannes had dat bij zijn dopen WEL gezegd). Die Efeziers waren dus door mensen gedoopt, die eigenlijk(!) in de naam(!) van Johannes doopten en wel, OMDAT ze niets over geloven in Jezus GEZEGD hadden bij die doop. Dus waren die Efeziers NIET in de Naam van Jezus gedoopt.

Als we nu naar de letterlijke formulering van Jezus doop opdracht aan de discipelen kijken, dan valt ons op, dat daar o.a.(bij Lukas) staat dat er In Zijn Naam gepredikt worde:.......bekering en vergeving van zonden(onder alle volkeren)...... De gebruikte termen(bekering en vergeving van zonden) geven aan dat de doop van Johannes vanaf dat moment opgenomen(!) werd in de door Jezus aan Zijn discipelen opgedragen doop. Vanaf dat moment was dat de wijze van dopen(samen met een prediking die nooit los van de doop gemaakt kan worden).

Voor het sterven en opstaan van Jezus waren er dus twee dopen , die ook door sommigen apart gezien werden(het verband werd niet gezien) en daarna die ene......in de Naam van Jezus.

Deze hele gang van zaken moet ons leren ,dat het onderricht rondom de doop (dat wat er gezegd wordt over en bij de doop, de prediking die de doop hoort te begeleiden, zie Handelingen2) van fundamenteel belang is(wellicht belangrijker dan de doop zelf?).

h.g. Learsi

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2012 13:33

Boer, waarop baseer je die aanname inzake de belijdenis bij de Geref. Gemeenten?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 09 feb 2012 13:58

Learsi,

Johannes de Doper was de laatse Profeet onder het oude Verbond.Het lijkt vreemd dat Johannes de Doper, nadat hij Jezus als Lam Gods aangeduid had (Joh. 1:36), later in de gevangenis toen hij hoorde van Jezus' wonderen, twee van zijn discipelen naar Jezus zond, om te vragen of Hij diegene was, die komen zou (Matt. 11:2-6). Vermoedelijk werd aan Johannes de Doper, evenals aan de overige profeten van het oude verbond, slechts beperkte kennis over de aard van Jezus' koninkrijk geopenbaard (Rom. 16:25-27; 1 Petrus 1:10-12).

Het koninkrijk der Hemelen stond op doorbreken, maar de Zijnen namen het niet aan!
Het is toen van hen weggenomen, waardoor er voor de geestelijke bedeling voor joden EN heidenen plaats kon komen.
Paulus schrijft dat dit geheimenis van de genadebedeling (!) pas aan hem bekend gemaakt is, en dat het in voorgaande eeuwen niet bekend was.Efeze 3:5.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 09 feb 2012 15:15

In het O.T.werden voor godsdienstige wassingen en reinigen zeker van toepassing, de grondgedachte van “wassing” of “zuivering” in zekere zin ook voor het N.T. geldt.
Toen Johannes zei: “Ik doop u met water”, moesten zijn toehoorders wel denken aan de Levitische voorschriften en het verhaal van Naäman.

Onder de mensen in Johannes tijd waren er twee groepen die zich in bijzonder bezig hielden met godsdienstige wassingen de Qumran gemeenschap en de Joodse proselieten, het was duidelijk dat wassingen in water een belangrijke rol speelden in het leven van het individu en van de gemeenschap.
Deze mensen bij de Dode Zee zagen zichzelf als een uitgelezen groep, het zuivere overblijfsel van Israel.

Een detail van de proselieten reinigingsoffer was al een volledige onderdompelen van het lichaam in en was verbonden met berouw.
Het is mogelijk dat het ritueel ontstond door de inwerking van het christendom op het judaïsme.
Het is echter onwaarschijnlijk dat de Joden een christelijke handeling zouden overnemen.
Deze handeling was waarschijnlijk al gevestigd toen Johannes een “doop van bekering” begon te verkondigen, een natuurlijke uitbreiding van de O.T. reinigingsvoorschriften.

Matteüs zegt van Johannes boodschap, “Bekeert u, want het koninkrijk der hemelen is nabij gekomen”.
Marcus en Lucas zeiden over Johannes, “De doop der bekering tot bekering van zonden”.

Bekeert u! Dit woord betekent een verandering in ons hart, en verandering van ons denken en een omkeren.
Dus bekering en de vergeving van zonden te ontvangen.

Berouw houdt in dat men spijt heeft van de zonde en dat men de zonde de rug toekeert.

De voorgaande profeten deden altijd de oproep tot Israel (de natie) om terug te keren tot God (Jahweh).
Maar de boodschap van Johannes was anders gericht, de Doper sprak tot de individu, een persoonlijke belijdenis.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 09 feb 2012 16:28

boer schreef:Learsi,

Johannes de Doper was de laatse Profeet onder het oude Verbond.Het lijkt vreemd dat Johannes de Doper, nadat hij Jezus als Lam Gods aangeduid had (Joh. 1:36), later in de gevangenis toen hij hoorde van Jezus' wonderen, twee van zijn discipelen naar Jezus zond, om te vragen of Hij diegene was, die komen zou (Matt. 11:2-6). Vermoedelijk werd aan Johannes de Doper, evenals aan de overige profeten van het oude verbond, slechts beperkte kennis over de aard van Jezus' koninkrijk geopenbaard (Rom. 16:25-27; 1 Petrus 1:10-12).

Het koninkrijk der Hemelen stond op doorbreken, maar de Zijnen namen het niet aan!
Het is toen van hen weggenomen, waardoor er voor de geestelijke bedeling voor joden EN heidenen plaats kon komen.
Paulus schrijft dat dit geheimenis van de genadebedeling (!) pas aan hem bekend gemaakt is, en dat het in voorgaande eeuwen niet bekend was.Efeze 3:5.

Hoi Boer, het zal zeker aan mij liggen, maar ik begrijp niet wat je er mee bedoelt. Probeer het eens met andere woorden te zeggen of uit te leggen wat je bedoelt.

h.g.

Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 09 feb 2012 16:30

Misschien snapt "marin" het beter dan ik? :-k

h.g. Learsi

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 09 feb 2012 16:58

Ik dennk dat je niet snapt wat ik bedoel omdat ik een verschil zie tussen Israel en de Gemeente, het stooffelijke en het geestelijke.
Ook deel van het geheimenis wat Paulus ons meedeelt in Rom 11.
Dat wanneer de volheid der heidenen is ingegaan, gans Israel behouden zal worden.
Maar ik denk dat doordat de Opname en het 1000 jarig Rijk niet past in de vervangingstheologie, en ook niet geleerd worden, het een beetje vreemd overkomt.
''Gian'' weet er nog meer vanaf.
De doop in het OT was bekend onder de naam Mikvah, het was een toegangritueel tot het joodse volk, door proselieten. Dus eigenlijk niets nieuws.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2012 18:36

boer schreef:Zo staat geloof ik in de belijdenis van de GG, dat je belooft daar altijd te blijven..

Waaruit zou dat blijken? Kun jij deze bewering onderbouwen?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 09 feb 2012 19:45

Optimatus schreef:Waaruit zou dat blijken? Kun jij deze bewering onderbouwen?

Dat blijkt uit het volgende.
In de GG worden de 4 vragen van Voetus voorgelezen tijdens de belijdenisdienst waarop de belijdenis catechisanten bevestigend antwoorden en vervolgens belijdende leden worden.
1. Verklaart gij dat de leer van onze kerk (welke gij geleerd, gehoord en beleden hebt) houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?
2. Belooft gij dat gij door de genade Gods, in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven, en in haar zult leven en sterven?
3. Belooft gij dat gij overeenkomstig deze heilige leer uw leven altijd godvruchtig, eerbaar en onberispelijk zult inrichten, en dat gij uw belijdenis met goede werken zult versieren?
4. Belooft gij, dat gij u aan de vermaning, terechtwijzing en kerkelijke tucht wilt onderwerpen en onderworpen zult zijn, indien (wat God verhoede) het mocht gebeuren, dat gij u in leer en leven kwaamt te misgaan?

Heeft dit ook nog wat met geloofsbelijdenis te maken?

Boer heeft dus gelijk als hij schreef:
boer schreef:Zo staat geloof ik in de belijdenis van de GG, dat je belooft daar altijd te blijven..

Sorry dat ik voor mijn beurt reageer en voor hem antwoord gaf.
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 09 feb 2012 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 09 feb 2012 19:53

Optimatus schreef:
Waaruit zou dat blijken? Kun jij deze bewering onderbouwen?

Omdat je altijd zo zo vreselijk aardig tegen me bent, heb ik het even voor je opgezocht, waar ik het gelzen had:
lees het antwoord van ds Paul:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/143 ... ken------/

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2012 22:38

Beiden bedankt voor het nazoeken.

Ik heb het vandaag aan mijn vrouw gevraagd, die komt van origine ook uit de Geref. Gemeente, maar die geeft aan dat je niet "trouw zweert" aan de Gereformeerde Gemeente. Bij je belijdenis stem je in met wat er in de Geref. Gemeente geleerd wordt, maar je belooft niet tot in lengte van dagen in de Geref. Gemeente te blijven.

Verwarrend. Als je de vier vragen leest, zou je kunnen zeggen dat boer in deze gelijk heeft.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 10 feb 2012 08:55

boer schreef:Ik dennk dat je niet snapt wat ik bedoel omdat ik een verschil zie tussen Israel en de Gemeente, het stooffelijke en het geestelijke.
Ook deel van het geheimenis wat Paulus ons meedeelt in Rom 11.
Dat wanneer de volheid der heidenen is ingegaan, gans Israel behouden zal worden.
Maar ik denk dat doordat de Opname en het 1000 jarig Rijk niet past in de vervangingstheologie, en ook niet geleerd worden, het een beetje vreemd overkomt.
''Gian'' weet er nog meer vanaf.
De doop in het OT was bekend onder de naam Mikvah, het was een toegangritueel tot het joodse volk, door proselieten. Dus eigenlijk niets nieuws.

Hoi "boer"

Volgens jou is er een verschil tussen tussen Israel en de Gemeente. Je noemt het "stoffelijk" en "geestelijk". Leg eens uit wat je met die woorden bedoelt?

De Mikvah vergelijk jij met de doop van Johannes. Leg eens uit wat het verband is met de Mikvah, waardoor de doop van Johannes eigenlijk niets nieuws is?

b.v.d.

Learsi

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 feb 2012 09:58

Hallo Learsi, hier een link naar iemand die er meer vann weet dan ik, ik heb ook alle kennis niet, maar kan er niets onbijbels in vinden.

http://members.ziggo.nl/peter7/doop/joods.html

Terug naar “Archief”