opvoeding en beleefdheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Saskia
Majoor
Majoor

Re: opvoeding en beleefdheid

Berichtdoor Saskia » 27 mei 2010 13:17

Maar als je een representatieve functie hebt, kan ik me wel heel goed voorstellen dat je ook op grond van je voorkomen beoordeeld wordt. Maar goed, dat gaat dan niet alleen om kleding natuurlijk, maar om de algehele indruk die je achterlaat.

Hier is dat 'nette' ook heel sterk en ik baal ervan, omdat ik helemaal geen type ben om in het net te lopen. Ik moet er altijd aan denken, om me te kleden voor bepaalde afspraken. Gelukkig hebben ze inmiddels al wel geaccepteerd dat ik in spijkerbroek lesgeef, dat kon eerst ook echt niet :roll:

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 mei 2010 13:51

in spijkerbroek lesgeven kan bij ons ook echt niet. Als ik een cursus geef, kom ik ook altijd in jasje met pantalon/rok.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 mei 2010 15:09

Dit ging niet om een representatieve functie, maar zorgtaak. Als ik bijv naar de huisarts moet, kleed ik me ook netjes (om). Je ziet soms mensen zitten, in hun werkkloffie. Bij mijn zoon op het gymnasium lopen er leraren rond, in vale spijkerbroek en ongestreken uitgezakt T shirt, je ziet geen verschil tussen leerlingen en docenten soms. Je hoeft echt niet in 3 delig pak, maar als je als leraar autoriteit uit wil stralen, kleed je daar dan ook naar. Opmerkelijk is dat de oudere, vaak traditionelere leraren, beter orde kunnen houden en meer gerespecteerd worden, dan de popu's. Het is een algemene school !
Maar mij gaat het om naar elkaar toe iets uit te stralen, ik heb er moeite voor gedaan, zoiets.
Mijn moeder had vroeger smorgens een werkjurk aan, smiddags kleedde ze zich om, in een nettere jurk en als ze savonds op visite moesten, werd er weer iets anders aangetrokken. Waar zie je dat nog ? :wink: Ik moet er trouwens niet aan denken. Too much.

Nina87
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Nina87 » 27 mei 2010 16:08

Weet je dan wel zeker dat je bij die functie werd aangenomen door je uiterlijk?

Ik kleed mezelf ook altijd wel naar de gelegenheid. Ik vind het belangrijk om er netjes en verzorgd uit te zien, en ik denk ook dat het je een stukje zelfvertrouwen geeft. Als ik op de universiteit een presentatie moet geven trek ik ook vaak een net jasje aan. Als vrouw hoef je gelukkig niet per se in pak om er netjes uit te zien. Dat lijkt me wel minder leuk als je man bent. Als vrouw kun je wat dat betreft met wat meer dingen wegkomen, bijv. kleurtjes of motiefjes dragen.

Van mij hoeven mijn professors overigens geen pak te dragen om gezag te tonen: dat krijgen ze wel als ze veel van hun vakgebied afweten en die informatie goed over weten te dragen.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 27 mei 2010 19:44

schelpje3 schreef: Als ik bijv naar de huisarts moet, kleed ik me ook netjes (om). Je ziet soms mensen zitten, in hun werkkloffie.

hmm... dat is nu wel het minste waar ik me druk om maak. Tuurlijk zit ik daar niet in een overal, maar ik ga mij ook echt niet netjes aankleden voro een ha. Voor op visite vind ik anders.

Tja... miss hebje mij daar wel eens zien zitten, met een tweejarig ukje, heerlijk ze had de appelstroopvelkken nog in dr shirtje van het eten. Boeit me niks, s avonds gaat het weer in de was en dan krijgt ze de volgende dag weer iest schoons aan. Blijf niet aan en uitkleden.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 27 mei 2010 20:15

schelpje3 schreef:Dit ging niet om een representatieve functie, maar zorgtaak. Als ik bijv naar de huisarts moet, kleed ik me ook netjes (om). Je ziet soms mensen zitten, in hun werkkloffie. Bij mijn zoon op het gymnasium lopen er leraren rond, in vale spijkerbroek en ongestreken uitgezakt T shirt, je ziet geen verschil tussen leerlingen en docenten soms. Je hoeft echt niet in 3 delig pak, maar als je als leraar autoriteit uit wil stralen, kleed je daar dan ook naar. Opmerkelijk is dat de oudere, vaak traditionelere leraren, beter orde kunnen houden en meer gerespecteerd worden, dan de popu's. Het is een algemene school !
Maar mij gaat het om naar elkaar toe iets uit te stralen, ik heb er moeite voor gedaan, zoiets.
Mijn moeder had vroeger smorgens een werkjurk aan, smiddags kleedde ze zich om, in een nettere jurk en als ze savonds op visite moesten, werd er weer iets anders aangetrokken. Waar zie je dat nog ? :wink: Ik moet er trouwens niet aan denken. Too much.

Ik heb ook 4 soorten kleding
één voor het werk buiten op de boerderij, die mag vies worden en stinken
één voor het werk binnen, mag een beetje vies worden, maar geen vet en olie, of bagger of zo. ( en gaan stinken doet ie wel, maar dan naar wat anders)
één voor netjes, verjaardagen, enz
en eigenlijk nog één voor de zondag, dus dat zijn er eigenlijk 4
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 27 mei 2010 20:30

ik heb twee soort kleren. mijn werk, lees schoonmaakkleding, dan moe tik met chloor ed in de ronde, dus dat werkt niet. En dan gewoon. Dat gewone wordt toch altijd wel weer schoon in de was en andes wordt het werk. Maar ik ga ook gerust als ik uit mijn werk naar de ha moet, met mijn werkkleding daar zitten hoor. Intreseert mij niks. zit daar voor mijzelf en niet voor al die mensen in die wachtkamer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 mei 2010 21:30

Welnu, als ik dit zo lees, dat het niet boeit, dat je voor jezelf daar zit enz. dat is precies wat ik bedoel.
Wat maakt het uit of een ander het ziet ?
Ik werd idd aangenomen, om hetgeen ik aan had, dat heeft mijn werkgeefster ook zo gezegd.
Dat ik er moeite voor had gedaan, dat ik het dus serieus nam.
Sommige mensen lijken niet te beseffen dat de 1e indruk alles is.
What you see is what you get, dus een outfit met vlekken, of slordig, losse rafels, geeft aan dat het je niet interesseert wat een ander er van denkt.
Ik heb door de jaren heen gehoord, hoe anderen dit waarderen.
Ik heb bijv eens een stapelbed met toebehoren verkocht, mensen kochten dit ongezien, want ze kennen mijn netheid, zo werd het gezegd !
Mijn man werd aangezien voor begrafenisondernemer, omdat hij in zwart kostuum (als enige (!)) op een begrafenis verscheen.
Kleding is ook een ijkpunt.
Een politieagent in spijkerbroek en Tshirt, wordt niet serieus genomen.
Als de huisarts in geruite golfbroek met poloshirtje zit, wat vind je daarvan ?
En hij zegt bij binnenkomst: zo heee, ben je nu nog niet beter ? Wat is er nou weer ? dan klapper je toch met je oren ?
Maar goed, een ieder moet maar doen waar hij zin in heeft, maar kijk dan niet op als je alweer ernaast grijpt bij solliciteren, je niet serieus genomen wordt bij artsen. Watn dat gebeurt namelijk dan. Niet alleen door kleding, maar door je hele houding en voorkomen.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 27 mei 2010 22:04

hmmm
er loopt hier op school een sol. prodecure. Mijn man hoort bij de sol. comm.
Hij kent één vd sol. degene die hij niet kent, blijkt wel kwaliteiten te bezitten. Ook al loopt degene die hij kent en nog zo keurig bij, het gaat toch echt op de kwaliteit van een persoon.
Tuurlijk, de netheid ook, maar dat komt op de 2e plaats.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 27 mei 2010 22:29

Tja.. ik houd van netheid. Zal zelf niet snel in een 'kloffie' lopen. Alleen bij het klussen -maar dan nog verzorgd :oops: -
Soms als ik 's avonds van het sporten terug kom vind ik het heerlijk om in mijn piama te hangen :mrgreen:
Zelfde bij Anna Sofie. Ik ben niet zo van de speel- en netjeskleding. Ik vind het gewoon leuk als ze er altijd leuk, lief en mooi uitziet :oops: Kleed ik haar liever een keer om als ze vies wordt. Tenzij we naar de kinderboerderij gaan. Dan krijgt ze een spijkerbroekje aan.

Maar.. ik ben wel van kleding maken de man.
Ik houd van mannen in pakken. Bij bepaalde functies vind ik ook zeker pakken horen.
Net zoals ik het verschrikkelijk vind om sommige mannelijke collegea bij mij op het VO in een spijkerbroek te zien lopen.
Misschien ben ik ouderwets.. maar daar ga je toch niet mee lesgeven.....
Time flies when you have none!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2010 22:36

schelpje3 schreef:Welnu, als ik dit zo lees, dat het niet boeit, dat je voor jezelf daar zit enz. dat is precies wat ik bedoel.
Wat maakt het uit of een ander het ziet ?
Ik werd idd aangenomen, om hetgeen ik aan had, dat heeft mijn werkgeefster ook zo gezegd.
Dat ik er moeite voor had gedaan, dat ik het dus serieus nam.
Sommige mensen lijken niet te beseffen dat de 1e indruk alles is.
What you see is what you get, dus een outfit met vlekken, of slordig, losse rafels, geeft aan dat het je niet interesseert wat een ander er van denkt.
Ik heb door de jaren heen gehoord, hoe anderen dit waarderen.
Ik heb bijv eens een stapelbed met toebehoren verkocht, mensen kochten dit ongezien, want ze kennen mijn netheid, zo werd het gezegd !
Mijn man werd aangezien voor begrafenisondernemer, omdat hij in zwart kostuum (als enige (!)) op een begrafenis verscheen.
Kleding is ook een ijkpunt.
Een politieagent in spijkerbroek en Tshirt, wordt niet serieus genomen.
Als de huisarts in geruite golfbroek met poloshirtje zit, wat vind je daarvan ?
En hij zegt bij binnenkomst: zo heee, ben je nu nog niet beter ? Wat is er nou weer ? dan klapper je toch met je oren ?
Maar goed, een ieder moet maar doen waar hij zin in heeft, maar kijk dan niet op als je alweer ernaast grijpt bij solliciteren, je niet serieus genomen wordt bij artsen. Watn dat gebeurt namelijk dan. Niet alleen door kleding, maar door je hele houding en voorkomen.

Je beschrijft het prachtig. En ik ben blij dat dat in de meeste kringen een beetje aan het veranderen is naar meer echtheid. Dat je wordt aangenomen op kwaliteiten.... Dat jij een agent wel serieus neemt als hij je zonder uniform aan aanspreekt. In plaats dat je hem dan niet serieus neemt. En de huisarts ook gelooft als hij een poloshirtje aan heeft. (mijn huisarts loopt er overigens heel normaal bij, totaal niet supernetjes ofzo en ik heb haar er nooit minder serieus om genomen). Weg met die poppenkast, meer aandacht voor de persoon ipv de kleren, de binnenkant ipv de buitenkant. Want agent ben je, huisarts ben je. Ook zonder uniform enzo. En blijkbaar neem je ze toch minder serieus. Wordt me wel weer duidelijk wat een belemmering het zoveel waarde hechten aan "stijl" kan zijn... Misschien goed om daar wat in te veranderen, anders ga je het nog es lastig krijgen :) Hoe serieus had je Johannes de Doper genomen in zijn kamelenharen mantel?

@ sterretje, waarom zou je daar geen les in geven? Verandert de boodschap ofzo? Ik heb genoeg les gehad van leraren in spijkerbroek en heb ze er nooit minder serieus om genomen of minder hoog aangeslagen. Dus tja... waarom moeten ze er per se in dure kleren bij gaan lopen? Laat ze lekker zichzelf zijn, aantrekken wat ze lekker vinden. Ipv dat niet doen omdat sommigen hebben bedacht dat dat "niet zo hoort"
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 28 mei 2010 07:30

schipje3: wat andere mensen over mij denken... mogen ze zelf weten! Vanlaatst had ik op een verjaardag dat iemand zijn, wat belachelijk dat mensen op birckenstock lopen onder een rok, ziet er zo belachelijk uit.. Tja.. reageerde ik erop. Ik loop er op. en draag altijd een rok. Ze schaamde zich een beetje... maar kleding is gewoon niet mijn ding, heb er absoluut niet het geveol voor, en doe er eerlijk gezegd mijn best ook niet voor.

Overigens moe tik wel zeggen, als ik in moet vallen op school, ik stond... nu ff niet.... altijd voor de klas, zorg ik er wel voor dat ik er netjes uitzie. Maar in he dagelijkse leven komen ze me echt in de winkel tegen in me kloffie. Jammer. Zo ben ik nou eenmaal.
Mijn ha neemt me heel serieus in mijn werkkloffie! denk dat hij ook wel zo proffesioneel is dat ze daar wel doorheen kijken. En.. mijn huisarts zit echt in een roze polo te werken, met een geblokte broek!
Met solliciteren besteed ik ook echt wel aandacht aan mijn uiterlijk! en zo als iknet zei, als ik voor de klas sta en mij moet presenteren doe ik dat ook. Maar in huiselijke situtaties als ik er zit voor mij als moeder van gezin, ben ik zoals ik ben.

Overigens wil het niet zeggen dat iemand die in een kloffie loopt het huis niet netjes heeft ed! En.... dat je man dan niet in een zwart pak kan bij een begrafenis. Dat vind ik niet meer dan normaal, als ik even heel eerlijk ben, mits de wensen anders zijn vand e overledene.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 28 mei 2010 07:34

Sterretje schreef:Tja.. ik houd van netheid. Zal zelf niet snel in een 'kloffie' lopen. Alleen bij het klussen -maar dan nog verzorgd :oops: -
Soms als ik 's avonds van het sporten terug kom vind ik het heerlijk om in mijn piama te hangen :mrgreen:
Zelfde bij Anna Sofie. Ik ben niet zo van de speel- en netjeskleding. Ik vind het gewoon leuk als ze er altijd leuk, lief en mooi uitziet :oops: Kleed ik haar liever een keer om als ze vies wordt. Tenzij we naar de kinderboerderij gaan. Dan krijgt ze een spijkerbroekje aan.

Ik houd van mannen in pakken. Bij bepaalde functies vind ik ook zeker pakken horen.
Net zoals ik het verschrikkelijk vind om sommige mannelijke collegea bij mij op het VO in een spijkerbroek te zien lopen.

Als ze hier in de zandbak speelden was het oude kleren aan of een overal. Jammer vd leuke en mooie kleertjes, als je ze niet meer schoon krijgt. Ze komen een keer langs een trekker of zo, en hups, vet en smeer eraan. Crossen op een oud fietsje, ketting eraf, ff maken, en hup shirt tussen de ketting. Nee hoor, onze zoon ging gister in schoolkleren aan het voetballen. Ik heb hem gezegd een overal of oude kleren aan te doen. ( oud is een spijkerbroek met gat of lap, en een verschoten shirt.) Die gras strepen krijg je er al moeilijk uit. Dus ook de kinderen hebben hier 3 soorten kleding.
Over pakken gesproken. Bij een pak hoort een stropdas, zonder stropdas vind ik het niet af.
Sommigen lopen in pak zonder stropdas, sorry, maar vind ik geen gezicht, net of ze haast hadden en de das vergeten zijn. :lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2010 08:44

Tja, ook smaakgebonden... ik ken meer mensen die dat roepen... Maar ik heb laatst een pak gekocht met een mooi fel overhemd er onder... en heb het met stropdas en zonder stropdas geprobeerd... en met zag er echt veel minder uit, aldus Joanne, ik zelf en zelfs de verkoopster was het daar mee eens. Ligt er misschien ook wel weer aan wat voor pak het is, wat voor overhemd (bij een felle kleur is dat heel anders dan bij een wit overhemd onder een een donker pak etc)

En tja, dan krijg je weer van die vooroordelen... zo was er iemand (uit wat zwaardere kringen) die bij het zien van onze trouwfoto's iets opmerkte in de trend van: Nou, das geen echte dominee want hij heeft geen stropdas om. Dat soort dingen kan ik heel slecht tegen en dan heb ik zoiets van: Laat die cultuur maar snel veranderen, als mensen er zo blind en veroordelend van worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 28 mei 2010 09:17

pannenkoek schreef:
Sterretje schreef:Tja.. ik houd van netheid. Zal zelf niet snel in een 'kloffie' lopen. Alleen bij het klussen -maar dan nog verzorgd :oops: -

Als ze hier in de zandbak speelden was het oude kleren aan of een overal. Jammer vd leuke en mooie kleertjes, als je ze niet meer schoon krijgt. Ze komen een keer langs een trekker of zo, en hups, vet en smeer eraan. Crossen op een oud fietsje, ketting eraf, ff maken, en hup shirt tussen de ketting. Nee hoor, onze zoon ging gister in schoolkleren aan het voetballen. Ik heb hem gezegd een overal of oude kleren aan te doen. ( oud is een spijkerbroek met gat of lap, en een verschoten shirt.) Die gras strepen krijg je er al moeilijk uit. Dus ook de kinderen hebben hier 3 soorten kleding.
Over pakken gesproken. Bij een pak hoort een stropdas, zonder stropdas vind ik het niet af.
Sommigen lopen in pak zonder stropdas, sorry, maar vind ik geen gezicht, net of ze haast hadden en de das vergeten zijn. :lol:

Ja, dat vind ik echt zonde van de kleertjes! Wij hadden vroeger ook schoolkleren, speelkleren en zondagse.
Bij ons in de kerk zie je nogal veel kinderen met allemaal Gaastra-kleren, dat zou ik dus zelf ook nooit doen voor kinderen. Hartstikke duur spul en ze groeien er zo uit...
Een pak zonder stropdas vind ik juist weer wel erg leuk! Maakt het wat sportiever.
Afbeelding

Terug naar “Archief”