eerste dagen als getrouwd stel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

cire
Sergeant
Sergeant

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor cire » 23 mar 2009 20:40

MissF schreef:Het gaat niet om 2 dagen, het gaat om een week of meer. Wij trouwden op donderdag, zijn vrijdag naar Parijs gegaan, dinsdag teruggekomen. meer kon idd echt niet zomaar.
Ik weet ook wel dat in Nederland steeds meer de tendens is dat je makkelijk onbetaald verlof krijgt, ouderschapsverlof. maar helaas bestaan er ook nog gewoon ouderwetse bedrijven waar gewoon gewerkt moet worden, en al die onzin niet van toepassing is.
Gelukkig heeft hij het ouderschapsverlof er wel doorheen, maar echt happy zijn ze er echt niet mee.

Hmm 'onzin'?

Ik vind dit een nogal rare instelling van een bedrijf. Natuurlijk mag een bedrijf van je vragen dat je flink doorwerkt. En als je er zelf achterstaat is het natuurlijk geen probleem als je een paar uurtjes per week meer draait. Maar aan de andere kant zijn er gewoon regels voor vakantieuren en verlof enzo en dat moet dan ook zonder zeuren mogelijk zijn vind ik.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 23 mar 2009 20:42

Het onderwijs heeft gewoon een irritante CAO tegenwoordig...
En je mag ook niet je ADV dagen opsparen en dan ff een paar weken vrij nemen.
Je moet dan onbetaald verlof nemen en das een duur grappie, dan mis je gelijk een boel geld terwijl je dat meestal zo rond je trouwen hard nodig het....!!
Daarom zijn dagen vlak voor een vakantie hele geliefde dagen in het onderwijs om te trouwen.
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2009 23:57

*Annet* schreef:Ik snap eigenlijk niet waarom je op reis zou moeten, je gaat toch lekker in je opgeknapte huisje wonen?

Zeker als je man in het onderwijs werkt heeft ie heel wat meer vrij als de gemiddelde werkman en kun je lekker 6 weken weg in de zomervakantie. Mijn man heeft maar 3 weken.

Je bedoeld dat hij in de zomer maximaal 3 weken weg mag? Wettelijk gezien heeft een fulltimer recht 20 verlofdagen per jaar, dat zijn dus 4 vrije weken (als je de weekenden even meetelt). Kan wel zijn dat je verplichte vrije dagen hebt waardoor je maar 3 weken kan opnemen wanneer je wil, maar je je kan niet maar 3 weken vrij hebben per jaar.

Funlover, die irritante CAO snap ik op zich wel weer omdat je al erg veel vrije dagen hebt. Maar voor een bruiloft mogen ze toch wel een uitzondering maken, dat doe je 1x in je leven... als het goed is :) Als je dan al niet een weekje weg mag. Dat het voor de school niet makkelijk is, oke, maar je houdt op dat punt toch ook een beetje rekening met elkaar? Ik heb er altijd zo'n hekel aan als mens dan uitgebreid de CAO gaat bestuderen of het wel mag... er is toch ook nog wel een sociaal, meevoelend aspect in een relatie tussen werkgever en werknemer?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2009 23:58

Vrouw Kareltje schreef:Alle verhalen klinken heel leuk, maar mijn vriend krijgt echt maar 2 dagen vrij! Hij heeft een baan van 4 dagen, dus is de maandag ook nog vrij. Hij werkt in het basisonderwijs. Weten jullie of hij dan links of rechtsom meer dagen kan krijgen? Nu is hij op woensdag en donderdag voor ons trouwen vrij en de maandag na ons trouwen. Hij probeert die woensdag nog om te zetten in de dinsdag na ons trouwen. Maar een reisje ofzo zit er niet in.

En hoe doen ze het dan als je man ziek is? Hoeven de kinderen dan allemaal opeens niet meer naar school omdat er geen oplossing is? Ik vind dat ze voor zoiets wel een beetje een uitzondering mogen maken... of je moet het idd oplossen door vlak voor de zomervakantie te trouwen, dan ben je gelijk 6 weken vrij :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 24 mar 2009 08:11

Vrouw Kareltje schreef:Alle verhalen klinken heel leuk, maar mijn vriend krijgt echt maar 2 dagen vrij! Hij heeft een baan van 4 dagen, dus is de maandag ook nog vrij. Hij werkt in het basisonderwijs. Weten jullie of hij dan links of rechtsom meer dagen kan krijgen? Nu is hij op woensdag en donderdag voor ons trouwen vrij en de maandag na ons trouwen. Hij probeert die woensdag nog om te zetten in de dinsdag na ons trouwen. Maar een reisje ofzo zit er niet in.

Daar is niks anders van te maken. Bij ons op school tenminste niet, alleen onbetaald verlof opnemen.
Dus gewoon vóór een vakantie trouwen!

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 24 mar 2009 09:02

MissF schreef:
Het gaat niet om 2 dagen, het gaat om een week of meer. Wij trouwden op donderdag, zijn vrijdag naar Parijs gegaan, dinsdag teruggekomen. meer kon idd echt niet zomaar.
Ik weet ook wel dat in Nederland steeds meer de tendens is dat je makkelijk onbetaald verlof krijgt, ouderschapsverlof. maar helaas bestaan er ook nog gewoon ouderwetse bedrijven waar gewoon gewerkt moet worden, en al die onzin niet van toepassing is.
Gelukkig heeft hij het ouderschapsverlof er wel doorheen, maar echt happy zijn ze er echt niet mee.

Hmm 'onzin'?

Ik vind dit een nogal rare instelling van een bedrijf. Natuurlijk mag een bedrijf van je vragen dat je flink doorwerkt. En als je er zelf achterstaat is het natuurlijk geen probleem als je een paar uurtjes per week meer draait. Maar aan de andere kant zijn er gewoon regels voor vakantieuren en verlof enzo en dat moet dan ook zonder zeuren mogelijk zijn vind ik.

Onzin, zeuren? Het lijkt wel alsof je er trots op zou moeten zijn als je zo´n "stoere werkgever" hebt waarbij de CAO maar schoortvoetend wordt gevolgd. Ik heb ook zo´n werkgever gehad en werk nu bij een "normaal" bedrijf (geen gezeur, maar wel gewoon aan de CAO houden). Ik kan je zeggen dat ik hier een stuk productiever en positiever ben. Heel veel uren draaien en weinig vakantie nemen, op een gegeven moment gaan er steeds meer uren komen waarin je niet echt veel doet omdat je moe of ongeconcentreerd bent. Je krijgt ook zo´n opschepcultuur over hoeveel uur iedereen wel niet werkt.

Ik heb helaas een aantal jaren verspild en weinig vakantie en vrij genomen voor belangrijke gebeurtenissen. Dat zou ik dus nooit meer doen!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 mar 2009 09:22

Ik ben ook wel blij dat hij daar niet meer werkt, maar ik blijf het toch goed vinden dat ze niet zomaar overal vrij voor geven.
Waar hij nu werkt kan hij zelf zijn tijd meer indelen. het werk moet gewoon af, voor een bepaalde datum, en hij moet gewoon zorgen dat dat gebeurt. Het gaat om gruwelijk grote projecten, daar kan gewoon niet even gezegd worden: nouja, het komt volgende week wel. Als iedereen dan zo makkelijk vrij gaat nemen...
Mijn vriendinnen werken in het onderwijs en daar is het nog veel lastiger allemaal. Eigenlijk krijgen ze echt geen vrij hoor, als een vriendin trouwt. Na veel omwegen en gepraat lukt het ze dan wel, maar in principe mag het gewoon niet. Ze hebben hun vakanties en hun ADV dagen (de onderbouw mensen trouwens helemaal niet), en that's it.

Maar niet dat wij zielig zijn ofzo, helemaal niet :D MIjn man heeft het ontzettend naar zijn zin bij zijn baan, en dat vind ik 1000 x belangrijker dan een week vrij rond ons trouwen. Misschien komt het ook dat ik dat hele trouwen niet als bijzonderste in mijn leven vond. Wij allebei trouwens niet. Wij hoefden daarvoor echt niet een week samen te zijn. We waren tijdens onze verkeringstijd al bijna elke dag samen, dus zoveel veranderde er niet. Alleen het huishouden, koken enzo, nouja dat leer je vanzelf door de tijd heen. Ik vond alle ophef voor we trouwden (ooooh spannend, woon je samen, whaaa), een beetje overdreven (dat vonden wij dan he, hoeft niet voor iedereen zo te zijn!)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 24 mar 2009 09:34

Misschien komt het ook dat ik dat hele trouwen niet als bijzonderste in mijn leven vond. Wij allebei trouwens niet. Wij hoefden daarvoor echt niet een week samen te zijn. We waren tijdens onze verkeringstijd al bijna elke dag samen, dus zoveel veranderde er niet. Alleen het huishouden, koken enzo, nouja dat leer je vanzelf door de tijd heen. Ik vond alle ophef voor we trouwden (ooooh spannend, woon je samen, whaaa), een beetje overdreven (dat vonden wij dan he, hoeft niet voor iedereen zo te zijn!)

Op zich wel een goed teken, dan ben je gedurende je verkering al echt goed naar elkaar toe gegroeid. Prima toch? En ik ben ook best nuchter in die dingen, maar je moet jezelf af en toe ook leren toestaan om ergens een feest van te maken.

En onderwijs? Dat is een lastige branche idd. Mijn vader heeft zijn leven lang in het onderwijs gewerkt. Superveel vrije dagen, maar 0% flexibel. Mijn nichtje ging afstuderen en daar kon hij echt niet heen, terwijl dat toch wel belangrijk was omdat haar vader onlangs was overleden. Of een familieweekend vanwege een bijzondere gelegenheid, dan kon hij echt pas vrijdagmiddag komen. Huwelijken van vrienden zijn ook altijd een probleem. Dan maar liever iets minder vrije dagen en flexibiliteit om vrij te nemen als er iets bijzonders is.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 mar 2009 14:04

Ach, wij grijpen elke gelegenheid aan voor een feestje of iets 'vierbaars', dus dat doen we óók als we net getrouwd zijn: lekker samen vakantie vieren :D En ja, dan gaan we ook lekker ieder jaar rond onze trouwdag wat plannen en vast nog meer onzin. Samenzijn mag je best vieren, haha!
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2009 14:34

Hehe, daar weet ik niks van :) Maar inderdaad, goede reden om een feestje te vieren. We gaan ook altijd wat leuks doen als we een verkeringsjubileum hebben. Niet omdat we dat jubileum zo belangrijk vinden maar wel omdat we het leuk vinden om af en toe wat samen te doen en zoiets daarbij helpt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 mar 2009 15:27

Ik vond onze trouwdag wel heel bijzonder, het was ook nog veel mooier dan we van tevoren hadden gedacht. We denken er nog graag aan terug :) Je mag toch maar eens in je leven een feest van een hele dag geven wat helemaal is ingericht zoals jij het wilt, met een kerkdienst die je helemaal zelf in elkaar hebt gezet en een feest met alle mensen die je liefhebt... Op mijn verjaardag komen geen 150 mensen hoor, dat kan ook helemaal niet. Verder mochten we hele mooie kleren aan en had ik bloemen bij me en bloemen in mijn haar en ik was naar de kapper geweest om mijn haar te laten doen, dat is toch allemaal anders dan op een normale dag.

Ik ben ook een heel nuchter persoon... maar hierin ben ik het niet helemaal eens met MissF.

stroobeer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor stroobeer » 24 mar 2009 15:31

Mooi Lalage;)

Ik hoop binnekort ook te trouwen ik ben benieuwd:)
Komt vast goed:)
Ga niet alleen door het leven

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 mar 2009 15:43

Je hoeft het ook niet met me eens te zijn, dat kan ook niet, want het was ons eigen gevoel bij die dag. Het was ook erg gezellig en leuk, maar zelfs voor Jurian geboren werd voor ons al niet de mooiste dag in ons leven. Daar kun je het niet mee eens of oneens zijn, dat was voor ons zo :)
Ik ben ook wel blij dat niet alles van die dag af hoefde te hangen. We hadden nogal slecht weer, mochten geen andere liederen dan psalmen zingen. Dan hadden we mooi gebaald over die punten, omdat het DE dag van ons leven moest worden. Nouja, dat hadden we nu dus niet.
Ik vind nog steeds het moment dat we verkering kregen veel bijzonderder.
Al kijk ik heus nog wel eens met een fijn gevoel naar de foto's van de bruiloft, maar het was gewoon niet DE dag in ons leven.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 24 mar 2009 16:21

Hmm, ik vond het (tot nu toe dan :wink: ) wel de mooiste dag van mijn leven. Ook al was het feest misschien wat low budget, we kijken er nog steeds heel graag op terug:
Al onze naasten waren er, het was een prachtige en bijzondere dag, om dat met hen te mogen vieren en vooral met zijn allen (hoe verschillend ook) te mogen bidden, dat God ook ons Zijn zegen over ons huwelijk zou geven.
Verder staan in onze top 3: de dag dat we verkering kregen & de dag dat we onze (korte) crisis (het is na maand of 10 een weekje uit geweest) hadden overwonnen en weer bij elkaar kwamen.... :D

sweetrobertus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sweetrobertus » 24 mar 2009 16:36

Wij vonden onze trouwdag echt geweldig! Super mooi, ontroerend en we waren/zijn enorm gelukkig! Als je je eerste kindje krijgt is dat ook enorm bijzonder... (nu 4 maand geleden) maar we weten niet wat we de mooiste dag vinden...gewoon allebei!
Wij hadden trouwens voor onze trouwdag er wel echt even over gepraat wat we verwachten van de huwelijksnacht.... t was 3 uur, toen nog cadeautjes bekijken, envelopjes openmaken (nieuwsgierig he..) en toen naar bed! Ja en gelukkig maar dat we daar van te voren over hadden gepraat... want de eerste echte keer was niet helemaal top... gewoon even oefenen... en we waren zo moe...terwijl we elkaars lichaam toch echt wel kenden... vindt ook wel dat je elkaars lichaam stapje voor stapje moet leren kennen, voor of in het huwelijk!

Wat zeggen ze toch allemaal over het onderwijs....Ik ben leerkracht, ik had het prima geregeld. Op vrijdag getrouwd. Vanaf dinsdag ervoor vrij en de week erna tot en met donderdag en toen ff vrijdag gewerkt (vond ik leuk, koninginnedag op school) en daarna nog een heerlijke week meivakantie....
Super toch. Gewoon lekker klein weekje weggeweest. Vonden wij wel echt heerlijk! Maar als advies aan vrienden geef ik wel vaak; maak geen super de luxe verre reis want meestal ben je te moe om daar op en top van te genieten. Een heel aantal vrouwen krijgt vaak blaasontsteking als ze als maagd het huwelijk in gaan (tenminste ik zelf niet, maar heel veel vriendinnen wel) en dan kun je het beste maar gewoon lekker simpel even weg zijn. Die leuke reis kan ook wel een paar maanden later.

Terug naar “Archief”