Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Antoinette » 29 jan 2010 00:27

Marnix schreef:
Riska schreef:Wat is een Christengemeente????

Zijn wij niet allen leden van de gemeente van Christus? Dus allemaal Christengemeente?

Ja. En als het goed is hervormd is ons denken zoals Paulus ook aangeeft dus ook Hervormd en Gereformeerd. En specifieker, we zijn vrijgemaakt door Christus, Christelijk gereformeerd, als we in Nederland wonen ook Nederlands Gereformeerd, Oud Gereformeerd als we een hoge leeftijd mogen bereiken. Als we gedoopt zijn zijn we ook baptisten, geloven we het evangelie, dan zijn we ook evangelisch, lid van een vergadering van gelovigen (hoop ik), doopsgezind enzovoorts.

Beetje flauw om dus over de naam te vallen. Misschien werden de oprichters wel zo gek van al die denominaties dat ze zoiets hadden van: Gemeenten zijn van Christus, we zijn een gemeenschap van christenen dus noemen we ons Christengemeente. Een mooie naam, waarin tenminste tot uitdrukking komt wie Hoofd van de Kerk is... :)

En ik kan me voorstellen dat gebrek aan geloofsgroei en voeding een reden kunnen zijn om over te gaan naar een ander kerkverband. Als iets een goede reden is, is dat het wel.

Thanks dat je meer naar de inhoud kijkt van mijn verhaal dan naar de naam van de kerk...
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 29 jan 2010 00:28

Lalage schreef:Christengemeente... klinkt als een sekte :-S

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: wie weet..... :roll: :roll:
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Riska

Berichtdoor Riska » 29 jan 2010 08:38

Ik zal mij terugtrekken uit dit topic - willens en wetens wordt mijn opmerking belachelijk gemaakt. Ik heb nooit gehoord van de naam "Christengemeente" en wilde daar graag wat over horen. Oké als dat als een aanval wordt gezien, mij best.
Mensen die mij kennen weten dat als er iemand ruim staat tegenover kerkverbanden en eventueel overgaan naar een ander kerkverband ik het wel ben. En dat ik zeker nooit met iemand de spot drijf, hooguit iemand kritisch bevraag over bepaalde keuzes. Niet om te oordelen, maar om tot nadenken te stemmen.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 29 jan 2010 08:53

Riska schreef:Ik zal mij terugtrekken uit dit topic - willens en wetens wordt mijn opmerking belachelijk gemaakt. Ik heb nooit gehoord van de naam "Christengemeente" en wilde daar graag wat over horen. Oké als dat als een aanval wordt gezien, mij best.
Mensen die mij kennen weten dat als er iemand ruim staat tegenover kerkverbanden en eventueel overgaan naar een ander kerkverband ik het wel ben. En dat ik zeker nooit met iemand de spot drijf, hooguit iemand kritisch bevraag over bepaalde keuzes. Niet om te oordelen, maar om tot nadenken te stemmen.

Ik maak jou niet belachelijk, ik heb antwoord gegeven op je vraag.
Ja! Wij zijn allemaal chistengemeente "als het goed is".
Wel een beetje typisch dat er meteen 2 mensen iets over de naam van de kerk zeggen i.p.v mij verder bevragen over het inhoudelijke.
Vandaar mijn antwoord aan Marnix dat ik het fijn vond dat hij wel inhoudelijk keek.
Tja, je kunt je aangevallen voelen, maar het was in elk geval niet mijn bedoeling om jou een aangevallen gevoel te geven.
Dus ik zou zeggen, blijf gezellig nog even!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 jan 2010 09:47

Maar nu heb je nog niet de vraag van Riska beantwoord.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 29 jan 2010 10:09

Precies, ik ben wel heel benieuwd wat voor "soort" kerk de Christengemeente is. Hoe is de liturgie, hoe kijkt met tegen bijzondere geestesgaven etc.

En verder heeft Riska gelijk dat een beetje meer respect wel mag.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 29 jan 2010 10:20

Ik heb even google er op na geslagen en kom er wel wat over tegen, waarschijnlijk is dat voor iedereen hier een optie?

Riska

Berichtdoor Riska » 29 jan 2010 11:26

Antoinette schreef:Wel een beetje typisch dat er meteen 2 mensen iets over de naam van de kerk zeggen i.p.v mij verder bevragen over het inhoudelijke.

Riska schreef:Ik heb het heel serieus bedoeld. Wat is een Christengemeente...
Is dat net zoiets als een Pinkstergemeente? Of geheel anders?
Oftewel: wat is het belijden van de kerk, hoe is de liturgie,etc.

Dacht dat ik ernaar gevraagd had...

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 29 jan 2010 12:22

In Veenendaal zit ook een Christengemeente, weet ik. Volgens mij zit dat qua ligging tussen evangelisch en pinkstergemeente in.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2010 13:00

Riska schreef:Ik heb het heel serieus bedoeld. Wat is een Christengemeente...
Is dat net zoiets als een Pinkstergemeente? Of geheel anders?
Oftewel: wat is het belijden van de kerk, hoe is de liturgie,etc.

Dat wij allemaal deel uitmaken van de gemeente van Christus is gewoon een constatering.

Ik snap het... Ik reageerde alleen even op dat tweede zinnetje. "Zijn we niet allemaal lid van een christengemeente?". Misschien ook wel omdat ik iemand ken die altijd, tot vervelens toe die grapjes maakte. Als het dan over evangelischen ging zei hij: Ik ben ook evangelisch... en zo het hele rijtje af ;) Het was niet mijn bedoeling je belachelijk te maken hoor ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 29 jan 2010 17:13

Riska je hebt gelijk, sorry, ik heb ook gereageerd op je tweede zin en ik irriteerde me een beetje aan de opmerking:
Lalage schreef:Christengemeente... klinkt als een sekte :-S
die als 2e binnenkwam nadat ik zei dat ik naar een "christengemeente" ga.
En zodoende heb jij nog steeds geen antwoord op je vraag.
Dat ga ik nu doen.
Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust ik dan vertel ik het.

Het Woord waarop christengemeente DoorBrekers gebouwd is en waar de naam van afkomstig is, staat in Micha 2:12-13. ,,Ik zal hen bijeenbrengen als schapen in een kooi, als een kudde in het midden van de weide. Het zal er gonzen van de mensen. De DoorBreker trekt voor hen op; zij Breken Door en trekken door de poort en gaan daardoor uit; en hun Koning trekt voor hen uit, en de HERE aan hun spits."

klik hier om te lezen wat onze waarden zijn (wat we geloven).

Ons fundament
Onze relatie met God is gebaseerd op het nieuwe verbond in het bloed van Jezus Christus en wij zijn in Hem verzegeld door de Heilige Geest.

Ons hoogste doelJezus Christus leert ons om God de Vader lief te hebben boven alles en alle mensen om ons heen als onszelf. Dit is de kern van de Bijbel, het Woord van God waarin ons verbond met God beschreven is. Het is ons allerhoogste doel.

Onze grootste passie
Onze passie is dat het koninkrijk van God doorbreekt door de kracht van de Heilige Geest in het leven van elke persoon, gezin, familie, dorp, stad, land en continent, wereldwijd. Het koninkrijk van God bestaat in gerechtigheid, vrede en blijdschap. Daarom willen wij wereldwijd betrokken zijn bij het stichten van nieuwe gemeenten.

Onze droom
Wij dromen van een christengemeente waarin het zal gonzen van mensen die God zeven dagen in de week gepassioneerd dienen. Een gemeente waar jong en oud met groot plezier en in alle vrijheid de ruimte krijgen hun volle potentieel van gaven en talenten in te zetten voor God.

We bouwen de gemeente op een woord van God
Ik zal hen bijeenbrengen als schapen in een kooi, als een kudde in het midden van de weide. Het zal er gonzen van de mensen. De DoorBreker trekt voor hen op; zij Breken Door en trekken door de poort en gaan daardoor uit; en hun Koning trekt voor hen uit, en de HERE aan hun spits. (Micha 2:12-13)

Elke zondag / 10.30 en 18.00 uur / Veluwehal in Barneveld
In christengemeente DoorBrekers dragen we elke week het goede nieuws van God op een eigentijdse manier uit. Met mooie multimedia, frisse aanbiddingsmuziek en eigentijdse woordverkondiging. Begrijpelijk en toch diepgaand.

Terwijl je geniet van de samenkomst, is er professionele kinderopvang van baby's en peuters. Oudere kinderen (tot tien jaar) volgen een eigen programma onder leiding van ervaren jeugdleiders.

Leer onder het genot van een bak koffie nieuwe mensen kennen tijdens DoorBrekers Plaza na elke ochtenddienst, ontmoet het leiderschap van de gemeente of bouw mee in een team. Voel je vrij om te komen kijken en te ervaren dat DoorBrekers verrassend anders is. Informeel, ongedwongen, open, vrolijk en vrij. Een plaats waar iedereen zich welkom voelt.

Christengemeente DoorBrekers komt samen in de Veluwehal in Barneveld. Deze evenementenhal in het hart van Barneveld is goed bereikbaar met de auto en ligt op loopafstand van treinstation Barneveld Centrum. Onze verkeersregelaars wijzen u ter plekke een vrije parkeerplaats.

Tijden: Elke zondag om 10.30 uur en om 18.00 uur.
Klik hier voor een routebeschrijving.

Nieuw in de gemeente?
Als u voor het eerst de gemeente bezoekt, maken we u graag wegwijs. Bij de ingang van de samenkomst vindt u Info Point. Hier staan mensen voor u klaar die al uw praktische vragen over de gemeente en de samenkomst kunnen beantwoorden.
We vinden het sowieso gezellig wanneer u nog even bij ons blijft na de samenkomst. Bij DoorBrekers Plaza leert u onder het genot van een kop koffie en een koek nieuwe mensen kennen.

Beetje duidelijk???

Riska

Berichtdoor Riska » 29 jan 2010 17:28

Helemaal duidelijk. Ik heb mijn aarzelingen, dat zal ik eerlijk zeggen. Die aarzelingen kan ik niet helemaal onder woorden brengen.
Kent de gemeente Doop en Avondmaal?
Ik ben heel erg benieuwd hoe het jou na een jaar vergaat, hoe je er dan in staat bedoel ik.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 29 jan 2010 17:40

Daphne schreef:In Veenendaal zit ook een Christengemeente, weet ik. Volgens mij zit dat qua ligging tussen evangelisch en pinkstergemeente in.

Pinkstergemeente is een evangelische gemeente :wink: .

Christengemeenten kun je dus ook onder evangelische gemeenten zetten.

De kerk van de Nazarener is een Protestants Evangelische gemeente, heel veel mensen verwarren het met de Jehova's getuigen en dat is het absoluut niet.

Het is daarom ook vrij lastig om iets onder een naampje te zetten.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 jan 2010 18:30

Evelien schreef:De kerk van de Nazarener is een Protestants Evangelische gemeente, heel veel mensen verwarren het met de Jehova's getuigen en dat is het absoluut niet.
Ik begrijp in de verste verte niet dat het met de JG verward wordt. Het is toch inderdaad totaal iets anders!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 29 jan 2010 18:51

Er zijn mensen die dat wel dachten (zelfs ik, ik had er nog nooit van gehoord en nu ga ik er zelfs naar de kerk). :wink:

Terug naar “Archief”