Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 jun 2008 20:38

Ondanks een groot verschil van inzicht konden ze elkaar wel herkennen als broeders in het geloof.

Inderdaad. Ik geloof dat je moet handelen naar eer en geweten en dat je op basis dáárvan geoordeeld word. Als jij persoonlijk vind dat je niet in de bioscoop thuis hoort en je gaat daar -tegen je eigen gewetensbezwaren in- toch heen, dan heb je waarschijnlijk iets uit te leggen boven? En wat valt er uit te leggen voor iemand die niet anders gewend is en geen idee heeft waarom het verkeerd zou zijn. Daarom geloof ik ook niet in 'een ware kerk' tussen muren. Geloof is een persoonlijk iets, m.i. Daarmee wil ik niet zeggen dat de wet een onzinnig iets is, voordat dat gedacht word. Juist niet, het zijn díe normen en waarden waaraan een buitenstaander kan zien dat je christen ben (respect, naasteliefde, etc.)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 02 jun 2008 20:46

Mary Pickford schreef:
Smurffie schreef:Hij zei ook: ''Papier (lees in dit verband: forum) is geduldig, maar tevens ook een gebrekkig communicatiemiddel. Bedenk goed dat er dingen anders worden gelezen dan dat ze opgevat zouden moeten worden, omdat je de intonatie niet kunt horen, gebaren niet kunt zien, gezichtsuitdrukkingen al evenmin. Misschien is het verstandig om niet bij de eerste zinnen (zoals die van Lammetje) meteen de nekharen hun gang te laten gaan, maar altijd vanuit een positief oogpunt te lezen, ook al ben je het er helemaal niet mee eens.

Mee eens.

Inderdaad. Iemand vond mijn toon een paar pagina's terug niet zo aardig. Nu ik het terug ging lezen snapte ik wel waarom. Maar iemand die me kent, zou precies kunnen horen hoe ik dat zou zeggen ;)
Niet aanvallend bedoeld dus, meer een manier van dingen versterkend neerzettend.

@Smurffie: =D>
pobody's nerfect

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 02 jun 2008 20:50

Wat is er al een hoop gezegd, eigenlijk kan ik er niets meer aan toevoegen. Eigenwijs als ik ben, doe ik het toch maar :wink: .

Toen ik voor het eerst op Refoweb kwam viel het me ook op dat het er minder "refo" was als dat ik gedacht had. Maar, zolas eerder aangegeven, wat is refo? Ik vind dat zo´n vervelende term. Het bevordert het hokjes-vakjes-denken zo enorm. Ik ben ook een refo, opgegroeid in de gemeente waar jij (Lammetje) nu zit :wink: , refoschool, best een behoudend gezin. Voor een groot gedeelte onderschrijf ik het "refodenken". Ben ik dan een refo? Ja, in principe wel. Wil ik mijzelf dan zo noemen? Nee! Ik ben een christen met een reformatorische "grondslag".

Toch ben ik blij dat er hier op het forum ook wat minder behoudende mensen zitten. Je leert heel veel van elkaar en ik moet toegeven dat ik best heel goed kan meekomen in het gedachten goed van mijn mede-christenen die minder behoudend zijn. Zeker als ze dat nog goed baseren op de bijbel want dat is tenslotte waar het om draait.

Ik begrijp je punt dat je het idee hebt dat je jezelf moet verdedigen, dat zie ik ook in discussies (ik ben een een mee-lezer in de religiefora). Maar vraag dan aan mede-refo´s om je te helpen. Je doet het dan samen. En, probeer je ook in te leven waarom de ander iets anders vind. Ik vind het knap dat je zo in je eentje vaak tegen iedereen opbokst als het ware!

Zelf heb ik er niet zo´n moeite mee dat er weinig refo´s op het forum zitten (of er wel zitten maar in die foro hun mond niet opentrekken). Al begrijp ik wel dat, wanneer iemand echt op zoek is naar de waarheid, een beetje e weg kwijt raakt in de verschillende meningen. Maar, nogmaals, beroep je altijd op Gods Woord.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 02 jun 2008 20:56

In een grote klok zitten vele radertjes. Als ze allen op hun plaats zijn,
en op de juiste manier functioneren, werkt de klok goed, en poetsen
ze elkaar op.
Geen enkele kan gemist worden.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 jun 2008 21:01

Rolf schreef:In een grote klok zitten vele radertjes. Als ze allen op hun plaats zijn,
en op de juiste manier functioneren, werkt de klok goed, en poetsen
ze elkaar op.
Geen enkele kan gemist worden.

In die van mij zitten anders gewoon twee ordinaire batterijen, maar je punt is duidelijk :D

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 02 jun 2008 21:06

en toch praat men al 20 pagina's met elkaar , dus het kan wel :wink:

nou met alleen 2 batterijen be je er nog niet smurfie :wink:

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 02 jun 2008 21:11

lammetje schreef:Gelukkig kunnen mijn collega's en anderen onkerkelijke mensen om mij heen direct vertellen wat ik geloof en waar ik voor sta. Al zullen ze er wel achteraan zeggen/denken: tja ze is van die zwarte kousen kerk en dat hoor ik dan met een glimlach aan en denk: ach de boodschap is iig over gekomen!

Wees er vooral trots op.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 jun 2008 21:15

CaptainCaveman schreef:
lammetje schreef:Gelukkig kunnen mijn collega's en anderen onkerkelijke mensen om mij heen direct vertellen wat ik geloof en waar ik voor sta. Al zullen ze er wel achteraan zeggen/denken: tja ze is van die zwarte kousen kerk en dat hoor ik dan met een glimlach aan en denk: ach de boodschap is iig over gekomen!

Wees er vooral trots op.

Niet om het één of ander, maar bovenstaande reactie van CC is er nu typisch 1 waarvan je niet weet hoe je die moet opvatten :) Ik wil eigenlijk aangeven dat je hetzelfde op een andere manier kunt zeggen, zodat er geen enkele twijfel bestaat over de boodschap :)

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 02 jun 2008 21:24

Smurffie schreef:
CaptainCaveman schreef:

Wees er vooral trots op.

Niet om het één of ander, maar bovenstaande reactie van CC is er nu typisch 1 waarvan je niet weet hoe je die moet opvatten :) Ik wil eigenlijk aangeven dat je hetzelfde op een andere manier kunt zeggen, zodat er geen enkele twijfel bestaat over de boodschap :)

Hehe, daar heb je gelijk in.

Misschien had ik er 'rolleyes' achter moeten plaatsen zodat er geen twijfel mogelijk is w.b.t. opvatting. ;)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jun 2008 21:41

CaptainCaveman schreef:

Wees er vooral trots op.

En dan is het ook okay Lammetje!
Als men aan je merkt dat je gelooft is het goed!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 jun 2008 21:45

CaptainCaveman schreef:
Smurffie schreef:
CaptainCaveman schreef:

Wees er vooral trots op.

Misschien had ik er 'rolleyes' achter moeten plaatsen zodat er geen twijfel mogelijk is w.b.t. opvatting. ;)

Dan was het geen lieve reactie 8-[

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 02 jun 2008 21:45

We dwalen zo'n 10 pagina's af ;-)

Misschien ook aardig om eens over oplossingen na te denken van problemen waar jullie mee zitten...
We hebben al gesloten fora ingevoerd, je kunt posts rapporteren die niet in de haak zijn, je kunt bij de start van een onderwerp aangeven wat je met het onderwerp wilt etc.

Ben benieuwd!

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 02 jun 2008 21:51

ik zou zeggen: Come on, stand up!
om mijn little brittain held Daffyd Thomas te parafraseren: Refo Rights Now!

ik vindt dat Lammetje het prima doet in de discussies en dat ze het ook lang volhoud, maar ze voelt zich alleen staan omdat haar medestanders het bij meelezen houden.

iets anders is dat je misschien ook gewoon goed moet lezen. Als ik de discussie tussen MissF en Lammetje lees zie ik dat ze het voor 80% met elkaar eens zijn. Daar kun je je ook best aan optrekken.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 02 jun 2008 21:51

we hebben jou mening nog niet gehoord over de openingsposting Henkie ? mischien kan jij iets bijdragen cq in een ander daglicht stellen ??

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 02 jun 2008 21:55

Smurffie schreef:
CaptainCaveman schreef:
Smurffie schreef:
CaptainCaveman schreef:

Wees er vooral trots op.

Dan was het geen lieve reactie 8-[

Excuses. <:0 :-#

Terug naar “Archief”