Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 05 mei 2008 11:27

Ik zit vaak te twijfelen ga ik nu 1 dag werken of niet. Maar dan denk ik vaak, ik krijg m'n huishouden nooit af! Dan is er weer 1 ziek. Of ik moet naar therapie, zwemles, gym of ziekenhuis. Dan vraag ik me toch af hoe anderen dat doen! Al dat gestress.....

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 05 mei 2008 11:59

Juultje77 schreef:Ik zit vaak te twijfelen ga ik nu 1 dag werken of niet. Maar dan denk ik vaak, ik krijg m'n huishouden nooit af! Dan is er weer 1 ziek. Of ik moet naar therapie, zwemles, gym of ziekenhuis. Dan vraag ik me toch af hoe anderen dat doen! Al dat gestress.....

Je moet doen, waar jij je prettig bij voelt. Als je loopt te stressen om nog 1 dag te werken, lijdt heel je gezin mee en dat is het niet waard.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 05 mei 2008 12:02

Wat Pol zegt is wel waar. En jij hebt wel 3 jonge kinderen, in tegenstelling tot mijn moeder. Maar als het jou leuk lijkt zou je toch kunnen proberen om een halve dag in de week te gaan werken? Gaat het niet dan gaat het niet. En als jij het niet leuk vind doe je het toch niet?

Kans is groot dat ik op mijn 20st 2-3 dagen in de week ga werken ipv 6 omdat we het redden met 1,5 salaris. Het is wel keuzes maken.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 05 mei 2008 12:04

Juultje77 schreef:Ik zit vaak te twijfelen ga ik nu 1 dag werken of niet. Maar dan denk ik vaak, ik krijg m'n huishouden nooit af! Dan is er weer 1 ziek. Of ik moet naar therapie, zwemles, gym of ziekenhuis. Dan vraag ik me toch af hoe anderen dat doen! Al dat gestress.....

Je kan ook al die dingen als gym, ziekenhuis, zwemles, therapie en dergelijke plannen op de dagen dat je niet hoeft te werken. Dan hoef je daar ook niet om te stressen.

Als je graag wilt werken, kun je ook kijken of je man misschien een dagje minder kan werken ofzo. Er zijn heel veel manieren te bedenken natuurlijk!

Ach, het is best mogelijk, alleen met 3 kinderen moet het echt wel goed geregeld zijn. Maar er zijn er zat die dat is gelukt, dus het moet wel mogelijk zijn!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 05 mei 2008 12:17

paprikameisje2 schreef:k heb ook altijd hard moeten werken om alles zelf te betalen! mar ja... als je gaat werken vanaf je 13e.. kan je al een aardig zakcentje ehbben om het te betalen!

ik hoor nu o pdit moment van veel mensen de vraag waarom ik niet ga werken, dat is volgens hun finacieel aantrekkelijker.. zo 10.000 euro werken in het jaar!

alles eens gaanb erekenen! maar dan komen we mooi op de koffie.. geen toeslagen meer dan, geen heffingskorting ed.. dus, ik blijf mooi thuiszitten!

Klopt ook niet in alle gevallen, ik werk precies genoeg om nog kindertoeslag te krijgen én heffingskorting!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 05 mei 2008 12:56

paprikameisje2 schreef:
rosalie83 schreef:
paprikameisje2 schreef:k heb ook altijd hard moeten werken om alles zelf te betalen! mar ja... als je gaat werken vanaf je 13e.. kan je al een aardig zakcentje ehbben om het te betalen!

ik hoor nu o pdit moment van veel mensen de vraag waarom ik niet ga werken, dat is volgens hun finacieel aantrekkelijker.. zo 10.000 euro werken in het jaar!

alles eens gaanb erekenen! maar dan komen we mooi op de koffie.. geen toeslagen meer dan, geen heffingskorting ed.. dus, ik blijf mooi thuiszitten!

Hier kan ik met mijn verstand niet bij. Okay, misschien heb je bepaalde toeslagen niet meer, maar je salaris is toch altijd meer!?

nops... als ik kijk heoveel wij aan toeslagen krijgen in de maand! dat keer twaalf.. is nietweinig! misschien moe tik dan nog twee duizend euro missen... laat mij dan maar een koekje minder eten oid... en wat er dan nog afgaat aan oppaskosten..

en ikheb het over een kleine baan.. naast een huishouden! dus voor zo 10.000 euro in het jaar! dan heb ik zoeits! k blijf lekker thuis!

Dus jij krijgt voor meer dan 10.000 euro aan toeslagen in het jaar? Dan vraag ik me toch af wat dat voor toeslagen zijn...

Juultje77 schreef:Ik zit vaak te twijfelen ga ik nu 1 dag werken of niet. Maar dan denk ik vaak, ik krijg m'n huishouden nooit af!

Hoe denk je dat mensen die fulltime werken dat doen? Het is maar net hoe druk je je maakt om het huishouden.

Met kinderen is het anders, die kosten veel tijd en energie, maar dan nog moet één dag werken toch wel kunnen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 mei 2008 12:59

het is maar net waar je je pririoteiten stelt!

Mijn ouders hebben het van 1 salaris gedaan (met 7 kinderen). Maar ik moet zeggen dat het nu wel alles duurder wordt....

Nu wij straks gaan trouwen hebben wij wel zoiets van.... stel dat er kinderen mogen komen dan willen wij allebei blijven werken (als het tenkoste van de kids gaat dan wordt het anders, maar hoe? geen idee). Je kinderen moeten er zeker niet onder lijden!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 05 mei 2008 13:04

ik werk nu maar 24 uur en als we kinderen mogen krijgen wordt het denk ik 8 of 12 uur. Voor het geld hoef ik het niet te doen maar ik vind mijn werk gewoon super leuk en als ik werk is mijn man thuis. Want wij willen niet dat onze kinderen naar de oppas gaan of kdv ofzo.
En dan zullen we iets meer op ons geld moeten letten maar dan hebben we nog niks te klagen en we hebben het er voor over.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 05 mei 2008 13:04

Volgens mij moet dat prima kunnen toch? Ik werk meestal 8 dagen en dan 3 dagen vrij. Ik ben vrij precies en netjes wat betreft m´n huishouden (ramen wassen enzo schiet er dan wel eens bij in), maar ´t lukt allemaal prima.
Als wij kids krijgen, blijf ik ook werken, misschien wat minder dan, maar ´k denk dat als je man ook wat dingen aanpakt, je samen je huishouden makkelijk voor elkaar krijgt. En een dagje de boel, de boel laten, moet toch ook s kunnen?
Wat krijg je dan allemaal aan toeslagen PPM? Ik kan nl. niets bedenken wat ik extra zou krijgen als ik niet zo werken. Misschien huurtoeslag als je een huurwoning hebt, maar wij hebben een koopwoning.
Met kids is dat misschien een ander verhaal maar zoveel zijn die toeslagen toch niet? Kinderbijslag is toch niet inkomensafhankelijk?
Oppaskosten vallen volgens mij erg mee als ik kijk naar wat wij zouden moeten betalen voor een KDV of gastouder.

Juultje77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Juultje77 » 05 mei 2008 13:25

Rosalie: Volgens mij moet je toch wel heel relaxed zijn als werkende moeder...... en ik vraag me af of ik dat wel ben.........

jantine76
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor jantine76 » 05 mei 2008 13:41

Ik heb het altijd moeilijk gevonden om kids en werk te combineren. Het gaf me iteindelijk meer stress dan plezier! Daarom ben ik er nu ook definitief mee gestopt.
Ik denk dat je dit niet voor een ander kunt beslissen. t'Is maar net waar je jezelf prettig bij voelt. En met een gezin héb je volgens mij een dagtaak aan het huishouden.. wat er allemaal niet te doen is! En daarbij ben ik het met Juultje eens, al die extra dingen.. Soms loop je maar te plannen hoe alles in elkaar past. Vooral als de kinderen nog niet oud genoeg om even alleen thuis te zijn en je zo 1-2-3 geen oppas voor handen hebt.

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 05 mei 2008 13:45

ik werk niet, en hebben geen kids
heb me handen vol aan t huishouden en het bedrijf thuis

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 05 mei 2008 13:52

petra85 schreef:ik werk niet, en hebben geen kids
heb me handen vol aan t huishouden en het bedrijf thuis

Maar bedrijf thuis is toch ook werk?? :roll:

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 05 mei 2008 13:56

ja vindt ik zelf ook van wel, bedoel ook geen baan buitenshuis.
Maar de meeste mensen denken dat een boerderij elke dag vakantie is ofzo

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 05 mei 2008 14:22

L'être extraterrestre schreef:@PPM, vat dit alsjeblieft niet als een belediging op, maar wat is dat toch met vrouwen die het huishouden als een volledige baan zien?

Is het niet heel erg verschillend wat jij wilt doen in een huis, en of jij genoegen kunt nemen met een stofje hier of dara extra? Als je 3 of meer kinderen hebt kan ik het me enigzins voorstellen dat je het niet ziet zitten om ook nog te gaan werken. Maar net als mijn moeder, die werkt een uurtje of 8 in de week, mijn broertje van 10 is nog thuis en mijn broertje van 17, en ik ben er nu dan nog, maar meestal ben ik er niet, en ze vind dat ze het enorm zwaar en druk heeft.

Het gaat (mij in ieder geval) niet zozeer om 'het huishouden als volledige baan', want ik ben idd geen 36 uur per week met soppen en zuigen bezig. Maar ik ervaar nu hoe fijn het is alle tijd te hebben voor je kind. Wat overigens niet zegt dat ik dan de hele dag met hem op schoot zit hoor... Maar ik bedoel: als Timon een halve nacht aan het spoken is hoef ik niet in de stress te zitten dat ik er de volgende morgen weer vroeg uit moet om fris en fruitig aan het werk te gaan.

Ik zit er nu wel een beetje aan te denken om één dag in de week te gaan werken. Mijn man kan zijn tijden zo aanpassen dat hij een middag vrij kan zijn per week, en ik kan dan een middag en avond gaan werken. Maar dan moet ik nog wel even rekenen hoe we dan uitkomen met alle kortingen en toeslagen ed, want ik heb geen zin om voor een halve grijpstuiver aan het werk te zijn, dan besteed ik die tijd liever anders...

Terug naar “Archief”