Gerdien B. schreef:ik ga niet oordelen of iemand een christen is.
ik geloof wel dat je je als christenen niet op de plekken moet begeven die van de duivel zijn!! ook al ga jij er misschien met een ander doel heen.
Ik vind wel dat je je nogal in veel bochten wringt om te 'bewijzen' dat Jezus niet naar 'foute' feesten ging.
Draait het nu niet teveel om wetjes en regeltjes?
In je eigen hart wordt bepaald of je motivatie om ergens te zijn goed is of niet.
Ik ken Yoast, en ik weet waarom hij naar feesten gaat. Ik zie bij hem betere motivatie voor het bezoeken van en draaien op feesten dan de motivatie die ik bemerk bij veel christenen wanneer ze naar de kerk gaan. En hij geeft zijn mening goed en bedachtzaam weer en luistert naar kritische vragen hierover. Wat jammer dat er dan zo gemakkelijk geoordeeld wordt over wat hij zegt.
Verder krijg ik het idee dat er hier van uitgegaan wordt dat sommige plaatsen goed en andere slecht zijn. Maar we zijn
in de wereld geplaatst door God zelf. Het feit dat veel christenen de wereld verklaren tot terrein van Satan en elkaar nodeloos verbieden tot het bezoeken van plaatsen waar
ook mensen zijn die verkeerd bezig zijn maakt dat volgelingen van de Heere Jezus een zeer zwakke aanwezigheid vormen in de samenleving.
Christenen staan in de samenleving helaas vaak bekend om hun protesten vanwege 'foute' films toneelstukken of reclames, hun veroordelende opstelling tegenover mensen die niet geloven.
Maar ze zijn helaas niet aanwezig om te helpen omdat hen dat hun reputatie kan kosten in de kerken.
De zonde van associatie is een groot probleem onder christenen. Waar en met wie je gezien wordt bepaald hoe andere christenen over je denken en weinigen durven hun fijne christelijke reputatie op het spel te zetten vanwege het gevaar dat ze een outsider worden in de kerk.
Maar de Heere Jezus zelf werd soms als outsider gezien door de religieuze mensen van zijn tijd, omdat hij wel omging met zondaren, prostituees en corrupte lui. Hij ging ook naar feesten en genoot van eten en drinken. Ze noemden hem zelfs een zuiplap omdat hij wel eens een glaasje durfde te drinken.
Maar de Heere Jezus maakte zich niet afhankelijk van de opmerkingen, het oordelen en roddelen van religieuze mensen.
Omdat veel christenen in onze tijd moeite hebben met het vertalen van de bijbelse geschiedenis naar de taal en gewoontes van het hier en nu wordt het leven van de Heere Jezus vervormd tot een soort superheilig, zweverig gebeuren, terwijl Hij ook gewoon aan het normale leven deelnam.
Wanneer Hij terugkomt hoop ik op een houseparty, in de rosse buurt of andere plek te zijn waar mensen zijn die Hem nodig hebben. Waar ik niet wil zijn als Hij terugkomt is in een kerk waar mensen elkaar afkeuren op uiterlijke dingen.
De aarde is van de Here, en al wat daar in is.