De CU in de regering !/?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 apr 2007 11:57

Het CDA zwijgt op dit moment politiek tactisch.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 apr 2007 12:02

Optimatus schreef:Het CDA zwijgt op dit moment politiek tactisch.

Ook wel laf genoemd :wink:
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 apr 2007 12:18

Je kunt heel dapper tegen een betonnen muur op blijven lopen, je kunt ook tactisch de deur openen en dat is wat we bij het CDA liever doen. Regeren is pragmatisch zijn en dat moet de CU nog ervaren... :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 apr 2007 14:59

MrSokkie schreef:Interessante analyse in de VK van gisteren over de CU. Vroeger hadden gewetensbezwaarde trouwambtenare het makkelijker dan nu. Toen werden ze gewoon gedoogd. Maar nu de CU een paar regels erover in het regeerakkord heeft laten zetten is het ineens een hot issue. Van het CDA hoeft de CU in deze weinig steun te verwachten en de CU begint te merken dat christelijke politiek voeren nog zo makkelijk niet is in seculier Nederland.

Dat las ik ook ja, interessante paradox. :)

Overigens kun je het CDA tactisch noemen, maar ik vind ze toch voornamelijk kleurloos. Vooral ook gezien het verschil tussen het vorige CDA en het huidige.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 apr 2007 13:03

De CU loopt intern ook niet helemaal op rolletjes, als ik de berichtgeving mag geloven. Regeren is toch iets anders dan principieel oppositievoeren. Eigenlijk heeft het CDA een meesterzet gedaan: if you can't beat them, join them. De PvdA is verzwakt en de CU begint te kibbelen, terwijl het CDA rustig kan toekijken en regeren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2007 15:20

Als regeren een doel opzich is hebben ze het goed voor elkaar ja. Als ze ook nog zoiets als een eigen geluid hebben is daar dan weer bijzonder weinig van te merken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 apr 2007 17:13

Volgens mij is er genoeg CDA-geluid in het regeerakkoord gekomen. Los daarvan, continuïteit is een groot goed.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2007 17:29

Nee, dat is strijdig met mijn revolutionaire sympathieën. 8)

Verder kun je je afvragen in hoeverre er daadwerkelijk sprake is van continuïteit, aangezien het huidige CDA er toch een stuk anders uitziet dan het vorige. Als continuïteit alleen maar inhoudt dat dezelfde mensen lekker lang in het regeringspluche genesteld zitten (zoals bij de Provinciale Staten op grote schaal gebeurt, waar SP en CU ondanks significante electorale winst nauwelijks aan de bak komen) hecht ik daar weinig waarde aan.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 apr 2007 17:41

Aragorn schreef:Nee, dat is strijdig met mijn revolutionaire sympathieën. 8)

Verder kun je je afvragen in hoeverre er daadwerkelijk sprake is van continuïteit, aangezien het huidige CDA er toch een stuk anders uitziet dan het vorige. Als continuïteit alleen maar inhoudt dat dezelfde mensen lekker lang in het regeringspluche genesteld zitten (zoals bij de Provinciale Staten op grote schaal gebeurt, waar SP en CU ondanks significante electorale winst nauwelijks aan de bak komen) hecht ik daar weinig waarde aan.

Heb ik toch een kanttekening bij: dat de SP niet aan de bak komt ligt ook aan hen zelf. Ze zijn niet bereid tot enig compromis en dan kun je alleen maar alleen regeren en niet met anderen samen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2007 18:03

Waarop baseer je dat de SP niet bereid zou zijn tot enig compromis?

Riska

Berichtdoor Riska » 14 apr 2007 19:15

Aragorn schreef:Waarop baseer je dat de SP niet bereid zou zijn tot enig compromis?

Marijnissen heeft dat zelf een keer gezegd en ik baseer het verder op de berichtgeving over de formatie binnen Proviciale Staten...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2007 19:21

Hm, wat ik zoal van Marijnissen gehoord heb in de aanloop van de kabinetsformatie is dat hij best bereid was om het een en ander in te leveren als daar maar wel iets tegenover stond en z'n belangrijkste principes niet hoefde te verloochenen - wat me vrij logisch lijkt.

Volgens hem deed het CDA achteraf ook alsof de SP zulke harde eisen stelde, terwijl zij zelf allang wisten dat ze met de CU verder wilden en weinig moeite deden om een akkoord te bereiken. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat hij (ook als het wel zo zou zijn) expliciet zou zeggen geen compromissen te willen sluiten eigenlijk..

Riska

Berichtdoor Riska » 14 apr 2007 20:07

Aragorn schreef:Hm, wat ik zoal van Marijnissen gehoord heb in de aanloop van de kabinetsformatie is dat hij best bereid was om het een en ander in te leveren als daar maar wel iets tegenover stond en z'n belangrijkste principes niet hoefde te verloochenen - wat me vrij logisch lijkt.

Volgens hem deed het CDA achteraf ook alsof de SP zulke harde eisen stelde, terwijl zij zelf allang wisten dat ze met de CU verder wilden en weinig moeite deden om een akkoord te bereiken. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat hij (ook als het wel zo zou zijn) expliciet zou zeggen geen compromissen te willen sluiten eigenlijk..

Het zou zo kunnen zijn, ik sluit dat niet uit. Het CDA gaf de vorige formatie ook de PvdA de schuld, terwijl ze toen al vast van plan waren met de VVD in zee te gaan...

kirdneh
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirdneh » 16 mei 2007 16:17

Optimatus schreef:De CU loopt intern ook niet helemaal op rolletjes, als ik de berichtgeving mag geloven. Regeren is toch iets anders dan principieel oppositievoeren. Eigenlijk heeft het CDA een meesterzet gedaan: if you can't beat them, join them. De PvdA is verzwakt en de CU begint te kibbelen, terwijl het CDA rustig kan toekijken en regeren.

Deze discusie is al een tijd niet meer erg actief,maar hier wil ik toch even op reageren want hier wordt gesproken dat het intern bij de cu niet op rolletjes loopt,ik wil dat ten zeerste tegenspreken,ik zit zelf bij die partij en ben geen problemen tegen gekomen.De Cu is een warme partij voor alle mensen,met aandacht voor het gezin,bescherming van leven,veiligheid en moraal.
'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 16 mei 2007 16:35

kirdneh schreef:De Cu is een warme partij voor alle mensen,met aandacht voor het gezin,bescherming van leven,veiligheid en moraal.

Natuurlijk, tot ze mensen of groepen van mensen tegenkomen die niet in dat plaatje passen.! Dan is die partij niet zo warm meer voor alle mensen.!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Terug naar “Archief”