Moderator: Moderafo's
MrSokkie schreef:Interessante analyse in de VK van gisteren over de CU. Vroeger hadden gewetensbezwaarde trouwambtenare het makkelijker dan nu. Toen werden ze gewoon gedoogd. Maar nu de CU een paar regels erover in het regeerakkord heeft laten zetten is het ineens een hot issue. Van het CDA hoeft de CU in deze weinig steun te verwachten en de CU begint te merken dat christelijke politiek voeren nog zo makkelijk niet is in seculier Nederland.
Aragorn schreef:Nee, dat is strijdig met mijn revolutionaire sympathieën.![]()
Verder kun je je afvragen in hoeverre er daadwerkelijk sprake is van continuïteit, aangezien het huidige CDA er toch een stuk anders uitziet dan het vorige. Als continuïteit alleen maar inhoudt dat dezelfde mensen lekker lang in het regeringspluche genesteld zitten (zoals bij de Provinciale Staten op grote schaal gebeurt, waar SP en CU ondanks significante electorale winst nauwelijks aan de bak komen) hecht ik daar weinig waarde aan.
Aragorn schreef:Hm, wat ik zoal van Marijnissen gehoord heb in de aanloop van de kabinetsformatie is dat hij best bereid was om het een en ander in te leveren als daar maar wel iets tegenover stond en z'n belangrijkste principes niet hoefde te verloochenen - wat me vrij logisch lijkt.
Volgens hem deed het CDA achteraf ook alsof de SP zulke harde eisen stelde, terwijl zij zelf allang wisten dat ze met de CU verder wilden en weinig moeite deden om een akkoord te bereiken. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat hij (ook als het wel zo zou zijn) expliciet zou zeggen geen compromissen te willen sluiten eigenlijk..
Optimatus schreef:De CU loopt intern ook niet helemaal op rolletjes, als ik de berichtgeving mag geloven. Regeren is toch iets anders dan principieel oppositievoeren. Eigenlijk heeft het CDA een meesterzet gedaan: if you can't beat them, join them. De PvdA is verzwakt en de CU begint te kibbelen, terwijl het CDA rustig kan toekijken en regeren.
kirdneh schreef:De Cu is een warme partij voor alle mensen,met aandacht voor het gezin,bescherming van leven,veiligheid en moraal.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten