LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor marin » 15 mei 2010 10:53

Maboc zegt:
Ik denk dat er een aantal erg forse verschillen zijn tussen de protestanten en de katholieken. In mijn optiek is dat niet zo schokkend, zolang we maar in ons achterhoofd houden dat we allemaal in dezelfde God en Jezus en Heilige Geest geloven.

Het lijkt zo, ik denk het niet!

Babylon: het wereldomvattende rijk van NU?!

Openbaring 14:8 m.b.t. de eindtijd; vlak voor de wederkomst van Jezus:
'Er kwam een tweede engel, die zei: "Gevallen! Gevallen is het grote Babylon, dat alle volken van de wijn van haar woeste ontucht heeft laten drinken'.

Openbaring 18:4 m.b.t. de eindtijd: God roept zijn kinderen uit Babylon
'Toen hoorde ik een andere stem uit de hemel: ‘Ga uit haar weg, mijn volk, om geen deel te hebben aan haar zonden en om gespaard te blijven voor de plagen die haar treffen'

VATICAAN BETEKENT 'VERGODDELIJKTE / AANBEDEN SLANG'...

'VATIS' betekent 'VERGODDELIJKT' 'CAN' betekent 'SLANG'
Misschien vind je het niet te geloven! Je dacht altijd dat de Rooms-Katholieke kerk ging over waarheid, gerechtigheid, GOD en Jezus...

Maar in werkelijkheid gaat dit instituut over drie-ene-zonnegod-aanbidding van de zonnegod 'Marduk' die bekend staat onder de namen: Astarte, Baal of Bel en hun zoon Tammuz of 'IHS' van Isis, Horus en Seth.

Maar: er is meer dat ons vertelt waar het Vaticaan in werkelijkheid over gaat...
Een paar woorden, rituelen en symbolen maken dat zeer duidelijk!

'Celibaat' komt van 'Cybele' die 'de godin' is (= Astarte!)

Maria wordt 'Koningin der Hemelen' genoemd; dit is een titel van Astarte

Priesters die hun hoofd scheren: een ritueel van priesters voor Cybele (= Astarte!)

Maria wordt ook 'Eeuwige Maagd' genoemd; een van de titels van Astarte

'Daggon-hats' van priester komt van 'Daggon'(= Tammuz = Baal)

'Eucharistie' betekent 'gunstig stemmen' (door offeren). Offeren aan een god heeft niets te maken met 'een avondmaal ter nagedachtenis aan de kruisdood van Jezus'. Jezus heeft het offer al gebracht en stond op uit de dood; ons tot voorbeeld! Dus: 'de hostie verandert niet in vlees en hoort dat ook niet te doen! Het telkens weer 'offeren' van 'in vlees veranderde substantie' kan God dus beslist niet 'gunstig stemmen', behalve wellicht de duivel zelf misschien...maar hij is natuurlijk niet GOD!

'Zondag-heiliging' is zonnegod-aanbidding; zondag is de heilige dag van de zonnegod
Constantinus -drie-ene-zonnegodaanbidder tot z'n dood- stichtte de Katholieke kerk.
Constantinus schafte de Sabbat van GOD af en stelde de zondagheiliging in van de drie-ene-zonnegod.

Constantinus zette aan tot het maken van afgodsbeelden van heiligen en afgoden
Constantinus schafte daarom het 2-de Gebod van GOD af (=Geen afgodsbeelden aanbidden!)
In de Rooms-Katholieke kerken staan beelden van Jupiter, Moloch (=god van de doden) en Astarte.
In de Rooms-Katholieke kerken tref je het muurschrift 'IHS' (= Isis, Horus and Seth) aan
En er zijn nog veel meer symbolen en rituelen die blijven duidelijk maken, dat de drie-ene-zonnegod wordt aanbeden in de Rooms-katholieke kerken

Van georganiseerde liefde naar Ware Liefde ...?

Wellicht met de beste menselijke bedoeling ontstond de kerkelijke organisatie, maar het ging steeds meer draaien om de kerkelijke identiteit en visie. Steeds minder om God en Zijn band met de mens.

zie site:
* link verwijderd door moderator *
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 mei 2010 13:48

marin schreef:Het lijkt zo, ik denk het niet!

Interessant verhaal. Wanneer komt de thriller ervan uit? Dan Browns Da Vinci Code leverde namelijk ook behoorlijk wat geld op en was zeer onderhoudend om te lezen. Dat dit regelrechte pulp is zullen de meeste mensen wel zien, dus daar hoef ik verder niet op in te gaan, maar waar ik wel nieuwsgierig naar ben is waarom meneer Kuipers deze pulp vertaald naar het Nederlands en op zo'n (overigens afschuwelijke qua opmaak) site zet. Helaas is meneer Kuipers hier niet aanwezig dus ik kan het hem niet vragen.

Maar ik kan Marin natuurlijk wel vragen wat iemand bezield om zo'n bijdrage te plaatsen. Bij deze dus.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 15 mei 2010 14:49

Faramir schreef:
marin schreef:Het lijkt zo, ik denk het niet!

Interessant verhaal. Wanneer komt de thriller ervan uit? Dan Browns Da Vinci Code leverde namelijk ook behoorlijk wat geld op en was zeer onderhoudend om te lezen. Dat dit regelrechte pulp is zullen de meeste mensen wel zien, dus daar hoef ik verder niet op in te gaan, maar waar ik wel nieuwsgierig naar ben is waarom meneer Kuipers deze pulp vertaald naar het Nederlands en op zo'n (overigens afschuwelijke qua opmaak) site zet. Helaas is meneer Kuipers hier niet aanwezig dus ik kan het hem niet vragen.

Maar ik kan Marin natuurlijk wel vragen wat iemand bezield om zo'n bijdrage te plaatsen. Bij deze dus.

Grote vriend, ik bemerk dat je slecht ingevoerd bent in het ontstaan van religie's en wat de gevolgen kunnen zijn tussen een valse of ware kerken.
De waarheid is voor je moeilijk, omdat het zo eenvoudig is!

Het heeft dan ook geen zin om de bijdrage die ik geplaatst heb aan je uit te leggen!

marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 mei 2010 14:56

marin schreef:Grote vriend, ik bemerk dat je slecht ingevoerd bent in het ontstaan van religie's en wat de gevolgen kunnen zijn tussen een valse of ware kerken.

Allereerst even de korte mededeling dat wij geen vrienden zijn, zo wens ik ook niet met jou geassocieerd te worden.
Ik heb redelijk wat kennis over het ontstaan van religies, zowel oa de joodse alsook de christelijke. Ik weet dat er in vele religies, waaronder de christelijke sporen zitten van oudere religies. Dat wil echter niet zeggen dat het verhaal wat je geknipt en geplakt hebt ook maar enigszins wat met waarheid van doen heeft.
Het heeft dan ook geen zin om de bijdrage die ik geplaatst heb aan je uit te leggen!

Dat vraag ik ook niet van je. Ik zal de vraag nogmaals stellen enkel nu iets anders verwoord. Wat bezield jou om zulke pulp (waarvan iedereen wel weet dat het pulp is) in te brengen in een gesprek waar mensen nader tot elkaar trachten te komen door een gesprek op basis van gelijkwaardigheid.

Edit: Om maar even kort aan te geven dat je maar wat onzin geplaatst hebt het volgende:

Marin claimt:
In de Rooms-Katholieke kerken tref je het muurschrift 'IHS' (= Isis, Horus and Seth) aan

Wikipedia geeft echter het kloppende antwoord:
http://nl.wikipedia.org/wiki/IHS

Nu vraag ik je; welke Waarheid meen jij te moeten verkondigen met een leugen (of in dit geval een opstapeling van halve waarheden en hele leugens)?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 15 mei 2010 16:42

Faramir schreef:
marin schreef:Grote vriend, ik bemerk dat je slecht ingevoerd bent in het ontstaan van religie's en wat de gevolgen kunnen zijn tussen een valse of ware kerken.

Allereerst even de korte mededeling dat wij geen vrienden zijn, zo wens ik ook niet met jou geassocieerd te worden.
Ik heb redelijk wat kennis over het ontstaan van religies, zowel oa de joodse alsook de christelijke. Ik weet dat er in vele religies, waaronder de christelijke sporen zitten van oudere religies. Dat wil echter niet zeggen dat het verhaal wat je geknipt en geplakt hebt ook maar enigszins wat met waarheid van doen heeft.

Dat vraag ik ook niet van je. Ik zal de vraag nogmaals stellen enkel nu iets anders verwoord. Wat bezield jou om zulke pulp (waarvan iedereen wel weet dat het pulp is) in te brengen in een gesprek waar mensen nader tot elkaar trachten te komen door een gesprek op basis van gelijkwaardigheid.

Edit: Om maar even kort aan te geven dat je maar wat onzin geplaatst hebt het volgende:

Marin claimt:

Wikipedia geeft echter het kloppende antwoord:
http://nl.wikipedia.org/wiki/IHS

Nu vraag ik je; welke Waarheid meen jij te moeten verkondigen met een leugen (of in dit geval een opstapeling van halve waarheden en hele leugens)?

Faramir zegt:

Ik heb redelijk wat kennis over het ontstaan van religies, zowel oa de joodse alsook de christelijke.

vriend, door welke bril leest gij????

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 mei 2010 17:01

Nogmaals, wij zijn geen vrienden.

Ik heb een montuur van het merk Converse en die heb ik gehaald bij een Pearle opticien. Maar dat doet er allemaal niet toe, want schijnbaar ben je nog niet in staat (of daartoe bereid) een hele simpele vraag te beantwoorden. Die vraag was eigenlijk het enige wat ik op dit moment wou weten en ik zie daarom ook geen nut meer in het voortzetten van dit gesprek.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 15 mei 2010 17:10

Faramir schreef:Nogmaals, wij zijn geen vrienden.

Ik heb een montuur van het merk Converse en die heb ik gehaald bij een Pearle opticien. Maar dat doet er allemaal niet toe, want schijnbaar ben je nog niet in staat (of daartoe bereid) een hele simpele vraag te beantwoorden. Die vraag was eigenlijk het enige wat ik op dit moment wou weten en ik zie daarom ook geen nut meer in het voortzetten van dit gesprek.

Toch een verkeerde bril! Hoe leest gij?

Je weet ik ga over mijn eigen antwoorden, ook al, omdat gij niet inhoudelijk op een bijdrage ingaat, ik denk dat je dat ook niet kunt!!
Hou je bij de politiek!

je grote vriend.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 mei 2010 18:07

marin schreef:Toch een verkeerde bril! Hoe leest gij?

Een prima bril en ik lees van links naar rechts en van onder naar boven.
Je weet ik ga over mijn eigen antwoorden, ook al, omdat gij niet inhoudelijk op een bijdrage ingaat, ik denk dat je dat ook niet kunt!!

Ik heb al aangegeven waarom ik niet op de hele post inga. Namelijk omdat het bullshit is. Ik heb er willekeurig 1 ding uitgenomen en daarvan met behulp van Wikipedia aangetoond dat je apenootjes verkondigd.
Hou je bij de politiek!

En waar slaat dit nou weer op?
je grote vriend.

Typisch, ik heb al tweemaal eerder aangegeven er geen prijs op te stellen en dat je hier gewoon mee doorgaat. Ik heb weinig zin in je infantiele gedrag, daarnaast is het pure huichelarij.

Maar goed ga vooral verder met je theorieën, voor mij heb je compleet afgedaan, ik verwacht dat dat voor de meelezers niet anders zal zijn.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 18 mei 2010 15:15

marin schreef:Maboc zegt:
Babylon: het wereldomvattende rijk van NU?!

Openbaring 14:8 m.b.t. de eindtijd; vlak voor de wederkomst van Jezus:
'Er kwam een tweede engel, die zei: "Gevallen! Gevallen is het grote Babylon, dat alle volken van de wijn van haar woeste ontucht heeft laten drinken'.

Openbaring 18:4 m.b.t. de eindtijd: God roept zijn kinderen uit Babylon
'Toen hoorde ik een andere stem uit de hemel: ‘Ga uit haar weg, mijn volk, om geen deel te hebben aan haar zonden en om gespaard te blijven voor de plagen die haar treffen'

Ik zie mbt. deze quotes niet helemaal de relevantie tov. het onderwerp. Misschien is Geld/Hebzucht/Individualisme wel het grote kwaad van nu. Of misschien wel de protestanse leer....uit deze teksten kun je dat toch zo niet halen.
VATICAAN BETEKENT 'VERGODDELIJKTE / AANBEDEN SLANG'...

[cynisch]
In Zwijndrecht wordt toch ook niet alleen maar in de Maas naar varkens gezocht. Het woord zwijndrecht is gewoon een toevallige samentrekking die ergens in de historie zo is ontstaan
[/cynisch]
Kortom....dit zegt mij ook niet zoveel. Als het al waar is wat je schrijft (mijn Latijn is non-existent) dan is het wat mij betreft toeval.

Misschien vind je het niet te geloven! Je dacht altijd dat de Rooms-Katholieke kerk ging over waarheid, gerechtigheid, GOD en Jezus...

Maar in werkelijkheid gaat dit instituut over drie-ene-zonnegod-aanbidding van de zonnegod 'Marduk' die bekend staat onder de namen: Astarte, Baal of Bel en hun zoon Tammuz of 'IHS' van Isis, Horus en Seth.

Waar leidt je dat uit af?
Maar: er is meer dat ons vertelt waar het Vaticaan in werkelijkheid over gaat...

Ik denk inderdaad dat God beter een Ingrid had kunnen uitzoeken, maar dat betekent misschien wel duivel in het Kantonees, dus uh..nee doe maar een Anja......

Priesters die hun hoofd scheren: een ritueel van priesters voor Cybele (= Astarte!)

Dat doen ze al een tijdje niet meer.

Dat heeft denk ik te maken met het Evangelie.
Heel veel Christenen geloven en belijden : ".... die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria...."

Dus Maria "Eeuwige Maagd wordt genoemd verbaasd mij niet zo.

Zie link : http://kmerian.blogspot.com/2007/12/myth-of-dagon-hat.html

'Eucharistie' betekent 'gunstig stemmen' (door offeren). Offeren aan een god heeft niets te maken met 'een avondmaal ter nagedachtenis aan de kruisdood van Jezus'. Jezus heeft het offer al gebracht en stond op uit de dood; ons tot voorbeeld! Dus: 'de hostie verandert niet in vlees en hoort dat ook niet te doen! Het telkens weer 'offeren' van 'in vlees veranderde substantie' kan God dus beslist niet 'gunstig stemmen', behalve wellicht de duivel zelf misschien...maar hij is natuurlijk niet GOD!

De hostie en de wijn verwijzen mijns inziens naar het laatste avond maal van Jezus (deze geschiedenis is vast bekend). Dat de hostie niet het lichaam van Christus veranderd, en de wijn niet in het bloed van Christus geloof ik ook (ben niet RK), maar het heeft ook niets met het gunstig stemmen van de duivel te maken.

'Zondag-heiliging' is zonnegod-aanbidding; zondag is de heilige dag van de zonnegod
Constantinus -drie-ene-zonnegodaanbidder tot z'n dood- stichtte de Katholieke kerk.
Constantinus schafte de Sabbat van GOD af en stelde de zondagheiliging in van de drie-ene-zonnegod.

Ik ga hier niet nog eens de hele Sabat vs. Zondag discussie voeren hoor.

Constantinus schafte daarom het 2-de Gebod van GOD af (=Geen afgodsbeelden aanbidden!)
In de Rooms-Katholieke kerken staan beelden van Jupiter, Moloch (=god van de doden) en Astarte.
En er zijn nog veel meer symbolen en rituelen die blijven duidelijk maken, dat de drie-ene-zonnegod wordt aanbeden in de Rooms-katholieke kerken

Uiteindelijk gaat het helemaal niet om al die symbolen. Het gaat erom dat wij God lief hebben met heel ons hart, met heel ons verstand en met heel onze ziel. En dat we de ander liefhebben zoals wij onszelf liefhebben. Ik durf er mijn handen voor in het vuur te steken (waarschijnlijk een uitdrukking die ook wel op de eoa. pre-historische cultus is terug te voeren) dat onze RK broeders en zusters iets dergelijks (wellicht in een andere bewoording) ook zullen onderschrijven.

Kortom...ik zie het wat anders :-)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 19 mei 2010 09:49

Hallo Maboc, ik zal antwoord geven op je reactie op het moment heb ik iets anders te doen!

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 19 mei 2010 18:53

Maboc zegt:
Kortom...ik zie het wat anders.

Oké, dat begrijp ik, laat ik niet teveel ingaan op de inhoud van je bijdrage.
Misschien is dat ook wel een nadeel van een forum discussie omdat vaak een "inbreng" een veel diepere betekenis heeft dan wat de ontvanger wenst te horen en daar opstandig van wordt zonder 'oprecht" na te denken wat er staat.
In een "opmerking" zit je vaak midden in het onderwerp, dat is waar!

Maboc, mag ik je een voorbeeld geven op het antwoord over de religies/godsdiensten die traditioneel menen God een dienst te bewijzen, voorbeeld: Je weet, toen het volk Israel lang moest wachten bij de berg Sinai terwijl Mozes de tien geboden van God ontving maakten zij een gouden kalf (hun religie/godsdienst die zij in Egypte praktiseerden moest ook een symboliek hebben) het volk kon niet begrijpen dat dit fout was, terwijl God op vele malen heeft aangegeven hoe nauwkeurig God gediend wil worden, God is geen God van symbolieken maar van “de IK BEN die IK BEN”
Zo zijn er vele voorbeelden aan te halen waar de mens verlangt naar een tastbare ‘god ’
Dat komt nog steeds door heidense en latere invloeden die vermengd worden met christelijke tradities dan wordt het moeilijk voor een christen om een juist overzicht te krijgen om de God van de Bijbel volkomen te leren kennen door de Here Jezus.

Nu zijn in religies/godsdiensten vele voor de mens zichtbare symbolieken dat kan een mens zijn die meent een plaatsvervanger van de Here Jezus te zijn of een gouden kalf of een maan met zijn zonnedochters (misschien tastbare/zichtbare) dingen waar de mens hoe zal ik het zeggen zijn/haar ‘geloof ’ aan ophangt omdat Mozes niet meer van de berg afkomt wil de Heilige Geest ons aanspreken/corrigeren dat moet de mens wel toe laten.

Dus naar mijn mening zijn in vele religies/godsdiensten die hun eigen god gecreëerd hebben,
Maar niet de God van de Bijbel.

marin

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 21 mei 2010 19:49

marin schreef:Maboc, mag ik je een voorbeeld geven op het antwoord over de religies/godsdiensten die traditioneel menen God een dienst te bewijzen, voorbeeld: Je weet, toen het volk Israel lang moest wachten bij de berg Sinai terwijl Mozes de tien geboden van God ontving maakten zij een gouden kalf (hun religie/godsdienst die zij in Egypte praktiseerden moest ook een symboliek hebben) het volk kon niet begrijpen dat dit fout was, terwijl God op vele malen heeft aangegeven hoe nauwkeurig God gediend wil worden, God is geen God van symbolieken maar van “de IK BEN die IK BEN”
Zo zijn er vele voorbeelden aan te halen waar de mens verlangt naar een tastbare ‘god ’
Dat komt nog steeds door heidense en latere invloeden die vermengd worden met christelijke tradities dan wordt het moeilijk voor een christen om een juist overzicht te krijgen om de God van de Bijbel volkomen te leren kennen door de Here Jezus.

Dit lijkt mij juist. Maar...ik zie nog niet een direct verband met je eerder geschreven teksten over het verband tussen de RK Kerk en (bv.) de zonnegoden.

Nu zijn in religies/godsdiensten vele voor de mens zichtbare symbolieken dat kan een mens zijn die meent een plaatsvervanger van de Here Jezus te zijn of een gouden kalf of een maan met zijn zonnedochters (misschien tastbare/zichtbare) dingen waar de mens hoe zal ik het zeggen zijn/haar ‘geloof ’ aan ophangt omdat Mozes niet meer van de berg afkomt wil de Heilige Geest ons aanspreken/corrigeren dat moet de mens wel toe laten.

Dit lijkt mij ook juist, maar weer zie ik niet het verband met de geloofsbeleving van onze RK broeders en zusters.

Dus naar mijn mening zijn in vele religies/godsdiensten die hun eigen god gecreëerd hebben,
Maar niet de God van de Bijbel.

marin

Dat lijkt mij absoluut waar.

Waar het mij om gaat, is dat ik denk dat een RK kerkgebouw wellicht (ik zie het zo niet, maar toch...) bol staat van de "a-Christelijke" symbolen, maar dat dat niks af doet aan het geloof in de levende Jezus Christus van de RK. broeders en zusters.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 21 mei 2010 23:18

Wat een hoop laster... Eigenlijk doodzonde om hier een serieus vragentopic mee te ondermijnen.
marin schreef:VATICAAN BETEKENT 'VERGODDELIJKTE / AANBEDEN SLANG'...

Nee, vatis kan betekenen 'profeet, bard, ziener, dichter'. (bron)
' CAN' betekent 'SLANG'
Can betekent helemaal niets. Slang in ieder geval zeker niet. (bron). Merk op trouwens dat het in het Latijn 'Vaticanus' is. Áls je dan lollige etymologische afleidingen wil doen, dan betekent Vaticanus zoveel als dichtende hond o.i.d. Anyway, waarschijnlijk is het een etruskisch leenwoord. Maar waar het eigenlijk om gaat; die heuvel heette zo, al lang voordat er überhaupt een kerk op werd gebouwd. Het is niet vreemd dat men die naam dan gewoon overneemt.
Mag ik je erop attent maken dat er geen enkel verband is tussen deze goden en de Christelijke Drie-eenheid? Ik begrijp uit je verhaal dat Astarte/Isis symbool zou moeten staan voor Maria, maar zij maakt uitdrukkelijk géén deel uit van de Drie-eenheid

Celibaat komt van het latijnse woord 'caelebs' wat domweg alleenstaand betekend. (bron). Zou je met behulp van onafhankelijke bronnen willen onderbouwen wat het etymologische verband is tussen caelebs en cybele?
Ajacieden worden godenzonen genoemd, dat wil nog niet zeggen dat er een verband is met Jezus. De titel 'koningin der hemelen' is afgeleidt van het feit dat Jezus de koning is van de hemel en in het Davidische koningshuis de koningin-moeder (gebirah) de voornaamste voorspreekster is.
Onderbouw dit eens? De pristers van Cybele, de 'Galli', lieten zich castreren en kleedden zich juist als vrouwen, inclusief hun haardracht. Kaalheid hoort daar vanzelfsprekend niet bij. De tonsuur is een teken van armoede, omdat men in de greco-romeinse maatschappij kaalheid associeerde met een gebrek aan welvaart.
Is het zo onlogisch om te stellen dat men haar 'eeuwige maagd' noemde omdat simpelweg altijd maagd is gebleven?
Ik heb nog nooit een priester gezien die een 'daggon-hat' droeg, verklaar je nader?
'Eucharistie' betekent 'gunstig stemmen' (door offeren).
Nee. Eukharistos betekent 'dankbaarheid' (bron)
Offeren aan een god heeft niets te maken met 'een avondmaal ter nagedachtenis aan de kruisdood van Jezus'. Jezus heeft het offer al gebracht en stond op uit de dood; ons tot voorbeeld! Dus: 'de hostie verandert niet in vlees en hoort dat ook niet te doen! Het telkens weer 'offeren' van 'in vlees veranderde substantie' kan God dus beslist niet 'gunstig stemmen', behalve wellicht de duivel zelf misschien...maar hij is natuurlijk niet GOD!
Beweren dat Christus steeds opnieuw wordt herofferd in de Eucharistie is inderdaad helaas een veelgehoorde vorm van laster in sommige delen van het Protestantisme, maar het is domweg niet de katholieke leer. Dat is dat het éénmalig offer present wordt gesteld.
'Zondag-heiliging' is zonnegod-aanbidding;
De juiste katholieke term is dan ook de 'dies Domini', de dag van de Heer. De relevantie van die dag zit 'm in het feit dat Jezus toen opstond.
zondag is de heilige dag van de zonnegod
In sommige heidense maatschappijen was dat inderdaad zo.
Aantoonbaar onjuist. De term 'katholiek' betekent slechts 'algemeen' en werd al láng voor Constantijn gebruikt. (bron)
Christus is Zélf de sabbath en heeft deze dus vervuld. De zondag is dan ook geen vervanging van de sabbath, maar de herdenkingsdag van Zijn Verrijzenis, en een feestdag als zodanig, niet zozeer een rustdag. Niettemin, allang voor Constantijn vierde men de Verrijzenis van Christus op de 8ste dag, zondag dus. (bron)
De katholieke leer verbiedt uitdrukkelijk het aanbidden van beelden en/of mensen.
Oh ja? Bewijs dat eens?
In de Rooms-Katholieke kerken tref je het muurschrift 'IHS' (= Isis, Horus and Seth)

Hier is al op ingegaan, maar kan je misschien een voorbeeld geven dat aannmelijk maakt dat deze afkorting zélf in de egyptische religie(s) werdt gebruikt?
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jun 2010 17:21

Die schreven in een ander schrift. De bewering dat IHS aan deze Egyptische goden zouden refereren, grenst aan het lachwekkende.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aurelius
Verkenner
Verkenner

123

Berichtdoor Aurelius » 28 jan 2011 21:48

Beste Hazelaar,

Hartelijk dank voor je reactie. Hoewel onze discussie feitelijk off-topic is, reageer ik toch maar op deze wijze: ik zie zo gauw geen andere manier.

Je zegt dat mijn visie op de Katholieke Kerk als de enige ware Kerk vrij extremistisch aandoet. Dat lijkt wellicht zo, maar ik denk niet dat dit het geval is. Ik vind het heel logisch dat Jezus inderdaad slechts een enkele Kerk sticht, een enkele verbondsfamilie, geen 2 of 10 of 30.000. Was de OT verbondsfamilie ook geen eenheid? Afscheiding was meer dan uit den boze. Bovendien dienen we te bedenken dat wij ons in een wereld bevinden waarin er inderdaad 30.000 verschillende kerken bestaan: in een dergelijke context lijkt het verkondigen van een enkele Kerk als de ware dan misschien extreem. De ganse Christelijke heilsgeschiedenis beleed echter niet anders.

Inderdaad: Luther had een grote hervormer kunnen zijn. Echter, alles staat of valt met iemands lidmaatschap van het lichaam van Christus. Indien men bereid is deze op te geven, ja, dan is alles mogelijk: dan verklaren we onszelf tot paus en maken we zelf de dienst uit in onze eigen gestichte kerk. Het is een ander verhaal om te blijven in die ene Kerk die Hij gesticht heeft - of daartoe terug te keren: voor deze mensen heb ik het grootste respect en ik geloof dat zij de 'eersten' zijn. Alle grootste heiligen zijn het erover eens: alles staat of valt met het aanhouden of verlaten van de Kerk. Zoals Paulus schrijft: Jezus is het hoofd en de redder van Zijn lichaam.

Je stelt dat je morgen lid zou worden van de Kerk indien... dan noem je drie punten. Buiten het feit dat ik met Faramir denk dat er reeds meer overeenstemming bestaat dan je wellicht vermoedt, dien je denk ik goed te beseffen dat hetgeen je voorstelt niet mogelijk is. Iedereen kan wel van alles van de Kerk eisen, maar de Kerk kan maar een enkel standpunt hebben: zij zal noodgedwongen mensen moeten 'teleurstellen'. Jij stelt als voorwaarde misschien de kinderdoop; een andere protestant de volwassenendoop. Jij beklemtoont misschien de predestinatie; een andere protestant de eigen verantwoordelijkheid en keuze van de mens. Jij leert misschien dat praten in tongen iets van 'toen' was; een andere protestant zegt dat het tevens iets van nu is. Lees het forum op Refoweb er maar eens op na: er bestaan haast evenveel protestanten als meningen en de discussies lijken vaak eindeloos. De Kerk kan per leerstelling slechts een enkel standpunt innemen. Jij kan zeggen dat jij gelijk hebt: dan staan er naast jou nog 99 andere protestanten die zeggen dat zij gelijk hebben: wiens standpunt moet de Kerk nu honoreren? Moet de Kerk naar jou luisteren en die andere 99 afserveren? Op basis waarvan zou zij naar jou luisteren? Iedere protestant heeft zijn eigen bijbelinterpretaties en andere visies en iedereen weet zeker dat hij of zij gelijk heeft. De waanzin ten top.

Ik heb veel gestudeerd, veel gebeden en veel ontvangen, naar ik geloof. De Kerk is inderdaad pilaar en grondslag van de waarheid. Augustinus schrijft over een heilige Geest die de ziel uitmaakt van het lichaam, de heilige Kerk, en een andere geest, eentje die heerlijk is en/of trots maakt, die de buitenkerkelijken inspireert en verdeeldheid zaait... hij geeft er ook een naam aan...

Om nog even iets te zeggen mbt. het eerste punt wat je aanhaalt: indien ik jou vraag om voor mij bij God te smeken om genezing van vreselijke buikgriep: ben jij dan een middelaar tussen God en ik? Zo niet, dan is Maria dat ook niet. Zo wel, dan zij eveneens. Ook Maria vragen we 'slechts' om voor ons te bidden: wonderen verrichten kan ze niet als mens zijnde. Het is maar toevallig hetzelfde woord: Jezus is de enige middelaar tussen God en de mensen. Toch kan ik ik jou ook middelaar noemen tussen God en mensen, indien jij voor een ander bidt: dan be-middel jij voor hen bij God. Verder droeg Maria Jezus de wereld binnen: middel-s Maria kwam de Messias op aarde. Veel spannender is het niet.

Ik onderschrijf hetgeen wat je zegt over Christelijke feestdagen.

Hartelijke groeten,

Aurelius

Terug naar “Archief”