sex voor je huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bert84
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bert84 » 14 jul 2006 22:18

maar..
om even terug te komen op het allereerste begin:
sex voor het huwelijk.
waarom heeft God sex bedoeld voor het huwelijk?
over die vraag heb ik best wel eens nagedacht en ook over gesproken met vrienden. want sex kan toch ook best wel als je met iemand verkering hebt, of als je iemand vertrouwd.
natuurlijk kan dat wel. maar God heeft er denk ik wel een hele speciale bedoeling mee gehad. hij zegt niet voor niks, dat sex iets is voor in het huwelijk.
waarom zou dat zo zijn?

er zitten hier mensen die al sex gehad hebben, voordat ze gingen trouwen of evt. samenwonen.
die mensen zullen dan ook gemerkt hebben, dat wanneer je 1 keer sex gehad hebt, dat je er dan eigenlijk gelijk verslaafd aan bent. want dan wil je steeds weer sex. iedere keer opnieuw ga je er weer aan verlangen.
en wat nu als je verkering uit gaat? en je hebt sex gehad?? wat dan? die behoeftes blijven dan wel.
er zullen dan mensen zijn die een relatie gaan beginnen, voor de sex. of nog erger.. ze gaan een sexdate aan.
daarvoor heeft God sex absoluut niet bedoeld.
ik denk dat hij daarom gezecht heeft: sex is iets voor in het huwelijk.
wanneer je namelijk getrouwd bent, ga je minder snel uit elkaar (hoewel dat tegenwoordig ook wel anders is). je blijft dus bij elkaar en je kunt samen sex hebben, zodat je aan je "behoeftes" kunt voorzien.

natuurlijk weet ik ook niet zeker of dat hetgene is waarom God sex voor in het huwelijk bedoeld heeft, maar ik zou me deze rede wel kunnen voorstellen.

melodie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor melodie » 14 jul 2006 22:32

God maakte ons toch ook niet met het gebod dat we Hem moeten eren en liefhebben boven alles, omdat als we dat niet doen we naar de hel gaan?

Het heeft denk ik te maken met Jezus en de Bruid. Met het Huwelijk wat wordt gesloten in de hemel. Daar past sex voor het huwelijk niet bij. Je wilt of kunt niet wachten terwijl we wel met smart wachten op de openbaarwording van Jezus en de Bruid.

bert84
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bert84 » 14 jul 2006 22:34

melodie schreef:God maakte ons toch ook niet met het gebod dat we Hem moeten eren en liefhebben boven alles, omdat als we dat niet doen we naar de hel gaan?

leg eens uit..
God heeft mijn leven
Anders geweven
dan ik had verwacht…

Toch heeft dit zegen
Op al mijn wegen
Altijd weer gebracht.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 jul 2006 22:41

marina87 schreef:
Cisca schreef:
parsifal schreef:En hoe HIV de wereld in kwam weten we eigenlijk niet. Wel is heel duidelijk dat het toen de ziekte net ontdekt was 90% van de slachtoffers homo was.

Hoe het op zich in de wereld kwam weet ik niet, dat is met zo veel ziekten, wat je daarna stelt is absoluut niet waar, 'k heb meerdere malen documentaires op tv gezien, en artikelen gelezen over het feit, dat het hiv virus in Afrikaanse landen hoogtij viert bij hetero's.

Ik ga verder niet mee discussieren over HIV en seksuele geaardheid. Maar Parsifal heeft het over toen het NET ontdekt was.

Inderdaad, in Afrika is duidelijk geworden dat het probleem niet alleen een probleem van de homo gemeenschap is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

melodie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor melodie » 14 jul 2006 22:44

bert84 schreef:
melodie schreef:God maakte ons toch ook niet met het gebod dat we Hem moeten eren en liefhebben boven alles, omdat als we dat niet doen we naar de hel gaan?

leg eens uit..
Hier was ik al bang voor... klinkt een beetje wazig he? Ik wilde het eigenlijk weghalen, want weet je, het is zo makkelijk om te 'praten'... maargoed. Het is nu een beetje te laat hehe.

Met dat stukje bedoelde ik dat God niet regels geeft omdat het anders in de soep loopt zoals vaders dat doen met kinderen. Maar omdat Christus ermee geëerd wordt. Dus een gebod van God om Hem te eren is omdat Hij God is. Niet omdat als je het niet doet het slecht af loopt met je. Dat is niet Gods Woord. Gods Woord geeft leven. Geen verderf. Dat bedoel ik.

Jij zegt eigenlijk, God geeft je een gebod omdat als je je er niet aan houdt het uit de hand loopt en het ten nadele is van jezelf. Hiermee suggereer je dat niet Christus maar wij het middelpunt zijn waar Gods geboden om draaien. Deze ikgerichtheid zorgt er júist voor dat je gaat spelen met Gods geboden en sex voor het huwelijk gaat hebben want ja "voor m'n gevoel zijn we getrouwd, en volgend jaar gaan we het echt doen blah blah"

Begrijp je wat ik bedoel? Of ben je het er echt niet mee eens, dan zie ik het vast te zwart-wit. Ik probeer het uit het kader te zien van Gods Woord is Waarheid. En dat Christus de vervulling is van de Wet en de Profeten.

bert84
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bert84 » 14 jul 2006 22:54

ik snap je wel.
en je hebt ook wel gedeeltelijk gelijk denk ik..
maar ik denk niet dat alle regels er zijn, om hem te eren.
we zijn wel mensen. en mensen kunnen niet goed functioneren zonder regels.
dat weet God natuurlijk ook. daarom heeft hij denk ik ook bepaalde regels gesteld voor onze veiligheid, om ons te beschermen.

neem nou de regel:
gij zult geen andere geboden aanbidden....
natuurlijk, die is gemaakt, zodat we God beter kunnen dienen.
maar ik denk dat God die ook gemaakt heeft, voor onze veiligheid.
want Hij weet wel dat wanneer we andere goden zouden aanbidden, dat die weg dan doodloopt.
God heeft mijn leven

Anders geweven

dan ik had verwacht…

Toch heeft dit zegen

Op al mijn wegen

Altijd weer gebracht.

melodie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor melodie » 14 jul 2006 23:02

bert84 schreef:ik snap je wel.
en je hebt ook wel gedeeltelijk gelijk denk ik..
maar ik denk niet dat alle regels er zijn, om hem te eren.
we zijn wel mensen. en mensen kunnen niet goed functioneren zonder regels.
dat weet God natuurlijk ook. daarom heeft hij denk ik ook bepaalde regels gesteld voor onze veiligheid, om ons te beschermen.

neem nou de regel:
want Hij weet wel dat wanneer we andere goden zouden aanbidden, dat die weg dan doodloopt.
In principe is dat gewoon een gebod opgeven wat allang duidelijk was, maar waaraan niemand zich hield... mensen liepen weg van God, weg van Diegene die zoveel van hen hieldt, zo goden achterna waar ze niks aan hadden dan verderf. Hij had alles klaar voor hen en ze rennen zo achter een stel zotten aan. Dat gebod is denk ik als verduidelijking wat ze gedaan hebben, de absurditeit, en een bevestiging van wat in hun harten zou moeten leven. Het confronteerde hen met zichzelf waardoor men nu ziet hoe genadig God is geweest door zelf aan het kruis te gaan om ons te redden.

Lees Hosea, man trouwt met een hoer, stel je voor dat iemand waar je mega veel van houdt en waarmee je gaat trouwen de nacht voor jullie gaan trouwen de deur open zet voor wie haar maar wilt. Zo deden ze met God. En dan zegt God, trouw met deze overspelige vrouw.
De bruid en Christus...

Ik denk dat we teveel vanuit onszelf denken... en op die manier ga je in circeltjes draaien. Niks draait om ons... het is genade dat we nog leven en dat we nog naar Zijn genade kunnen grijpen... deed je het gisteren niet, dan is er vandaag een nieuwe dag.

Och ik kan bezig blijven, ik wil niet afdwalen maar Het huwelijk is zoiets heiligs voor God... Staat in Hebreeën dacht ik ook letterlijk. Houd het huwelijk in ere. In ere omdat God ermee geëerd wordt. Hij is de God van het huwelijk. En omdat de liefde van Christus voor ons duidelijk gemaakt wordt met het huwelijk waarin een man zielsveel van zijn vrouw houdt en de vrouw van haar man... en haar man van Christus en daardoor alles voor haar over heeft, mogen wij het huwelijk eren.

Ach volgens mij heb ik het eerder gelezen in de topic. Sorry dat ik herhaal... maarja... Ik wil het voor mezelf ook vaak herhalen omdat het gewoon zo veelomvattend is en leven geeft. Snappie?

En op m'n kalendertje in de w.c. las ik net nog: Onthoudt elkaar het lichaam niet, tenzij met onderling goedvinden... vers vif van 1 korintiërs 7. Moet je nagaan! Hoeveel liefde men in een huwelijk voor elkaar kan hebben! Dat ze elkaar aan elkaar geven. Staat als tekst ook: Liefhebben is je geven.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 jul 2006 07:58

bert84 schreef:neem nou de regel:

Of om concurrentie de kop in de drukken. :wink:

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 15 jul 2006 09:01

MrSokkie schreef:
bert84 schreef:neem nou de regel:

Of om concurrentie de kop in de drukken. :wink:

*grijns*

Die regels lijken me nou niet bepaald promotiemateriaal :wink:
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 jul 2006 12:09

Dreamster schreef:
*grijns*

Hoeft ook niet, gewoon roepen dat jouw systeem het enige ware is, en daarbij dreigen met hel en verdoemenis voor iedereen die zich er niet aan houdt en je hebt nauwelijks marketing meer nodig.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 15 jul 2006 14:29

MrSokkie schreef:
Dreamster schreef:
*grijns*

Hoeft ook niet, gewoon roepen dat jouw systeem het enige ware is, en daarbij dreigen met hel en verdoemenis voor iedereen die zich er niet aan houdt en je hebt nauwelijks marketing meer nodig.

tegenwoordig werkt dat niet echt meer dus is Hij overgestapt op algemene verzoeningsleer?

Beetje heel cynisch allemaal :wink:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 jul 2006 15:04

Dreamster schreef:tegenwoordig werkt dat niet echt meer dus is Hij overgestapt op algemene verzoeningsleer?

Er zijn er anders nog genoeg die niet vies zijn van een argument ad baculum zo hier en daar. Grappige daaraan is trouwens wel dat het ogenschijnlijk meer effect heeft op de gelovige dan op diegene die hij/zij ermee probeert te overtuigen.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 15 jul 2006 15:46

MrSokkie schreef:
Dreamster schreef:tegenwoordig werkt dat niet echt meer dus is Hij overgestapt op algemene verzoeningsleer?

Er zijn er anders nog genoeg die niet vies zijn van een argument ad baculum zo hier en daar. Grappige daaraan is trouwens wel dat het ogenschijnlijk meer effect heeft op de gelovige dan op diegene die hij/zij ermee probeert te overtuigen.

Nee er zijn er massa's die enkel in de kerk zitten omdat het nou eenmaal hun plicht is en omdat er een bepaalde helle-angst is. Helaas.

Maargoed...ontopic :wink:

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 15 jul 2006 15:48

Heel goed dreamster, ontopic :wink:
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 15 jul 2006 19:43

er zitten hier mensen die al sex gehad hebben, voordat ze gingen trouwen of evt. samenwonen.
die mensen zullen dan ook gemerkt hebben, dat wanneer je 1 keer sex gehad hebt, dat je er dan eigenlijk gelijk verslaafd aan bent

Zo zo, dan zou ik dus nu ernstig verslaafd zijn aan sex. Wil jij aub even mijn therapie dan gaan regelen/betalen, ik ben tenslotte verslaafd.

Rare gedachte hoor: voor het huwelijk sex, betekent verslaafd, maar in het huwelijk zeker niet?
Nog nooit gehoord van viriliteit en gewoon houden van elkaar?

Ik heb ook tussen relaties door lange tijd zonder sex gedaan hoor, en dat ging prima, dus om nu te denken dat mensen die het voor het huwelijk hebben gedaan verslaafd zijn, dat slaat naar mijn idee nergens op.

Of heb jij het wel voor het boterbriefje gedaan, en spreek je op persoonlijke titel?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “Archief”