Belijdenis topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

leentje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor leentje » 20 apr 2006 18:48

MissF schreef:
leentje schreef:
MissF schreef:
Poesje schreef:Het gaat inderdaad om mij en om wat ik doe.. God heeft Zijn werk al gedaan, nu ik nog! God trekt mensen tot zich, dat zeker..maar daarmee heb je niet alles gezegd! God neemt je niet zomaar aan.. Niet eerder dan ik zelf de stap zet naar Hem toe. Het zou wel erg gemakkelijk zijn als we zelf niets hoeven doen. En denken 'als God wil dat ik bekeerd word, doet Hij dat wel..' God werkt in me, dat wel.. Maar bekering aan God overlaten? Nee, ik moet dat doen! Dat is wat ik voor Hem doen moet!

De bijbel is geloof ik duidelijk:
het enige wat je hoeft te doen is je helemaal over te geven aan Hem. 'gewoon' te zeggen: 'God, ik wil het allemaal zelf doen, ik wil het goed genoeg doen, maar ik weet dat ik dat NIET kan, dus doet U het maar. Neemt U mijn leven maar.'

Verder niks genoeg zondenkennis, zonden belijden blablablabla, 'gewoon' bidden en dat zeggen....

Jaja dus het moet alleen van God komen? En wij hoeven er helemaal niks voor te doen? God heeft al zo veel voor ons gedaan, en wat doen wij er voor terug? Willen wij eigenlijk wel bekeerd worden?

Ja, idd, dat vind ik zo gaaf, als ik terugkijk.
Steeds weer dacht ik: ohoh, ik doe zoveel fout, dat kan en wil God nooooit vergeven.
Tot iemand tegen me zei: lekker ben jij. Jij denkt dat God dat niet kan of wil? Ontzettend egoistisch...

Ja, en ik kon niet anders dan diegene gelijk geven...
m.a.w. ik ben het echt met Marnix eens ;)

Het is trouwens erg Rooms, te denken dat je er iets voor moet doen, voor het goed genoeg is

Okee dus jij zegt dat je er niks voor hoeft te doen, dan kan je net zo goed op een stoeltje gaan zitten en als het komt komt het toch wel?

Als je niet werkt krijg je toch ook je geld niet? Daar moet je toch ook wat voor doen voordat je je geld krijg??

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 20 apr 2006 18:50

Smurffie schreef:Overtuigen kun je elkaar toch niet, dus het heeft geen enkele zin. Het levert alleen maar frustraties op :wink:

onze ds zegt dan: overtuigen kan je niet, aftuigen mag je niet, getuig dan maar :lol: :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 20 apr 2006 18:50

Dat merk ik zelf ook Smurffie! Ik kom er op deze manier helemaal niet uit..:)
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 apr 2006 18:52

Dippie schreef:
Lalage schreef:Ik dacht ook wel dat je het met me eens zou zijn :mrgreen: Maar voor Dippie is het snel te kort door de bocht ;)

Sorry? Ik vat dit niet echt positief op...Ik zit hier niet om afgekraakt te worden door mijn geloof en vragen hoor....Dat gevoel krijg ik nu wel even..

Check de knipoog. Niet te snel op je teentjes getrapt zijn he. Ik probeer je te begrijpen, maar het lukt me voor geen meter :-S Jammer vind ik dat.

leentje komt met een formulier aanzetten. Ik heb niets met formulieren, maar wat daar staat klopt denk ik wel in de zin dat je aan het avondmaal herdenkt dat door het bloed van Jezus je zonden vergeven zijn. Mijn indruk is dat jullie dat wel degelijk geloven. Als dat werkelijk zo is, mag je aan het avondmaal gaan. Als je je zonden belijdt, ook al gaat het zo van: "Ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan, maar vergeef me wat er fout ging, in Jezus naam," dan word je bevrijd van die last. Bij het avondmaal herdenk je nog eens extra wat Jezus daarvoor moest doen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 20 apr 2006 18:52

Stoppen dus. En overgaan op het onderwerp zelf. Al heb ik het idee dat daar niets zinnigs meer over te zeggen is.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 20 apr 2006 18:56

Draait het ws weer op hetzelfde uit! Want daar begonnen we mee!
Maar goed, ik wacht eerst maar af voordat ik hier weer wat ga posten! :wink:
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 apr 2006 18:59

Zullen we doen dat we alleen nog maar vragen aan elkaar mogen stellen die we beantwoorden? Zodat we inderdaad getuigen ipv overtuigen...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 20 apr 2006 19:00

*zucht van opluchting*

Heel wijs Lalage :)

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 20 apr 2006 19:05

getuigt ipv overtuigt:

voor mij was belijdenis doen in het openbaar laten horen en merken dat ik God wilde volgen hoe mijn leven ook zou gaan. Het was in een (achteraf gezien) erg moeilijke periode en ik was al ruim een jaar er elke dag naar toe aan het leven.
Verder vond ik het lastig om dat in de (toenmalige) hervormde kerk te doen, vooral omdat ik een van de weinigen was die me toen al bezig hield met vragen over wel of niet SoW etc.
Na een jaar catechisatie en veel gesprekken heb ik toen ook ja gezegd op de derde vraag, maar die was wel ff anders: daar stond als kerk genoemd : de kerk van alle tijden en alle plaatsen, waarvan we geloven dat de hervormde kerk een gestalte is.....

dat (die gestalte) vond ik gelukkig ook echt, maar het leek me lastig om alleen op die kerk ja te zeggen.

Achteraf was het echt de mooiste dag van mijn leven tot nu toe! Ik zou het zo weer over willen doen!

leentje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor leentje » 20 apr 2006 19:12

Lalage schreef:
Dippie schreef:
Lalage schreef:Ik dacht ook wel dat je het met me eens zou zijn :mrgreen: Maar voor Dippie is het snel te kort door de bocht ;)

Sorry? Ik vat dit niet echt positief op...Ik zit hier niet om afgekraakt te worden door mijn geloof en vragen hoor....Dat gevoel krijg ik nu wel even..

Check de knipoog. Niet te snel op je teentjes getrapt zijn he. Ik probeer je te begrijpen, maar het lukt me voor geen meter :-S Jammer vind ik dat.

leentje komt met een formulier aanzetten. Ik heb niets met formulieren, maar wat daar staat klopt denk ik wel in de zin dat je aan het avondmaal herdenkt dat door het bloed van Jezus je zonden vergeven zijn. Mijn indruk is dat jullie dat wel degelijk geloven. Als dat werkelijk zo is, mag je aan het avondmaal gaan. Als je je zonden belijdt, ook al gaat het zo van: "Ik weet niet wat ik verkeerd heb gedaan, maar vergeef me wat er fout ging, in Jezus naam," dan word je bevrijd van die last. Bij het avondmaal herdenk je nog eens extra wat Jezus daarvoor moest doen.

Ken je die formulieren niet dan?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 20 apr 2006 19:12

idd, belijdenisdoendag is 1 van de mooiste dagen. Ook voor mij.

Bij is het gelukkig ook niet zo dat je alleen met je eigen kerk instemt
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 20 apr 2006 19:13

MissF schreef:
Poesje schreef:Het gaat inderdaad om mij en om wat ik doe.. God heeft Zijn werk al gedaan, nu ik nog! God trekt mensen tot zich, dat zeker..maar daarmee heb je niet alles gezegd! God neemt je niet zomaar aan.. Niet eerder dan ik zelf de stap zet naar Hem toe. Het zou wel erg gemakkelijk zijn als we zelf niets hoeven doen. En denken 'als God wil dat ik bekeerd word, doet Hij dat wel..' God werkt in me, dat wel.. Maar bekering aan God overlaten? Nee, ik moet dat doen! Dat is wat ik voor Hem doen moet!

De bijbel is geloof ik duidelijk:
het enige wat je hoeft te doen is je helemaal over te geven aan Hem. 'gewoon' te zeggen: 'God, ik wil het allemaal zelf doen, ik wil het goed genoeg doen, maar ik weet dat ik dat NIET kan, dus doet U het maar. Neemt U mijn leven maar.'

Verder niks genoeg zondenkennis, zonden belijden blablablabla, 'gewoon' bidden en dat zeggen....

En daar zit het volgens mij nu allemaal in. Jij die vind dat je dat helemaal niet nodig hebt, en ik en nog anderen hier, voelen en vinden dat je juist DAT moet hebben en daar berouw over moet krijgen en dat naar Hem toebrengen, anders zal je er NOOIT komen! Zonder zondekennis kan je bij mijn weten never verlost worden!!!
Dus verklaar dat maar eens.....
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 apr 2006 19:14

Ik zou m'n getuigenis van die dag wel over willen doen, maar dan daarna gedoopt worden door onderdompeling lijkt me enorm gaaf. Maar ja, ik heb al belijdenis gedaan, dus dat ligt niet zo makkelijk :-S

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 20 apr 2006 19:14

Lalage schreef:
Dippie schreef:

Ik kijk hier niet naar knipogen, maar naar de woorden. En die deden me pijn, ook al zouden er 10 knipogen bij staan....je doelde ergens op, dat was duidelijk.
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 20 apr 2006 19:15

Lalage schreef:Ik zou m'n getuigenis van die dag wel over willen doen, maar dan daarna gedoopt worden door onderdompeling lijkt me enorm gaaf. Maar ja, ik heb al belijdenis gedaan, dus dat ligt niet zo makkelijk :-S

Nee, idd niet....Ben je al gedoopt? Of nog niet?
Afbeelding

Terug naar “Archief”