Lukas schreef:Ook de gemeente van de bedeling van het geheimenis (de huidige gemeente) behoort tot 'het Koninkrijk van God'.
Deze gemeente heeft echter geen bestemming op aarde, maar een hemelse roeping.
Het Koninkrijk van God, (of koninkrijk der hemelen) is meer een algemene aanduiding voor het machtsgebied van God. Het is als zodanig dus niet alleen een specifieke bedeling. (ik denk dat er verder geen bijzonder onderscheid is in de termen "koninkrijk van God" of "koninkrijk der hemelen", maar als iemand daar een ander inzicht in heeft hoor ik dat graag).
Ik concludeer hieruit dat wat Paulus voor Hand. 28:28 verkondigde, dus niet verschilde van wat hij na Hand. 28:28 verkondigde. Dat lijkt me wel een juiste conclusie op basis van wat de tekst in Hand. 28 zegt. Want hij legde de joodse leiders het koninkrijk van God uit en hij deed dat nadat ze, onderling van mening verschillend, waren vertrokken, nog steeds. Dat is wel wat anders dan wat de ultra-bedelingenleer ons vertelt, nl. dat Paulus iets anders zou prediken nadat de joden bij hem vertrokken waren.
In tegenstelling tot wat je zegt over het joodse volk, zie ik hier geen afsluiting van de weg voor het joodse volk, maar een open eind aan het boek Handelingen. Wat al sinds het begin van de komst van Jezus werd gezegd (wat zeg ik, door Jesaja al):
Jes. 6:9
Toen zei Hij: Ga en zeg tegen dit volk:
Luister voortdurend, maar u zult het niet begrijpen.
Zie voortdurend, maar u zult het niet opmerken.
10 Maak het hart van dit volk vet,
en stop hun oren toe, en sluit hun ogen;
anders zullen zij met hun ogen zien, en met hun oren horen,
en met hun hart begrijpen en zich bekeren, en zal Hij hen genezen. zie Matt 13:14; Mark 4:12; Luk 8:10; Joh 12:40 Hand 28:26; Rom 11:8, wordt hier nog steeds gezegd. Het volk wordt het wel verkondigd, maar het zal zich voor een groot gedeelte niet bekeren. Dit is dus iets wat al vanaf de komst van Christus steeds wordt verteld, door Hemzelf en door de apostelen. Er wordt nergens gezegd: "en nou is het uit, nu is het (tijdelijk) niet meer voor jullie". Nee, dit gaat samen met de verkondiging van het Evangelie, totdat dit Evangelie over de hele aarde verspreid zal zijn. En dan, naar ik geloof, zal Israël tot bekering komen. Maar dat is geen bedelingenleer, wel heilsleer.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)