Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:... En in Johannes 1 staat:
In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God.
En verderop:
14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. 15 Van hem getuigde Johannes toen hij uitriep: ‘Hij is het over wie ik zei: “Die na mij komt is meer dan ik, want hij was er vóór mij!”’ 16 Uit zijn overvloed zijn wij allen met goedheid overstelpt. 17 De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. 18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die (1:18 ) de enige Zoon, die zelf God is, die – Andere handschriften lezen: ‘de enige Zoon, die’.aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.
Loëlla schreef:Uit Johannes 1:1, 2 blijkt welke naam degene die Jezus werd, in de hemel droeg. Daar staat: "In het begin was het Woord [Grieks: Lo´gos], en het Woord was bij God, en het Woord was een god ["was goddelijk", AT; Mo; of: "van goddelijke natuur", Böhmer; Stage]. Deze was in het begin bij God.".
Wullimpie schreef:Ik heb zo het idee dat je ons dat nu gaat uitleggen.
parsifal schreef:Ik ga me niet ook nog eens uitgebreid met de discussie bemoeien Loella heeft al tegenstandersgenoeg.
parsifal schreef:Discussie over dit onderwerp is trouwens wel lastig, omdat wij lekker makkelijk kunnen pareren. Aan de ene kant is er 1 God en als er dan kritiek op de eenheid komt kunnen we dat weer op de drieheid schuiven.
Loëlla schreef:parsifal schreef:Discussie over dit onderwerp is trouwens wel lastig, omdat wij lekker makkelijk kunnen pareren. Aan de ene kant is er 1 God en als er dan kritiek op de eenheid komt kunnen we dat weer op de drieheid schuiven.
Ja, Drie-eenheid is soms wel makkelijk. Wanneer het moeilijk wordt om uit te leggen, zeggen sommigen "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk", en daar blijft het bij. Of ze baseren zich op 1, 2 of 3 mysterieuze / onduidelijke teksten, en bekijken die óf niet in de context of achtergrond, óf nemen het letterlijk, zonder te onderzoeken of dat strookt met de rest van de inhoud van de bijbel.
Ik vind dat alles het onderzoeken waard is. Klopt het niet, dan klopt het niet, klopt het wel, oké. Ik denk dat God niet graag zou hebben dat we dingen geloven die hij niet goedkeurt. Maar daar heeft iedereen wel zijn visie over. Ik richt me ook tot wat geleerden zeggen. Wanneer ze het er allemaal mee eens zouden zijn dat de Drie-eenheid zou bestaan, en de bijbel ook in die richting dacht, dan zou ik het ook geloven. Maar beiden spreken volgens mij het tegendeel.
Allereerst over de drie-eenheid. Hierin wordt zowel een drieheid als een eenheid beleden. De drieheid geeft aan dat er geen = kan staan tussen Vader, Zoon en Geest. De eenheid geeft aan dat de binding zo groot is dat alle drie God genoemd kunnen worden, één God wel te verstaan. Het gaat verder dan dat vader, moeder en zoon één gezin vormen, maar toch is dat iets om een beetje een idee te krijgen. Veel kritiek op de drie-eenheid gaat er vanuit dat wij niet iets van een drieheid geloven.
Er is 1 God, toch geloven wij dat ook Jezus naast de Vader God is. Kijk naar de keren dat de Heere "Ik ben" op Zichzelf betrekt. Geen wonder dat de Farizeeën Hem wilden stenigen. Het meest duidelijk wordt dit in Johannes 8:58, waar de Heere niet zegt "Eer Abraham was, was Ik" maar "Eer Abraham was "ben Ik"" Ook op de vraag van de hogepriester in Mark 14:61 antwoord Christus met het "Ik ben". Merk op dat hier in het Grieks iets vreemds gebeurd. door ook "Ik" te gebruiken wordt echt verwezen naar God's Naam, het is meer dan een antwoord op de vraag.
Verder betrekt de Heere teksten die in het Oude Testament op God slaan "als over de goede herder", "Schepper zijn" op Zichzelf.
Voor een uitgebreide verwijzing naar teksten zie ook:
http://ic.net/~erasmus/RAZ98.HTM
(al zitten hier teksten bij die niets bewijzen).
goede referenties qua boeken zijn m.i.:
Jezus Kurios van Prof vd Beek
Hij kwam bij ons heel gewoon van Leon Morris.
Vaya con Dios,
Parsifal
parsifal schreef:Oke toch mijn mening: Ik geloof niet dat de mensen die als eerste de drie-eenheid onder woorden hebben gebracht geen verstandige mensen waren of dat ze van slechte wil waren.
Goed, in mijn Bijbelvertaling staat het wat anders, maar hierin ga ik nog met je mee.De enige heilige engel buiten Gabriël die in de bijbel bij name wordt genoemd, en de enige die als �aartsengel� wordt aangeduid (Ju 9). De naam komt voor het eerst in hoofdstuk 10 van het boek Daniël voor, waar Michaël wordt beschreven als �een van de voornaamste vorsten�; hij kwam een geringere engel te hulp die werd tegengestaan door �de vorst van het koninklijke gebied van Perzië�. Michaël wordt �de vorst van Daniëls volk� genoemd, �de grote vorst die staat ten behoeve van de zonen van [Daniëls] volk� (Da 10:13, 20, 21; 12:1).
Ik vind het wat vreemd eigenlijk, je haalt nu Exodus 23:20 en 21 aan in 21 wordt inderdaad gesproken over 'een Engel voor uw aangezicht', met wat wil kun je daar Michaël in zien. Echter, lees je vers 21 daar staat 'want Mijn Naam is in het binnenste van Hem' mij lijkt het dan erg moelijk dat Michaël zou zijn aangezien Engelen niet goddelijk zijn (wat hier dus gezegt wordt over de Engel die het volk Israel door de woestijn hielp.Hierdoor wordt te kennen gegeven dat Michaël de engel was die de Israëlieten door de wildernis leidde (Ex 23:20, 21, 23; 32:34; 33:2). Deze gevolgtrekking wordt ondersteund door het feit dat �de aartsengel Michaël . . . een geschil had met de Duivel en redetwistte over Mozes� lichaam�. � Ju 9.
Ik denk dat daar ook een plausibele verklaring voor is. In Openbaring staat dat Michael met zijn engelen zal krijgen tegen de draak (er staat niet alle engelen) waardoor ik eerder geneigd ben om te denken dat Michael de baas van het hemelse leger is dan de overste van alle engelen.De aanwijzingen in de Schrift geven te kennen dat de naam Michaël betrekking had op Gods Zoon voordat hij de hemel verliet om Jezus Christus te worden, en ook na zijn terugkeer. Michaël is de enige van wie wordt gezegd dat hij �de aartsengel� is, wat �hoofdengel� of �overste der engelen� betekent. De uitdrukking komt in de bijbel alleen in het enkelvoud voor. Dit schijnt erop te duiden dat er maar één is die door God is aangesteld tot hoofd of voornaamste van de hemelse legerscharen.
Een staaltje wishfull-thinking of inlegkunde bij uitstek. In de hele Schrift zijn er beschrijvingen en omschrijvingen te vinden over wat in deze tekst 'de stem des archangels' wordt genoemd, in andere teksten wordt het 'Zijn stem (Joh 5:27)', 'de laatste bazuin (1 Kor 15:52)' die termen worden meer gebruikt, zie het boek Openbaringen (de zevende engel die gebazuind heeft etcetra). Kortom, ik zie niet in waarom hier zou worden gezegt dat Jezus Christus een archangel, of zelfs Michaël is.In 1 Thessalonicenzen 4:16 wordt de stem van de uit de dood opgewekte Heer Jezus Christus als die van een aartsengel beschreven, waardoor gesuggereerd wordt dat hij in feite zelf de aartsengel is.
Ook dit meegenomen hebbende, zie ik nog niet in waarom Christus de archangel Michael zou zijn, misschien is de 'stem van de arachangel' wel 'de roep van de sjofar' of 'de stem van de bazuin' verschillende beschrijvingen voor hetzelfde, de bazuin was het Joodse instrumenten om belangrijke dingen mee 'rond te bazuinen', ik denk dan ook dat Paulus dit gebruikt als symbool, als Paulus een Neger was geweest zou het de stem van de tam-tam zijn geweest.Deze tekst schildert hem af als neerdalend uit de hemel met �een bevelende roep�. Het is derhalve alleen maar logisch dat de stem die deze bevelende roep laat weerklinken, wordt aangeduid met een woord dat geen afbreuk zou doen aan de grote autoriteit die Christus Jezus thans als Koning der koningen en Heer der heren bezit (Mt 28:18; Opb 17:14). Wanneer de aanduiding �aartsengel� geen betrekking zou hebben op Jezus Christus maar op andere engelen, zou de vermelding van �de stem van een aartsengel� niet passend zijn. In dat geval zou daarmee een stem zijn bedoeld die minder autoriteit bezat dan die van de Zoon van God.
De tijd van het einde kan drie dingen betekenen.Er zijn ook andere schriftplaatsen die bevestigen dat Michaël inderdaad de Zoon van God is. Nadat Daniël voor het eerst gewag had gemaakt van Michaël (Da 10:13), tekende hij een profetie op die wat de vervulling ervan betreft helemaal tot in �de tijd van het einde� reikt (Da 11:40) en verklaarde vervolgens: �En gedurende die tijd zal Michaël opstaan, de grote vorst die staat ten behoeve van de zonen van [Daniëls] volk� (Da 12:1)
Ben ik het mee eens, koningen en opstaan zou kunnen duiden op mijn verklaring 1; hierboven.Michaëls �opstaan� zou verband houden met �een tijd van benauwdheid . . . zoals er niet is teweeggebracht sedert er een natie is ontstaan tot op die tijd� (Da 12:1). In Daniëls profetie heeft �opstaan� vaak betrekking op het optreden van een koning, hetzij door zijn koninklijke macht op te nemen of door in zijn hoedanigheid van koning doeltreffend te handelen (Da 11:2-4, 7, 16b, 20, 21).
Alweer zie ik niet in waarom de Christus dezelfde zou zijn als Michael (waarom worden ze dan verschillend gebruikt in het boek Openbaringen? de ene keer Michael en de andere keer de Christus?).Dit is een ondersteuning voor de gevolgtrekking dat Michaël Jezus Christus is, aangezien Jezus Jehovah�s aangestelde Koning is, die de opdracht heeft gekregen alle natiën te Har�Magedon te vernietigen. � Opb 11:15; 16:14-16.
Het boek Openbaring (12:7, 10, 12) noemt Michaël specifiek in samenhang met de oprichting van Gods koninkrijk en verbindt deze gebeurtenis met moeilijkheden voor de aarde: �En er brak oorlog uit in de hemel: Michaël en zijn engelen streden tegen de draak, en de draak en zijn engelen streden. En ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen: �Nu is gekomen de redding en de kracht en het koninkrijk van onze God en de autoriteit van zijn Christus, want de beschuldiger van onze broeders . . . is neergeslingerd! Weest hierom vrolijk, gij hemelen en gij die daarin verblijft! Wee de aarde en de zee.��
En weer (het wordt saai) zie ik het weer niet. Er staat duidelijk dat Michael het leger van de engelen, niet Jezus Christus.Jezus Christus wordt later afgebeeld als degene die de hemelse legers aanvoert in de oorlog tegen de natiën der aarde (Opb 19:11-16).
Zoals ik hierboven al schreeft, er staat dat Michael de engelen aanvoerde in de oorlog tegen de Draak (en een zware oorlog voeren; ze zijn gelijk; Satan is een gevallen arachangel). Als die engel, Jezus Christus zou zijn, zou het een vingerknipje van zijn hand zijn en poef, het hele leger demonen onder aanvoering van de Draak zou de Hel in gaan.Dit zou voor die natiën een periode van benauwdheid betekenen, die logischerwijs binnen de �tijd van benauwdheid� zou vallen die verband houdt met het opstaan van Michaël (Da 12:1). Aangezien de Zoon van God oorlog moet voeren tegen de natiën, is het alleen maar redelijk om aan te nemen dat hij degene was die voordien met zijn engelen tegen de bovenmenselijke draak, Satan de Duivel, en diens engelen heeft gestreden.
Nu volg ik je gedachtengang helemaal niet meer. Van dat Woord is namelijk geschreven dat het In God was, en dat het God was, (in den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God zo uit mijn hoofd), engelen zijn geen Goden dus kan het Woord niet de titel van Michaël zijn, ik geloof niet dat Jezus ooit afstand heeft gedaan van de titel 'Het Woord van God', Het Woord van God kwam naar de Aarde in een menselijke vorm, Jezus.Gedurende zijn voormenselijke bestaan werd Jezus �het Woord� genoemd (Jo 1:1). Bovendien droeg hij de eigennaam Michaël. Uit het feit dat hij ook na zijn opstanding de naam Jezus heeft behouden (Han 9:5), blijkt dat �het Woord� identiek is met de Zoon van God op aarde. Dat hij zijn hemelse naam Michaël en zijn titel (of naam) �Het Woord van God� (Opb 19:13) weer aannam, brengt hem met zijn voormenselijke bestaan in verband. Zelfs de naam Michaël, die �Wie is gelijk God?� betekent, laat uitkomen dat niemand aan Jehovah God gelijk is of hem kan evenaren en dat zijn aartsengel Michaël zijn grote Voorvechter of Rechtvaardiger is.
Ik heb hem ook doorgenomen, en ben nog steeds totaal niet overtuigd, ik zie dit meer als een stuk Jehova's Getuigen-propaganda wat overloopt van de Apocalyptische denkbeelden waarin het bijna de hele Bijbel wil plaatsen, ze willen alles verklaren, begrijpen en onderzoeken (wat natuurlijk geen zonde isIk denk Dave dat de verklaring hier boven na een grondige bestudering voor zich spreekt. Succes met je studie
Raido schreef: Ik heb hem ook doorgenomen, en ben nog steeds totaal niet overtuigd, ik zie dit meer als een stuk Jehova's Getuigen-propaganda wat overloopt van de Apocalyptische denkbeelden waarin het bijna de hele Bijbel wil plaatsen, ze willen alles verklaren, begrijpen en onderzoeken (wat natuurlijk geen zonde is ); echter... Ik kan mij er niet van onttrekken dat ze nogal eens erg gekleurd Bijbelteksten uitleggen aan de hand aan de hand van hun eigen Bijbelvertaling (die; eerlijk is eerlijk toch best wel gekleurd is).
TheKeimpe schreef:W. à Brakel stelt dat één van de manieren om het bijbellezen onvruchtbaar te maken is om alles in het apocalytische te trekken
Loëlla schreef:Of een getal letterlijk of symbolisch moet worden opgevat, hangt dus van de achtergrond en context af.
O, daar schaam ik mij helemaal niet voor hoor. Echter het is een post uit een veel langere discussie, waarbij ik wat gallisch werd van het toontje van een Jehovah's Getuige die zogoed als alles doortrekt richting Armageddon.Toch vind ik dit aangehaalde stukje meer gekleurd dan mijn bijbel.
TheKeimpe schreef:Loëlla schreef:Ik ben dezenamiddag weg, dus jullie moeten het met al mijn voorgaande posts stellen. Je kan ze bv herlezen?
Je gaat weg om niet meer terug te komen?
Raido schreef:Ik gaf vooral aan welke teksten er gebruikt worden als ondersteuning van het Jezus = Michael idee en hoe ik die teksen zie
Loella schreef:Waar zullen we het nu over hebben?
Loella schreef:Geïntimideerd door de keizer ondertekenden de bisschoppen op slechts twee na de geloofsbelijdenis, velen van hen zeer tegen hun zin
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten