Seks voor het huwelijk. Waarom wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 jul 2005 06:47

Da's ook niet gezond.....bij je ouders blijven wonen totdat er kinderen komen???? Hoe lekker is het om samen met je man/vrouw samen te leven.......

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 18 jul 2005 08:10

hmm zo wie zo even afgezien van het sexuele gebeurenissen lijkt het me zeer onverstandig om zo lang bij je ouders te wonen , je kan dan jezelf niet goed vormen en ik heb er zat van gezien waarmee het niet goed afloopt (relatief gezien dan he )

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 18 jul 2005 08:56

Nelleke Bakker schreef:eerlijk gezegd..als ik een vriend zou hebben die al met meerdere meisjes sex gehad heb..dat zou ik toch echt niet fijn vinden.
Een naar idee gewoon.
Zo ook andersom..en dat heeft niets te maken met het feit of het nu wel of niet mag..

Helemaal mee eens!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 jul 2005 10:11

Nelleke Bakker schreef:
Het hoeft ook niet altijd zo te zijn dat je gelijk spijt hebt..maar meestal als je dan weer een nieuwe relatie aan gaat krijg je pas spijt. Dat hoeft nog niet eens te zijn voor het feit dat je svhh gehad heb, maar schaamte voor je nieuwe vriend/vriendin, toch?

aragorn schreef:
Maar waarom zou je je schamen dan? Weer omdat je denkt dat het eigenlijk niet zou mogen?

nee, niet daarom. maar je bent al wel "uitgepakt" door een ander..
Dat is voor geen van beide een prettig idee..
Alhoewel ik denk dat het voor een man weer anders ligt. over het algemeen zijn mannen er veel minder emotioneel bij betrokken( meer gericht op "de daad" zelf) terwijl vrouwen meer "dromen van de ridder op het witte paard"( romantisch) en het er vaak ook moeilijker mee hebben als het uitgaat.
Oftewel: mannen kunnen sex en liefde heel makkelijk van elkaar scheiden

(ik wil niet iedereen over 1 kam scheren, voor de duidelijkheid) :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 jul 2005 10:30

essieee schreef:
Aragorn schreef:
Nelleke Bakker schreef:Het hoeft ook niet altijd zo te zijn dat je gelijk spijt hebt..maar meestal als je dan weer een nieuwe relatie aan gaat krijg je pas spijt. Dat hoeft nog niet eens te zijn voor het feit dat je svhh gehad heb, maar schaamte voor je nieuwe vriend/vriendin, toch?

Maar waarom zou je je schamen dan? Weer omdat je denkt dat het eigenlijk niet zou mogen? :)

Omdat je dan toegeven moet dat je jezelf snel al hebt gegeven; terwijl het bijv. maar een paar maanden aan is geweest, omdat je je niet hebt kunnen beheersen en misschien ook omdat je er onwijs van hebt genoten met diegene toen......

Dus gaat het weer vooral over seks terwijl je het eigenlijk niet wilde/je er niet aan toe was. Ik zou er denk ik moeilijk spijt van kunnen hebben als het in een goede relatie geweest zou zijn. Als je een nieuwe vriend(in) hebt wil dat toch niet zeggen dat al het fijne dat je in vorige relaties gehad hebt niet meer fijn is?

Nelleke Bakker schreef:nee, niet daarom. maar je bent al wel "uitgepakt" door een ander..
Dat is voor geen van beide een prettig idee..
Alhoewel ik denk dat het voor een man weer anders ligt. over het algemeen zijn mannen er veel minder emotioneel bij betrokken( meer gericht op "de daad" zelf) terwijl vrouwen meer "dromen van de ridder op het witte paard"( romantisch) en het er vaak ook moeilijker mee hebben als het uitgaat.
Oftewel: mannen kunnen sex en liefde heel makkelijk van elkaar scheiden

Daar heb je denk ik wel een punt ja. Alhoewel ik de indruk heb dat vrouwen wat dat betreft wel een beetje een 'inhaalslag' aan het maken zijn. :)

Dat ze het er moeilijker mee hebben als het uitgaat zou ik niet durven zeggen. Misschien wel met dit ene aspect, maar niet in het algemeen.

Anyway, voor mij is het opzich geen heel onprettig idee. Iedereen heeft een verleden, heeft vóór jou anderen liefgehad, etc. Dat is onderdeel van je leven, waar je je niet voor hoeft te schamen lijkt me.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 18 jul 2005 10:42

Ik bdoel eigenlijk dat als God seks voor het huwelijk af zou keuren omdat het tot gevolg heeft dat er kinderen van komen, je dus letterlijk tot 1 vlees wordt met die ander, seks dus een specifiek doel heeft (haha nu niet meer omdat er vbh-middelen zijn).

kortom is het 'tot 1 vlees zijn=geslachtsgemeenschap' of 'tot 1 vlees zijn=een kind'?

weet jij het...?
Laatst gewijzigd door aardmannetje op 18 jul 2005 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 jul 2005 10:43

aragorn schreef:
Daar heb je denk ik wel een punt ja. Alhoewel ik de indruk heb dat vrouwen wat dat betreft wel een beetje een 'inhaalslag' aan het maken zijn.

Dat ze het er moeilijker mee hebben als het uitgaat zou ik niet durven zeggen. Misschien wel met dit ene aspect, maar niet in het algemeen.

Anyway, voor mij is het opzich geen heel onprettig idee. Iedereen heeft een verleden, heeft vóór jou anderen liefgehad, etc. Dat is onderdeel van je leven, waar je je niet voor hoeft te schamen lijkt me.

daarom zei ik al: ik wil niet iedereen over 1 kam scheren :D

Maar je hebt gelijk wat betreft de rest hor. Natuurlijkis het niet zo dat je gelijk maar overal spijt van moet hebben, zeker niet!!
Het is juist belangrijk dat je de goede herinneringen bewaart! :D
Maar goed..ik denk dat ik teveel van mezelf uitga..
Mijn situatie zat net iets anders in elkaar :cry:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 jul 2005 11:00

Ja, daarom is het ook wel belangrijk dat je weet wat je doet enzo. Anders kan het idd toch minder leuk worden. En dan is geen svhh toch een makkelijke regel om er zeker van te zijn dat dat je niet zal gebeuren. :) (Alhoewel het in het huwelijk natuurlijk ook lang niet altijd geweldig en zonder wanklank is)

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 18 jul 2005 11:26

Spons schreef:hmm zo wie zo even afgezien van het sexuele gebeurenissen lijkt het me zeer onverstandig om zo lang bij je ouders te wonen , je kan dan jezelf niet goed vormen en ik heb er zat van gezien waarmee het niet goed afloopt (relatief gezien dan he )

Als we kijken naar nu dan is dat wel zo, voordat je carriere hebt gemaakt en geld hebt om hen te verlaten ben je toch al weer een stuk ouder. Maar het gaat hier toch over de seksuele geb., dan heeft het toch invloed op je keuze. Als je van mening bent dat 'tot 1 vlees zijn' inhoud dat je gemeenschap hebt dan kun je het niet voor het huwelijk hebben, als het 'tot 1 vlees zijn' nou eens wel betekend dat je kinderen krijgt van elkaar dan zijn voorbehoedsmiddelen toch het ultieme bewijs dat het nu wel kan/mag voor het huwelijk? :? :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 jul 2005 11:34

aardmannetje schreef:
Spons schreef:hmm zo wie zo even afgezien van het sexuele gebeurenissen lijkt het me zeer onverstandig om zo lang bij je ouders te wonen , je kan dan jezelf niet goed vormen en ik heb er zat van gezien waarmee het niet goed afloopt (relatief gezien dan he )

Als we kijken naar nu dan is dat wel zo, voordat je carriere hebt gemaakt en geld hebt om hen te verlaten ben je toch al weer een stuk ouder. Maar het gaat hier toch over de seksuele geb., dan heeft het toch invloed op je keuze. Als je van mening bent dat 'tot 1 vlees zijn' inhoud dat je gemeenschap hebt dan kun je het niet voor het huwelijk hebben, als het 'tot 1 vlees zijn' nou eens wel betekend dat je kinderen krijgt van elkaar dan zijn voorbehoedsmiddelen toch het ultieme bewijs dat het nu wel kan/mag voor het huwelijk? :? :wink:

Over dat eerste: waarom moet je eerst carriere maken? Je gaat toch niet tot je dertigste bij je ouders wonen? Voor 250 euro kan je overal, ook in Amsterdam, wel woonruimte vinden. En dat kan zelfs iemand in de bijstand nog wel betalen (ik leef nu ook van bijstandniveau, ben namelijk student).

Verder vind ik het onzin wat je beweert over die kinderen. God geeft je het advies om voorzichtig te zijn met seks omdat het niet alleen lichamelijke, maar ook geestelijke banden legt. En dat is niet alleen als je all the way bent gegaan. Ik kan erover mee praten en ik weet niet of ik er nou zoveel spijt van heb hoor, maar het heeft soms wel invloed. En als je echt helemaal all the way bent gegaan, daar heb ik dan weer geen ervaring mee, maar dat schijnt dan weer meer invloed op je te hebben.

Bovendien kunnen er altijd rare dingen gebeuren waardoor je wel een kind krijgt (condoom scheurt, je moet antibiotica waardoor de pil niet werkt, weet ik veel wat). Dus ik wacht lekker ;)

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 18 jul 2005 12:45

@Lalage
over dat eerste: ik vergeleek het ff met de tijd waarin het geschreven is, toen was je eerder 'toe aan' omdat je de zekerheid van een carriere niet zonodig hoefde te creeeren, er ook veelal geen mogelijkheden waren om je te ontwikkelen door SES. Deze taak en uitdaging is er nowaday wel dus zijn we er later aan toe. Lichamelijk denk ik wel eerder dus is het afzien...
Maar bij je ouders blijven wonen kan ook symbolisch worden gezien, je trouwt dan ook uit huis als je allang niet meer huis woont, is gwoon leuk.

Je schrijft: 'Verder vind ik het onzin wat je beweert over die kinderen'
Ik beweer niets hoor, ik schrijf toch in 'als, dan'.
Ik ben er wel benieuwd naar hoe anderen dit zien...(ff heel bout: als '1 vleeszijn' het moment is dat een lichaamsdeel in het lichaam van de ander wordt gebracht (penetratie) dan is ook tongzoenen al 'tot1vleeszijn'...).

Als mijn veronderstelling wel eens waar zou zijn en je pas 'tot1vlees' bent geworden met elkaar als er een kind komt, dan zou daar zonder te rekenen toch een argument zijn te vinden tegen (of juist voor) voorbehoedsmiddelen?
Dan moet je m.i. nog steeds voorzichtig om gaan met seksualiteit omdat je dat 'tot1vleesworden' wel dient te voorkomen voordat je 'je ouders verlaat' :wink:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 jul 2005 13:42

Hydro schreef:Oke, voor Kurtyo dan maar ff een onderbouwing. Ik, als christen, geloof dat seks (de geslachtsdaad) thuishoort binnen het huwelijk (en velen met mij geloven dat).

Dat begrijp ik, ik ben behoorlijk thuis in het heersende christelijke gedachtengoed. Ik heb vele bijbelteksten naar mijn hoofd geslingerd gekregen w.b.t. dit onderwerp maar nog steeds ben ik niet overtuigd van de bijbelse onderbouwing tegen seks voor het huwelijk. Dat mensen dan van alles roepen zonder argument of onderbouwing van dat argument is voor mij reden om een eerste beeld te vormen. Vandaar mijn vorige reactie op jou.

In dat opzicht heeft het voorspel in de verkeringstijd z'n beperkingen. In mijn ogen gaat voorspel vanzelf over in de geslachtsdaad (heb geen ervaring daarmee dus kan me vergissen :wink:).

Ik begrijp je, maar ik denk dat 'voorspel' niet echt een gelukkige benaming is. Als je het woord 'voorspel' namelijk letterlijk neemt dan kun je dat interpreteren als 'voor de geslachtsdaad'. Vanuit dat oogpunt werk je bij het voorspel dus richting de daad, inderdaad. Maar de handelingen die jij als voorspel ziet, hoeven niet perce een voorspel te zijn. Het is niet zo dat die handelingen automatisch lijden tot geslachtsgemeenschap. Vandaar mijn twijfel bij het woord 'voorspel'.

Ben ik tijdens m'n verkering bezig met het voorspel, dan is er op een gegeven moment een grens voor mij. Maarja, als je bewust bezig bent met het voorspel, is de intentie om hét te doen er ook wel denk ik.

Dat ligt toch echt aan jezelf, je bent er zelf bij en als je de grenzen duidelijk hebt hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Natuurlijk verlang je naar de ander en natuurlijk is er de verleiding, maar nogmaals: je bent er zelf bij en als je de grenzen voor jullie duidelijk hebt vastgesteld...

Zelf ben ik niet tegen seks voor het huwelijk. Dus automatisch heb ik ook geen problemen met 'het voorspel'. Maar als ik een vriendin heb die moeite heeft met seks voor het huwelijk of gewoon niet 'all the way' wil gaan, dan respecteer ik dat en is het voor mij duidelijk hoever ik mag/moet gaan. Niet dat het dan nooit lastig is.

Maar je zult het wel met me eens zijn, dat vooral jongerenbladen als Break-Out enzo het wel platvloers gebruiken. Sex is in hun ogen iets dat je met hetzelfde gemak doet als naar de winkel gaan en je moet er maar zoveel mogelijk van genieten, want het is zo fijn. Het wordt m.i. losgekoppeld van alle gevoelens die er bij betrokken zijn. Seks, met alle uitingen daarvan (ook knuffelen enzo versta ik er nu onder) is meer dan dat. Het is een uiting van liefde naar elkaar en ook een uiting van wederzijds verlangen (als het goed is) dat God geschapen heeft tussen man en vrouw.

Ja, ik snap het verschil tussen de diverse interpretaties van seks, maar dat zit niet in de spelling dus je punt is niet juist.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 jul 2005 13:48

Mondriaan schreef:helaas kurtyo ben ik het niet met jou eens.

Ach, zo 'helaas' is dat niet hoor.

wie projecteert nu zijn mening? de achtergrond die wij hebben is dat je wacht.Maar wij zijn niet anders in denken, dan (jou) die het wel doet.

Je zinsopbouw maakt het voor mij lastig om exact te begrijpen wat je bedoelt. Maar ik projecteer mijn mening niet, ondanks dat jij vindt van wel, klaarblijkelijk. Ik heb ook geen moeite met een andere mening, mits die onderbouwt is, vandaar mijn vraag aan Hydro om onderbouwing (en die heeft hij gegeven).
De achtergrond die ik heb, officieel, is ook 'wachten'. Maar nog nooit heeft iemand mij kunnen overtuigen dat dit ook werkelijk het beste is, ook niet vanuit bijbels oogpunt.

juist door te wachten leer je elkaar steunen en optijd elkaar trerughouden te vertegaan.

Wat bedoel je nu eigenlijk? Dat je moet wachten om elkaar te kunnen steunen? Ik kan je verzekeren: steun heeft niets te maken met al dan niet vrijen voor je huwelijk. Als dat wel zo is, zegt dat iets over de zieke geest van desbetreffende personen.

als je het (voorspel) strelen en aanraken van elkaar niet beperkt dan kom je zo op een glijdende schaal dat je niet of nauwelijks terug kan als je tever gaat.

Maar wat is 'te ver'? 'Te ver' is een enorm subjectief begrip en voor iedereen anders. 'Te ver' bestaat dus eigenlijk niet. Daarbij ken ik voorbeelden van mensen die hun principes aan de kant schoven maar toch weer terug zijn gegaan.

en liefde wil altijd meer en heeft nooit genoeg want na een keer gemeenschap wil je het weer! dat is gezond maar daar moet dan wel de basis voor zijn! in het huwelijk.

Ik geloof niet in het huwelijk als basis, daar heb ik teveel huwelijken voor zien stranden. Het is ontzettend naïef om te denken dat het huwelijk een stevige basis is voor liefde en voor seks.
Ik weet zeker dat je binnen een normale relatie een minstens zo stevige basis hebt als binnen het huwelijk. Zo niet, dan is er überhaupt iets mis met je relatie.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 jul 2005 13:51

Mondriaan schreef:Wat vindt je zelf! :?: :-$

Het lijkt mij niet helemaal vreemd als je elkaar pas helemaal naakt zou zien in de h-nacht.

Mij wel. Ik ken een leuk voorbeeldje. Desbetreffende personen trouwden en hadden nog nooit een andere seksuele handeling 'ondergaan' dan alleen zoenen. Hun seksleven bleek echter zo verschrikkelijk tegen te vallen dat het huwelijk er op is stukgelopen, nu, dat lijkt me niet bepaald wenselijk, of wel?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2005 13:53

mannen kunnen sex en liefde heel makkelijk van elkaar scheiden
Of mannen hebben een andere definitie van liefde, dus niet het totaal gaan voor een bepaalde persoon, met alle concequenties van dien :)

en trouwens, volgens mij is die tijd al lang voor bij dat vrouwen zo zijn, als ik al die wulpse jongedames langs zie komen op het zwembad en met hun ogen lonken en vreemde gebaren ende bewegingen maken richting badhokjes en zo...

where is da love?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”