In de Hemel geen herkenning?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 09 mei 2006 07:45

peter77 schreef:Wat zal jij een moeite hebben met Handelingen 2: 17

En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouderen zullen dromen dromen:

volledig mee eens...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 mei 2006 10:22

Zoals jij Peter77 invulling geeft aan Handelingen 2:17 is de oude vervloekte leer van Pelagius en dus algemene verzoening leer.
De apostelen halen in Handelingen 2:17 Joël aan. ik denk niet dat jij Joël aldaar uit de SV met verklaring gelezen heeft ander had jij zo niet gereageerd.

Kijk Marnix en dat bedoel ik nu ook met speculeren.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 09 mei 2006 10:33

Kijk ook hier weer pure inlegkunde en een uitgesproken vooroordeel.
Het enige wat ik deed was een bijbeltekst aanhalen zonder verdere toevoeging. De interpretatie van het geheel komt voor jou rekening alsmede ook je "praat" over de vervloekte leer.

Ik begrijp echt niet wat je hiermee dan ook zeggen wil? Maar aangezien je op geen enkele vraag antwoord wenst te geven, zal ik het maar niet aan je voorleggen. Jou wijze van converseren is naar mijn mening veroordelend en nogal monoloog achtig
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 mei 2006 11:44

Dit was jou reactie op wat ik zij tegen Riska:
‘Wat zal jij een moeite hebben met Handelingen 2: 17’

Als jij dan zegt dat het zonder toevoeging is moet ik jou ook nog een hypocriet noemen.
Kijk nu maar bij de SV met toevoeging (kantekening) bij die dromen, dan kan je zien dat het geen inlegkunde is, ander ben jij toch een algemene verzoenings persoon.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 09 mei 2006 13:19

Omdat wij in dit topic gewend zijn elkander met respect te behandelen en dit in mijn beleving behoorlijk in gebreke blijft, vind ik het niet prettig om met je door te praten.
Naast geen antwoord geven smaken je woorden weinig liefdevol. Ik ben al uitgemaakt voor "goddeloos"door je en daar voeg je nu ook nog hypocriet aan toe. Dit vind ik een weinig liefdevolle toon die een ander niet in zijn waarde laat.
Als je niet "prettig" kan spreken en een ander in zijn of haar waarde kan laten, zet ik er wat jou betreft een vette punt achter.

Jammer want het is juist aan de Liefde dat kinderen Gods te herkennen zijn en deze mag (ondanks de verschillen in denken) zeker ook blijken uit onze wijze van spreken naar elkander toe.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 09 mei 2006 14:03

Ik heb niet alle pagina's doorgespit, zeker niet na een aantal onverkwikkelijke reacties te hebben gezien. Ik heb wel een boekentip over een in mijn ogen mooi geschreven werkje:

Ruitenburg, van, J. Naar de Hemel

---

Dit boekje laat in 52 overdenkingen zien hoe belangrijk het thema van hemel, van hel, van opstanding en van nieuwe aarde in de Bijbel is, maar laat ook Gods Woord spreken over hoe het leven na dit leven er uit zal zien.

---

Leven na de dood in 52 bijbeloverdenkingen

Er zijn heel wat mensen die hopen naar de hemel te gaan, en bijna niets van de hemel af weten. Het is er blij en zalig, maar verder denkt men vaak niet. Intussen is ook de kerk verwereldlijkt en zelfs het meest behoudende kerkvolk richt zich al meer op het hier en nu. Als de hemel geen aandacht krijgt, wordt de aarde immers steeds belangrijker. Geen wonder dat de heerlijke toekomst voor Gods kinderen veelal nauwelijks meer een rol speelt in het christelijk denken. En dat terwijl de Bijbel zoveel moois over de hemel zegt. Om jaloers op te worden.

Dit boek gaat over de hemel en over de nieuwe aarde, maar ook over de hel. In 52 overdenkingen probeert de auteur over de grens van ons leven heen te kijken en te zien waar Gods kinderen heen reizen en waar anderen terecht komen.

Ds. Van Ruitenburg is sinds 1996 verbonden aan de Netherlands Reformed Congregation van Chilliwack BC, Canada. Eerder verschenen van hem 'Echt geloven' en 'Elkaar begrijpen'.
Naar de hemel heeft dezelfde opzet: 52 korte hoofdstukken, die elk maar een paar bladzijden lang zijn, zodat de lezer kan beginnen en eindigen waar hij wil, zonder het verband kwijt te raken.

---

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 mei 2006 14:12

Peter77 wat is dat nou?
Waar hebben ze de Christus der Schriften niet voor uitgemaakt, zelf voor hoeren loper en vriend van vals belasting ambtenaren.

En wat heeft Christus zelf niet gezegd, ziende velen van de Farizeen en Sadduceen tot zijn doop komen, sprak tot hen: Gij adderengebroedsels! wie heeft u aangewezen te vlieden van den toekomenden toorn? Brengt dan vruchten voort, der bekering waardig. En meent niet bij u zelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader; want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken. En ook is alrede de bijl aan den wortel der bomen gelegd; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. Enz.

Het is de taal van de Bijbel en kan jij daar niet tegen?

Riska

Berichtdoor Riska » 09 mei 2006 14:17

Jantjes schreef:Peter77 wat is dat nou?
Waar hebben ze de Christus der Schriften niet voor uitgemaakt, zelf voor hoeren loper en vriend van vals belasting ambtenaren.

En wat heeft Christus zelf niet gezegd, ziende velen van de Farizeen en Sadduceen tot zijn doop komen, sprak tot hen: Gij adderengebroedsels! wie heeft u aangewezen te vlieden van den toekomenden toorn? Brengt dan vruchten voort, der bekering waardig. En meent niet bij u zelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader; want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken. En ook is alrede de bijl aan den wortel der bomen gelegd; alle boom dan, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. Enz.

Het is de taal van de Bijbel en kan jij daar niet tegen?

Het grote verschil tussen jou en Jezus is, dat Jezus de harten doorziet en daarom in heilige toorn ontbrandde.
Jij hebt een opvatting over de uitleg van de Bijbel en ieder die het anders uitlegt is fout. Jij meent zo iemand te mogen uitmaken voor van alles en nog wat op grond van jouw opvatting over de Bijbel. Dan is er geen gesprek meer mogelijk en dat tart alle regels van fatsoen.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 09 mei 2006 14:28

Dank je Riska. Je verwoord exact wat ik bedoel.
:wink:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 mei 2006 15:36

Ik leg de Bijbel niet anders uit Riska als dat de vertalers er zelf er aan gegeven hebben en dat kan inderdaad wel eens hart overkomen. Kijk ook jij daar nu eens bij, dan kan je zelf constateren dat niet alles zomaar liefde is. ik ben het ook van harte eens met het hierboven vermelde boekje van Ds Van Ruitenberg, bijzonder met de passage “Intussen is ook de kerk verwereldlijkt en zelfs het meest behoudende kerkvolk richt zich al meer op het hier en nu”. Daar kan niet anders dan scherp tegen gesproken worden.

Denk jij nu werkelijk dat die hoeren en tollenaars dat in het verborgen deden? Nee, nee dat waren openbaren zonden die de Joden wisten en zagen, daarom spraken zij er ook zo over. In deze betekenis valt jou opmerking die je zei ‘Het grote verschil tussen jou en Jezus is, dat Jezus de harten doorziet en daarom in heilige toorn ontbrandde’. Geheel teniet.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 mei 2006 16:05

Jantjes schreef:Ik leg de Bijbel niet anders uit Riska als dat de vertalers er zelf er aan gegeven hebben en dat kan inderdaad wel eens hart overkomen. Kijk ook jij daar nu eens bij, dan kan je zelf constateren dat niet alles zomaar liefde is. ik ben het ook van harte eens met het hierboven vermelde boekje van Ds Van Ruitenberg, bijzonder met de passage “Intussen is ook de kerk verwereldlijkt en zelfs het meest behoudende kerkvolk richt zich al meer op het hier en nu”. Daar kan niet anders dan scherp tegen gesproken worden.

Denk jij nu werkelijk dat die hoeren en tollenaars dat in het verborgen deden? Nee, nee dat waren openbaren zonden die de Joden wisten en zagen, daarom spraken zij er ook zo over. In deze betekenis valt jou opmerking die je zei ‘Het grote verschil tussen jou en Jezus is, dat Jezus de harten doorziet en daarom in heilige toorn ontbrandde’. Geheel teniet.

zucht...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 mei 2006 18:35

*Raido komt met een molensteen aangesleept, wie wil er eerst?*

Ofwel: hou op met elkaar te veroordelen, de ene is sterker in zijn of haar geloof dan de andere. De zwakkere in zijn geloofd vind zijn uitleg de enige ware terwijl de andere weer kan relativeren. Is de een beter dan de andere? Waren de bijbelvertalers heiligen? Waren de kanttekenaren onfeilbaar? Nee toch?

Laten we dan gewoon voorzichtig zijn om elkaar met molenstenen om de hals in de zee te gooien, al dan niet letterlijk. De keel was toch een geopend graf? Heh... wees dan gewoon eens voorzichtig en neem de woorden van Paulus in je hart: oordeeld niet, dat is ook taal uit de Bijbel..

Elkaar doodgooien met Bijbel teksten is niet moeilijk.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 09 mei 2006 19:27

Jantjes, ken je het boekje van Ruitenburg ook inhoudelijk?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2006 09:38

Ik stel een slotje voor, we zijn allang niet meer on-topic en de discussie is ontaard en zinloos moddergooien... niet echt passend op een christelijk forum.

Gelukkig durf ik 1 ding wel te zeggen over de nieuwe aarde, dat we dat daar wel afgeleerd hebben. En niet omdat anderen daar ingezien zullen hebben dat ik natuurlijk gewoon gelijk heb want dat denkt iedereen hier... en dat is misschien wel het grote probleem :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 10 mei 2006 11:55

De een schreef: Ofwel: hou op met elkaar te veroordelen,

Een ander voegde toe: Het is ontaart in een zinloos moddergooien.

Is dit niet een beetje de hele groep over een kam schreren (inclusief jezelf)
Dat het wat of topic is geworden is een waarheid doch ik meen dat niet iedereen de schoen van het veroordelen of moddergooien past.

Dus wie de schoen past... :!:

Terug naar “Archief”