Raido schreef:Niet in elke kroeg wordt die muziek gedraaid..
We hebben het hier over disco's en kroegen in het algemeen Raido, en dat weet jij ook wel. Niet over refocafe's of 'nette' kroegen e.d.
Moderator: Moderafo's
jas schreef:Aragorn schreef:Jaja, dat is idd een verschil tussen tv en disco maar daar gaat het me even niet om. Kijk jij alleen maar niet-seculiere programma's op tv? En zo ja, welke zijn dat dan?
In my humble opinion is dat vrijwel onmogelijk namelijk.. en dan zou dat dus afgoderij zijn, volgens jouw stelling. Maar die stelling klopt niet, dat is wat ik nu al een poosje probeer duidelijk te maken.
Aragorn, ik ben geen muggenzifter. Ik zit ook niet te mekkeren over normale deelname aan de maatschappij. Het verschil zit hem in het soort vermaak. TV als nieuwsmedium is niets mis mee, radio ook niet. Overigens is het journaal ook het enige waar ik naar kijk, hooguit nog een paar actualiteitenprogs. want de rest interesseert me niet. Het karakter van een disco is veel eenzijdiger, heeft slechts één doel. Disco is niet noodzakelijk om te kunnen functioneren, integendeel. Geïnformeerd worden over het wereldgebeuren is dat tot op zekere hoogte wel. De vergelijking gaat totaal niet op.
Aragorn schreef:jas schreef:Aragorn schreef:Jaja, dat is idd een verschil tussen tv en disco maar daar gaat het me even niet om. Kijk jij alleen maar niet-seculiere programma's op tv? En zo ja, welke zijn dat dan?
In my humble opinion is dat vrijwel onmogelijk namelijk.. en dan zou dat dus afgoderij zijn, volgens jouw stelling. Maar die stelling klopt niet, dat is wat ik nu al een poosje probeer duidelijk te maken.
Aragorn, ik ben geen muggenzifter. Ik zit ook niet te mekkeren over normale deelname aan de maatschappij. Het verschil zit hem in het soort vermaak. TV als nieuwsmedium is niets mis mee, radio ook niet. Overigens is het journaal ook het enige waar ik naar kijk, hooguit nog een paar actualiteitenprogs. want de rest interesseert me niet. Het karakter van een disco is veel eenzijdiger, heeft slechts één doel. Disco is niet noodzakelijk om te kunnen functioneren, integendeel. Geïnformeerd worden over het wereldgebeuren is dat tot op zekere hoogte wel. De vergelijking gaat totaal niet op.
Ja, nee, ja. Nog 1 keer dan: het gaat mij niet om de vergelijking van tv en disco op de verderfelijkheidsschaal, maar om jouw stelling dat alles dat seculier is afgodendienst is. Die zou ik graag aangetoond zien, en tv is hoe dan ook seculier (alhoewel niet altijd zondig).
1 Ik bid u dan, broeders,1) door de ontfermingen Gods,2) dat gij uw lichamen3) stelt4) tot een levende,5) heilige6) en Gode welbehagelijke offerande,7) welke is uw redelijke godsdienst.![]()
2 En wordt dezer wereld9) niet gelijkvormig;10) maar wordt veranderd door de vernieuwing11) uws gemoeds,12) opdat gij moogt beproeven,13) welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.14)
3 Want door de genade,15) die mij gegeven is, zeg ik een16) iegelijk,17) die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn;18) maar dat hij wijs zij tot19) matigheid,20) gelijk als God21) een iegelijk22) de mate des geloofs23) gedeeld heeft.24)
Waar de kantekening bij opmerkt:
niet gelijkvormig;
Dat is, neemt niet aan den vorm of de gedaante dezer boze wereld. Hoedanig deze vorm nu was, beschrijft de apostel Rom. 13:13; Ef. 4:18,19, en Petrus, 1 Petr. 4:3, en Johannes, 1 Joh. 2:16
Voor mij is het dan helamaal duidelijk dat Ik er niet hoor en ik denk geen christen.
(ik spreek alleen voor mezelf)
essieee schreef:Ik zat vanavond in de kerk, voor de dienst begon, te luisteren naar psalm 84...toen bedacht ik....wat zou ik in een disco moeten zoeken als God zich zo duidelijk geeft in psalm, bijbel, natuur en Geest. Ik kon me ineens niet voorstellen dat je daarover naar een disco ofso moet....
Ook las ik, ik denk dat dat ook hierop van toepassing is:1 Ik bid u dan, broeders,1) door de ontfermingen Gods,2) dat gij uw lichamen3) stelt4) tot een levende,5) heilige6) en Gode welbehagelijke offerande,7) welke is uw redelijke godsdienst.![]()
2 En wordt dezer wereld9) niet gelijkvormig;10) maar wordt veranderd door de vernieuwing11) uws gemoeds,12) opdat gij moogt beproeven,13) welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.14)
3 Want door de genade,15) die mij gegeven is, zeg ik een16) iegelijk,17) die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn;18) maar dat hij wijs zij tot19) matigheid,20) gelijk als God21) een iegelijk22) de mate des geloofs23) gedeeld heeft.24)
Waar de kantekening bij opmerkt:
niet gelijkvormig;
Dat is, neemt niet aan den vorm of de gedaante dezer boze wereld. Hoedanig deze vorm nu was, beschrijft de apostel Rom. 13:13; Ef. 4:18,19, en Petrus, 1 Petr. 4:3, en Johannes, 1 Joh. 2:16
Voor mij is het dan helamaal duidelijk dat Ik er niet hoor en ik denk geen christen.
(ik spreek alleen voor mezelf)
Mariamagdalena schreef:Ik heb een aantal jaar in een streng gereformeerd dorp gewoond.
De mensen fietsten niet op zondag, gingen 2 keer per zondag naar de kerk, je ruiten werden ingegooid als je pa zondags aan de auto lag te sleutelen of in de tuin werkte. En het viel mij op, dat mensen zondags jenever in koffiekopjes dronken, en de neefjes lagen met de nichtjes zondagsmiddags zomers in het bos te vrijen. Wij woonden aan de rand van dat bos, daar kon je niet fatsoenlijk met je hond wandelen, want er lagen allemaal "paartjes"
Gereformeerd dus, zo goed gereformeerd dat ze niet naar de disco gingen, ze deden andere dingen.
jas schreef:essieee schreef:jas schreef:Marnix schreef: Het gaat mij er om wat God er van vindt en Hem kan ik na een bezoekje in de kroeg danken voor een fijne avond.
Zo zijn er wellicht ook mensen die Hem danken voor een fijn bezoekje aan de hoeren.
Dit is een hellend vlak Marnix. Je weet zelf ook wel dat dat geleuter over evangelisatie in de kroeg niet waar is. Hooguit praat je met je vrienden soms over dingen, maar je gaat niet al die stamgasten over God vertellen. Je probeert dat aspect van evangelisatie slechts in te brengen om daarmee je kroegbezoek te legitimeren.
Sorry dat ik me ermee bemoei maar je gaat echt te ver! Hou het bij jezelf en ga niet van alles wat je niet kunt bewijzen rondstrooien!bllh
Kan zijn, maar het argument 'ik kan God danken na kroegbezoek' vindt ik zo ontzettend super walgelijk vroom dat ik er dan nog maar een schepje bovenop doe om te laten zien wat een giga kolder dat is.
Ik heb het al eerder geschreven, als christen draag je de dood van Christus in je om. Als je daar eens goed bij stil staat, weet je dat je niet in de kroeg thuishoort. Zweer dan maar je geloof af, en zet het op een zuipen.
Marnix schreef:jas schreef:essieee schreef:jas schreef:Marnix schreef: Het gaat mij er om wat God er van vindt en Hem kan ik na een bezoekje in de kroeg danken voor een fijne avond.
Zo zijn er wellicht ook mensen die Hem danken voor een fijn bezoekje aan de hoeren.
Dit is een hellend vlak Marnix. Je weet zelf ook wel dat dat geleuter over evangelisatie in de kroeg niet waar is. Hooguit praat je met je vrienden soms over dingen, maar je gaat niet al die stamgasten over God vertellen. Je probeert dat aspect van evangelisatie slechts in te brengen om daarmee je kroegbezoek te legitimeren.
Sorry dat ik me ermee bemoei maar je gaat echt te ver! Hou het bij jezelf en ga niet van alles wat je niet kunt bewijzen rondstrooien!bllh
Kan zijn, maar het argument 'ik kan God danken na kroegbezoek' vindt ik zo ontzettend super walgelijk vroom dat ik er dan nog maar een schepje bovenop doe om te laten zien wat een giga kolder dat is.
Ik heb het al eerder geschreven, als christen draag je de dood van Christus in je om. Als je daar eens goed bij stil staat, weet je dat je niet in de kroeg thuishoort. Zweer dan maar je geloof af, en zet het op een zuipen.
Dan vind je het maar ontzettend walgelijk vroom en giga kolder. Prima. Mag je vinden.
Maar gelukkig ben jij God niet.
Dus... ik ga je advies niet opvolgen... ik ga mijn geloof niet afzweren... en het ook niet op een zuipen zetten, ik hou niet van zuipen.
Bedankt voor je liefdevolle reacties!
jas schreef:Petrus schrijf in 1 Petr. 1:15-16; "Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel; Daarom dat er geschreven is: zijt heilig, want Ik ben heilig".
Het spijt me voor je, maar kroeg- en discobezoek kan ik alleen al met deze tekst niet rijmen.
Aragorn schreef:jas schreef:Petrus schrijf in 1 Petr. 1:15-16; "Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelven heilig in al uw wandel; Daarom dat er geschreven is: zijt heilig, want Ik ben heilig".
Het spijt me voor je, maar kroeg- en discobezoek kan ik alleen al met deze tekst niet rijmen.
Jas, wanneer ga je nu begrijpen dat dit soort teksten pas relevant worden NAdat je je standpunt aangaande kroegen en discotheken bepaald hebt en nooit als argument kunnen dienen?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten