Moderator: Moderafo's
PeterD schreef:Ik vraag me af wat zijn doel nu is, alles op zijn kop zetten om zijn gelijk te halen? Is dat verstandig?
caprice schreef:kurtyo schreef:Daarbij komt dat ik het uberhaupt ABSOLUUT NIET eens ben met de leer in de ger. gem. Maar ik ben het niet eens met de leer in de meeste kerken/gemeenten.
Daar willen we het van nature ook niet mee eens zijn, een God die op het hoogst verhoogd wordt en een zondaar die op het diepst vernederd wordt. Dat gaat tegen het vlees in.
Marnix schreef:Hehe.... makkelijk om op die manier alle gebreken van de Ger Gem maar weer op de leden af te schuiven....
elbert schreef:Marnix schreef:Hehe.... makkelijk om op die manier alle gebreken van de Ger Gem maar weer op de leden af te schuiven....
De gebreken van het kerkverband zijn altijd de gebreken van de leden en vice versa, want de leden zijn onderdeel van het grotere geheel.
Marnix schreef:elbert schreef:Marnix schreef:Hehe.... makkelijk om op die manier alle gebreken van de Ger Gem maar weer op de leden af te schuiven....
De gebreken van het kerkverband zijn altijd de gebreken van de leden en vice versa, want de leden zijn onderdeel van het grotere geheel.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens... Het is volgens mij wel duidelijk dat er grote verschillen tussen leden zijn... en dat veel leden het niet met de leiding eens zijn. En dat vind ik juist zo zorgelijk... de leiding doet wat ze zelf denken dat goed is terwijl de leden het hier overduidelijk niet mee eens zijn. Velen laten dat niet horen omdat ze anders misschien de volgenden zijn die onder censuur worden geplaatst. Een keer mag geen democratie zijn waar de wet van de meeste stemmen geldt.Het mag echter ook geen dictatuur zijn, waar een klein groepje mensen de lijnen uitzet en iedere vorm van kritiek daarop de kop in drukt dmv censuur en tucht.
Marnix schreef:caprice schreef:kurtyo schreef:Daarbij komt dat ik het uberhaupt ABSOLUUT NIET eens ben met de leer in de ger. gem. Maar ik ben het niet eens met de leer in de meeste kerken/gemeenten.
Daar willen we het van nature ook niet mee eens zijn, een God die op het hoogst verhoogd wordt en een zondaar die op het diepst vernederd wordt. Dat gaat tegen het vlees in.
Hehe.... makkelijk om op die manier alle gebreken van de Ger Gem maar weer op de leden af te schuiven.... Je noemt 1 aspect van de bijbelse leer... Zoals Boekenlezer al aangeeft zijn er veel meer aspecten.
Je opmerking is dus een beetje zinloos... misschien zou je betere argumenten willen aandragen?
Optimatus schreef:Zijn er ook kerkgenootschappen die zijn mening wel delen?
Op zich kan iemand het niet eens zijn met de leer van de Gereformeerde Gemeenten, maar tegelijkertijd zichzelf als zwarte zondaar voor de volmaakt heilige God kennen.
Ik zelf voel geen bezwaren opkomen als caprice zegt dat God tot op het hoogst verheerlijkt, en de zondaar tot op het diepst vernederd moet worden in de prediking. Voor mij geen kostelijker prediking dan een prediking waarin de mens als bedorven zondaar en totaal verloren in zichzelf wordt afgetekend, tegenover JHWH Die te heilig van ogen is om de zonde te kunnen aanzien. Een prediking waarin alle eigen steunsels radicaal afgesneden worden, en zondaren uitgedreven worden naar.
De hedendaagse, geseculariseerde Nederlander zal, als hij de keuze voor een kerkgenootschap maakt, toch eerder voor een vrijzinniger of een uitbundiger kerkgenootschap kiezen.
Misschien moeten de GerGem daar ook eens over nadenken.
Hehe okeej Kan me er wel in vinden. Ik ben het met de opmerking op zich ook wel eens... Hoewel het wel een deel van het verhaal is. God wil dat je jezelf als zondaar kent... maar wil je ook een "heilige" maken. De focus kan nooit alleen liggen op hoe slecht we zijn... maar moet ook liggen bij hoe God ons wil vernieuwen door Zijn Geest en ons burgers van zijn koninkrijk wil maken... mensen die zich voor Hem inzetten etc.
Marnix schreef:Op zich kan iemand het niet eens zijn met de leer van de Gereformeerde Gemeenten, maar tegelijkertijd zichzelf als zwarte zondaar voor de volmaakt heilige God kennen.
Ik zelf voel geen bezwaren opkomen als caprice zegt dat God tot op het hoogst verheerlijkt, en de zondaar tot op het diepst vernederd moet worden in de prediking. Voor mij geen kostelijker prediking dan een prediking waarin de mens als bedorven zondaar en totaal verloren in zichzelf wordt afgetekend, tegenover JHWH Die te heilig van ogen is om de zonde te kunnen aanzien. Een prediking waarin alle eigen steunsels radicaal afgesneden worden, en zondaren uitgedreven worden naar.
Hehe okeejKan me er wel in vinden. Ik ben het met de opmerking op zich ook wel eens... Hoewel het wel een deel van het verhaal is. God wil dat je jezelf als zondaar kent... maar wil je ook een "heilige" maken. De focus kan nooit alleen liggen op hoe slecht we zijn... maar moet ook liggen bij hoe God ons wil vernieuwen door Zijn Geest en ons burgers van zijn koninkrijk wil maken... mensen die zich voor Hem inzetten etc.
Boekenlezer schreef:Marnix schreef:Op zich kan iemand het niet eens zijn met de leer van de Gereformeerde Gemeenten, maar tegelijkertijd zichzelf als zwarte zondaar voor de volmaakt heilige God kennen.
Hehe okeejKan me er wel in vinden. Ik ben het met de opmerking op zich ook wel eens... Hoewel het wel een deel van het verhaal is. God wil dat je jezelf als zondaar kent... maar wil je ook een "heilige" maken. De focus kan nooit alleen liggen op hoe slecht we zijn... maar moet ook liggen bij hoe God ons wil vernieuwen door Zijn Geest en ons burgers van zijn koninkrijk wil maken... mensen die zich voor Hem inzetten etc.
Bij wat jij zegt moet ik denken aan Efeziërs 5:27:
...en zo zelf de gemeente voor Zich te plaatsen, stralend, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, zó dat zij heilig is en onbesmet.
En jouw laatste zin kan ik plaatsen in Deuteronomium 8:6:
...en onderhoud de geboden van de HERE, uw God, door in zijn wegen te wandelen en Hem te vrezen.
Al teken ik dan wel aan dat wij in dit leven ellendige zondaren blijven. Wij zullen nooit heilig in onszelf worden in dit leven. Die heiligheid waar Efeziërs 5:27 over spreekt komt slechts tot stand door het offer van Christus, zoals duidelijk wordt uit wat er voor staat.
Dat besef wie wij zelf zijn vind ik essentieel voor het geloofsleven. Als wij vrijpostig worden en denken zo bij God naar binnen te kunnen lopen en recht voor Hem overeind te blijven staan is er iets grondig mis. We zullen het moeten kennen, dat wat Jesaja uitriep toen de heerlijkheid van JHWH aan hem verscheen: Wee mij, ik ga ten onder, want ik ben een man, onrein van lippen, en woon te midden van een volk, dat onrein van lippen is, – en mijn ogen hebben de Koning, de HERE der heerscharen, gezien. (Jesaja 6:5)
Helaas heb ik de indruk dat een dergelijk besef vandaag te vaak mist. Dat men wel christelijk wil zijn, want ja, je kunt toch niet zonder 'happy end', maar dat men nog nooit zijn eigen zwartheid en vuilheid gezien heeft en van zichzelf is gaan walgen. Dat men dat ook niet nodig denkt te hebben. Gevaarlijk!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten