Alleen maar psalmen? Gezangen? Hymnen? Geestelijke liederen?

En lezen we uit de Statenvertaling of de NBV?

Moderator: Moderafo's
Jas schreef:Nou, dan doen we het vanaf nu toch zo?
Marnix schreef:Ja... maar wat zingen we dan allemaal?
Alleen maar psalmen? Gezangen? Hymnen? Geestelijke liederen? Smile
Klaas schreef:Jas schreef:Nou, dan doen we het vanaf nu toch zo?
Ik moet zeggen dat het idee van samenkomen als huisgezin behoorlijk de aandacht heeft in mijn huidige gemeente.Marnix schreef:Ja... maar wat zingen we dan allemaal?
Is dat in de context van een huisgezin ooit een probleem?
jas schreef:Klaas schreef:Jas schreef:Nou, dan doen we het vanaf nu toch zo?
Ik moet zeggen dat het idee van samenkomen als huisgezin behoorlijk de aandacht heeft in mijn huidige gemeente.Marnix schreef:Ja... maar wat zingen we dan allemaal?
Precies. Vroeger zongen de zwaarst gereformeerden ook joh. de heer bij het harmonium. Je zou dan gewoon een heel ander soort gemeente krijgen.
Marnix schreef:jas schreef:Klaas schreef:Jas schreef:Nou, dan doen we het vanaf nu toch zo?
Precies. Vroeger zongen de zwaarst gereformeerden ook joh. de heer bij het harmonium. Je zou dan gewoon een heel ander soort gemeente krijgen.
Het is voor mij niet zozeer een probleem. Maar voor veel anderen volgens mij wel. Als er een keer wat anders dan 1773 op hele noten wordt gezongen bijvoorbeeld, komt er gelijk een storm van protest en boze brieven bij een kerkraad binnen. Misschien inderdaad wel omdat de gemeenten niet meer zijn zoals ze horen te zijn.
Dat zou anderom wellicht nog meer gelden hoor. Als er in een gemeente waar ritmisch gezongen wordt op hele noten de psalmen van Datheen zou gaan zingen, breekt ook de hel los.
Klaas schreef:Dat zou anderom wellicht nog meer gelden hoor. Als er in een gemeente waar ritmisch gezongen wordt op hele noten de psalmen van Datheen zou gaan zingen, breekt ook de hel los.
Voor sommige gemeenten zal dat gelden, maar ik denk dat het over het algemeen wel mee zal vallen. Het probleem bij de niet-ritmisch zingende kerken is dat ritmisch zingen en het zingen van andere liederen (in de dienst) als principieel verkeerd worden gezien. In kerken waar ritmisch gezongen wordt geldt niet-ritmisch zingen niet als principieel verkeerd. Het is dan meer een kwestie van smaak.
In onze gemeente zingen we sowieso geen niet-ritmische psalmen, maar we zingen ter gelegenheid van de verjaardag van de oudere gemeenteleden een lied dat ze zelf hebben uitgezocht. Soms zijn dit ook erg oude liederen die normaal gesproken nooit zouden worden gezongen. Ook al klinken ze wellicht oubollig, men heeft er toch geen enkele moeite mee om zo'n lied te zingen.
Klaas
Klaas schreef:;-)
Maar stel nu dat je op één of ander jubileumfeestje van een familielid bent en de avond wordt afgesloten met het zingen van een psalm op hele noten. Ga jij daar dan moeilijk over doen of zing je gewoon mee?
Klaas
jas schreef:Klaas schreef:Dat zou anderom wellicht nog meer gelden hoor. Als er in een gemeente waar ritmisch gezongen wordt op hele noten de psalmen van Datheen zou gaan zingen, breekt ook de hel los.
Voor sommige gemeenten zal dat gelden, maar ik denk dat het over het algemeen wel mee zal vallen. Het probleem bij de niet-ritmisch zingende kerken is dat ritmisch zingen en het zingen van andere liederen (in de dienst) als principieel verkeerd worden gezien. In kerken waar ritmisch gezongen wordt geldt niet-ritmisch zingen niet als principieel verkeerd. Het is dan meer een kwestie van smaak.
In onze gemeente zingen we sowieso geen niet-ritmische psalmen, maar we zingen ter gelegenheid van de verjaardag van de oudere gemeenteleden een lied dat ze zelf hebben uitgezocht. Soms zijn dit ook erg oude liederen die normaal gesproken nooit zouden worden gezongen. Ook al klinken ze wellicht oubollig, men heeft er toch geen enkele moeite mee om zo'n lied te zingen.
Klaas
Ik moet eerlijk bekennen dat ik me nooit bij een gemeente zou aansluiten waar op hele noten gezongen wordt. Dat is geheel in strijd met mijn muzikale principes, waar ik absoluut niet overheen kan stappen.
Marnix schreef:
Ik wil overigens niet zeggen dat de fout aan 1 kant ligt. De verschillen tussen kerken waar ze datheen of 1773 op hele noten zingen en waar ze ritmisch een nieuwe berijming zingen is zo groot dat het altijd probemen geeft, helaas. Omdat in vorm de kerken heel ver van elkaar af staan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten