De Commissie van Bijzondere zorg komt uitsluitend en alleen in die plaatsen, waar het niet goed gaat, waar de scheiding dwars door de gemeente heenloopt.
Als men het samen op welke wijze dan ook kan oplossen, zoals Omega beschreef, zullen zij zich er niet mee bemoeien.
De classis al helemaal niet, als het goed is zijn ze er alleen maar blij mee, dat mensen met elkaar door dezelfde deur kunnen blijven gaan, met alle reserves, dat wel, maar toch...
Binnen een Gereformeerde classis ben ik kerkvisitator - ik zou mij er ook niet voor lenen om daar waar een min of meer goede oplossing is te zeggen dat het anders moet.
Dat zou ook geheel in strijd zijn met wat vanaf het begin klip en klaar duidelijk gemaakt is: de plaatselijke gemeente mag gewoon blijven doen wat zij altijd al deed - liturgie, (dus ook gastpredikanten uitnodigen!), wat is in die gemeente vereist/gebruikelijk bij de doop, bij de viering van de Maaltijd van de Heer, catechese, onderricht aan kinderen, verkiezing van ambtsdragers, kortom, alles wat er komt kijken bij het functioneren van die plaatselijke gemeente. Daar heeft niemand zich mee te bemoeien en alleen in die gevallen waar duidelijk sprake zou zijn van onmiskenbare loochening van het Evangelie, is de kerkvisitator gerechtigd, heeft hij/zij de plicht, met een kerkenraad in gesprek te gaan...
Riska