Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 04 okt 2004 17:27

De Commissie van Bijzondere zorg komt uitsluitend en alleen in die plaatsen, waar het niet goed gaat, waar de scheiding dwars door de gemeente heenloopt.
Als men het samen op welke wijze dan ook kan oplossen, zoals Omega beschreef, zullen zij zich er niet mee bemoeien.
De classis al helemaal niet, als het goed is zijn ze er alleen maar blij mee, dat mensen met elkaar door dezelfde deur kunnen blijven gaan, met alle reserves, dat wel, maar toch...

Binnen een Gereformeerde classis ben ik kerkvisitator - ik zou mij er ook niet voor lenen om daar waar een min of meer goede oplossing is te zeggen dat het anders moet.
Dat zou ook geheel in strijd zijn met wat vanaf het begin klip en klaar duidelijk gemaakt is: de plaatselijke gemeente mag gewoon blijven doen wat zij altijd al deed - liturgie, (dus ook gastpredikanten uitnodigen!), wat is in die gemeente vereist/gebruikelijk bij de doop, bij de viering van de Maaltijd van de Heer, catechese, onderricht aan kinderen, verkiezing van ambtsdragers, kortom, alles wat er komt kijken bij het functioneren van die plaatselijke gemeente. Daar heeft niemand zich mee te bemoeien en alleen in die gevallen waar duidelijk sprake zou zijn van onmiskenbare loochening van het Evangelie, is de kerkvisitator gerechtigd, heeft hij/zij de plicht, met een kerkenraad in gesprek te gaan...

Riska

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 okt 2004 17:54

De classis al helemaal niet, als het goed is zijn ze er alleen maar blij mee, dat mensen met elkaar door dezelfde deur kunnen blijven gaan, met alle reserves, dat wel, maar toch...

maar samen van 1 kerk gebruik maken dat mag niet. hoe verklaar je dat dan?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 04 okt 2004 17:56

Riska schreef:De Commissie van Bijzondere zorg komt uitsluitend en alleen in die plaatsen, waar het niet goed gaat, waar de scheiding dwars door de gemeente heenloopt.
Als men het samen op welke wijze dan ook kan oplossen, zoals Omega beschreef, zullen zij zich er niet mee bemoeien.

Binnen een Gereformeerde classis ben ik kerkvisitator - ik zou mij er ook niet voor lenen om daar waar een min of meer goede oplossing is te zeggen dat het anders moet.
Dat zou ook geheel in strijd zijn met wat vanaf het begin klip en klaar duidelijk gemaakt is: de plaatselijke gemeente mag gewoon blijven doen wat zij altijd al deed - liturgie, (dus ook gastpredikanten uitnodigen!), wat is in die gemeente vereist/gebruikelijk bij de doop, bij de viering van de Maaltijd van de Heer, catechese, onderricht aan kinderen, verkiezing van ambtsdragers, kortom, alles wat er komt kijken bij het functioneren van die plaatselijke gemeente. Daar heeft niemand zich mee te bemoeien en alleen in die gevallen waar duidelijk sprake zou zijn van onmiskenbare loochening van het Evangelie, is de kerkvisitator gerechtigd, heeft hij/zij de plicht, met een kerkenraad in gesprek te gaan...

Riska

Ik heb alleen de eerste zin van je posting gelezen, wat direct al een leugen inhield. Ik ga zelf regelmatig naar Hersteld Hervormde Gemeente, die in zijn geheel de PKN in is gegaan en waar de Commissie van Bizarre Zorg al heel wat overhoop heeft gehaald.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Riska

Berichtdoor Riska » 04 okt 2004 17:59

Van wie mag dat niet? Als de mensen die PKN zijn en de mensen die HHK zijn samen eruit zouden komen, mag dat zeker wel.
Het ligt dus vaak aan de plaatselijke "autoriteiten" om iets wel of niet goed te vinden of om tot een regeling te komen.
Daar waar zelfs de burgerrechter eraan te pas is gekomen (helaas) is vaak gevraagd om samen aan tafel te gaan zitten om tot een oplossing te komen, alvorens er een rechterlijke uitspraak kwam...

Riska

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 okt 2004 18:01

Van wie mag dat niet? Als de mensen die PKN zijn en de mensen die HHK zijn samen eruit zouden komen, mag dat zeker wel.

jammer dat deze woorden niet waar zijn. er zijn genoeg gemeentes die door de CBZ uit de kerk of bijgebouw zijn gezet die het samen geregeld hadden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 04 okt 2004 18:40

jammer dat deze woorden niet waar zijn. er zijn genoeg gemeentes die door de CBZ uit de kerk of bijgebouw zijn gezet die het samen geregeld hadden.

Die verhalen heb ik ook gehoord. Het verbaast mij wel. Immers, een kerkenraad is -zoals Riska ook aangeeft- te allen tijde gemachtigd om over zijn goederen te beslissen (extremiteiten uitgezonderd). M.a.w. een kerkenraad kan en mag besluiten om de kerk samen met de herstelden te delen (gebruiksrecht). Daar heeft een CBZ niets over te zeggen.

Het is echter mogelijk dat een kerkenraadslid of een klein groepje gemeenteleden het met deze regeling niet eens is. Zij kunnen dan vervolgens de CBZ inschakelen. Deze laatste kan grote druk uitoefenen op de plaatselijke kerkenraad, zodat die uiteindelijk besluit om de overeenkomst met de herstelden te ontbinden.

De fout ligt in dit geval dan wel bij de kerkenraad die laat zien wel erg zwakke knieën te hebben.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

jeane
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jeane » 06 okt 2004 20:23

Het is zo dat alle gebouwen ed. nu van de PKN zijn. De Hervormde gemeenten zijn immers gefuseerd met gereformeerden en lutheranen in de PKN. Natuurlijk is het zo dat zon hervormde gemeente recht houdt op de goederen en het gebouw )vergelijk een bedrijf dat fuseert+ ben je het daar als werknemer niet mee eens dan kun je niet zomaar ontslag nemen en toch je bureau, leasewagen enz. opeisen. Dus als mensen niet meer gemeente willen zijn binnen de PKN kunnen zij eruit stappen en een nieuw kerkverband beginnen. Maar zij hebben dan geen rechten meer

michel vh

Berichtdoor michel vh » 07 okt 2004 19:50

jeane schreef:Het is zo dat alle gebouwen ed. nu van de PKN zijn. De Hervormde gemeenten zijn immers gefuseerd met gereformeerden en lutheranen in de PKN. Natuurlijk is het zo dat zon hervormde gemeente recht houdt op de goederen en het gebouw )vergelijk een bedrijf dat fuseert+ ben je het daar als werknemer niet mee eens dan kun je niet zomaar ontslag nemen en toch je bureau, leasewagen enz. opeisen. Dus als mensen niet meer gemeente willen zijn binnen de PKN kunnen zij eruit stappen en een nieuw kerkverband beginnen. Maar zij hebben dan geen rechten meer

Ik wil op deze stellingname toch graag even reageren. Ook in het bedrijfsleven is het goed gebruik dat wanneer er een scheiding komt tussen werkgever en werknemer er een degelijke financiele regeling (lees: 'gouden handdruk') geboden wordt. Ook indien er een rechter aan te pas komt.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 07 okt 2004 20:22

michel vh schreef:
Ik wil op deze stellingname toch graag even reageren. Ook in het bedrijfsleven is het goed gebruik dat wanneer er een scheiding komt tussen werkgever en werknemer er een degelijke financiele regeling (lees: 'gouden handdruk') geboden wordt. Ook indien er een rechter aan te pas komt.

niet wanneer de werknemer aangeeft niet meer voor de werkgever te willen werken. als ik bij mijn baas zeg dat ik niet meer voor hem kom werken, en daarbij een gouden handdruk vraag, staat-ie me vreemd aan te kijken, ben ik bang. als jij me kunt overtuigen dat het anders is, ga ik vandaag mijn ontslagbrief nog schrijven :D ik vermoed echter dat dit alleen geldt als de werkgever de overeenkomst opzegt, en hij dus het contract af dient te kopen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 07 okt 2004 20:26

michel vh schreef:
jeane schreef:Het is zo dat alle gebouwen ed. nu van de PKN zijn. De Hervormde gemeenten zijn immers gefuseerd met gereformeerden en lutheranen in de PKN. Natuurlijk is het zo dat zon hervormde gemeente recht houdt op de goederen en het gebouw )vergelijk een bedrijf dat fuseert+ ben je het daar als werknemer niet mee eens dan kun je niet zomaar ontslag nemen en toch je bureau, leasewagen enz. opeisen. Dus als mensen niet meer gemeente willen zijn binnen de PKN kunnen zij eruit stappen en een nieuw kerkverband beginnen. Maar zij hebben dan geen rechten meer

Laten we toch zoveel mogelijk de gang naar een wereldlijke rechter proberen te voorkomen ,
dit zal niet veel goeds brengen.

Hebt u naasten lief als u zelf.

Maar natuurlijk weet ik ook dat er bij veel Hervormden het probleem zit in het gebouw, maar zal het in
de eeuwigheid van het gebouw afhangen?

Al kerken we in een boerenschuur.

Waar er in Mijn Naam vergaderd zijn zal Ik in het midden zijn.

En tuurlijk is dit voor mij makelijker schrijven als je er niets mee te maken hebt.

Maar laat de afwikkeling, de scheuring niet nog dieper maken

michel vh

Berichtdoor michel vh » 07 okt 2004 20:37

wh schreef:
michel vh schreef:

Laten we toch zoveel mogelijk de gang naar een wereldlijke rechter proberen te voorkomen ,
dit zal niet veel goeds brengen.

Hebt u naasten lief als u zelf.

Maar natuurlijk weet ik ook dat er bij veel Hervormden het probleem zit in het gebouw, maar zal het in
de eeuwigheid van het gebouw afhangen?

Al kerken we in een boerenschuur.

Waar er in Mijn Naam vergaderd zijn zal Ik in het midden zijn.

En tuurlijk is dit voor mij makelijker schrijven als je er niets mee te maken hebt.

Maar laat de afwikkeling, de scheuring niet nog dieper maken

Zo de Heere het huis niet bouwt, tevergeefs arbeiden deszelfs bouwlieden daaraan. PKN zal een heilloze zaak blijken. Niet met goedkeuring, maar wel onder de toelating Gods, welke ligt verborgen in Zijn eeuwig Raadsbesluit.
Laatst gewijzigd door michel vh op 07 okt 2004 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

michel vh

Berichtdoor michel vh » 07 okt 2004 20:43

Napoleon schreef:
michel vh schreef:

niet wanneer de werknemer aangeeft niet meer voor de werkgever te willen werken. als ik bij mijn baas zeg dat ik niet meer voor hem kom werken, en daarbij een gouden handdruk vraag, staat-ie me vreemd aan te kijken, ben ik bang. als jij me kunt overtuigen dat het anders is, ga ik vandaag mijn ontslagbrief nog schrijven :D ik vermoed echter dat dit alleen geldt als de werkgever de overeenkomst opzegt, en hij dus het contract af dient te kopen.

Hier heeft de werknemer geen ontslag genomen lijkt me. Misschien een wat vreemd voorbeeld, maar wanneer een verzekeringsmaatschappij de voorwaarden (of premie) eenzijdig wijzigt, kan een klant daar toch ook zo van af. Ander voorbeeld: de directie van een bedrijf besluit te verhuizen naar een andere stad, provincie. Als je gelet op de afstand of andere onoverkomelijke bezwaren niet mee kunt, kun je dan als werkgever zomaat zeggen. Helaas, je wilt niet mee. Dus zoek het lekker zelf maar uit. Een beethe bedrijf zal dan toch zorgen voor een goede regeling?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 okt 2004 07:26

michel vh schreef:Zo de Heere het huis niet bouwt, tevergeefs arbeiden deszelfs bouwlieden daaraan. PKN zal een heilloze zaak blijken. Niet met goedkeuring, maar wel onder de toelating Gods, welke ligt verborgen in Zijn eeuwig Raadsbesluit.

Wil je hiermee dus zeggen dat je inzicht hebt in het verborgen eeuwig raadsbesluit van God? :shock:

Is dit een verspreking of een uiting van hoogmoed? :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 okt 2004 09:28

Ik vind het vreemd dat dit achterhoedegevecht nog steeds tot schermutselingen leidt.

Heel eenvoudig: de PKN is gelukkig een feit.
Wie mee wil, gaat mee.
Wie niet mee wil, blijft buiten, maar moet niet blijven mekkeren.

Zo simpel is het.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 08 okt 2004 09:48

Optimatus schreef:Ik vind het vreemd dat dit achterhoedegevecht nog steeds tot schermutselingen leidt.

Heel eenvoudig: de PKN is gelukkig een feit.
Wie mee wil, gaat mee.
Wie niet mee wil, blijft buiten, maar moet niet blijven mekkeren.

Zo simpel is het.

En als de PKN zich zo op blijft(zou) stellen weet je zeker dat de gang naar
de rechter niet vermeden kan worden.

Wat een naasteliefde spreekt er uit je woorden :wink:

Terug naar “Archief”